Hoe was je zondag [2]?

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef: 14 mar 2024, 10:11 Charles zegt toch niet dat de preek oppervlakkig was? Dat is iets anders.
Dat zegt hij niet letterlijk inderdaad, maar maak ik wel op uit de uitspraken: dertien in een dozijn preek, keek thuis 5 minuten in een Bijbelverklaring en las daarin meer dan dat ik gehoord had en alles wat de ds is waar en keurig maar zo voorspelbaar.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door CvdW »

Wij hadden vorige week biddag en gisterenavond. Dominee verwees naar preek van de middag die over Psalm 23 ging.
De Middagpreek is speciaal op kinderen gericht. Dat is een mooi iets, daarom kiezen wij ervoor om het over twee weken te spreiden.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Martijn »

Preek meer gericht op de kinderen:
Lukas 9:10-17
Thema: Biddag; leven van Gods zorg

Gewone dienst:
Schriftlezing: Mattheüs 6 : 1 – 15
Tekst: Mattheüs 6: 11
Het ging om: Geef ons heden ons dagelijks brood/Geef ons heden het brood van de Dag.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: 14 mar 2024, 09:31
Charles schreef: 14 mar 2024, 09:26 Bij ons ook Psalm 23. Een dertien in een dozijn preek. Keek thuis 5 minuten in een Bijbelverklaring en las daarin meer dan dat ik gehoord had.
Met biddende verwachting opgegaan?
Mooie vraag, ik kan me persoonlijk dat minder voorstellen maar ik kan er ook naast zitten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Charles schreef: 14 mar 2024, 09:43 Gebruik diverse Bijbelverklaringen. Tegenwoordig staat veel online (Calvijn, Henry, Dachsel etc). Alles wat ds zei is waar en keurig maar zo voorspelbaar. Eigenlijk wat Philpot hierboven zegt. Heeft ook gewoon met niveauverschil te maken denk ik. Anderen vonden het een mooie preek dus wie ben ik.
Jij beschrijft deze worsteling vaker tav jouw kerkelijk onderdak. Mag ik vragen waarom je nog steeds blijft als je zo weinig gevoed wordt?
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

merel schreef: 14 mar 2024, 12:28 Jij beschrijft deze worsteling vaker tav jouw kerkelijk onderdak. Mag ik vragen waarom je nog steeds blijft als je zo weinig gevoed wordt?
Is dit niet wat snel geconcludeerd? Charles deelt niet zo vaak een preek hier en nu deelt hij een keer dat een preek hem niet zo aansprak. Ik heb ook weleens dat ik niet zo goed kon luisteren of dat een preek mij wat minder zegt maar daar staan heel wat andere ervaringen tegenover. Dan moet je niet meteen wegrennen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door refo »

pierre27 schreef: 14 mar 2024, 12:22
Zeeuw schreef: 14 mar 2024, 09:31
Charles schreef: 14 mar 2024, 09:26 Bij ons ook Psalm 23. Een dertien in een dozijn preek. Keek thuis 5 minuten in een Bijbelverklaring en las daarin meer dan dat ik gehoord had.
Met biddende verwachting opgegaan?
Mooie vraag, ik kan me persoonlijk dat minder voorstellen maar ik kan er ook naast zitten.
Dergelijk reacties op Charles' post zullen ook niet in biddend opzicht gedaan zijn.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Waarom 'ook'? De reactie van Charles zelf geeft helemaal geen aanleiding voor de vraag van Zeeuw.

Overigens vind ik de vraag suggestief. Je kunt wel biddend naar de kerk gaan, maar hoge verwachtingen zijn nu eenmaal niet altijd reëel.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 14 mar 2024, 10:30
HersteldHervormd schreef: 14 mar 2024, 10:03
Charles schreef: 14 mar 2024, 09:43 Gebruik diverse Bijbelverklaringen. Tegenwoordig staat veel online (Calvijn, Henry, Dachsel etc). Alles wat ds zei is waar en keurig maar zo voorspelbaar. Eigenlijk wat Philpot hierboven zegt. Heeft ook gewoon met niveauverschil te maken denk ik. Anderen vonden het een mooie preek dus wie ben ik.
Je zit toch in een GG? Lijkt me niet dat preken daar oppervlakkig zijn.
Daar vergis je je in. Veel preken in de GG zijn juist erg oppervlakkig. Mensen noemen dat tegelijkertijd ernstig, maar dat sluit elkaar helemaal niet uit.
Er zijn in de GG heel veel oppervlakkige, doch ernstige mensen. Ik heb de laatste tijd veel preken gehoord uit andere kerken, ook van studenten, en ik ben er alleen maar meer door bevestigd dat in velerlei opzicht men in de GG echt niet klagen mag over de preken aldaar. Maar er zijn wel een paar 'valkuilen' waar een GG dominee veel vaker in valt, tov dominees uit andere kerken. Daar sluit ik mijn ogen niet voor.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Charles »

's Ochtends kerkte ik door omstandigheden elders maar in eigen gemeente ging gastpredikant voor waarvan ik uit betrouwbare bron de tip kreeg om deze zéker alsnog te beluisteren. Met biddende verwachting opgegaan? Je vraagt uiteraard om een zegen maar bij bepaalde predikanten heb je op enige moment niet zulke verwachtingen meer. Liefst heb ik lezen, het zijn vaak de betere preken die uitgegeven zijn als leespreek. Maar pas hadden we heel goede zondag hoor met twee gastpredikanten die genoeg stof tot gesprek en overdenken gaven. Het woord 'oppervlakkig' heb ik op huisbezoek wel eens gebezigd overigens, sta ik nog steeds achter. Het altijd aan elkaar rijgen van de onder ons bekende waarheden vind ik na zoveel keer oppervlakkig.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Erskinees »

Ik denk dat ik je wel kan volgen. Wij hadden onlangs een student en alles wat hij zei was 100% waar. Best bevindelijke preek en de gangen van Gods volk kwamen ook aan de orde. Maar alles was zo voorspelbaar, eigenlijk hoor je niets nieuws.

Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat een kerk verschillende soorten luisteraars heeft. Jij bent op zoek naar originele en diepgaande exegese. Dat je op het puntje van je kerkbang gaat zitten. Probleem is dat anderen smullen van preken die voorspelbaar zijn.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Dat is allemaal waar, maar het woord oppervlakkig is toch vrij duidelijk van betekenis? Het staat tegenover diepgang. Daar lijkt me verder weinig ingewikkelds aan.

Je kunt natuurlijk heel ernstig wekelijks voor de eeuwige rampzaligheid waarschuwen, maar dat heeft op zich nog geen diepgang.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ararat »

Als een gemeente een eigen predikant heeft
Als de predikant vervolgstof preekt
Als de predikant dicht bij de tekst blijft

Is er minder kans op oppervlakkige en/of voorspelbare prediking. De meeste preken zullen wel eenzijdig zijn, de totale prediking evenwichtig.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Dat is niet mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ararat »

Posthoorn schreef: 14 mar 2024, 17:49 Dat is niet mijn ervaring.
Ik heb iets meer woorden nodig om te begrijpen welke ervaring je wel hebt.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie