Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12155
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

Ik begin vanavond aan een nieuw boek van een Belgische verzetsman die in Breendonck en Duitse kampen heeft gezeten. De herinnering levend houden heeft wel wat meer nodig dan 2 minuten op het goede moment stil te zijn.
Mannetje
Berichten: 7840
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

Normaliter zijn wij ook niet thuis op 4 mei, dit jaar een keer wel.
Ik heb al uitgelegd waarom ik niets met die twee minuten kan. Als mijn kinderen graag stil willen zijn, zal ik het ook zijn. Zei ik ook al eerder, trouwens.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Tiberius »

Ik voel wel mee met Mannetje, voor mij hoeft die minuut stilte ook niet.
merel
Berichten: 9993
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Kinderen gaan dat natuurlijk uit zichzelf niet doen als hen het belang ervan niet verteld.

Ik begrijp trouwens heel goed het ongemak van 2 minuten stilte, maar vind het wel heel belangrijk om hierbij stil te staan.

Op den duur zullen er geen nabestaanden meer zijn van WO2, maar ook nu nog sneuvelen Nederlandse soldaten in oorlogen en ook dat is belangrijk om te herdenken.
Laatst gewijzigd door merel op 04 mei 2024, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28905
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

De toespraak van zojuist van een kind van een betrokkene bij de politionele acties bij de nationale dodenherdenking, vond ik ook heel indrukwekkend.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10486
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zita »

Waar kunnen we meekijken? Op nos kan ik live alleen naar turnen kijken.
Zeeuw
Berichten: 11723
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: 04 mei 2024, 19:47 Waar kunnen we meekijken? Op nos kan ik live alleen naar turnen kijken.
https://nos.nl/livestream/2519229-kijk- ... herdenking
merel
Berichten: 9993
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

DDD schreef: 04 mei 2024, 19:26 De toespraak van zojuist van een kind van een betrokkene bij de politionele acties bij de nationale dodenherdenking, vond ik ook heel indrukwekkend.
Aan het begin van de avond was ook een interview met Rob Oudkerk over zijn jeugd. Zijn beide ouders hebben de vernietigingskampen overleefd en waren erg getraumatiseerd. Dat was ook indrukwekkend.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door FlyingEagle »

Wij gingen vroeger met mijn opa altijd mee in de stoet. Hij had best veel herinneringen aan de oorlog, zijn broer is tijdens een razzia gefusilleerd. Het is ons met de paplepel ingegoten dus voor ons is het altijd een speciaal moment. We hangen de vlag half stok en houden 2 minuten stilte. En op Bevrijdingsdag vlaggen we ook altijd.
HersteldHervormd
Berichten: 6219
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

Gelukkig niet verstoord.
Opdat wij nooit vergeten...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3654
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 04 mei 2024, 14:26
huisman schreef: 04 mei 2024, 10:31
DDD schreef: 04 mei 2024, 10:23 @huisman:
Nee. Maar wat mij betreft, zijn er helemaal geen bevrijdingsfestivals. Nu die er toch zijn, zou ik persoonlijk liever zien dat die dan op maandag plaatsvinden.

Ik vind echter het uithangen van de vlag iets anders dan het bijwonen van een festival en ik heb ook niet het idee dat je met het uithangen van de vlag alle festiviteiten die met bevrijdingsdag verbonden zijn, goedkeurt. Trouwens, ook op Koningsdag zijn er activiteiten waar ik niet enthousiast over ben.

Ik vind zelf dat de tekst 'Haat ook de rok, die door het vlees besmet is', in dit geval niet van toepassing is.

@Bertiel:
Weet je ook waarom mensen zich daaraan storen?
Voor de verandering zijn wij het behoorlijk eens vandaag.
Ik ben het eens met jullie. Ik zie geen reden om niet te vlaggen. Het Wilhelmus zingen we ook ter gewoonte getrouw. Afgelopen zondag en morgen waarschijnlijk weer.

Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd. Het zijn bijzaken. Die moet je niet op de spits drijven.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/52 ... erkdienst/

Ik moest aan deze vraag bedenken.
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Wim Anker »

Dat er in de oorlog niet gesproken werd (kon worden) over de heldendaden en naastenliefde is ook stof tot nadenken en navolgingswaardig.
DDD
Berichten: 28905
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Het niet kunnen spreken heeft mensen voor hun hele leven beschadigd. Ik zou daar maar niet te jaloers op zijn.

Verder eens met het antwoord van ds. Droger.
HersteldHervormd
Berichten: 6219
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef: 04 mei 2024, 20:48
GerefGemeente-lid schreef: 04 mei 2024, 14:26
huisman schreef: 04 mei 2024, 10:31
DDD schreef: 04 mei 2024, 10:23 @huisman:
Nee. Maar wat mij betreft, zijn er helemaal geen bevrijdingsfestivals. Nu die er toch zijn, zou ik persoonlijk liever zien dat die dan op maandag plaatsvinden.

Ik vind echter het uithangen van de vlag iets anders dan het bijwonen van een festival en ik heb ook niet het idee dat je met het uithangen van de vlag alle festiviteiten die met bevrijdingsdag verbonden zijn, goedkeurt. Trouwens, ook op Koningsdag zijn er activiteiten waar ik niet enthousiast over ben.

Ik vind zelf dat de tekst 'Haat ook de rok, die door het vlees besmet is', in dit geval niet van toepassing is.

@Bertiel:
Weet je ook waarom mensen zich daaraan storen?
Voor de verandering zijn wij het behoorlijk eens vandaag.
Ik ben het eens met jullie. Ik zie geen reden om niet te vlaggen. Het Wilhelmus zingen we ook ter gewoonte getrouw. Afgelopen zondag en morgen waarschijnlijk weer.

Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd. Het zijn bijzaken. Die moet je niet op de spits drijven.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/52 ... erkdienst/

Ik moest aan deze vraag bedenken.
Wat maakte dat je aan een 18 jaar oude vraag moest denken?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4151
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

Vanavond weer mijn bijdrage mogen leveren aan de jaarlijkse herdenking bij de Amerikaanse oorlogsgraven in ons dorp. Net als de ruim 10 jaar hiervoor. Een indrukwekkend moment.

Trouwens ook besloten morgen te vlaggen. Maar het volgende dilemma kondigt zich al aan: wat doe ik (DV) volgend jaar? Dan valt 4 mei op zondag…..
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie