BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Ambtenaar »

Exact. Uitzonderingen daargelaten, geldt nog steeds het aloude adagium: ieder pondje komt door het mondje.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef: 28 mar 2024, 07:48We moeten als westerlingen eens een beetje maat leren houden, dat is een veel groter probleem.
Daar heb je denk ik een terecht punt. Dat is iets wat het eten aangaat, maar ook veel breder is.

Steeds meer westerlingen schreeuwen om maatregelen om het "klimaatprobleem" aan te pakken. Alleen wil het gros van de westerlingen dat de regeringen de problemen oplossen, en tegelijkertijd willen we de onmatige levensstijl waar we aan verslaafd zijn aanhouden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: 28 mar 2024, 08:02 Exact. Uitzonderingen daargelaten, geldt nog steeds het aloude adagium: ieder pondje komt door het mondje.
Dat betwist toch ook niemand? Maar het maakt verschil of je er zelf op uit moet om een haas te vangen of dat de cashewnoten in het keukenkastje staan.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef: 28 mar 2024, 07:48 Jaja, altijd maar dat bewerkte voedsel de schuld geven. Als we stoppen met het bewerken van voedsel komt de halve wereldbevolking om van de honger. We moeten als westerlingen eens een beetje maat leren houden, dat is een veel groter probleem.
Ik pleit niet voor het stoppen van bewerken van voedsel, dat is heel hard nodig inderdaad. Ik doel hier op ultra bewerkt voedsel zoals pizza's, snacks, allerlei pseudo gezonde salades, snoepgoed, frisdrank etc.
Hoe meer het voedsel is bewerkt, hoe ongezonder het is en hoe meer je er van blijft eten. Het is toch alleszins opmerkelijk dat een patatje bij de snackbar altijd dezelfde grootte heeft? Terwijl het ook evident is dat niet iedereen evenveel voedsel nodig heeft. Toch gaat dat patatbakje in 9 van de 10 gevallen helemaal op. Je hebt er dan veel te veel van gegeten. Als je dan een sprongetje maakt naar niet of weinig bewerkt voedsel; heb jij ooit wel eens iemand zich helemaal stijf zien eten aan komkommers?

Ik ben het wel compleet eens met je over dat je je moet leren beheersen. Dat heb ik direct in deze topic ook in een post van mij gezet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Anselmus »

Het promoten van medicijnen op recept is in Nederland volgens de geneesmiddelenwet verboden voor artsen, onderzoekers, journalisten, jou en mij. Het middel is met naam nu meerdere keren genoemd waardoor alle lezers er over hebben nagedacht en dat is niet toegestaan volgens de geneesmiddelenwet. Misschien beter om geen namen te noemen en het bespreken van het medicijn zelf is grijs gebied.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 28 mar 2024, 08:02 Exact. Uitzonderingen daargelaten, geldt nog steeds het aloude adagium: ieder pondje komt door het mondje.
Klopt, maar bij de een komt sneller een pondje erbij dan bij de ander.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door DDD »

Anselmus schreef: 28 mar 2024, 09:12 Het promoten van medicijnen op recept is in Nederland volgens de geneesmiddelenwet verboden voor artsen, onderzoekers, journalisten, jou en mij. Het middel is met naam nu meerdere keren genoemd waardoor alle lezers er over hebben nagedacht en dat is niet toegestaan volgens de geneesmiddelenwet. Misschien beter om geen namen te noemen en het bespreken van het medicijn zelf is grijs gebied.
Wat is promoten? Dit is bepaald geen promotie-gesprek, toch?
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 28 mar 2024, 08:19
refo schreef: 28 mar 2024, 07:48 Jaja, altijd maar dat bewerkte voedsel de schuld geven. Als we stoppen met het bewerken van voedsel komt de halve wereldbevolking om van de honger. We moeten als westerlingen eens een beetje maat leren houden, dat is een veel groter probleem.
Ik pleit niet voor het stoppen van bewerken van voedsel, dat is heel hard nodig inderdaad. Ik doel hier op ultra bewerkt voedsel zoals pizza's, snacks, allerlei pseudo gezonde salades, snoepgoed, frisdrank etc.
Hoe meer het voedsel is bewerkt, hoe ongezonder het is en hoe meer je er van blijft eten. Het is toch alleszins opmerkelijk dat een patatje bij de snackbar altijd dezelfde grootte heeft? Terwijl het ook evident is dat niet iedereen evenveel voedsel nodig heeft. Toch gaat dat patatbakje in 9 van de 10 gevallen helemaal op. Je hebt er dan veel te veel van gegeten. Als je dan een sprongetje maakt naar niet of weinig bewerkt voedsel; heb jij ooit wel eens iemand zich helemaal stijf zien eten aan komkommers?

Ik ben het wel compleet eens met je over dat je je moet leren beheersen. Dat heb ik direct in deze topic ook in een post van mij gezet.
Ook daarin heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. Vorig jaar was in een actualiteitenprogramma een discussie over de kosten van gezond voedsel. Iemand ( met veel overgewicht) gaf aan dat slecht eten nu eenmaal veel duurder was dan gezond eten. Zij kon geen zalm betalen en (vr)at dan maar frikandellen. Alsof daar niets tussen zit. Kolen en peulvruchten zijn nooit duur geweest en zijn super gezond en brood kan je ook heel goed en gezond zelf bakken. Dat kost inderdaad tijd, maar is dat erg?
Laatst gewijzigd door merel op 28 mar 2024, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door DDD »

Ik geloof inderdaad niet dat zilvervliesrijst met ui en winterpeen duurder is dan frikandellen.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Marco »

merel schreef: 28 mar 2024, 09:20
Ambtenaar schreef: 28 mar 2024, 08:02 Exact. Uitzonderingen daargelaten, geldt nog steeds het aloude adagium: ieder pondje komt door het mondje.
Klopt, maar bij de een komt sneller een pondje erbij dan bij de ander.
Bij gewicht wordt inderdaad altijd gepraat over het mondje. Niet onterecht, maar stofwisseling doet ook een hoop. Pondje komt door het mondje, maar kan gaan door het k..
Maar dan helpt een gezond stress niveau enorm, en regelmatig bewegen nog wel meer.

Regelmatig bewegen helpt trouwens ook tegen stress. Ook gezond voor wie niet te zwaar is..
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

DDD schreef: 28 mar 2024, 09:26 Ik geloof inderdaad niet dat zilvervliesrijst met ui en winterpeen duurder is dan frikandellen.
Natuurlijk niet. Gezond eten is niet duur. Het is alleen voor veel mensen niet spannend genoeg.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 28 mar 2024, 09:20
Ambtenaar schreef: 28 mar 2024, 08:02 Exact. Uitzonderingen daargelaten, geldt nog steeds het aloude adagium: ieder pondje komt door het mondje.
Klopt, maar bij de een komt sneller een pondje erbij dan bij de ander.
Klopt, dus zul je meer moeten bewegen of minder moeten eten.

Tegelijk is er nu een hoogleraar obesitas (Liesbeth van Rossum) die aangeeft dat het toch complexer ligt. Hormoonhuishouding bijvoorbeeld. Daarnaast reageert vet als een orgaan en bepaalt voor een deel het metabolisme. Ook is het zo dat ons lichaam altijd terug wil naar het hoogste gewicht dat er was. De vetcellen raken met afvallen leeg, maar blijven bestaan en hebben de neiging zich weer te vullen even simpel gezegd. Daarom is het belangrijk dat kinderen geen overgewicht krijgen omdat je anders je hele leven daartegen moet strijden. Dat geldt natuurlijk ook voor volwassenen. Vanuit de opvoeding moet je dit bijbrengen. Laat het niet uit de hand lopen, leer grenzen hanteren en omgaan met keuzes en verleidingen, gebruik zo min mogelijk bewerkt voedsel (daarvan is wetenschappelijk bewezen dat dit sneller overgewicht geeft dan onbewerkt voedsel). Als je ooit te zwaar bent geweest wil je lichaam steeds terug naar dat gewicht en dat maakt het lastig. Dus blijven opletten en blijven bewegen. Levenslang.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Anselmus »

DDD schreef: 28 mar 2024, 09:24
Anselmus schreef: 28 mar 2024, 09:12 Het promoten van medicijnen op recept is in Nederland volgens de geneesmiddelenwet verboden voor artsen, onderzoekers, journalisten, jou en mij. Het middel is met naam nu meerdere keren genoemd waardoor alle lezers er over hebben nagedacht en dat is niet toegestaan volgens de geneesmiddelenwet. Misschien beter om geen namen te noemen en het bespreken van het medicijn zelf is grijs gebied.
Wat is promoten? Dit is bepaald geen promotie-gesprek, toch?
Geneesmiddelenwet schreef:Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van geneesmiddelen
Ik verzin het niet zelf. De regels hieromtrent zijn echt heel streng. Zeker als er mensen met voorschrijf bevoegdheid zijn op het forum. Die lezen deze naam vaker en dat doet altijd wat, dat is de kracht van reclame.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 28 mar 2024, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 28 mar 2024, 09:30
merel schreef: 28 mar 2024, 09:20
Ambtenaar schreef: 28 mar 2024, 08:02 Exact. Uitzonderingen daargelaten, geldt nog steeds het aloude adagium: ieder pondje komt door het mondje.
Klopt, maar bij de een komt sneller een pondje erbij dan bij de ander.
Klopt, dus zul je meer moeten bewegen of minder moeten eten.

Tegelijk is er nu een hoogleraar obesitas (Liesbeth van Rossum) die aangeeft dat het toch complexer ligt. Hormoonhuishouding bijvoorbeeld. Daarnaast reageert vet als een orgaan en bepaalt voor een deel het metabolisme. Ook is het zo dat ons lichaam altijd terug wil naar het hoogste gewicht dat er was. De vetcellen raken met afvallen leeg, maar blijven bestaan en hebben de neiging zich weer te vullen even simpel gezegd. Daarom is het belangrijk dat kinderen geen overgewicht krijgen omdat je anders je hele leven daartegen moet strijden. Dat geldt natuurlijk ook voor volwassenen. Vanuit de opvoeding moet je dit bijbrengen. Laat het niet uit de hand lopen, leer grenzen hanteren en omgaan met keuzes en verleidingen, gebruik zo min mogelijk bewerkt voedsel (daarvan is wetenschappelijk bewezen dat dit sneller overgewicht geeft dan onbewerkt voedsel). Als je ooit te zwaar bent geweest wil je lichaam steeds terug naar dat gewicht en dat maakt het lastig. Dus blijven opletten en blijven bewegen. Levenslang.
Klopt, het metabolisme verandert ook met de jaren. Ik heb bv nooit veel gegeten, waarschijnlijk altijd minder dan de aanbevolen hoeveelheid calorieën en kon zo op gewicht blijven. Tot hoever snijd je dan in de inname, zonder dat het ongezond wordt?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: BMI/Dieet-discussie (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 28 mar 2024, 09:37
Anselmus schreef: 28 mar 2024, 09:30
merel schreef: 28 mar 2024, 09:20
Ambtenaar schreef: 28 mar 2024, 08:02 Exact. Uitzonderingen daargelaten, geldt nog steeds het aloude adagium: ieder pondje komt door het mondje.
Klopt, maar bij de een komt sneller een pondje erbij dan bij de ander.
Klopt, dus zul je meer moeten bewegen of minder moeten eten.

Tegelijk is er nu een hoogleraar obesitas (Liesbeth van Rossum) die aangeeft dat het toch complexer ligt. Hormoonhuishouding bijvoorbeeld. Daarnaast reageert vet als een orgaan en bepaalt voor een deel het metabolisme. Ook is het zo dat ons lichaam altijd terug wil naar het hoogste gewicht dat er was. De vetcellen raken met afvallen leeg, maar blijven bestaan en hebben de neiging zich weer te vullen even simpel gezegd. Daarom is het belangrijk dat kinderen geen overgewicht krijgen omdat je anders je hele leven daartegen moet strijden. Dat geldt natuurlijk ook voor volwassenen. Vanuit de opvoeding moet je dit bijbrengen. Laat het niet uit de hand lopen, leer grenzen hanteren en omgaan met keuzes en verleidingen, gebruik zo min mogelijk bewerkt voedsel (daarvan is wetenschappelijk bewezen dat dit sneller overgewicht geeft dan onbewerkt voedsel). Als je ooit te zwaar bent geweest wil je lichaam steeds terug naar dat gewicht en dat maakt het lastig. Dus blijven opletten en blijven bewegen. Levenslang.
Klopt, het metabolisme verandert ook met de jaren. Ik heb bv nooit veel gegeten, waarschijnlijk altijd minder dan de aanbevolen hoeveelheid calorieën en kon zo op gewicht blijven. Tot hoever snijd je dan in de inname, zonder dat het ongezond wordt?
Niet, dan moet je meer gaan bewegen. De beweegnorm gaat rond 2040 trouwens flink omhoog terwijl de meeste mensen de huidige norm niet halen.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie