Gebruik van D.V.

Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Marco »

Het gebruik van D.V. is op zich een goede gewoonte. Maar als het alleen een gewoonte is, kan je het beter niet gebruiken. Ik vind het wat dat betreft bijzonder als de afkorting op de verkeerde plaats in de zin wordt gebruikt: "Op D.V. dinsdag 2 april...". Dan is het wel goed om God erbij te betrekken, maar kennelijk is er dan net niet helemaal nagedacht over wat er staat. Maar dat zegt inderdaad echt niet meteen alles over het hart.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door DDD »

Niks mis met deze zinsvolgorde. Wat verouderd misschien:

"Op -zo God wil- 2 april 2024 (...)."

Dat lijkt mij prima Nederlands.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Marco »

DDD schreef: 28 mar 2024, 09:25 Niks mis met deze zinsvolgorde. Wat verouderd misschien:

"Op -zo God wil- 2 april 2024 (...)."

Dat lijkt mij prima Nederlands.
Eigenlijk zeg je dan:
"..en als God het niet wil wordt het 3 april. Maar het gáát gebeuren."
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door DDD »

Nee. Als God het niet wil, komt er helemaal geen 2 april. Dat is het hele idee, dat deze tijd eindig is, en op een gegeven moment overgaat in de eeuwigheid, bij de wederkomst.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Lilian1975 »

De in zwang zijnde manier is om het in het Latijn te zetten en zelfs om het af te korten door twee letters te gebruiken, ‘D.V.’. Weet u, het is een goede zaak, als je je geloof weer kunt geven in het Latijn en het dan ook nog beknopt kunt doen. Dan weet niemand tenminste wat je nu eigenlijk bedoelt. Of, als ze het wel begrijpen prijzen ze uw geleerdheid en bewonderen uw nederigheid. Ik geef niets voor deze beide letters. Ik hou meer van wat Fuller zegt als hij in zijn brieven passages schrijft als ‘zo de Heere wil’, of ‘als God me tijd van leven geeft’. Hij zegt: ‘Ik bemerk, HEERE, dat ik mezelf er bijna niet van kan weerhouden deze woorden tussen haakjes te zetten, alsof ze niet noodzakelijkerwijs bij de zin zouden horen, en er even goed uitgelaten zouden kunnen worden als erin.


Uit een preek over Jakobus 4 van Spurgeon.
https://charlesspurgeon.nl/gods-wil-a ... ekomst/
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Marco »

DDD schreef: 28 mar 2024, 09:32 Nee. Als God het niet wil, komt er helemaal geen 2 april. Dat is het hele idee, dat deze tijd eindig is, en op een gegeven moment overgaat in de eeuwigheid, bij de wederkomst.
Dat wil je zeggen, maar dat doe je niet. Probleem is misschien dat de streepjes niet in de zin of in de afkorting zitten. Als je schrijft: 'Op als God het wil 2 april gaan we fietsen.' heb je een hele vreemde zin.
Maar maak je ervan: 'Op - als God het wil - 2 april gaan we fietsen.' dan slaat dat al meer op de hele zin, maar dan gebruik je de streepjes (die je dus niet schrijft, en ook niet in de afkorting zitten) om een kromme zin weer recht te breien. Bovendien kan het maar zo zijn dat er wél een twee april komt, maar dat we toch niet gaan fietsen. En ook dat wil je met deze uitdrukking aangeven.

Wat je wil zeggen is: 'Als God het wil, gaan wij op 2 april fietsen'. Waarom zou je dat dan niet opschrijven?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 28 mar 2024, 06:23
huisman schreef: 27 mar 2024, 23:39 Als je van dichtbij een zeer plotseling sterven hebt meegemaakt gebruik je D.V. bewust en niet automatisch. Hoop dat daar ook ruimte voor is op dit forum

Jakobus 4 : 13-15

Al die vermeende grapjes over D.V. op dit forum vind ik onbegrijpelijk.
Klopt, dan leef je bewuster en vanuit Jakobus 4. Maar DV is soms wel een rechtzinnige maat geworden.
Mijn buren zijn van origine Rooms. Ze hebben heftige zaken meegemaakt. De buurman zegt altijd als iets over de toekomst gaat: Als God het wil. Dat is voor hem een bewuste opmerking.
Ik regel o.a. met hem elk jaar de buurt BBQ. Ik vind het dan mooi dat hij dit zegt te midden van buren die met God geen rekening houden.
Het rekening houden met God is al veel te veel verdwenen uit onze maatschappij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door DDD »

Marco schreef: 28 mar 2024, 09:47
DDD schreef: 28 mar 2024, 09:32 Nee. Als God het niet wil, komt er helemaal geen 2 april. Dat is het hele idee, dat deze tijd eindig is, en op een gegeven moment overgaat in de eeuwigheid, bij de wederkomst.
Dat wil je zeggen, maar dat doe je niet. Probleem is misschien dat de streepjes niet in de zin of in de afkorting zitten. Als je schrijft: 'Op als God het wil 2 april gaan we fietsen.' heb je een hele vreemde zin.
Maar maak je ervan: 'Op - als God het wil - 2 april gaan we fietsen.' dan slaat dat al meer op de hele zin, maar dan gebruik je de streepjes (die je dus niet schrijft, en ook niet in de afkorting zitten) om een kromme zin weer recht te breien. Bovendien kan het maar zo zijn dat er wél een twee april komt, maar dat we toch niet gaan fietsen. En ook dat wil je met deze uitdrukking aangeven.

Wat je wil zeggen is: 'Als God het wil, gaan wij op 2 april fietsen'. Waarom zou je dat dan niet opschrijven?
Die zin is mijns inziens alleen vreemd omdat de zinsvolgorde verouderd is. In de Statenvertaling kom je toch ook zinnen tegen met een rare zinsvolgorde? Dat was destijds geen rare volgorde (of het zou een hebraisme moeten zijn).

In ieder geval: voor mijn taalgevoel is het ook niet eens echt een rare volgorde, maar ik ben benieuwd wat Posthoorn vindt, want zoiets is ook wel een beetje subjectief.

Aanpassing: Bij nader inzien is er wellicht taalkundig niets mis met de volgorde, maar is het qua betekenis wel een rare zin. Je zou natuurlijk ook het voorbehoud moeten maken over het fietsen als zodanig. Het is gek om het ene wel en het andere niet te vermelden.
Laatst gewijzigd door DDD op 28 mar 2024, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Marco »

DDD schreef: 28 mar 2024, 10:43
Marco schreef: 28 mar 2024, 09:47
DDD schreef: 28 mar 2024, 09:32 Nee. Als God het niet wil, komt er helemaal geen 2 april. Dat is het hele idee, dat deze tijd eindig is, en op een gegeven moment overgaat in de eeuwigheid, bij de wederkomst.
Dat wil je zeggen, maar dat doe je niet. Probleem is misschien dat de streepjes niet in de zin of in de afkorting zitten. Als je schrijft: 'Op als God het wil 2 april gaan we fietsen.' heb je een hele vreemde zin.
Maar maak je ervan: 'Op - als God het wil - 2 april gaan we fietsen.' dan slaat dat al meer op de hele zin, maar dan gebruik je de streepjes (die je dus niet schrijft, en ook niet in de afkorting zitten) om een kromme zin weer recht te breien. Bovendien kan het maar zo zijn dat er wél een twee april komt, maar dat we toch niet gaan fietsen. En ook dat wil je met deze uitdrukking aangeven.

Wat je wil zeggen is: 'Als God het wil, gaan wij op 2 april fietsen'. Waarom zou je dat dan niet opschrijven?
Die zin is mijns inziens alleen vreemd omdat de zinsvolgorde verouderd is. In de Statenvertaling kom je toch ook zinnen tegen met een rare zinsvolgorde? Dat was destijds geen rare volgorde (of het zou een hebraisme moeten zijn).

In ieder geval: voor mijn taalgevoel is het ook niet eens echt een rare volgorde, maar ik ben benieuwd wat Posthoorn vindt, want zoiets is ook wel een beetje subjectief.
Natuurlijk zit er een stuk subjectiviteit in. Maar even doordenkend: dit gebruik van DV zie ik ook in teksten die verder helemaal geen verouderd taalgebruik bevatten. Het zal toch niet zo zijn dat zodra wij God ergens bij betrekken, we op verouderd taalgebruik overgaan? Alsof we dan ineens in een ander (taal-)gebied terecht komen? Maakt dat het dan niet extra vreemd?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door DDD »

Dat is juist een veelvoorkomend probleem.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 28 mar 2024, 10:43In ieder geval: voor mijn taalgevoel is het ook niet eens echt een rare volgorde, maar ik ben benieuwd wat Posthoorn vindt, want zoiets is ook wel een beetje subjectief.
Ik ben geneigd Marco gelijk te geven, maar ook dat is wellicht subjectief. ;) Je blijft inderdaad zitten met het feit dat het DV in dit geval betrekking lijkt te hebben op de datum en niet op de hele zin, de activiteit op die datum.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door DDD »

Maar waarom is dat een probleem? Die datum is toch ook onzeker?

Ik zie inmiddels dat Marco de zin aanvulde. Dat was me niet opgevallen. In dat geval ben ik het met Posthoorn eens. Dat kan zo niet.

Maar dat was niet het oorspronkelijke voorbeeld. Dat kende geen invulling van een feit of voorgenomen activiteit.

Als je zegt: "Op -zo God wil- 2 april a.s. ben ik jarig." dan is daar niets mis mee, mijns inziens. Bij fietsen kan het inderdaad niet.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door Arja »

Zelf zeg ik meestal als ik een afspraak maak: "als het niks tussen komt". Dan gaat het om kleine afspraakjes. Je kunt ook s.c.j. gebruiken in je e-mail: onder de Voorwaarde van Jakobus.

En nog even dit, Paulus zegt ook niet bij alles D.V. "Kijk naar deze zin: Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt, en de boeken, inzonderheid de perkamenten"

En ook: "Als ik dan dit volbracht, en hun deze vrucht verzegeld zal hebben, zo zal ik door ulieder stad naar Spanje afkomen. En ik weet, dat ik, tot u komende, met vollen zegen des Evangelies van Christus komen zal."

---

Ergens anders gebruikt hij: "Want ik wil u nu niet zien in het voorbijgaan, maar ik hoop enigen tijd bij u te blijven, indien het de Heere zal toelaten." Deze formulering is directer in het aangeven van de noodzaak van God's goedkeuring voor specifieke plannen. Hij heeft natuurlijk zelf meegemaakt dat de Heilige Geest duidelijk zijn plan om ergens heen te gaan verhinderde. Maar Paulus gebruikt deze uitdrukking niet overal.

Ontspannen omgaan met D.V. Als het in je hart maar recht ligt voor de Heere, dat je bij alles wat je doet, gelooft en belijd dat je afhankelijk bent van Hem.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door HersteldHervormd »

Arja schreef: 02 apr 2024, 13:39 Zelf zeg ik meestal als ik een afspraak maak: "als het niks tussen komt". Dan gaat het om kleine afspraakjes. Je kunt ook s.c.j. gebruiken in je e-mail: onder de Voorwaarde van Jakobus.

En nog even dit, Paulus zegt ook niet bij alles D.V. "Kijk naar deze zin: Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt, en de boeken, inzonderheid de perkamenten"

En ook: "Als ik dan dit volbracht, en hun deze vrucht verzegeld zal hebben, zo zal ik door ulieder stad naar Spanje afkomen. En ik weet, dat ik, tot u komende, met vollen zegen des Evangelies van Christus komen zal."

---

Ergens anders gebruikt hij: "Want ik wil u nu niet zien in het voorbijgaan, maar ik hoop enigen tijd bij u te blijven, indien het de Heere zal toelaten." Deze formulering is directer in het aangeven van de noodzaak van God's goedkeuring voor specifieke plannen. Hij heeft natuurlijk zelf meegemaakt dat de Heilige Geest duidelijk zijn plan om ergens heen te gaan verhinderde. Maar Paulus gebruikt deze uitdrukking niet overal.

Ontspannen omgaan met D.V. Als het in je hart maar recht ligt voor de Heere, dat je bij alles wat je doet, gelooft en belijd dat je afhankelijk bent van Hem.
Ik vind het wel een sterk argument dat Paulus het ook niet altijd doet. Soms doet hij het wel, soms niet. Het zal mogelijk dus ook afhangen van de situatie.

Toen mijn seculiere collega's op de trouwkaart D.V. zagen staan waren ze wel heel benieuwd wat het betekende.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gebruik van D.V.

Bericht door FlyingEagle »

Er wordt wat af ‘gehoopt’ in onze kring. Staat er, voor alle data geldt D.V. Maar dan hoopt men dit volgende week te doen of dan hoopt die juf in te vallen. Ik wordt er soms wat kriegelig van.
Plaats reactie