Stille tijd

Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4095
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Stille Tijd

Bericht door Maanenschijn »

CvdW schreef:Stille tijd?
Hebben we bij het opstaan geen vast patroon? Scheren, wassen, tanden poetsen, medicijnen innemen.
Wanneer we nu voor het lichamelijke vaste patronen hebben zouden dan voor het geestelijke geen vaste patronen hebben?
Hoor wel eens ouders iets zeggen over zwemlessen, of andere sportactiviteiten. Dat zijn ook vaste tijden.
Het lijkt dat alles moet doorgaan, maar wat weegt nu het zwaarst?
Kiest dan heden wie u dienen wilt.
Ik heb geen vaste routine. Zelfs niet in scheren of aankleden. Ik begin gerust met werken in mijn ochtendjas, vroeg in de morgen.

Ik heb mijn stille tijd vooral gekoppeld aan locaties. Die plek bij een wandeling, die parkeerplaats onderweg, de stoel waar ik langs kom voordat ik naar bed ga.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28756
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stille Tijd

Bericht door DDD »

helma schreef: 17 apr 2024, 16:51 Het is geen moeten. Maar van Maria zegt Jezus dat ze het goede deel heeft 'gekozen' om te zitten aan Zijn voeten.

Tijd of prioriteit. Dat is misschien in onze drukke tijd wel de keuze.
Prima. Zo kun je ook adviezen geven om af te vallen. Dat zal niet de meest succesvolle methode ooit worden.

En verder sluit ik aan bij Maanenschijn. Al heb ik wel vaste patronen want anders vergeet ik de helft.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Stille Tijd

Bericht door Anselmus »

Bertiel schreef: 17 apr 2024, 08:54 Even een heel oud topic opgesnort.

Ik zou best wat gestalte willen geven aan stille tijd, maar het lukt me gewoon niet. Ik ben iedere minuut die ik slaap blij, 's avonds plof je op de bank als de kleine slaapt en dan is het hoofd ook leeg en slaat niks meer op, etc. etc.
Vorige week een week waarin ik verplicht werd om, vanwege een belangrijke beslissing, veel in de bijbel bezig te zijn, te bidden, etc. Gezien hoe zegenrijk het is, en een week later, dan zit je alweer in de sleur. binnenkort nog wat vaker in de avond weg, dus dan wordt het helemaal lastg
Concreet een vraag aan jullie, hebben jullie een vaste stille tijd, en zo ja hoe passen jullie die in je drukke bestaan in
dank u
Ik las eens: noem het geen Stille Tijd, maar Bijbeltijd. Lees de Bijbel op de bank als de kinderen aan het spelen zijn. Op die manier leren ze hoe Bijbeltijd eruit ziet. Komen ze erbij zitten? Geef ze een eigen Bijbel, zeg dat je allebei gaat lezen en het er dan over hebt. Vraag waar je voor kunt bidden. Stel voor om eerst zachtjes te bidden voor jezelf en dan eventueel nog samen met je kind of bespreken waar je voor/om hebben hebt. Zo leer je het je kinderen en ze raken gewend dat in die tijd niet alles gevraagd kan worden, maar wel dingen over de Bijbel of bidden.

Ik vond dat een prachtig advies. Bijbeltijd hoeft niet achter gesloten deuren en kan ook concreet praktisch voordoen zijn.

Tegelijk herken ik wel dat ik ritme nodig heb. Ik luisterde ik een tijdje naar Eerst Dit, maar na een tijdje ben ik gestopt omdat ik niet alle theologische ideeën deelde. Dagboeken vind ik een soort fastfood: vaak dezelfde Bijbelgedeelten met een voorspelbare toepassing, hap slik weg. Dat geldt ook voor kerkbodemeditaties. Aan tafel lezen we nu naar de Bijbel een Afrikaans Bijbelcommentaar. Op die manier zoeken we verdieping in het Bijbellezen. In de ochtend schrijf ik de Bijbeltekst van de dag over in een schriftje en denk ik daar over na en gebruik die in mijn gebed en daar denk ik gedurende de dag over na. Na het eten zongen we altijd, maar daar is met pleegzorg de klad in gekomen. Goed om dat weer op te starten.

Orde en discipline zijn voor mij belangrijk, anders heb ik van mezelf maar een lui en snel tevreden hart.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8986
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Stille Tijd

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef: 17 apr 2024, 18:15Aan tafel lezen we nu naar de Bijbel een Afrikaans Bijbelcommentaar.
Deze zin maakt me benieuwd naar welk bijbelcommentaar jullie gebruiken :)

Zou je titel kunnen delen? Is het een commentaar van de hele bijbel in 1 deel?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHR
Berichten: 995
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Stille Tijd

Bericht door HHR »

Die massale omarming van "Eerst Dit" binnen de reformatorische kring begrijp ik echt niet.
Vrouwelijke predikanten, verbondsautomatisme, het maakt allemaal niets meer uit.

Wat dagboeken betreft eens, al zijn er wel heel mooie verrassende dagboeken. Meestal moet je dan naar de oudere dagboeken.
Vorig jaar het dagboek gelezen van Oswald Chambers "Geheel voor Hem" , dit jaar van Philpot "Korenaren uit de volle oogst".
Beide echt prachtig en leerzaam.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Stille Tijd

Bericht door Ararat »

Anselmus schreef: 17 apr 2024, 18:15
Ik las eens: noem het geen Stille Tijd, maar Bijbeltijd. (...)
Orde en discipline zijn voor mij belangrijk, anders heb ik van mezelf maar een lui en snel tevreden hart.
Dit laatste herken ik wel. Ik denk dat ik daarom Bijbeltijd (mooie term!) daarom ook wel een beetje zie als een oefening. Soms moet je je er toe zetten, soms heb je wel zin, soms ben je (on)tevreden, maar het heeft altijd nut.

Ik lees met een stel mannen uit de gemeente de Bijbel in 1 jaar (YouVersion). Daar hebben we een hele kluif aan, dus hebben we voor de gelegenheid ook een appgroep om elkaar scherp te houden. Verder is het doorgaans de hele dag door. Een fietsmoment of (beetje vreemd misschien) een verlengd toiletbezoek of de gang naar de afvalcontainer kan ook een mooi momentje voor stille tijd zijn.

We zingen aan tafel, ook nu het gezin doordeweeks kleiner wordt. Tip: download de app van DNP en zing ritmisch. Da's net weer even iets anders en ik geloof niet dat je er mee zondigt :)

Samen met vrouwe Ararat lees ik het psalmendagboek van Tim Keller. Hoe mooi ik het ook vind, als het zonlicht mijn toppen niet meer beroert ben ik niet meer op mijn best. Ik mis dus weleens een stukje als ik niet meelees...

In mijn geval zie ik duidelijk verband tussen mijn algemene gemoedstoestand en de mate van stille tijd. Dat zorgt regelmatig voor de noodzaak van enige opscherping.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8986
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Stille Tijd

Bericht door J.C. Philpot »

HHR schreef: 18 apr 2024, 07:38 Die massale omarming van "Eerst Dit" binnen de reformatorische kring begrijp ik echt niet.
Vrouwelijke predikanten, verbondsautomatisme, het maakt allemaal niets meer uit.

Wat dagboeken betreft eens, al zijn er wel heel mooie verrassende dagboeken. Meestal moet je dan naar de oudere dagboeken.
Vorig jaar het dagboek gelezen van Oswald Chambers "Geheel voor Hem" , dit jaar van Philpot "Korenaren uit de volle oogst".
Beide echt prachtig en leerzaam.
Met beide alinea's volkomen eens!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28756
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stille Tijd

Bericht door DDD »

Het punt van het verbondsautomatisme herken ik niet. Integendeel, het komt regelmatig voor dat duidelijk is dat de spreker dit niet als uitgangspunt neemt. Ik herinner me een duidelijk voorbeeld van Kees van Ekris. Andersom heb ik nooit iets van verbondsautomatisme gehoord. Maar misschien kun je een voorbeeld noemen?
ejvl
Berichten: 5753
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Stille Tijd

Bericht door ejvl »

HersteldHervormd schreef: 17 apr 2024, 15:25 Er zijn soms dagen dat ik de hele dag zo ontzettend druk ben dat ik mij alleen maar heb kunnen focussen op werk etc.

Ooit zei iemand tegen mij, toen ik promotie maakte, dat het beter is voor het geestelijke leven om een rustigere baan te hebben. En ik snap dat helemaal. Vervolgens komt dan wel de vraag om de hoek of de huidige levensstijl van de moderne christen, om het zo maar even te noemen, wel goed is? Dat vind ik een heel interessant vraagstuk.
Een tip kan zijn, zet de wekker een kwartier eerder. Een kwartier lijkt niet heel veel maar kan wel goed gebruikt worden voor lezen, bidden en overdenken.
Tot de normalte tijd dat je uit bed zou gaan.
Bertiel
Berichten: 4632
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stille Tijd

Bericht door Bertiel »

vanochtend voor het eerst gedaan en dat is gelukt, was al voor de wekker wakker.
Idd, gewoon doen, ik hoop dat ik het volhou.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHR
Berichten: 995
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Stille Tijd

Bericht door HHR »

DDD schreef: 18 apr 2024, 08:15 Het punt van het verbondsautomatisme herken ik niet. Integendeel, het komt regelmatig voor dat duidelijk is dat de spreker dit niet als uitgangspunt neemt. Ik herinner me een duidelijk voorbeeld van Kees van Ekris. Andersom heb ik nooit iets van verbondsautomatisme gehoord. Maar misschien kun je een voorbeeld noemen?
NGK predikanten of vrouwen uit die kerk die zich voor predikant uitgeven, staan die theologische lijn voor.
DDD
Berichten: 28756
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stille Tijd

Bericht door DDD »

Dat is niet waar. NGK-predikanten zijn zeker niet allemaal verbondsautomatisten. Ik denk zelfs dat dit door de evangelicalisering nog minder is geworden dan toen ik jong was, en ook toen was verbondsautomatisme al een uitzondering in de GKV.

Iets anders is, dat men de kerkgangers niet op voorhand als hypocriet of ongelovig beschouwt. Maar dat is geen verbondsautomatisme. Dat is een bijbelse manier van spreken. De manier die je in de rechterflank van de GG hoort, vind je in de Bijbel nergens terug.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Stille Tijd

Bericht door Anselmus »

J.C. Philpot schreef: 18 apr 2024, 07:08
Anselmus schreef: 17 apr 2024, 18:15Aan tafel lezen we nu naar de Bijbel een Afrikaans Bijbelcommentaar.
Deze zin maakt me benieuwd naar welk bijbelcommentaar jullie gebruiken :)

Zou je titel kunnen delen? Is het een commentaar van de hele bijbel in 1 deel?
Het is echt verrassend hoe toepassingen in een ander werelddeel gemaakt worden. Het is inderdaad 1 (dik) boek. We lezen het met veel genoegen en voor het geld hoef je het niet te laten:
Africa Bible Commentary
Laatst gewijzigd door Anselmus op 18 apr 2024, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Stille Tijd

Bericht door Anselmus »

Ararat schreef: 18 apr 2024, 07:48
Anselmus schreef: 17 apr 2024, 18:15
Ik las eens: noem het geen Stille Tijd, maar Bijbeltijd. (...)
Orde en discipline zijn voor mij belangrijk, anders heb ik van mezelf maar een lui en snel tevreden hart.
Dit laatste herken ik wel. Ik denk dat ik daarom Bijbeltijd (mooie term!) daarom ook wel een beetje zie als een oefening. Soms moet je je er toe zetten, soms heb je wel zin, soms ben je (on)tevreden, maar het heeft altijd nut.

Ik lees met een stel mannen uit de gemeente de Bijbel in 1 jaar (YouVersion). Daar hebben we een hele kluif aan, dus hebben we voor de gelegenheid ook een appgroep om elkaar scherp te houden. Verder is het doorgaans de hele dag door. Een fietsmoment of (beetje vreemd misschien) een verlengd toiletbezoek of de gang naar de afvalcontainer kan ook een mooi momentje voor stille tijd zijn.

We zingen aan tafel, ook nu het gezin doordeweeks kleiner wordt. Tip: download de app van DNP en zing ritmisch. Da's net weer even iets anders en ik geloof niet dat je er mee zondigt :)

Samen met vrouwe Ararat lees ik het psalmendagboek van Tim Keller. Hoe mooi ik het ook vind, als het zonlicht mijn toppen niet meer beroert ben ik niet meer op mijn best. Ik mis dus weleens een stukje als ik niet meelees...

In mijn geval zie ik duidelijk verband tussen mijn algemene gemoedstoestand en de mate van stille tijd. Dat zorgt regelmatig voor de noodzaak van enige opscherping.
Dank voor de tip van DNP. Ga ik eens proberen. We zingen ook graag Engelse hymns.
En grappig: op 30 december had ik het psalmendageboek van Tim Keller klaargelegd en te lezen. Half maart merkte ik dat het me om de één of andere manier niet stichtte en waarom weet ik niet zo goed. Of het te abstract was, of te Amerikaans of teveel van hetzelfde, ik weet het niet. Ik ben vanaf maart (opnieuw) het dagboek van Mc. Arthur aan het lezen: Strength for Today
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8986
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Stille Tijd

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef: 18 apr 2024, 09:54Het is echt verrassend hoe toepassingen in een ander werelddeel gemaakt worden. Het is inderdaad 1 (dik) boek. We lezen het met veel genoegen en voor het geld hoef je het niet te laten:
Africa Bible Commentary
Ziet er interessant uit. Dank!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie