Wel of geen Bijbels-gefundeerde politiek

Online
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wel of geen Bijbels-gefundeerde politiek

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef: 04 apr 2024, 11:11 Ik zie in het oude testament voorbeelden in hoe Jozef en Daniël functioneerden in een seculiere omgeving buiten theocratisch Israel in de politiek. Wat mij betreft zijn die voorbeelden nog steeds veelzeggend voor ons, ondanks dat we nu in de bedeling van het Nieuwe Testament leven. We hoeven dus de participatie in de politiek wat mij betreft niet te schuwen of af te wijzen, mits we daar onze persoonlijke integriteit bewaren, en geen concessies doen aangaande Gods Woord en inzettingen.
Helemaal eens.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wel of geen Bijbels-gefundeerde politiek

Bericht door Ad Anker »

Interessante gedachtegang. Ben je lid van de SGP dan plaats je jezelf binnen een bepaald kader. Men weet wat voor partij de SGP is, welke standpunten belangrijk zijn voor je en hoe je je verhoudt dat vraagstukken in de samenleving. Als partij kun je niet deelnemen aan een regering wanneer zaken die gewetensnood opleveren worden gepauzeerd, geminimaliseerd of ingetrokken. Dat gaat niet gebeuren.

We staan voor een interessant tijdperk waarin wellicht een SGP-er minister gaat worden. Niet namens de partij maar als persoon. Ligt deelname aan het nieuwe kabinet voor een SGP-er anders als wanneer de partij in de coalitie zou zitten?
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wel of geen Bijbels-gefundeerde politiek

Bericht door Mannetje »

In het idee van het komende kabinet zou het niet meer uit moeten maken toch? Je zit daar als persoon om het program uit te voeren. Kun je je echt niet vinden in het program, dan kun je niet meedoen. Maar kun je op jouw vakgebied en portefeuille daarmee uit de voeten, dan lijkt het mij geen punt.
En ja, van een SGP-er wordt iets verwacht, maar een SGP-er is geen slaaf van de partij en zit in het komende kabinet dan ook niet namens de partij.

Anders is het inderdaad als je als coalitie iets bedenkt en er dan mensen bij zoekt. Dan verbind je je als partij aan de hele overeenkomst en ben je dus medeverantwoordelijk voor het gehele beleid.

Eigenlijk denk ik daarmee dat meedoen in het kabinet nu makkelijker is voor een SGP-er dan in een dichtgetimmerd coalitiekabinet.
-
Henk J
Berichten: 2602
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wel of geen Bijbels-gefundeerde politiek

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef: 04 apr 2024, 11:11 Ik zie in het oude testament voorbeelden in hoe Jozef en Daniël functioneerden in een seculiere omgeving buiten theocratisch Israel in de politiek. Wat mij betreft zijn die voorbeelden nog steeds veelzeggend voor ons, ondanks dat we nu in de bedeling van het Nieuwe Testament leven. We hoeven dus de participatie in de politiek wat mij betreft niet te schuwen of af te wijzen, mits we daar onze persoonlijke integriteit bewaren, en geen concessies doen aangaande Gods Woord en inzettingen.
Kun je dat niet meer vergelijken met het functioneren van een belangrijke ambtenaar of burgemeester dan met het werk van een kamerlid in een grote partij?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8985
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wel of geen Bijbels-gefundeerde politiek

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef: 04 apr 2024, 12:27
J.C. Philpot schreef: 04 apr 2024, 11:11 Ik zie in het oude testament voorbeelden in hoe Jozef en Daniël functioneerden in een seculiere omgeving buiten theocratisch Israel in de politiek. Wat mij betreft zijn die voorbeelden nog steeds veelzeggend voor ons, ondanks dat we nu in de bedeling van het Nieuwe Testament leven. We hoeven dus de participatie in de politiek wat mij betreft niet te schuwen of af te wijzen, mits we daar onze persoonlijke integriteit bewaren, en geen concessies doen aangaande Gods Woord en inzettingen.
Kun je dat niet meer vergelijken met het functioneren van een belangrijke ambtenaar of burgemeester dan met het werk van een kamerlid in een grote partij?
Ik denk dat het net zo goed geldt voor een christen die kamerlid is, als voor een belangrijke ambtenaar of burgemeester. Allemaal hebben ze de plicht om op hun plek conform Gods Woord te handelen, en uit dat te dragen.

Een politieke partij is iets van hoe wij de regering van het land tegenwoordig inrichten, daar heeft de Bijbel op zichzelf niets over te zeggen. Maar een partij bestaat wel uit personen, die gehouden zijn Gods Woord als richtlijn uit te dragen. Dus voor zover een partijlid de ruimte heeft om onverkort Gods Woord te praktiseren en uit te dragen, kan hij functioneren binnen die partij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wel of geen Bijbels-gefundeerde politiek

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef: 04 apr 2024, 11:58 Interessante gedachtegang. Ben je lid van de SGP dan plaats je jezelf binnen een bepaald kader. Men weet wat voor partij de SGP is, welke standpunten belangrijk zijn voor je en hoe je je verhoudt dat vraagstukken in de samenleving. Als partij kun je niet deelnemen aan een regering wanneer zaken die gewetensnood opleveren worden gepauzeerd, geminimaliseerd of ingetrokken. Dat gaat niet gebeuren.

We staan voor een interessant tijdperk waarin wellicht een SGP-er minister gaat worden. Niet namens de partij maar als persoon. Ligt deelname aan het nieuwe kabinet voor een SGP-er anders als wanneer de partij in de coalitie zou zitten?
In je werk heb je een ook bepaalde functie, het is ook niet zo dat je alleen maar bij een christelijk bedrijf kan werken omdat er dingen binnen het bedrijf gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Er zijn voors en tegens in deze kwestie. Misschien een idee om alle voors en tegens op te sommen, om uiteindelijk dan een conclusie te kunnen trekken?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Wel of geen Bijbels-gefundeerde politiek

Bericht door Marck »

Er zijn door zowel SGP als ChristenUnie (en haar voorlopers) enkele waardevolle publicaties uitgebracht waarin de relatie tussen christelijk geloof en politiek duidelijk wordt beschreven. Dan ontdek je ook dat christelijke politiek veel meer is dan enkel medische onderwerpen zoals hierboven een keer is benoemd.
In mijn studiejaren vroeger was veel aandacht voor de vorming van een christelijke visie op mens, samenleving en staat. Je kon daar ook extra colleges over volgen.
Redelijk recente SGP werkjes trouwens zijn: Politiek met de Bijbel (2017) en Gerechtigheid verhoogt een volk (2016). Zeker aan te bevelen als het thema christelijke politiek je belangstelling heeft.
Plaats reactie