Welke muziek beluister je nu?

merel
Berichten: 9870
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door merel »

DDD schreef: 11 apr 2024, 14:52 Ik speel alles uit mijn hoofd, inderdaad.

Ik weet niet zeker of ik een absoluut gehoor heb. Dat denk ik eigenlijk niet. Als ik muziek beluister die ik vaker heb gehoord, dan kan ik over het algemeen wel op exact dezelfde noot beginnen voordat ik hem aanzet. Maar ik kan niet dan ook gelijk die noot op de piano aanslaan.

Ik denk zelf dat het meer een kwestie van een geheugen voor geluiden is. Het is ook lastig, want op bijvoorbeeld psalmboek.nl gaat niet altijd alles op de 'juiste' toonhoogte en ik speel zelf ook wel eens lager (omdat dat prettiger zingt, of omdat je het laatste vers een (halve) noot hoger wilt spelen, bijvoorbeeld).

En wat betreft orgel spelen: als je geregeld naar organisten als Sietze de Vries luistert, dan hoor je dezelfde technieken terugkomen. Die kun je dan ook zelf zo goed en zo kwaad als dat gaat, toepassen. Dat gaat grotendeels onbewust, denk ik.

Daarom zou ik er ook niets achter zoeken als je melodielijnen in een bewerking of uitvoering herkent. Dat hoeft helemaal geen opzettelijke keuze te zijn van de organist.
Dat heeft een van mijn kinderen ook. Hij heeft vioolles, maar speelt beter piano dan het kind dat pianoles heeft. Terwijl hij geen flauw idee heeft van de noten van de pianomuziek.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16754
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

merel schreef: 17 apr 2024, 09:28
DDD schreef: 11 apr 2024, 14:52 Ik speel alles uit mijn hoofd, inderdaad.

Ik weet niet zeker of ik een absoluut gehoor heb. Dat denk ik eigenlijk niet. Als ik muziek beluister die ik vaker heb gehoord, dan kan ik over het algemeen wel op exact dezelfde noot beginnen voordat ik hem aanzet. Maar ik kan niet dan ook gelijk die noot op de piano aanslaan.

Ik denk zelf dat het meer een kwestie van een geheugen voor geluiden is. Het is ook lastig, want op bijvoorbeeld psalmboek.nl gaat niet altijd alles op de 'juiste' toonhoogte en ik speel zelf ook wel eens lager (omdat dat prettiger zingt, of omdat je het laatste vers een (halve) noot hoger wilt spelen, bijvoorbeeld).

En wat betreft orgel spelen: als je geregeld naar organisten als Sietze de Vries luistert, dan hoor je dezelfde technieken terugkomen. Die kun je dan ook zelf zo goed en zo kwaad als dat gaat, toepassen. Dat gaat grotendeels onbewust, denk ik.

Daarom zou ik er ook niets achter zoeken als je melodielijnen in een bewerking of uitvoering herkent. Dat hoeft helemaal geen opzettelijke keuze te zijn van de organist.
Dat heeft een van mijn kinderen ook. Hij heeft vioolles, maar speelt beter piano dan het kind dat pianoles heeft. Terwijl hij geen flauw idee heeft van de noten van de pianomuziek.
De noten zijn hetzelfde. De vertaling naar een handeling op het instrument is voor elk instrument weer anders: 't zijn symbooltjes, meer niet.
~~Soli Deo Gloria~~
merel
Berichten: 9870
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door merel »

Hendrikus schreef: 17 apr 2024, 10:27
merel schreef: 17 apr 2024, 09:28
DDD schreef: 11 apr 2024, 14:52 Ik speel alles uit mijn hoofd, inderdaad.

Ik weet niet zeker of ik een absoluut gehoor heb. Dat denk ik eigenlijk niet. Als ik muziek beluister die ik vaker heb gehoord, dan kan ik over het algemeen wel op exact dezelfde noot beginnen voordat ik hem aanzet. Maar ik kan niet dan ook gelijk die noot op de piano aanslaan.

Ik denk zelf dat het meer een kwestie van een geheugen voor geluiden is. Het is ook lastig, want op bijvoorbeeld psalmboek.nl gaat niet altijd alles op de 'juiste' toonhoogte en ik speel zelf ook wel eens lager (omdat dat prettiger zingt, of omdat je het laatste vers een (halve) noot hoger wilt spelen, bijvoorbeeld).

En wat betreft orgel spelen: als je geregeld naar organisten als Sietze de Vries luistert, dan hoor je dezelfde technieken terugkomen. Die kun je dan ook zelf zo goed en zo kwaad als dat gaat, toepassen. Dat gaat grotendeels onbewust, denk ik.

Daarom zou ik er ook niets achter zoeken als je melodielijnen in een bewerking of uitvoering herkent. Dat hoeft helemaal geen opzettelijke keuze te zijn van de organist.
Dat heeft een van mijn kinderen ook. Hij heeft vioolles, maar speelt beter piano dan het kind dat pianoles heeft. Terwijl hij geen flauw idee heeft van de noten van de pianomuziek.
De noten zijn hetzelfde. De vertaling naar een handeling op het instrument is voor elk instrument weer anders: 't zijn symbooltjes, meer niet.
Klopt inderdaad, dat had ik verkeerd verwoord.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Anselmus »

Tijdens het studeren hymnes op Piano en Cello.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Ararat »

Ik heb iets van een heel ander kaliber, ben ik bang :D
De kinderen Ararat delen een playlist met Ararat sr. Dat levert soms tamelijk bizarre ontdekkingen op...

https://open.spotify.com/track/6615Si3r ... 3gn3EU-mSg
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Henk J
Berichten: 2604
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Psalm 85 door Jan-Geert Heuvelman op het orgel van de Noorderkerk in Rijssen. De opnamekwaliteit is niet helemaal geweldig maar een fraaie improvisatie op een erg overtuigend orgel. https://www.youtube.com/watch?v=jkJhyATxVKM
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8986
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door J.C. Philpot »

Pianomuziek van de Franse componist Raphael Novarina.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8986
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door J.C. Philpot »

Pianomuziek van de Italiaanse componist Ludovico Einaudi.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 apr 2024, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4095
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Pianomuziek van de Italiaanse componist Ludovico Einaudi Ludovico Einaudi.
Einaudi :) .

Mooie (piano)muziek. Geeft wat ontprikkeling en concentratie ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8986
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: 24 apr 2024, 11:26Einaudi :) .

Mooie (piano)muziek. Geeft wat ontprikkeling en concentratie ;) .
Heb je nog meer tips in die richting?

Ik ben niet zo bekend met het genre moderne klassieke muziek.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1506
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9212
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door parsifal »

Ik heb me net verbaasd over koningsdag op tv. Lekker feesten op Nena "99 luftballons". Het is natuurlijk erg catchy, maar in deze tijd van oorlogen is het misschien een goed idee ook even op de tekst te letten en het liedje iets serieuzer te nemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3992
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Terri »

parsifal schreef: 27 apr 2024, 13:19 Ik heb me net verbaasd over koningsdag op tv. Lekker feesten op Nena "99 luftballons". Het is natuurlijk erg catchy, maar in deze tijd van oorlogen is het misschien een goed idee ook even op de tekst te letten en het liedje iets serieuzer te nemen.
Of was het prikkelend bedoeld als denkertje? Of denk ik nu te 'positief'?
Sowieso die keiharde muziek vind ik vervelend, een stukje ABBA kan ik dan wel waarderen, maar ja, das nostalgie..... :huhu
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9212
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door parsifal »

Terri schreef: 27 apr 2024, 14:15
parsifal schreef: 27 apr 2024, 13:19 Ik heb me net verbaasd over koningsdag op tv. Lekker feesten op Nena "99 luftballons". Het is natuurlijk erg catchy, maar in deze tijd van oorlogen is het misschien een goed idee ook even op de tekst te letten en het liedje iets serieuzer te nemen.
Of was het prikkelend bedoeld als denkertje? Of denk ik nu te 'positief'?
Sowieso die keiharde muziek vind ik vervelend, een stukje ABBA kan ik dan wel waarderen, maar ja, das nostalgie..... :huhu
Ik vrees dat je te positief denkt inderdaad. Maar goed er zijn meer mensen die fouten maken op basis van een deuntje of een zin uit een liedje.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie