Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

newton schreef: 17 apr 2024, 20:13
Job schreef: 17 apr 2024, 18:07
HHR schreef: 17 apr 2024, 17:12 Prachtig interview.
En DDD haalt er weer van alles bij waar totaal geen grond voor is. Jammer.
Wil je de essentie ervan delen? Ik kan het niet lezen.
Als je forumleden toestaat contact met je op te nemen via e-mail kan ik je het artikel wel toesturen.
Dank je Newton, maar het is voldoende voor mij zo. Ik hoop dat deze mevrouw met eenzelfde mildheid wordt omringd als ik weleens heb bepleit voor ds. M.T. Al-Chalabi, ook gezien haar herkomst. Ik heb eerder wat interviews gelezen met haar vader, dhr. Pieterman, en hoe je ook over thuislezen denkt: hij heeft zijn kinderen al vanaf hun prille jaren "ondergedompeld" in het Woord en in de goede lectuur. Op een wijze waaraan wij kerkmensen een voorbeeld kunnen nemen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8986
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door J.C. Philpot »

Job schreef: 18 apr 2024, 08:17Dank je Newton, maar het is voldoende voor mij zo. Ik hoop dat deze mevrouw met eenzelfde mildheid wordt omringd als ik weleens heb bepleit voor ds. M.T. Al-Chalabi, ook gezien haar herkomst. Ik heb eerder wat interviews gelezen met haar vader, dhr. Pieterman, en hoe je ook over thuislezen denkt: hij heeft zijn kinderen al vanaf hun prille jaren "ondergedompeld" in het Woord en in de goede lectuur. Op een wijze waaraan wij kerkmensen een voorbeeld kunnen nemen.
Ik denk met aangenaamheid terug aan een vakantie waar we een appartement bij de ouders van mevrouw Janse huurden. We hadden toen we een avondje bij hen op visite waren goede gesprekken, waarbij de avond werd afgesloten met gebed.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

In dit interview met haar zus Ruth lees je ook iets terug van hun leven en opgroeien: https://www.rd.nl/artikel/993762 Het enige jammere vind ik dat de prediking (automatisch ook in haar thuisgemeente) er niet goed af komt in het interview, maar ook hier geldt: gezien de achtergrond past mildheid.
Bertiel
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Bertiel »

Als je de veel aangeprezen oude schrijvers hebt gelezen dan is veel hedendaagse prediking arm en ééndimensionaal, van links naar rechts en weer terug
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3576
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 18 apr 2024, 08:37 Als je de veel aangeprezen oude schrijvers hebt gelezen dan is veel hedendaagse prediking arm en ééndimensionaal, van links naar rechts en weer terug
Ik herken dit gelukkig vaak niet. Mogelijk ook omdat ik niet zo nostalgisch ben. Welke oude schrijvers vind je erg rijk?
Bertiel
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Bertiel »

Als het om het onbevangen het woord prediken en niet bij iedere preek dezelfde volgordelijkheid en dezelfde toepassing met dezelfde belevenissen, etc. dan kom ik bij o.a Erskine, Boston, Hellenbroek, Smytegeld, Gray, Floor, McCheyne, Watson, Ryle
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

MGG schreef: 18 apr 2024, 08:45
Bertiel schreef: 18 apr 2024, 08:37 Als je de veel aangeprezen oude schrijvers hebt gelezen dan is veel hedendaagse prediking arm en ééndimensionaal, van links naar rechts en weer terug
Ik herken dit gelukkig vaak niet. Mogelijk ook omdat ik niet zo nostalgisch ben. Welke oude schrijvers vind je erg rijk?
Dat heeft echt niets met nostalgie te maken, MGG. Maar oude schrijvers hebben menigmaal een diepgang, een pit, een merg, een radicaliteit, daarvan kan het duizelen. De godsvreze druipt van de bladzijden. Diep doorwrocht. Het verschil met bijv. de hedendaagse meditaties van dertien in een dozijn proef je toch wel?

@Bertiel, deels wel met je eens, alleen ik bedoelde: in haar personalia is te lezen dat ze lid is van de GG van Middelburg-Zuid, en in het interview zegt ze (geparafraseerd): ik moet het hebben van wat ik lees en niet van wat ik hoor. Het is eerlijk, maar ik zelf vind het jammer als je daar in het openbaar een specifieke gemeente en predikant aan kunt koppelen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17399
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 apr 2024, 22:22 Veel dank.

De citaten uit bladen tellen natuurlijk niet mee. Maar inderdaad zijn er dan nog steeds nóg twee van zulke artikelen, dus is het op zijn minst niet zo uitzonderlijk als ik dacht. Dan is mijn ophef een beetje overdreven.

Ik lees toch al ruim 20 jaar het ND, en ik kan mij niet herinneren dat mij dit eerder is opgevallen. Misschien heeft dat te maken met de nieuwe vacature die zich richt op reformatorische christenen en is het een nieuw beleid van de krant. Of misschien is het me gewoon nooit eerder opgevallen.

Ik zal bij gelegenheid eens navragen hoe dat nu zit.
Je hebt onwaarheden zonder enige grond verkondigd. Dan had ik wat meer verwacht dan ‘ mijn ophef een beetje overdreven’.
Je bent zelf nogal snel om iets een ‘christen onwaardig’ te noemen. Hoe zou jij je beschuldigingen richting deze mevrouw kwalificeren?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3576
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Job schreef: 18 apr 2024, 08:57
MGG schreef: 18 apr 2024, 08:45
Bertiel schreef: 18 apr 2024, 08:37 Als je de veel aangeprezen oude schrijvers hebt gelezen dan is veel hedendaagse prediking arm en ééndimensionaal, van links naar rechts en weer terug
Ik herken dit gelukkig vaak niet. Mogelijk ook omdat ik niet zo nostalgisch ben. Welke oude schrijvers vind je erg rijk?
Dat heeft echt niets met nostalgie te maken, MGG. Maar oude schrijvers hebben menigmaal een diepgang, een pit, een merg, een radicaliteit, daarvan kan het duizelen. De godsvreze druipt van de bladzijden. Diep doorwrocht. Het verschil met bijv. de hedendaagse meditaties van dertien in een dozijn proef je toch wel?

@Bertiel, deels wel met je eens, alleen ik bedoelde: in haar personalia is te lezen dat ze lid is van de GG van Middelburg-Zuid, en in het interview zegt ze (geparafraseerd): ik moet het hebben van wat ik lees en niet van wat ik hoor. Het is eerlijk, maar ik zelf vind het jammer als je daar in het openbaar een specifieke gemeente en predikant aan kunt koppelen.
Vanzelf, maar gelukkig hoor ik weinig van zulke meditaties. Wij zijn gezegd met een predikant die de opdracht om het Evangelie te verkondigen goed verstaat. Door de week lees ik liever oude schrijvers of luister ik preken van dominees die geen dertien in een dozijn preken houden. Daarom herken ik het gelukkig vaak niet.
HHR
Berichten: 999
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door HHR »

Job schreef: 18 apr 2024, 08:57
MGG schreef: 18 apr 2024, 08:45
Bertiel schreef: 18 apr 2024, 08:37 Als je de veel aangeprezen oude schrijvers hebt gelezen dan is veel hedendaagse prediking arm en ééndimensionaal, van links naar rechts en weer terug
Ik herken dit gelukkig vaak niet. Mogelijk ook omdat ik niet zo nostalgisch ben. Welke oude schrijvers vind je erg rijk?
Dat heeft echt niets met nostalgie te maken, MGG. Maar oude schrijvers hebben menigmaal een diepgang, een pit, een merg, een radicaliteit, daarvan kan het duizelen. De godsvreze druipt van de bladzijden. Diep doorwrocht. Het verschil met bijv. de hedendaagse meditaties van dertien in een dozijn proef je toch wel?

@Bertiel, deels wel met je eens, alleen ik bedoelde: in haar personalia is te lezen dat ze lid is van de GG van Middelburg-Zuid, en in het interview zegt ze (geparafraseerd): ik moet het hebben van wat ik lees en niet van wat ik hoor. Het is eerlijk, maar ik zelf vind het jammer als je daar in het openbaar een specifieke gemeente en predikant aan kunt koppelen.
Juist als dit soort mensen zoiets zeggen, die doorwrocht zijn in de oudvaders, zet mij dat altijd wel aan het denken.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

MGG schreef: 18 apr 2024, 09:17
Job schreef: 18 apr 2024, 08:57
MGG schreef: 18 apr 2024, 08:45
Bertiel schreef: 18 apr 2024, 08:37 Als je de veel aangeprezen oude schrijvers hebt gelezen dan is veel hedendaagse prediking arm en ééndimensionaal, van links naar rechts en weer terug
Ik herken dit gelukkig vaak niet. Mogelijk ook omdat ik niet zo nostalgisch ben. Welke oude schrijvers vind je erg rijk?
Dat heeft echt niets met nostalgie te maken, MGG. Maar oude schrijvers hebben menigmaal een diepgang, een pit, een merg, een radicaliteit, daarvan kan het duizelen. De godsvreze druipt van de bladzijden. Diep doorwrocht. Het verschil met bijv. de hedendaagse meditaties van dertien in een dozijn proef je toch wel?

@Bertiel, deels wel met je eens, alleen ik bedoelde: in haar personalia is te lezen dat ze lid is van de GG van Middelburg-Zuid, en in het interview zegt ze (geparafraseerd): ik moet het hebben van wat ik lees en niet van wat ik hoor. Het is eerlijk, maar ik zelf vind het jammer als je daar in het openbaar een specifieke gemeente en predikant aan kunt koppelen.
Vanzelf, maar gelukkig hoor ik weinig van zulke meditaties. Wij zijn gezegd met een predikant die de opdracht om het Evangelie te verkondigen goed verstaat. Door de week lees ik liever oude schrijvers of luister ik preken van dominees die geen dertien in een dozijn preken houden. Daarom herken ik het gelukkig vaak niet.
Ik begrijp dan je opmerking en vraag niet: ik ben niet zo nostalgisch en: welke schrijvers vind je erg rijk? Als je ze zelf graag leest is dat toch geen vraag meer?

Met de weinig doorwrochte meditaties (duizenden moeten er in de loop van de tijd al zijn voortgebracht) van hedendaagse predikanten in allerhande periodieken en krantjes en tijdschriften zou men vandaag nog moeten stoppen. De intentie om mensen niet zonder het Woord te hebben meegegeven iets te laten lezen, is zuiver. Maar wat mij betreft is het ontspoord.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

HHR schreef: 18 apr 2024, 09:35
Job schreef: 18 apr 2024, 08:57
MGG schreef: 18 apr 2024, 08:45
Bertiel schreef: 18 apr 2024, 08:37 Als je de veel aangeprezen oude schrijvers hebt gelezen dan is veel hedendaagse prediking arm en ééndimensionaal, van links naar rechts en weer terug
Ik herken dit gelukkig vaak niet. Mogelijk ook omdat ik niet zo nostalgisch ben. Welke oude schrijvers vind je erg rijk?
Dat heeft echt niets met nostalgie te maken, MGG. Maar oude schrijvers hebben menigmaal een diepgang, een pit, een merg, een radicaliteit, daarvan kan het duizelen. De godsvreze druipt van de bladzijden. Diep doorwrocht. Het verschil met bijv. de hedendaagse meditaties van dertien in een dozijn proef je toch wel?

@Bertiel, deels wel met je eens, alleen ik bedoelde: in haar personalia is te lezen dat ze lid is van de GG van Middelburg-Zuid, en in het interview zegt ze (geparafraseerd): ik moet het hebben van wat ik lees en niet van wat ik hoor. Het is eerlijk, maar ik zelf vind het jammer als je daar in het openbaar een specifieke gemeente en predikant aan kunt koppelen.
Juist als dit soort mensen zoiets zeggen, die doorwrocht zijn in de oudvaders, zet mij dat altijd wel aan het denken.
Jawel, eens, ik zeg ook niet dat ze ongelijk heeft, maar een predikant hier openbaar van "betichten", wat voor de goede lezer feitelijk gebeurt, dat vind ik een lastige.
DDD
Berichten: 28773
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

huisman schreef: 18 apr 2024, 09:07
DDD schreef: 17 apr 2024, 22:22 Veel dank.

De citaten uit bladen tellen natuurlijk niet mee. Maar inderdaad zijn er dan nog steeds nóg twee van zulke artikelen, dus is het op zijn minst niet zo uitzonderlijk als ik dacht. Dan is mijn ophef een beetje overdreven.

Ik lees toch al ruim 20 jaar het ND, en ik kan mij niet herinneren dat mij dit eerder is opgevallen. Misschien heeft dat te maken met de nieuwe vacature die zich richt op reformatorische christenen en is het een nieuw beleid van de krant. Of misschien is het me gewoon nooit eerder opgevallen.

Ik zal bij gelegenheid eens navragen hoe dat nu zit.
Je hebt onwaarheden zonder enige grond verkondigd. Dan had ik wat meer verwacht dan ‘ mijn ophef een beetje overdreven’.
Je bent zelf nogal snel om iets een ‘christen onwaardig’ te noemen. Hoe zou jij je beschuldigingen richting deze mevrouw kwalificeren?

Ten eerste: heel goed dat je mij daarop aanspreekt. Meten met twee maten is een gevaar waar ik zeker niet aan ontkom.

Maar als ik het gesprek zo teruglees, en zie dat er nóg twee mensen uit de reformatorische achterban zijn gevonden in het laatste jaar waarbij het ND voor deze spelling koos, dan heb ik vooralsnog de neiging om van 'heel bijzonder' 'bijzonder' te maken. Maar het punt blijft wat mij betreft staan, al zou ik me bij nader inzien kunnen voorstellen dat het ND dit actief aanbiedt. In dat geval is het een ander verhaal en heb ik mij vergist.

Veel van de aangevoerde artikelen zijn knipsels uit de Saambinder en uit de Waarheidsvriend. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat zijn geen redactionele artikelen, maar citaten uit andere bladen.

En voor alle duidelijkheid: met 'beschuldiging' doel je op mijn (mogelijk onjuiste) conclusie dat de geïnterviewde 'daar kennelijk een punt van maakt'?

Ik vind dat zelf niet zo'n schokkende beschuldiging. Maar dat is misschien ook onbewust meten met twee maten.
Bertiel
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Bertiel »

Job schreef: 18 apr 2024, 09:43
Jawel, eens, ik zeg ook niet dat ze ongelijk heeft, maar een predikant hier openbaar van "betichten", wat voor de goede lezer feitelijk gebeurt, dat vind ik een lastige.
ze heeft geen predikant genoemd, dat soort interviews worden meestal wat langer voor publicatie gedaan, dus ik vraag me af of ze haar huidige predikant expliciet bedoeld (was net na zijn intrede) en of ze refereerd aan hetgeen wat ze in de vacante periode voorafgaand heeft voorbij komen.

Daarnaast zou ik nog wel eens willen weten hoeveel uur er in de tijd van de oudvaders in een preek gestopt werden en nu.
Dr. R van Kooten heeft het over 4 - 6 dagdelen dus dat is 16 - 24 uur per preek
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28773
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Ik zou ook niet in minder dan 20 uur een goede preek kunnen schrijven, inderdaad. Dus dat lijkt me een heel reëel aantal uren. Toch zijn er ook predikanten die in drie dagdelen een preek schrijven. Meestal hoor je dat ook. Of je merkt het omdat men alleen overbekende bijbelgedeelten bepreekt. Dat kan ook weer andere redenen hebben, want sommige predikanten hebben gewoon een heel dunne bijbel.
Plaats reactie