Waar denk je op dit moment aan? [4]

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4092
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Het een sluit het ander niet uit. Wij zorgen samen voor elkaar en het gezin, maar zouden in geval van nood ook het gezin alleen kunnen onderhouden. En dat laatste vinden wij beiden heel belangrijk.
Waarom vind je dat zo belangrijk? Mijn vrouw kan ons gezin in levensonderhoud voorzien, de woonkosten zou zij met haar salaris en werkuren niet kunnen dragen.

Als zelfstandig ondernemer heb ik al vroeg regelingen getroffen dat als ik zou overlijden de woonlasten zouden wegvallen. Dan blijft (ongeveer) alleen energie en levensonderhoud over. Daarnaast denk ik ook dat het bij de kerk van Christus hoort dat je elkaars lasten draagt. Ook hierin. Dit alles heeft de mogelijkheid gegeven dat mijn vrouw voor het gezin heeft gezorgd en (beperkt) is blijven werken. Dat laatste veel meer uit sociale overwegingen dan om het inkomen. Er is een aantal jaren geweest dat ze meer heeft gewerkt dan gewenst (vanwege een groot personeelstekort en overmaat aan verantwoordelijheidsgevoel), maar dat zijn zeker niet de beste jaren geweest voor ons gezin.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door HHR »

Anselmus schreef: 29 mar 2024, 17:05
helma schreef: 29 mar 2024, 12:01 Ik ken ook een paar zulke moedige jonge moeders. Zeker in deze tijd geen makkelijke stap. Veel respect voor.
Ik ook. Een stabiele thuissituatie levert heel veel op, naar vraagt ook zelfverloochening en financiële keuzes.
Ten diepste willen veel vrouwen dit. En begrijpelijk. Maar door druk vanuit de buitenwereld denkt men vaak toch buitenshuis te moeten werken.
Al hoop ik dat de tradwife lifestyle die in Amerika aan populariteit wint, nog wat meer overwaait naar ons land.
De gezinnen, en in het bijzonder de kinderen zouden er goed mee zijn.
Online
Wim Anker
Berichten: 3905
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 29 mar 2024, 22:00 De situaties die jij schets herken ik totaal niet. Terwijl wij ook 4 kinderen in korte tijd kregen. Wij begonnen het ontbijt gezamenlijk aan een gedekte tafel en mijn man maakte het ontbijt af en bracht hen naar de opvang. Ik begon om 7.00 uur en hij rond 9.30 uur. Ik haalde hen om 16.00 uur op en zat rond 17.00 uur aan tafel. Met ziekte werkten we thuis of namens vrij. Wij hebben beiden veel vakantie dagen konden zo alle vakanties overbruggen.
Ik heb afgelopen twee weken ivm ziekte thuis ook vrijwel volledig thuisgewerkt, Geen enkel probleem.

Waar het mijns inziens vooral spaak loopt is niet zozeer het werken naast het gezin, maar de drang om ook aan allerlei sociale activiteiten mee te doen.
Dan werd er 's ochtend en 's avonds niet samen aan tafel gegeten?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Geytenbeekje »

HHR schreef: 29 mar 2024, 22:33
Anselmus schreef: 29 mar 2024, 17:05
helma schreef: 29 mar 2024, 12:01 Ik ken ook een paar zulke moedige jonge moeders. Zeker in deze tijd geen makkelijke stap. Veel respect voor.
Ik ook. Een stabiele thuissituatie levert heel veel op, naar vraagt ook zelfverloochening en financiële keuzes.
Ten diepste willen veel vrouwen dit. En begrijpelijk. Maar door druk vanuit de buitenwereld denkt men vaak toch buitenshuis te moeten werken.
Al hoop ik dat de tradwife lifestyle die in Amerika aan populariteit wint, nog wat meer overwaait naar ons land.
De gezinnen, en in het bijzonder de kinderen zouden er goed mee zijn.
En dan zijn wij nog wel het land met het grootst aandeel deeltijd-werkenden.
In veel landen moeten beide ouders wel werken, dus fijn als het mogelijk is, maar vaak ook niet mogelijk.
merel
Berichten: 9858
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 29 mar 2024, 23:04
merel schreef: 29 mar 2024, 22:00 De situaties die jij schets herken ik totaal niet. Terwijl wij ook 4 kinderen in korte tijd kregen. Wij begonnen het ontbijt gezamenlijk aan een gedekte tafel en mijn man maakte het ontbijt af en bracht hen naar de opvang. Ik begon om 7.00 uur en hij rond 9.30 uur. Ik haalde hen om 16.00 uur op en zat rond 17.00 uur aan tafel. Met ziekte werkten we thuis of namens vrij. Wij hebben beiden veel vakantie dagen konden zo alle vakanties overbruggen.
Ik heb afgelopen twee weken ivm ziekte thuis ook vrijwel volledig thuisgewerkt, Geen enkel probleem.

Waar het mijns inziens vooral spaak loopt is niet zozeer het werken naast het gezin, maar de drang om ook aan allerlei sociale activiteiten mee te doen.
Dan werd er 's ochtend en 's avonds niet samen aan tafel gegeten?
Jawel, wij begonnen met zn allen 's morgens de dag aan het ontbijt. Mijn man ruimde na het ontbijt de rommel.op en zorgde voor alle tassen en het tandenpoetsen etc als ik naar mijn werk ging. Daarnaast werkte hij op onze gezamenlijke werkdagen wat korter en werkte dan op mijn parttime dagen wat langer. Zo aten wij meestal 2 maaltijden gezamenlijk.
Laatst gewijzigd door merel op 29 mar 2024, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Wim Anker
Berichten: 3905
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 29 mar 2024, 23:08
Wim Anker schreef: 29 mar 2024, 23:04
merel schreef: 29 mar 2024, 22:00 De situaties die jij schets herken ik totaal niet. Terwijl wij ook 4 kinderen in korte tijd kregen. Wij begonnen het ontbijt gezamenlijk aan een gedekte tafel en mijn man maakte het ontbijt af en bracht hen naar de opvang. Ik begon om 7.00 uur en hij rond 9.30 uur. Ik haalde hen om 16.00 uur op en zat rond 17.00 uur aan tafel. Met ziekte werkten we thuis of namens vrij. Wij hebben beiden veel vakantie dagen konden zo alle vakanties overbruggen.
Ik heb afgelopen twee weken ivm ziekte thuis ook vrijwel volledig thuisgewerkt, Geen enkel probleem.

Waar het mijns inziens vooral spaak loopt is niet zozeer het werken naast het gezin, maar de drang om ook aan allerlei sociale activiteiten mee te doen.
Dan werd er 's ochtend en 's avonds niet samen aan tafel gegeten?
Jawel, wij begonnen met zn allen 's morgens de dag aan het ontbijt. Mijn man ruimde na het ontbijt de rommel.op en zorgde voor alle tassen en het tandenpoetsen etc als ik naar mijn werk ging. Daarnaast werkte hij op onze gezamenlijke werkdagen wat korter en werkte dan op mijn parttime dagen wat langer. Zo aten wij meestal 2 maaltijden gezamenlijk.
Maar dan was het gezamelijke ontbijt ver voor 7 uur? Want jij begon om 7 uur?
merel
Berichten: 9858
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 29 mar 2024, 23:10
merel schreef: 29 mar 2024, 23:08
Wim Anker schreef: 29 mar 2024, 23:04
merel schreef: 29 mar 2024, 22:00 De situaties die jij schets herken ik totaal niet. Terwijl wij ook 4 kinderen in korte tijd kregen. Wij begonnen het ontbijt gezamenlijk aan een gedekte tafel en mijn man maakte het ontbijt af en bracht hen naar de opvang. Ik begon om 7.00 uur en hij rond 9.30 uur. Ik haalde hen om 16.00 uur op en zat rond 17.00 uur aan tafel. Met ziekte werkten we thuis of namens vrij. Wij hebben beiden veel vakantie dagen konden zo alle vakanties overbruggen.
Ik heb afgelopen twee weken ivm ziekte thuis ook vrijwel volledig thuisgewerkt, Geen enkel probleem.

Waar het mijns inziens vooral spaak loopt is niet zozeer het werken naast het gezin, maar de drang om ook aan allerlei sociale activiteiten mee te doen.
Dan werd er 's ochtend en 's avonds niet samen aan tafel gegeten?
Jawel, wij begonnen met zn allen 's morgens de dag aan het ontbijt. Mijn man ruimde na het ontbijt de rommel.op en zorgde voor alle tassen en het tandenpoetsen etc als ik naar mijn werk ging. Daarnaast werkte hij op onze gezamenlijke werkdagen wat korter en werkte dan op mijn parttime dagen wat langer. Zo aten wij meestal 2 maaltijden gezamenlijk.
Maar dan was het gezamelijke ontbijt ver voor 7 uur? Want jij begon om 7 uur?
Ja, klopt. Wij beginnen nog steeds het ontbijt gezamenlijk rond 6.30 uur. Mijn man dekt nog steeds uitgebreid de tafel en zelfs de tieners schuiven nog aan en kruipen met regelmaat daarna hun bed weer in. Ze vinden het op deze manier een fijn begin van de dag.

Nu scheelt het misschien dat wij erg van de 3 R-en zijn en in huis het zelden een chaos is. Wij merkten dat onze kinderen het erg goed deden bij vaste regelmaat. Inmiddels lukt het mij helaas niet meer om de kamers en bedden altijd netjes te hebben. We hebben nu eenmaal pubers in huis ;)
Laatst gewijzigd door merel op 29 mar 2024, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28749
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Daar heb ik wel bewondering voor. Maar ik ben dan ook geen ochtendmens.
merel
Berichten: 9858
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

DDD schreef: 29 mar 2024, 23:22 Daar heb ik wel bewondering voor. Maar ik ben dan ook geen ochtendmens.
Ik ben van nature geen avondmens. Vanavond is het voor mijn doen laat, maar dat komt door de kerkdienst en daardoor schoof alles op.
DDD
Berichten: 28749
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Ik ben alvast aan het wennen aan de zomertijd. :D
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 29 mar 2024, 23:25 Ik ben alvast aan het wennen aan de zomertijd. :D
O ja, helemaal vergeten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Wim Anker schreef: 29 mar 2024, 23:10
merel schreef: 29 mar 2024, 23:08
Wim Anker schreef: 29 mar 2024, 23:04 Dan werd er 's ochtend en 's avonds niet samen aan tafel gegeten?
Jawel, wij begonnen met zn allen 's morgens de dag aan het ontbijt. Mijn man ruimde na het ontbijt de rommel.op en zorgde voor alle tassen en het tandenpoetsen etc als ik naar mijn werk ging. Daarnaast werkte hij op onze gezamenlijke werkdagen wat korter en werkte dan op mijn parttime dagen wat langer. Zo aten wij meestal 2 maaltijden gezamenlijk.
Maar dan was het gezamelijke ontbijt ver voor 7 uur? Want jij begon om 7 uur?
Ja, klopt. Wij beginnen nog steeds het ontbijt gezamenlijk rond 6.30 uur. Mijn man dekt nog steeds uitgebreid de tafel en zelfs de tieners schuiven nog aan en kruipen met regelmaat daarna hun bed weer in. Ze vinden het op deze manier een fijn begin van de dag.

Nu scheelt het misschien dat wij erg van de 3 R-en zijn en in huis het zelden een chaos is. Wij merkten dat onze kinderen het erg goed deden bij vaste regelmaat. Inmiddels lukt het mij helaas niet meer om de kamers en bedden altijd netjes te hebben. We hebben nu eenmaal pubers in huis ;)
Lieve help! Wat een militaire precisie en regelmaat, daar waren wij toch iets te ongedisciplineerd voor.
Totdat onze dochters gingen studeren werd er ook heus 3 x p/dg gegeten enzo hoor maar als het niet 'moest' niet om half 7 Afbeelding
En dat gebeurt nog steeds niet, wij houden zéér van onze nachtrust en niet al te vroeg opAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17377
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door huisman »

merel schreef: 29 mar 2024, 23:24
DDD schreef: 29 mar 2024, 23:22 Daar heb ik wel bewondering voor. Maar ik ben dan ook geen ochtendmens.
Ik ben van nature geen avondmens. Vanavond is het voor mijn doen laat, maar dat komt door de kerkdienst en daardoor schoof alles op.

Ik ben geen ochtendmens. Wij zijn “op” vanaf 09:30 tot 01:00.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9858
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Tja, onze dag begint en eindigt gewoon eerder. Als je niet wil dat kinderen met de ontbijtfles de opvang in geschoven worden en de tijd wil nemen voor de maaltijden is structuur toch echt het beste. In die periode heb ik ook meerdere jaren borstvoeding gegeven en dat ging op vaste tijden. Voor ons ideaal.

Mijn zwager en schoonzus werken beiden minimaal als (tand)arts, maar hun kinderen gingen zoveel mogelijk naar de opvang. Dan hadden de ouders de tijd voor hun eigen leven. Ook in het weekend en vakanties worden zij veel uitbesteed. Op papier hebben zij alles enorm goed geregeld, maar de kinderen worden m.i. emotioneel verwaarloosd. @ ansulmus zou dit op papier het ideale plaatje vinden. Op papier hadden deze ouders met samen max 5 dagen werken volop tijd voor hun gezin.
En emotionele betrokkenheid met en op het kind/ gezin is m.i. waar het om draait
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3990
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Terri »

merel schreef: 30 mar 2024, 08:30 Tja, onze dag begint en eindigt gewoon eerder. Als je niet wil dat kinderen met de ontbijtfles de opvang in geschoven worden en de tijd wil nemen voor de maaltijden is structuur toch echt het beste. In die periode heb ik ook meerdere jaren borstvoeding gegeven en dat ging op vaste tijden. Voor ons ideaal.
Dit past bij jullie en ik denk dat het prima gaat.
Alleen zijn mensen enorm verschillend en bepaalde patronen passen niet bij iedereen.
Daarom moeten we elkaar respecteren hoe we denken dat een gezin draaiende gehouden moet worden.
Wat betreft je visie op het zelfstandig zijn van de vrouw vind ik oprecht lastig. Ik kan alles denken in de hand te hebben, maar het leven is grillig en niet te sturen.
Ook als een vrouw vanuit haar 'roeping' om moeder te zijn, kiest voor thuis blijven en dan geen baan heeft om haar gezin te onderhouden als ze alleen komt te staan, hebben we een God Die zegt: "Ik zal je niet begeven, Ik zal je niet verlaten".
Plaats reactie