Een gestolen bevinding

Mannetje
Berichten: 8085
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Een gestolen bevinding

Bericht door Mannetje »

"Niemand ging ooit verloren met de blik op Jezus gericht." (Ik meen van Spurgeon)
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4112
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Een gestolen bevinding

Bericht door Terri »

Mannetje schreef: 08 jun 2024, 14:33 "Niemand ging ooit verloren met de blik op Jezus gericht." (Ik meen van Spurgeon)
Ontroerend citaat. Dank je wel @Mannetje. Dit is de kern waar ik op doelde.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Een gestolen bevinding

Bericht door Arja »

Adagio schreef: 08 jun 2024, 12:52
Terri schreef: 07 jun 2024, 21:55
Mannetje schreef: 07 jun 2024, 21:39
Arja schreef: 07 jun 2024, 21:31 OK, dus is het heel iets anders dan mijn Simon de toveraar :?
Zou Simon zelf geweten hebben dat hij geen oprechte discipel was? Zo nee, als hij werkelijk dacht dat het wel goed zat met hem, dan zou je het gestolen bevinding kunnen noemen. Denken dat wat je meemaakt werkelijk Gods werk is, terwijl er niets van Hem bij is.
Wist hij wel dat hij een meeloper was, dan was hij een hypocriet, zonder ook maar een idee van bevinding.
Ik vind dit een pittige regel.
Ik proef een stukje oprechtheid in het stukje voor de komma, maar dan is er toch niets van Hem bij. Kan dit?
Dit is toch niet bewust bedriegen of huichelen.
Ja, aangrijpend. Ezechiel hoofdstuk 13 gaat ook over het jagen naar de bloemhoven. Over het naaien van kussens onder de oksels. In dat hoofdstuk gaat het ook over het pleisteren met loze kalk. En het profeteren van vrede, terwijl er geen vrede is. Wat een verantwoordelijkheid voor die gerespecteerde leidsman; terwijl de argeloze, goedbedoelende luisteraar niet wil huichelen maar wel tevreden, gerust en blij is met loze kalk.
Ezechiël gaat over valse profeten. Simon wordt niet beschouwd als een profeet in de Bijbelse contex maar als een magiër uit Samaria.Hij was buiten zichzelf was van verbazing of ontzetting (Griekse woordje) door de wonderen en tekenen die diaken Filippus verrichtte. Onder de indruk van de prediking en de wonderen van Filippus, geloofde Simon en liet zich dopen.

Filippus, leek zich aanvankelijk niet bewust te zijn van de ware intenties van Simon. Pas later, na de komst van Petrus en Johannes uit Jeruzalem, die de gedoopten de Heilige Geest "gaven" door handoplegging, probeerde Simon deze macht te kopen.

Toen kwam het denk ik pas openbaar denk ik. "De uitdrukking "χολὴν πικρίας καὶ σύνδεσμον ἀδικίας" (gal van bitterheid en band van ongerechtigheid) die Petrus gebruikt in Handelingen 8:23, beschrijft de geestelijke toestand van Simon de Tovenaar. "Gal" is een metafoor voor iets dat zeer bitter en giftig is, wat duidt op een diepgewortelde bitterheid of vijandigheid. Hij zat nog steeds gevangen is zijn eigen gedachten en praktijken.
Laatst gewijzigd door Arja op 08 jun 2024, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 941
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Een gestolen bevinding

Bericht door Adagio »

Mannetje schreef: 08 jun 2024, 14:33 "Niemand ging ooit verloren met de blik op Jezus gericht." (Ik meen van Spurgeon)
Van wie het ook is, dat is goede kost. "En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden." (Dat is, aan een hogen paal opgehangen, om gezien te worden van allen die van de vurige slangen gebeten waren, opdat zij genezen zouden worden.)
KDD
Berichten: 1636
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Een gestolen bevinding

Bericht door KDD »

Ik ben begonnen met de boek Het Zien op Jezus van Isaac Ambrosius begonnen. De cursus van cursussen oudvaders gekregen voor mijn verjaardag. In die boek word uitgelegd wat dat inhoudt. Ook wat het niet is. Ik zal wanneer ik tijd heb een stukje ervan in de draad Long Reads plaatsen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Een gestolen bevinding

Bericht door Arja »

KDD schreef: 08 jun 2024, 16:27 Ik ben begonnen met de boek Het Zien op Jezus van Isaac Ambrosius begonnen. De cursus van cursussen oudvaders gekregen voor mijn verjaardag. In die boek word uitgelegd wat dat inhoudt. Ook wat het niet is. Ik zal wanneer ik tijd heb een stukje ervan in de draad Long Reads plaatsen.
Dat is goed! Ik ben benieuwd.
Plaats reactie