Hoe was je zondag [2]?

HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HHR »

Indrukwekkende Goede Vrijdag preek: https://www.youtube.com/live/_FnTtJBjle ... aLe&t=2828
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Martijn »

Ook wij hadden een indrukwekkende preek gisteren:

Schriftlezing: Lukas 23: 26-48
Tekst: Lukas 23: 46
Thema: Het laatste woord van de stervende Jezus.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

HHR schreef: 30 mar 2024, 10:50 Indrukwekkende Goede Vrijdag preek: https://www.youtube.com/live/_FnTtJBjle ... aLe&t=2828
Dank voor de link. Een ingrijpende, heldere uitleg over de verlatenheid, het neerdalen in de hel en het ondergaan van de eeuwige dood. En een hartelijk appèl om de toevlucht te nemen tot het Kruis, tot de Gekruisigde.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Goede Vrijdagdienst:
Voorganger: ds. C.P. de Boer
Tekst Lukas 23 : 33 en 34

Het gebed van de Gekruisigde

1. Zijn gebedshouding
2. Zijn adres
3. Zijn gebed

Preek maakte diepe indruk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HHR »

Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 12:31
HHR schreef: 30 mar 2024, 10:50 Indrukwekkende Goede Vrijdag preek: https://www.youtube.com/live/_FnTtJBjle ... aLe&t=2828
Dank voor de link. Een ingrijpende, heldere uitleg over de verlatenheid, het neerdalen in de hel en het ondergaan van de eeuwige dood. En een hartelijk appèl om de toevlucht te nemen tot het Kruis, tot de Gekruisigde.
Mooi hoe je dat in twee zinnen kunt vatten.
Natuurlijk is het heel persoonlijk, maar ik heb niet eerder zo een indrukwekkende preek over de God verlatenheid gehoord, die dan ook nog eens zo dicht bij je hart gebracht wordt.

Mocht de bovenstaande link vervallen, op Evangelie Herauten is de preek nu ook geplaatst: https://youtu.be/oydJd15K3wM?si=6u9mRJ5vMrvqssyL
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door helma »

huisman schreef:Goede Vrijdagdienst:
Voorganger: ds. C.P. de Boer
Tekst Lukas 23 : 33 en 34

Het gebed van de Gekruisigde

1. Zijn gebedshouding
2. Zijn adres
3. Zijn gebed

Preek maakte diepe indruk.
Ja, heel indrukwekkend.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

HHR schreef: 30 mar 2024, 12:45
Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 12:31
HHR schreef: 30 mar 2024, 10:50 Indrukwekkende Goede Vrijdag preek: https://www.youtube.com/live/_FnTtJBjle ... aLe&t=2828
Dank voor de link. Een ingrijpende, heldere uitleg over de verlatenheid, het neerdalen in de hel en het ondergaan van de eeuwige dood. En een hartelijk appèl om de toevlucht te nemen tot het Kruis, tot de Gekruisigde.
Mooi hoe je dat in twee zinnen kunt vatten.
Natuurlijk is het heel persoonlijk, maar ik heb niet eerder zo een indrukwekkende preek over de God verlatenheid gehoord, die dan ook nog eens zo dicht bij je hart gebracht wordt.

Mocht de bovenstaande link vervallen, op Evangelie Herauten is de preek nu ook geplaatst: https://youtu.be/oydJd15K3wM?si=6u9mRJ5vMrvqssyL
Nou hè. Inderdaad heel persoonlijk, maar het wordt heel dichtbij gebracht. Heb wat mee zitten schrijven:

Christus is tot zonde gemaakt, 2 Kor. 5. God ziet aan het kruis niet Zijn Zoon, maar zonde. Zonde maakt scheiding. Scheiding met God is de hel: Nedergedaald ter helle. Het gemis van het licht en de liefde van de Vader is voor Jezus veel sterker dan hoe zondaren dat gemis ervaren. Jezus kende het licht en de liefde volmaakt. Hij was immers de Lieveling van de Vader. Het meest geliefde Kind van God roept het uit: Waarom hebt Gij Mij verlaten? Het antwoord is: Voor mij, voor onze zonde, onze schuld.
Midden in de verlatenheid strekt Jezus toch Zijn handen uit naar de Vader: Míjn God, Míjn God. Al zijn er geen antwoorden, er is wel een adres: in de benauwdheid de Heere zoeken is geloof.
Goede Vrijdag: Op Golgotha zien we Gods diepe afkeer en heilige haat van de zonde. Wij verdienen wat de Heere Jezus hier ondergaat. Inzien, geloven, instemmen en belijden: Kijk naar het Kruis, naar Mijn lieve Zoon en besef wat jij verdient. We zien het wonder van plaatsbekleding: voor ons. God demonstreert Zijn liefde om in Christus de straf Zelf te dragen.
Goede Vrijdag: De Heere Jezus kan jou verlossen van de dood. Het kruis is niet alleen een waarschuwingsbord maar ook een appèl: Bekeert U. Waarom zou u sterven als er Één is die voor de zonde stierf? Waarom? Er staat er Één met uitgestrekte handen om u te verwelkomen. Hoe? Ken uw ongerechtigheid!
Als u volkomen steunt op een volkomen Zaligmaker mag u zeker zijn van uw behoud.
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HannekeL »

Ik kijk uit naar de dienst morgen. Niet alleen is het Pasen, ook hebben we 2 dopen en 2 belijdenissen. Zo dankbaar dat onze piepkleine gemeente wat groei kent en dit dankzij de tomeloze inzet van de dominee 👍🏻
Online
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Wat mooi. Ik zou onderweg naar vakantie wel eens een zondag bij je naar de kerk willen. Maar dat is vooralsnog niet aan de orde.

Ik verheug me ook op morgen. Maar vandaag is het maar treurig weer. Dat past goed bij het kerkelijk jaar, in ieder geval.
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HannekeL »

DDD schreef: 30 mar 2024, 15:06 Wat mooi. Ik zou onderweg naar vakantie wel eens een zondag bij je naar de kerk willen. Maar dat is vooralsnog niet aan de orde.

Ik verheug me ook op morgen. Maar vandaag is het maar treurig weer. Dat past goed bij het kerkelijk jaar, in ieder geval.
Je bent altijd welkom. Laat gerust iets weten als je eens in de buurt bent!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 13:17God demonstreert Zijn liefde om in Christus de straf Zelf te dragen.
Dit lijkt mij niet Bijbels. Er staat nergens in de Bijbel dat God Zelf de straf gedragen heeft, maar Hij heeft Zijn Zoon gezonden om de straf voor ons te dragen.
Online
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Jezus is ook God.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 17:38
Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 13:17God demonstreert Zijn liefde om in Christus de straf Zelf te dragen.
Dit lijkt mij niet Bijbels. Er staat nergens in de Bijbel dat God Zelf de straf gedragen heeft, maar Hij heeft Zijn Zoon gezonden om de straf voor ons te dragen.
Laat Christus nu Zelf God te zijn... Ik vond het een mooie gedachte in de context van de preek.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 17:38
Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 13:17God demonstreert Zijn liefde om in Christus de straf Zelf te dragen.
Dit lijkt mij niet Bijbels. Er staat nergens in de Bijbel dat God Zelf de straf gedragen heeft, maar Hij heeft Zijn Zoon gezonden om de straf voor ons te dragen.
Precies. De Middelaar moest een waarachtig en rechtvaardig mens zijn. Er vloeide op Golgotha Mensenbloed en geen Godenbloed. Kohlbrugge zei het Luther na: Je kunt Christus niet diep genoeg in het vlees trekken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 17:48
Posthoorn schreef: 30 mar 2024, 17:38
Ad Anker schreef: 30 mar 2024, 13:17God demonstreert Zijn liefde om in Christus de straf Zelf te dragen.
Dit lijkt mij niet Bijbels. Er staat nergens in de Bijbel dat God Zelf de straf gedragen heeft, maar Hij heeft Zijn Zoon gezonden om de straf voor ons te dragen.
Laat Christus nu Zelf God te zijn... Ik vond het een mooie gedachte in de context van de preek.
Nee, zo werkt het niet. Dan ga je er wiskunde van maken. En ga je buiten de grenzen van de Bijbel. Nergens wordt gesuggereerd dat God Zelf geleden heeft en gestorven is.
Plaats reactie