Waar denk je op dit moment aan? [4]

Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 28 mar 2024, 10:00 Dat vind ik een lastige. Het gaat namelijk niet alleen om je nuttig voelen, maar het doel van een opleiding is ook om brood op de plank te krijgen. Nog steeds zijn heel veel vrouwen economisch niet zelfstandig en dan helpt het toch wel als je hoger geschoold bent. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer relaties stranden en de sociale voorzieningen afnemen.
Helemaal mee eens. Maar toch is het niet oké om bijvoorbeeld een positie als arts na te streven terwijl je hart er niet in ligt. Dat kan op den duur ten koste gaan van belangrijke zaken. Maar, er zit natuurlijk heel veel tussen arts en loodgieter. Dit is dan ook het meest extreme voorbeeld wat ik ken.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Marco schreef: 28 mar 2024, 10:06
merel schreef: 28 mar 2024, 10:00
Edelweiss schreef: 28 mar 2024, 09:43 Ik vind de woordkeuze wel interessant: ''In de open brief schrijft hij dat studenten vaak druk voelen om voor het "zogenaamd hoogst haalbare" te gaan.''
Vanuit welke hoek voelen ze druk? Ik kom namelijk vrij veel jongelui tegen die druk voelen om zo hoog mogelijk te gaan omdat ze uit een hoog opgeleid nest komen, en zij eigenlijk als niets anders worden gezien als projecten die zo goed mogelijk moeten worden afgeleverd. Treurig is dat.

Ik geef eerlijk toe dat een neef van mij hetzelfde vanuit zijn ouders voelde. Die moest en zou medicijnen studeren. Halverwege zijn studie nam hij een tussenjaar om in een kibbutz te werken, kwam terug, en werd loodgieter. Pa boos, maar hij was erg gelukkig en doet het werk nog steeds.
Het gaat naast niveau en intelligentie ook om je fijn en nuttig voelen denk ik.
Dat vind ik een lastige. Het gaat namelijk niet alleen om je nuttig voelen, maar het doel van een opleiding is ook om brood op de plank te krijgen. Nog steeds zijn heel veel vrouwen economisch niet zelfstandig en dan helpt het toch wel als je hoger geschoold bent. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer relaties stranden en de sociale voorzieningen afnemen.
In dat perspectief gezien is loodgieter een uitstekende keuze!
Zeker, maar voor de gemiddelde vrouw niet echt aantrekkelijk en voor een groep mannen waarschijnlijk ook niet. En je zal toch 40-50 jaren ermee aan de slag moeten.
Laatst gewijzigd door merel op 28 mar 2024, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 28 mar 2024, 10:06
merel schreef: 28 mar 2024, 10:00 Dat vind ik een lastige. Het gaat namelijk niet alleen om je nuttig voelen, maar het doel van een opleiding is ook om brood op de plank te krijgen. Nog steeds zijn heel veel vrouwen economisch niet zelfstandig en dan helpt het toch wel als je hoger geschoold bent. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer relaties stranden en de sociale voorzieningen afnemen.
Helemaal mee eens. Maar toch is het niet oké om bijvoorbeeld een positie als arts na te streven terwijl je hart er niet in ligt. Dat kan op den duur ten koste gaan van belangrijke zaken. Maar, er zit natuurlijk heel veel tussen arts en loodgieter. Dit is dan ook het meest extreme voorbeeld wat ik ken.
Natuurlijk moet je in een sector aan de slag waar je hart ligt. Alleen heb ik persoonlijk wel wat moeite met het feit dat iemand die blijkbaar een groot talent heeft ( intelligentie) daar niets mee doet. Hij had een een andere technische studie kunnen gaan doen.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Marco »

merel schreef: 28 mar 2024, 10:09
Edelweiss schreef: 28 mar 2024, 10:06
merel schreef: 28 mar 2024, 10:00 Dat vind ik een lastige. Het gaat namelijk niet alleen om je nuttig voelen, maar het doel van een opleiding is ook om brood op de plank te krijgen. Nog steeds zijn heel veel vrouwen economisch niet zelfstandig en dan helpt het toch wel als je hoger geschoold bent. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer relaties stranden en de sociale voorzieningen afnemen.
Helemaal mee eens. Maar toch is het niet oké om bijvoorbeeld een positie als arts na te streven terwijl je hart er niet in ligt. Dat kan op den duur ten koste gaan van belangrijke zaken. Maar, er zit natuurlijk heel veel tussen arts en loodgieter. Dit is dan ook het meest extreme voorbeeld wat ik ken.
Natuurlijk moet je in een sector aan de slag waar je hart ligt. Alleen heb ik persoonlijk wel wat moeite met het feit dat iemand die blijkbaar een groot talent heeft ( intelligentie) daar niets mee doet. Hij had een een andere technische studie kunnen gaan doen.
Dat is wel lastig: wij zijn geneigd om het ene talent hoger in te schatten dan het andere. Intelligentie is één ding, handig zijn een ander. En zo zijn er nog wel meer. En dan worden die talenten ook nog eens anders gewaardeerd bij mannen dan bij vrouwen.

Overigens, maar helemaal terzijde: het woord 'talent' in de Bijbel slaat vooral op geld. Wij hebben de neiging om naar potenties en vaardigheden te kijken, maar dat was niet helemaal de bedoeling...
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 28 mar 2024, 10:09 Natuurlijk moet je in een sector aan de slag waar je hart ligt. Alleen heb ik persoonlijk wel wat moeite met het feit dat iemand die blijkbaar een groot talent heeft ( intelligentie) daar niets mee doet. Hij had een een andere technische studie kunnen gaan doen.
Ik denk persoonlijk dat het ook 'weggegooide' potentie is. En dat bedoel ik zeker niet omdat een loodgieter 'maar' een loodgieter is.
Ik denk dat karakter en persoonlijkheid ook wel een rol speelde in dit specifieke geval. Deze neef is een buitengewoon goed, onbaatzuchtig mens, maar toch ook een tikje excentriek. Maakt de familiebijeenkomsten overigens zeer prettig :)
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Marco schreef: 28 mar 2024, 10:15
merel schreef: 28 mar 2024, 10:09
Edelweiss schreef: 28 mar 2024, 10:06
merel schreef: 28 mar 2024, 10:00 Dat vind ik een lastige. Het gaat namelijk niet alleen om je nuttig voelen, maar het doel van een opleiding is ook om brood op de plank te krijgen. Nog steeds zijn heel veel vrouwen economisch niet zelfstandig en dan helpt het toch wel als je hoger geschoold bent. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer relaties stranden en de sociale voorzieningen afnemen.
Helemaal mee eens. Maar toch is het niet oké om bijvoorbeeld een positie als arts na te streven terwijl je hart er niet in ligt. Dat kan op den duur ten koste gaan van belangrijke zaken. Maar, er zit natuurlijk heel veel tussen arts en loodgieter. Dit is dan ook het meest extreme voorbeeld wat ik ken.
Natuurlijk moet je in een sector aan de slag waar je hart ligt. Alleen heb ik persoonlijk wel wat moeite met het feit dat iemand die blijkbaar een groot talent heeft ( intelligentie) daar niets mee doet. Hij had een een andere technische studie kunnen gaan doen.
Dat is wel lastig: wij zijn geneigd om het ene talent hoger in te schatten dan het andere. Intelligentie is één ding, handig zijn een ander. En zo zijn er nog wel meer. En dan worden die talenten ook nog eens anders gewaardeerd bij mannen dan bij vrouwen.

Overigens, maar helemaal terzijde: het woord 'talent' in de Bijbel slaat vooral op geld. Wij hebben de neiging om naar potenties en vaardigheden te kijken, maar dat was niet helemaal de bedoeling...
Ik schat geen talent hoger of lager in. Wel ben ik van mening dat handigheid, technisch inzicht en intellect ook anders/samen had kunnen inzetten. Denk hierbij aan een HTS of werken in de offshore. Ik noem maar een dwarsstraat.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 28 mar 2024, 10:20
merel schreef: 28 mar 2024, 10:09 Natuurlijk moet je in een sector aan de slag waar je hart ligt. Alleen heb ik persoonlijk wel wat moeite met het feit dat iemand die blijkbaar een groot talent heeft ( intelligentie) daar niets mee doet. Hij had een een andere technische studie kunnen gaan doen.
Ik denk persoonlijk dat het ook 'weggegooide' potentie is. En dat bedoel ik zeker niet omdat een loodgieter 'maar' een loodgieter is.
Ik denk dat karakter en persoonlijkheid ook wel een rol speelde in dit specifieke geval. Deze neef is een buitengewoon goed, onbaatzuchtig mens, maar toch ook een tikje excentriek. Maakt de familiebijeenkomsten overigens zeer prettig :)
Met zijn onbaatzuchtigheid en een studie geneeskunde had hij ook straatarts kunnen worden of aan de slag kunnen gaan in de verslavingszorg. Begrijp je wat ik bedoel?

Het klinkt allemaal heel leuk 'ik doe wat ik leuk vind' totdat het ziekte en tegenspoed het levenspad doorkruist en dan kunnen de problemen zich opstapelen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Marco schreef: 28 mar 2024, 09:36
DDD schreef: 28 mar 2024, 09:30 Er zijn wel degelijk functies waar meer intelligentie en meer overzicht heel relevant is voor de functie-uitoefening. Dat noemen we een hoger werk- en denkniveau.

Anderzijds zijn er mensen die meer praktisch inzicht hebben. Het is mooi als dat gecombineerd is, dan kun je een technische studie doen (is altijd mijn simpele gedachte geweest) maar zo niet, dan kun je ofwel MBO ofwel een sociale of rechtenstudie doen. :D

Toch is het ook bij die laatste studies zo dat verschil in intelligentie absoluut veel gevolgen heeft voor de kwaliteit van het werk.
Niet alleen intelligentie. Alleen intelligentie maakt geen goede advocaat, rechter of officier van justitie. Door de studie heen komen betekent nog niet dat je goed bent in je werk.
Dat klopt, maar daar ging het nu toch niet om. De studies worden in hoger en middelbaar onderscheiden omdat voor een wetenschappelijke opleiding een hogere analytisch vermogen vereist is dan voor een MBO-opleiding.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

merel schreef: 28 mar 2024, 10:00
Edelweiss schreef: 28 mar 2024, 09:43 Ik vind de woordkeuze wel interessant: ''In de open brief schrijft hij dat studenten vaak druk voelen om voor het "zogenaamd hoogst haalbare" te gaan.''
Vanuit welke hoek voelen ze druk? Ik kom namelijk vrij veel jongelui tegen die druk voelen om zo hoog mogelijk te gaan omdat ze uit een hoog opgeleid nest komen, en zij eigenlijk als niets anders worden gezien als projecten die zo goed mogelijk moeten worden afgeleverd. Treurig is dat.

Ik geef eerlijk toe dat een neef van mij hetzelfde vanuit zijn ouders voelde. Die moest en zou medicijnen studeren. Halverwege zijn studie nam hij een tussenjaar om in een kibbutz te werken, kwam terug, en werd loodgieter. Pa boos, maar hij was erg gelukkig en doet het werk nog steeds.
Het gaat naast niveau en intelligentie ook om je fijn en nuttig voelen denk ik.
Dat vind ik een lastige. Het gaat namelijk niet alleen om je nuttig voelen, maar het doel van een opleiding is ook om brood op de plank te krijgen. Nog steeds zijn heel veel vrouwen economisch niet zelfstandig en dan helpt het toch wel als je hoger geschoold bent. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer relaties stranden en de sociale voorzieningen afnemen.
Dat is heel relatief. Ik woon in een eenvoudig rijtjeshuis. Aan de overkant van de straat wonen bouwvakkers in dure huizen. Waar het bij goed betaalde beroepsgroepen vanouds een eer was om ook mensen die het niet konden betalen te helpen -wat helaas ook erg aan erosie onderhevig is- zie je dat bij bouwvakkers dan weer weinig. Dus het hangt ook erg af van je persoonlijke instellingen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Marco schreef: 28 mar 2024, 10:06
merel schreef: 28 mar 2024, 10:00
Edelweiss schreef: 28 mar 2024, 09:43 Ik vind de woordkeuze wel interessant: ''In de open brief schrijft hij dat studenten vaak druk voelen om voor het "zogenaamd hoogst haalbare" te gaan.''
Vanuit welke hoek voelen ze druk? Ik kom namelijk vrij veel jongelui tegen die druk voelen om zo hoog mogelijk te gaan omdat ze uit een hoog opgeleid nest komen, en zij eigenlijk als niets anders worden gezien als projecten die zo goed mogelijk moeten worden afgeleverd. Treurig is dat.

Ik geef eerlijk toe dat een neef van mij hetzelfde vanuit zijn ouders voelde. Die moest en zou medicijnen studeren. Halverwege zijn studie nam hij een tussenjaar om in een kibbutz te werken, kwam terug, en werd loodgieter. Pa boos, maar hij was erg gelukkig en doet het werk nog steeds.
Het gaat naast niveau en intelligentie ook om je fijn en nuttig voelen denk ik.
Dat vind ik een lastige. Het gaat namelijk niet alleen om je nuttig voelen, maar het doel van een opleiding is ook om brood op de plank te krijgen. Nog steeds zijn heel veel vrouwen economisch niet zelfstandig en dan helpt het toch wel als je hoger geschoold bent. De realiteit is nu eenmaal dat steeds meer relaties stranden en de sociale voorzieningen afnemen.
In dat perspectief gezien is loodgieter een uitstekende keuze!
Precies.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 28 mar 2024, 10:33 Met zijn onbaatzuchtigheid en een studie geneeskunde had hij ook straatarts kunnen worden of aan de slag kunnen gaan in de verslavingszorg. Begrijp je wat ik bedoel?
Ik begrijp je helemaal, dat is exact wat ik bedoelde met die potentie.
merel schreef: 28 mar 2024, 10:33Het klinkt allemaal heel leuk 'ik doe wat ik leuk vind' totdat het ziekte en tegenspoed het levenspad doorkruist en dan kunnen de problemen zich opstapelen.
Ik heb daar sowieso moeite mee als het gaat om minder nuttige beroepen. Kunstenaar, acteur, dat soort werk. Dan heb je voor dat de eventuele tegenspoed op de deur klopt, al amper brood op de plank en hang je al aan het subsidie-infuus als je aan de onderkant van dat spectrum zit. Ik bedoel hier mee dat ik werkelijk niets heb tegen iemand die in een philharmonisch orkest speelt, maar iemand die niet verder komt dan straattheater en leeft van een plaatselijke subsidie... tja.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben het niet helemaal met je eens @merel.

Ik heb ontdekt dat het aansturen in de jeugd naar een studie die passend is bij de intelligentie niet altijd de beste keuze is. Als een persoon die Havo of VWO niveau heeft liever praktisch wil werken en in de vervolgopleiding MBO gaat doen en lekker met zijn of haar handen aan het werk gaat, brengt dat vaak veel levensgeluk. En wat je daarnaast ziet is dat deze personen vaak excelleren in hun werk en op latere leeftijd doorgroeien naar functies waar hun intelligentie en vaardigheden goed ingezet kan worden. Mensen die dan door hun ervaring en kennis smeerolie zijn in een organisatie.

We leiden veel te veel mensen op voor banen die er niet toe doen. Banen met vage namen en omschrijvingen die vooral bezig zijn met vergaderen en ‘op hoger niveau’ managen. (Zeg ik gefrustreerd na de zoveelste scrum, agile, lean, informeel/formeel overleg en procesplanvergadering….)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Hendrien »

Maanenschijn schreef: 28 mar 2024, 10:48 Ik ben het niet helemaal met je eens @merel.

Ik heb ontdekt dat het aansturen in de jeugd naar een studie die passend is bij de intelligentie niet altijd de beste keuze is. Als een persoon die Havo of VWO niveau heeft liever praktisch wil werken en in de vervolgopleiding MBO gaat doen en lekker met zijn of haar handen aan het werk gaat, brengt dat vaak veel levensgeluk. En wat je daarnaast ziet is dat deze personen vaak excelleren in hun werk en op latere leeftijd doorgroeien naar functies waar hun intelligentie en vaardigheden goed ingezet kan worden. Mensen die dan door hun ervaring en kennis smeerolie zijn in een organisatie.

We leiden veel te veel mensen op voor banen die er niet toe doen. Banen met vage namen en omschrijvingen die vooral bezig zijn met vergaderen en ‘op hoger niveau’ managen. (Zeg ik gefrustreerd na de zoveelste scrum, agile, lean, informeel/formeel overleg en procesplanvergadering….)
Helemaal mee eens! Werken met je handen kan ook veel voldoening geven, ook al ben je heel intelligent.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 28 mar 2024, 10:48 Ik ben het niet helemaal met je eens @merel.

Ik heb ontdekt dat het aansturen in de jeugd naar een studie die passend is bij de intelligentie niet altijd de beste keuze is. Als een persoon die Havo of VWO niveau heeft liever praktisch wil werken en in de vervolgopleiding MBO gaat doen en lekker met zijn of haar handen aan het werk gaat, brengt dat vaak veel levensgeluk. En wat je daarnaast ziet is dat deze personen vaak excelleren in hun werk en op latere leeftijd doorgroeien naar functies waar hun intelligentie en vaardigheden goed ingezet kan worden. Mensen die dan door hun ervaring en kennis smeerolie zijn in een organisatie.

We leiden veel te veel mensen op voor banen die er niet toe doen. Banen met vage namen en omschrijvingen die vooral bezig zijn met vergaderen en ‘op hoger niveau’ managen. (Zeg ik gefrustreerd na de zoveelste scrum, agile, lean, informeel/formeel overleg en procesplanvergadering….)
Dat zal wellicht voor bepaalde functies in de techniek gelden, maar zie ik in mijn vakgebied niet terug. Een ondersteunende MBO-er zal in mijn vak nooit dossiers kunnen en mogen behandelen.
Laatst gewijzigd door merel op 28 mar 2024, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door DDD »

Ik ben het met jullie allebei eens. Het ligt heel erg aan het vakgebied. Voor artsen gaat het betoog van Maanenschijn niet op, en voor juristen ook niet.
Plaats reactie