Grote vreugden

DDD

Re: Grote vreugden

Bericht door DDD »

De gft-wagen gaat gelukkig véél verder dan 100 meter. Maar slakken zijn inderdaad buitengewoon slimme beesten.

Het geeft me ook wel een schuldgevoel, maar mijn prachtige nieuwe planten zien verdwijnen geeft me ook een erg onprettig gevoel.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik ben zonder schuldgevoel voor de slakkenkorrels gegaan. En ook voor het mierenpoeder. Mijn tuin is er zichbaar van opgeknapt.
DDD

Bericht door DDD »

Maar zou het dan niet beter zijn voor de egels en vogels als je kiest voor aaltjes?

Slakkenkorrels kunnen egels doden, zeker als er gif in zit.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 13 jun 2024, 23:34 Maar zou het dan niet beter zijn voor de egels en vogels als je kiest voor aaltjes?

Werken jouw aaltjes? Ik kan geen slakken doden ondanks dat ze veel schade in de tuin veroorzaken. En dat als dodelijke beroepsmilitair. :garde :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet het nog niet Ik heb ze sowieso niet lang genoeg laten weken, omdat ik ze graag voor een grote regenbui wilde rond strooien. En ik ben in de haast de potten vergeten. Maar je merkt zoiets pas na 2 weken ongeveer begreep ik.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ik zie bij ons heel veel naaktslakken in de brandgang, maar echt niet eentje in de tuin. Kan het komen door het soort planten dat er staat? Wij hebben heel veel staan dat (in theorie) erg aantrekkelijk voor bijen en vlinders zou moeten zijn.
merel

Bericht door merel »

Ja, vorige week stond in Trouw een lijstje met planten, bloemen en kruiden die ze niet lusten.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

merel schreef: 13 jun 2024, 11:19
Hendrien schreef: 13 jun 2024, 11:14
merel schreef: 13 jun 2024, 09:53
DDD schreef: 12 jun 2024, 22:37 Een egel in de tuin.

Ik was op slakkenjacht en zag hem ineens zitten. Hij bewoog niet, maar dat hindert niet. Hij eet er vast meer in een nacht dan ik er in een half uur kan vangen.
Een egel eet gemiddeld 40 naaktslakken per nacht. Bij ons schuifelen meerdere egels. Overdag slapen ze tussen het hout en het blad dat wij bewust zo hebben neergelegd.
Hopelijk komen er ook wat egels naar onze tuin. Mijn man is 2 keer per dag druk met slakken vangen en stopt ze dan in de kliko.
Als je een rommelige en niet aangeharkte tuin creëert met veel groen en verstop plekken, dan moet het lukken met de egels
Dan zou er in onze achtertuin wel een egel moeten zitten….
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 14 jun 2024, 08:11 Ja, vorige week stond in Trouw een lijstje met planten, bloemen en kruiden die ze niet lusten.
Ah, wellicht hebben we dat onwillekeurig gedaan. Paar maanden terug heb ik een grote plantenbak gemaakt met van die blokken en dat bloeit momenteel weelderig. De eerste bij heb ik deze week goedkeurend toegesproken.
Dodo

Bericht door Dodo »

Hendrien schreef: 14 jun 2024, 08:12
merel schreef: 13 jun 2024, 11:19 Als je een rommelige en niet aangeharkte tuin creëert met veel groen en verstop plekken, dan moet het lukken met de egels
Dan zou er in onze achtertuin wel een egel moeten zitten….
Ik heb wel eens gelezen dat men vroeger geloofde in spontane generatie. Als je bijvoorbeeld een zak hooi ergens neerzette, ontstond daar vanzelf een nest muizen in. Ik heb dat altijd een grappig idee gevonden, maar het werkt niet zo natuurlijk.
Met de egels is het net zo. Je kunt een tuin vol slakken hebben, maar er ontstaan geen egels om dat op te ruimen... Er moet wel een egeltje in de buurt wonen die komt kijken bij je.
Hoe zouden ze die slakken vinden trouwens? Slakken bewegen geluidloos. Zou er een geurtje aan zitten?
Wij hebben elk najaar een egel in de tuin. Ik heb een aantal keer een egelhuis geplaatst, maar het is niet gelukt er eentje zijn intrek te laten nemen. Helaas wordt er ook wel eens eentje doodgereden op de drukke weg.
refo

Bericht door refo »

Bij de buren zitten ook slakken. Waarom zou het egeltje een andere tuin zoeken?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef: 13 jun 2024, 23:34 Maar zou het dan niet beter zijn voor de egels en vogels als je kiest voor aaltjes?

Op de verpakking stond bio dus mijn geweten is gesust. Ik heb tegen luizen ook weleens gewerkt met lieveheersbeestjes.
Maar met die slakken was het nu zo erg dat ik snel resultaat wilde hebben.

De mieren zijn nu wel grotendeels weg. Die schijnen niet van lavendel te houden maar elk jaar heb ik juist onder de lavendel mierennesten.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: 14 jun 2024, 00:12

Werken jouw aaltjes? Ik kan geen slakken doden ondanks dat ze veel schade in de tuin veroorzaken. En dat als dodelijke beroepsmilitair. :garde :)
Ik heb niet het idee dat het werkt. Ik heb een mail gestuurd of mijn aaltjes niet over de datum waren, maar geen reactie gekregen.

Inmiddels doe ik het begin van de nacht een rondje door de tuin. Op vaste plekken verzamel ik slakken, meestal een stuk of 50, schat ik. Maar ik snap je gevoel. Ik heb besloten dat ik ze invries, want eerst deed ik ze in de gft-bak, maar daar kon ik ze moeilijk in houden. Invriezen zou een redelijk pijnloze dood zijn. Maar ze begrijpen denk ik wel wat er gebeurt.

Ik heb net mijn ronde door de tuin gedaan, en vooral de huisjesslakken steken dan zo hun kop boven het emmertje uit, en dan doet het me ook wel weer pijn. Maar ja. Ergens anders neerzetten is ook weer zo boosaardig. Boeren proberen de slakken ook te bestrijden, begreep ik. Het is niet alsof er in mijn geval veel opties zijn om ze vrij te laten zonder dat een ander er last van heeft. Het lijkt me ook niet heel zinnig om ze allemaal in het compostvat te stoppen, want zo groot is mijn tuin ook weer niet.

Maar ik merk dat ik het toch ingewikkelder vind dan het doodslaan van muggen die mij aanvallen.
merel

Bericht door merel »

Een egel in de tuin helpt enorm tegen slakken. Wij hebben inmiddels meerdere egels die hun ronde doen in 3 tuinen. Inmiddels zijn ze bijna obees, maar we hebben weinig slakken.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Is er geen natuurgebiedje in de buurt waar je ze weer los kan laten?
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie