Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Het kan een van de vele druppels zijn…
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Tiberius schreef: 11 mar 2024, 15:31 Ik begrijp je vergoelijkende woorden, Jongere, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één predikant is die Bijbelgedeelte of het formulier van een liturgie voorleest in plaats van uit zijn eigen Bijbel (maar goed, dat ook kan een gebrek aan mijn fantasie zijn).
Verder ben ik het met je eens, dat het een zwaar overdreven reactie is om dan maar gelijk van kerkverband te wisselen.
Nou, je kan het jezelf niet voorstellen misschien, maar ik heb het wel eens meegemaakt hoor, gewoon GG. Dus dat was echt geen loze waarschuwing vanuit de TS.

Verder, even in het algemeen reagerend dus niet in reactie op deze posting: er wordt er weer een hoop ophef gemaakt om niks feitelijk (in mijn ogen). En de suggestie van het verlaten van de gemeente is helemaal absurd. Ik wens de ontvangende gemeenten heel veel geluk met leden die (mede) om deze reden de vorige gemeente verlaten hebben, ik denk niet dat je er blij van wordt in jouw gemeente.

Ik zou het willen omdraaien: de hele beweging naar dat alles maar "in de eigen stijl" en "naar eigen smaak" moet, zelfs de liturgie van een kerkdienst is een ontwikkeling waar je best prima als gemeente een grens in kan stellen.

Je voorkomt ook gewoon fouten en verwarring. Het is een officiële kerkdienst, daar gaat alles er ordelijk aan toe. En nee, ik heb geen probleem met zelfgemaakte liturgieboekjes, maar evenmin met het feit dat kerkenraden die gewoon zelf maken.

Controle lijkt hier soms wel een vies woord geworden en dat terwijl de ouderlingen van de gemeente toch verantwoordelijk zijn dat alles er ordelijk aan toe gaat. Verantwoordelijkheid en invloed horen bij elkaar. Ik wil ook geen verantwoordelijkheid nemen voor zaken waar ik geen invloed op heb.

Wat ik dan eerder opmerkelijk vind is dat de diaconie dat gaat doen. In mijn ogen is het geen diaconale taak. Het is een kerkelijke taak. Als het nu beperkt zou blijven tot het helpen van armlastige bruidsparen, dan was het oké. Maar diaconaal geld is niet bedoeld voor de kosten van de eredienst. Er is genoeg diaconale nood dichtbij en ver weg waar deze middelen zijn bestemming kunnen en moeten vinden.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

J.C. Philpot schreef: 11 mar 2024, 07:04
CvdW schreef: 11 mar 2024, 06:28Kan dit ook een reden zijn om elders te gaan kerken?
Ik mag hopen dat dat geen reden om naar een andere kerk over te gaan is.

Ik ga er vanuit dat de HHG een gesprek voert met mensen die over willen komen, en als het om een meningsverschil over de vervaardiging van de liturgie is mensen terug stuurt.
Voordat mensen lid worden in betreffende HHG vinden er diverse gesprekken plaats en volgen aanstaande leden een overkomstkring met 4 avonden. Zomaar lid worden is er niet bij.
Ik heb nooit gehoord dat mensen om deze reden vanuit de GG lid wilden worden.
Overigens is het niet zo dat alle vertrekkers vanuit GG Krabbendijke lid worden bij de HHG Kruiningen. Er is keuze zat om het zomaar te zeggen hier in de omgeving.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Er wordt nu gesproken over "alle vertrekkers", maar om welke aantallen gaat het feitelijk? In de lijstjes hierboven zie ik bij Krabbendijke volgens mij +2. Is dat dan een groot geboorteoverschot wat alle vertrekkers "goed maakt"? Of hoe moet ik dat lezen?

Nee, ik wil niet bagatelliseren, maar het lijkt me wel goed om verhalen in proporties te krijgen.
-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Mannetje schreef: 11 mar 2024, 17:21 Er wordt nu gesproken over "alle vertrekkers", maar om welke aantallen gaat het feitelijk? In de lijstjes hierboven zie ik bij Krabbendijke volgens mij +2. Is dat dan een groot geboorteoverschot wat alle vertrekkers "goed maakt"? Of hoe moet ik dat lezen?

Nee, ik wil niet bagatelliseren, maar het lijkt me wel goed om verhalen in proporties te krijgen.
Ik vind het een indianenverhaal.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Het is weer een verhaaltje van Johannes123 dat hij in 'ontwikkelingen HHK' hier op het forum gooit. Inmiddels is, gezien zijn postinggeschiedenis, wel duidelijk dat zijn verhaaltjes niet betrouwbaar zijn. Noem het inderdaad indianenverhalen.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef: 11 mar 2024, 18:43 Het is weer een verhaaltje van Johannes123 dat hij in 'ontwikkelingen HHK' hier op het forum gooit. Inmiddels is, gezien zijn postinggeschiedenis, wel duidelijk dat zijn verhaaltjes niet betrouwbaar zijn. Noem het inderdaad indianenverhalen.
Wat mij betreft mogen jullie er harder in zijn hoor.
Geen bron is post+reacties wegknippen. Zeker als het gaat om beschuldigingen zoals dat bewijzen van lidmaatschappen niet zouden worden afgegeven enzo. Ik vind dat gewoon niet kunnen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Dus als ik het goed begrijp wordt aangeboden om de kosten voor het drukken van de orde van dienst te vergoeden. Daarbij wordt ook vermeld dat daarmee de kerkenraad verantwoordelijk is voor de inhoud.

Ik zou zeggen: draai het in de berichtgeving om. Wij willen graag voorkomen dat... daarom zorgen wij voortaan voor...

Ik neem ook aan dat vóór de grote dag er een mooie samenkomst is met predikant en bruidspaar. Bespreek dan in goede harmonie eea.

Wat is trouwens het probleem als de predikant -overeenkomstig het advies van de TS- zijn eigen versie van Bijbelgedeelte en formulier voorleest?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Martijn »

pierre27 schreef: 11 mar 2024, 18:23
Mannetje schreef: 11 mar 2024, 17:21 Er wordt nu gesproken over "alle vertrekkers", maar om welke aantallen gaat het feitelijk? In de lijstjes hierboven zie ik bij Krabbendijke volgens mij +2. Is dat dan een groot geboorteoverschot wat alle vertrekkers "goed maakt"? Of hoe moet ik dat lezen?

Nee, ik wil niet bagatelliseren, maar het lijkt me wel goed om verhalen in proporties te krijgen.
Ik vind het een indianenverhaal.
Bedoel je mijn bericht?

@Mannetje
Ik weet geen exacte cijfers van GG Krabbendijke.
Maar een gemeente van deze omvang met veel jonge gezinnen. Zeker iedere maand een doopdienst. Best wat jonge gezinnen die aansluiten na verhuizing.
Rond de 12 overlijdens, weinig gezinnen die verhuizen naar andere plaatsen. Dan is +2 heel erg weinig.
En voor zover ik het weet zijn er in 2023 geen mensen vanuit de GG Krabbendijke overgegaan naar HHG Kruiningen.
Ik heb geen zicht op overgangen naar andere kerkelijke gemeenten of groepen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

TSD schreef: 11 mar 2024, 16:47
Tiberius schreef: 11 mar 2024, 15:31 Ik begrijp je vergoelijkende woorden, Jongere, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één predikant is die Bijbelgedeelte of het formulier van een liturgie voorleest in plaats van uit zijn eigen Bijbel (maar goed, dat ook kan een gebrek aan mijn fantasie zijn).
Verder ben ik het met je eens, dat het een zwaar overdreven reactie is om dan maar gelijk van kerkverband te wisselen.
Nou, je kan het jezelf niet voorstellen misschien, maar ik heb het wel eens meegemaakt hoor, gewoon GG. Dus dat was echt geen loze waarschuwing vanuit de TS. L
:bobo Tjonge. Die zag ik niet aankomen inderdaad.
Ik zal maar even niets zeggen over denkniveau of gevoel voor symboliek.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Mannetje schreef: 11 mar 2024, 17:21 Er wordt nu gesproken over "alle vertrekkers", maar om welke aantallen gaat het feitelijk? In de lijstjes hierboven zie ik bij Krabbendijke volgens mij +2. Is dat dan een groot geboorteoverschot wat alle vertrekkers "goed maakt"? Of hoe moet ik dat lezen?

Nee, ik wil niet bagatelliseren, maar het lijkt me wel goed om verhalen in proporties te krijgen.
In GG Houten speelt het probleem dat jonge mensen daar geen woning kunnen kopen. Daarom gaan ze in meer oostelijk richting wonen. Dus per gemeente kan ook migratie een rol spelen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Jongere schreef: 11 mar 2024, 14:02 Het is een bekend probleem dat er in huwelijkskringen een versie van het huwelijksformulier circuleert met storende spelfouten erin. Sprak pas een ambtsdrager die al enkele decennia meeloopt, en die zei dat hij al jarenlang telkens opnieuw exact dezelfde fouten tegenkomt in de liturgieën die dan waarschijnlijk ergens van internet worden geplukt. Ik heb weleens een boekje in handen gekregen met een ontbrekend gedeelte uit het formulier, en ook een keer één met een hele passage dubbel afgedrukt. Ik weet dat op de Theologische School GG benadrukt wordt richting studenten dat ze altijd de Bijbel moeten gebruiken tijdens trouwdiensten voor formulieren etc. en niet de liturgie van een bruidspaar, omdat je anders voor vreemde verrassingen kunt komen te staan.

Geen idee wat de achtergrond van het hier geciteerde berichtje is, maar kan me voorstellen dat ook dit soort praktische dingen een rol spelen. Ik zou er niet zo zwaar aan tillen. De suggestie in dit topic dat dit soort dingen met overgang verbonden zouden kunnen zijn, vind ik vrij schokkend. Ik mag toch hopen dat kerkelijke trouw nog iets meer betekent dan dat.
Wordt op de Theologische school ook benadrukt dat ze de formulieren zelf moeten lezen?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

refo schreef: 12 mar 2024, 10:01
Mannetje schreef: 11 mar 2024, 17:21 Er wordt nu gesproken over "alle vertrekkers", maar om welke aantallen gaat het feitelijk? In de lijstjes hierboven zie ik bij Krabbendijke volgens mij +2. Is dat dan een groot geboorteoverschot wat alle vertrekkers "goed maakt"? Of hoe moet ik dat lezen?

Nee, ik wil niet bagatelliseren, maar het lijkt me wel goed om verhalen in proporties te krijgen.
In GG Houten speelt het probleem dat jonge mensen daar geen woning kunnen kopen. Daarom gaan ze in meer oostelijk richting wonen. Dus per gemeente kan ook migratie een rol spelen.
Dat is ook een probleem in Woerden en Utrecht. En vast nog wel meer gemeenten in of nabij de randstad.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Als we het bij landelijke getallen houden, lees ik dit over 2022:
In totaal verlieten 2621 (doop)leden de GG, bijna 600 meer dan in 2021. (...) Naar de GG kwamen 789 personen over
en
In 2022 werden in de GG 1929 kinderen en 8 volwassenen gedoopt. Daar stond een sterftecijfer van 696 tegenover.
bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr19387317
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Tiberius schreef: 12 mar 2024, 07:38
TSD schreef: 11 mar 2024, 16:47
Tiberius schreef: 11 mar 2024, 15:31 Ik begrijp je vergoelijkende woorden, Jongere, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één predikant is die Bijbelgedeelte of het formulier van een liturgie voorleest in plaats van uit zijn eigen Bijbel (maar goed, dat ook kan een gebrek aan mijn fantasie zijn).
Verder ben ik het met je eens, dat het een zwaar overdreven reactie is om dan maar gelijk van kerkverband te wisselen.
Nou, je kan het jezelf niet voorstellen misschien, maar ik heb het wel eens meegemaakt hoor, gewoon GG. Dus dat was echt geen loze waarschuwing vanuit de TS. L
:bobo Tjonge. Die zag ik niet aankomen inderdaad.
Ik zal maar even niets zeggen over denkniveau of gevoel voor symboliek.
Ik doelde overigens wel expliciet op het formulier, niet op het Bijbelgedeelte. Ik zie nu dat jij allebei noemt.
Ik denk dat het eerder naïviteit is. Als predikant lees je het huwelijksformulier X keer per jaar, en je gaat er vanuit dat het gewoon goed, ongewijzigd, is afgedrukt in de liturgie (ofzo).
Plaats reactie