Vaak dezelfde Psalmen

Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Tja, en verzoeknummers "doen" we nou eenmaal niet.
Andersom kan wel (in Duitsland tenminste een keer): de dominee gaf een vers op, en de gemeente riep: die kennen we niet hoor. Geen probleem zei de dominee, dan zoek ik gewoon een ander vers op. En we zongen wat anders.
Heerlijk gemoedelijk.
Joh, vreemd dat er dan niemand een Bijbel met Psalmen bij zich heeft.
Mijn Bijbel heeft zo langzamerhand al aardig wat reizen achter de rug.
Jelle

Bericht door Jelle »

Maar dezelfde Psalmen: ja bij ons komen de meest bekende Psalmen uiteraard ook meer aan bod dan de meer onbekendere
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Tja, en verzoeknummers "doen" we nou eenmaal niet.
Andersom kan wel (in Duitsland tenminste een keer): de dominee gaf een vers op, en de gemeente riep: die kennen we niet hoor. Geen probleem zei de dominee, dan zoek ik gewoon een ander vers op. En we zongen wat anders.
Heerlijk gemoedelijk.
Joh, vreemd dat er dan niemand een Bijbel met Psalmen bij zich heeft.
Mijn Bijbel heeft zo langzamerhand al aardig wat reizen achter de rug.
Als Marjan een Duitse dienst bedoelde: het Evangelisches Gesangbuch omvat maar liefst 899 liederen. Niet gek als men er daar een paar van niét kent. Hier blijkt vaak genoeg dat men zelfs die 150 psalmen nog niet allemaal kent...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Maar dezelfde Psalmen: ja bij ons komen de meest bekende Psalmen uiteraard ook meer aan bod dan de meer onbekendere
Als dat nou eens veranderde, werden de onbekende vanzelf bekend ;) (en misschien de bekende vanzelf onbekend - hoewel... dat zal niet gauw gebeuren.)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ik ben er gewoon voor dat er meer gekeken wordt naar welke psalmen we al gezongen hebben. Ik weet niet hoe dat gedaan wordt, maar misschien is het makkelijker voor predikanten om de bekende psalmen te nemen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Tja, en verzoeknummers "doen" we nou eenmaal niet.
Andersom kan wel (in Duitsland tenminste een keer): de dominee gaf een vers op, en de gemeente riep: die kennen we niet hoor. Geen probleem zei de dominee, dan zoek ik gewoon een ander vers op. En we zongen wat anders.
Heerlijk gemoedelijk.
Joh, vreemd dat er dan niemand een Bijbel met Psalmen bij zich heeft.
Mijn Bijbel heeft zo langzamerhand al aardig wat reizen achter de rug.
Als Marjan een Duitse dienst bedoelde: het Evangelisches Gesangbuch omvat maar liefst 899 liederen. Niet gek als men er daar een paar van niét kent. Hier blijkt vaak genoeg dat men zelfs die 150 psalmen nog niet allemaal kent...
:+
Be yourself, there are plenty of others.
love
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 nov 2004, 19:52

Bericht door love »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Wij zingen kan ik wel zeggen alle Psalmen. Voor de dienst begint wordt er altijd een Psalm gezongen en vaak wordt dat gedaan vanaf Psalm 1 tot 150. Uit elke Psalm wordt dan 1 vers gezongen s.morgens en een s'middags.
Zo komen op den duur wel alle Psalmen aan bod, moeilijk of niet.
Zo'n soort systeem hanteren ze bij ons ook. Alleen vind ik niet zo zinvol. Op deze manier wordt een onbekende psalm nog maar een paar keer per jaar gezongen. Wil je echt goed de melodie leren kennen moet je zo'n psalm veel en veel vaker zingen.
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Ik vind het systeem waar Jelle het over had wél zinvol. Zinvoller dan 'alleen maar' de bekende psalmen zingen. Want er zijn 150 psalmen die gezongen kunnen worden (al merk ik daar lang niet zoveel van).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Wij beroepen ons zo graag op Calvijn hè? (Nou ja, als het ons goed uitkomt dan...)

Weet je dat bij Calvijn de psalmen volgens een rooster gezongen werden, zodanig dat ze binnen een half jaar allemaal en helemaal aan bod waren geweest? De hymnoloog dr. Jan Smelik vertelt daarover interessante zaken in zijn nieuwe boek "Gods lof op de lippen", dat anderhalve maand geleden verscheen.

Tot ver in de 17e eeuw was het ook in ons land gebruikelijk dat de psalmen van 1 tot 150 in volgorde werden gezongen. Je vindt in oude psalmboekjes nog wel de aanduiding PAUZE, meestal om de drie of vier verzen. Men zong dan gewoon één zo'n "pauze" achter elkaar, en de volgende keer dat er gezongen werd nam men de volgende "pauze". Zo kwamen dus ook alle psalmen volledig aan bod.

Het selecteren van losse versjes die zo mooi bij de preek passen, kwam pas op in de 19e eeuw! Wij vinden dat een vanzelfsprekende benadering, maar het is dus aanvankelijk zo niet gedaan!

En 't gaat soms wel érg ver. Een van onze predikanten heeft zelfs de gewoonte om regelmatig op te geven bijv. Psalm 79: 1a/4b. Dan zing je dus de eerste vier regels van vers 1 en aansluitend de laatste vier regels van vers 4. Knippen en plakken...

Als we nou ook in dézen eens teruggingen naar Calvijn, was dat knip- en plakwerk en ook de tijd van de predikanten met de flinterdunne psalmboekjes meteen voorbij.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Wij beroepen ons zo graag op Calvijn hè? (Nou ja, als het ons goed uitkomt dan...)

Weet je dat bij Calvijn de psalmen volgens een rooster gezongen werden, zodanig dat ze binnen een half jaar allemaal en helemaal aan bod waren geweest? De hymnoloog dr. Jan Smelik vertelt daarover interessante zaken in zijn nieuwe boek "Gods lof op de lippen", dat anderhalve maand geleden verscheen.

Tot ver in de 17e eeuw was het ook in ons land gebruikelijk dat de psalmen van 1 tot 150 in volgorde werden gezongen. Je vindt in oude psalmboekjes nog wel de aanduiding PAUZE, meestal om de drie of vier verzen. Men zong dan gewoon één zo'n "pauze" achter elkaar, en de volgende keer dat er gezongen werd nam men de volgende "pauze". Zo kwamen dus ook alle psalmen volledig aan bod.

Het selecteren van losse versjes die zo mooi bij de preek passen, kwam pas op in de 19e eeuw! Wij vinden dat een vanzelfsprekende benadering, maar het is dus aanvankelijk zo niet gedaan!

En 't gaat soms wel érg ver. Een van onze predikanten heeft zelfs de gewoonte om regelmatig op te geven bijv. Psalm 79: 1a/4b. Dan zing je dus de eerste vier regels van vers 1 en aansluitend de laatste vier regels van vers 4. Knippen en plakken...

Als we nou ook in dézen eens teruggingen naar Calvijn, was dat knip- en plakwerk en ook de tijd van de predikanten met de flinterdunne psalmboekjes meteen voorbij.
Ja die Calvijn had best goeie ideeën. Laten ze dat maar invoeren.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Maar er zijn niet alleen dominees met een flinterdun psalmenboek... ook dominees met een flinterdunne Bijbel... de catechismus is al ingevoerd om enigzins alle onderwerpen aan bod te laten komen... maar gaan bijvoorbeedl de bijbelstudies vaak niet over: Jozef, Abraham, David, Ruth? (Daar is dan ook weer lekker veel materiaal over van andere dominees wat ze kunnen plagieren)
Plaats reactie