Herziene Statenvertaling

Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Gezang »

JanRap schreef: 17 feb 2024, 17:15
deschpin schreef: 15 feb 2024, 13:38 Grappig, ik heb een beetje feeling bij gebruik van HSV onder Gomaristen en hun thuisfront.
Ze zullen verbaasd zijn maar op school niet officieel in gebruik, dus dan is het goed.
Ik vraag me wel af hoe dit gaat aflopen. Stel dat de GBS gaat besluiten om bepaalde woorden in de SV te vervangen blijft dan het advies van kracht om de Gomarus te kiezen? Stel dat men op de Gomarus de Bijbel met Uitleg gaat gebruiken of gebruikt? Ik ben in het bezit van documenten waaruit blijkt dat de kerkenraad waar het over gaat ( jaren geleden) zeer forse bezwaren had tegen de Bijbel met Uitleg. Naar mijn beste weten is die kritiek toen in de doofpot gestopt en in der minne geschikt. Ik bedoel te zeggen: Zou de oplossing om kinderen vanwege een afkeer van de HSV naar de Gomarus te sturen wel voldoende doordacht zijn? Getuigt zo'n advies van herderlijke zorg voor de kinderen van de gemeente of is hier iets anders aan de hand?
Rust hier geen geheim op?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23856
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door refo »

Gezang schreef: 17 feb 2024, 17:21
JanRap schreef: 17 feb 2024, 17:15
deschpin schreef: 15 feb 2024, 13:38 Grappig, ik heb een beetje feeling bij gebruik van HSV onder Gomaristen en hun thuisfront.
Ze zullen verbaasd zijn maar op school niet officieel in gebruik, dus dan is het goed.
Ik vraag me wel af hoe dit gaat aflopen. Stel dat de GBS gaat besluiten om bepaalde woorden in de SV te vervangen blijft dan het advies van kracht om de Gomarus te kiezen? Stel dat men op de Gomarus de Bijbel met Uitleg gaat gebruiken of gebruikt? Ik ben in het bezit van documenten waaruit blijkt dat de kerkenraad waar het over gaat ( jaren geleden) zeer forse bezwaren had tegen de Bijbel met Uitleg. Naar mijn beste weten is die kritiek toen in de doofpot gestopt en in der minne geschikt. Ik bedoel te zeggen: Zou de oplossing om kinderen vanwege een afkeer van de HSV naar de Gomarus te sturen wel voldoende doordacht zijn? Getuigt zo'n advies van herderlijke zorg voor de kinderen van de gemeente of is hier iets anders aan de hand?
Rust hier geen geheim op?
Blijkbaar niet. Waarom zou alles in de kerkenraad geheim moeten zijn.
Ik vond en vind die BMU ook een raar verschijnsel. Nu worden de hooggeroemde kanttekeningen helemaal niet meer gelezen.
Maar blijkbaar hadden kerkenraden een afnameverplichting ten opzichte van de uitgever. Want het was nogal een risicovol project.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door JanRap »

refo schreef: 17 feb 2024, 17:48
Gezang schreef: 17 feb 2024, 17:21
JanRap schreef: 17 feb 2024, 17:15
deschpin schreef: 15 feb 2024, 13:38 Grappig, ik heb een beetje feeling bij gebruik van HSV onder Gomaristen en hun thuisfront.
Ze zullen verbaasd zijn maar op school niet officieel in gebruik, dus dan is het goed.
Ik vraag me wel af hoe dit gaat aflopen. Stel dat de GBS gaat besluiten om bepaalde woorden in de SV te vervangen blijft dan het advies van kracht om de Gomarus te kiezen? Stel dat men op de Gomarus de Bijbel met Uitleg gaat gebruiken of gebruikt? Ik ben in het bezit van documenten waaruit blijkt dat de kerkenraad waar het over gaat ( jaren geleden) zeer forse bezwaren had tegen de Bijbel met Uitleg. Naar mijn beste weten is die kritiek toen in de doofpot gestopt en in der minne geschikt. Ik bedoel te zeggen: Zou de oplossing om kinderen vanwege een afkeer van de HSV naar de Gomarus te sturen wel voldoende doordacht zijn? Getuigt zo'n advies van herderlijke zorg voor de kinderen van de gemeente of is hier iets anders aan de hand?
Rust hier geen geheim op?
Blijkbaar niet. Waarom zou alles in de kerkenraad geheim moeten zijn.
Ik vond en vind die BMU ook een raar verschijnsel. Nu worden de hooggeroemde kanttekeningen helemaal niet meer gelezen.
Maar blijkbaar hadden kerkenraden een afnameverplichting ten opzichte van de uitgever. Want het was nogal een risicovol project.
Nee, geen geheim. Is ooit in de vorm van een bijlage bij de kerkbode ( ?) aan de gemeenteleden verstrekt. Via familieleden kreeg ik de bezwaren tegen de Bijbel met Uitleg in bezit. Bij die bezwaren waren trouwens echt een aantal goed doordachte en theologisch clevere opmerkingen, maar ook een aantal opmerkingen waarmee in de jaren 50 ds. Kok werd bestookt. Die raakten kant noch wal. En tendeerden naar laster.
En over de kanttekeningen: dat was indertijd een van de bezwaren die wijlen dhr. L.M. P. Scholten had tegen de HSV: je zou de kanttekeningen kwijtraken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Tiberius »

Die betreffende bijlage moet ook hier op het forum nog ergens staan.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door alepha »

Een nuchtere en eerlijke kijk van Ds. Korving op de discussie SV - HSV.

https://reformatorischeomroep.nl/radio/ ... e-17022024
(De eerste minuten van deze uitzending.)
DDD
Berichten: 28737
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Erg vriendelijk wel, inderdaad. Het bederf van het beste is echter ook in dit geval het slechtste.

De Statenvertaling was oorspronkelijk een vertaling in goed hedendaags Nederlands. Het is heel triest dat mensen zéggen de Statenvertaling te bewaren (vereren zonder verstand zou mijns inziens beter geformuleerd zijn) maar ondertussen de bedoeling van de Statenvertaling fundamenteel bestrijden.

De afgelopen tijd hoorde ik nog een ouderling in een meditatie spreken over 'alle volken' in plaats van 'alle den volke'. Dan kun je natuurlijk wel met 'die' en 'dien' aan de slag gaan, en dergelijke feitelijk juiste maar onwerkbare onderscheidingen meer, maar dan kun je er wel vanuit gaan dat het overgrote deel van de gemeenteleden er gewoon weinig van begrijpt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33317
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Tiberius »

Een mooi antwoord van ds. C. Harinck: hij vindt de HSV is in zijn geheel een getrouwe vertaling.

https://cvandaag.nl/100230-ds-c-harinck ... u-uC90UP70
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Marijn_M »

Herziene statenvertaling is een mooie vertaling. Als je meer diepgang wil moet je gewoon echt in je Bijbel gaan lezen en niet over vertalingen zeuren. Je moet de tekst bestuderen en vragen of de Heere je dingen wil leren. Er is zoveel wat je kan gebruiken bij je bijbelstudie als je dingen niet snapt.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Refiosi »

Tiberius schreef: 06 mar 2024, 15:32 Een mooi antwoord van ds. C. Harinck: hij vindt de HSV is in zijn geheel een getrouwe vertaling.

https://cvandaag.nl/100230-ds-c-harinck ... u-uC90UP70
Maar hij zegt ook dat er soms wat vrij is vertaald en dat de SV zuiverder is en dat we daarom aan die vertaling vasthouden in de GG. :super
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 06 mar 2024, 15:32 Een mooi antwoord van ds. C. Harinck: hij vindt de HSV is in zijn geheel een getrouwe vertaling.

https://cvandaag.nl/100230-ds-c-harinck ... u-uC90UP70
Koren op de molen die velen doet meedraaien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8982
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef: 08 mar 2024, 09:19Koren op de molen die velen doet meedraaien.
Men zegt ook wel: wie niet wit wil worden, moet uit de molen blijven.

Mooi, die oude spreekwoorden. Veel gezegden zijn overigens aan de Statenvertaling ontleend.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ararat »

J.C. Philpot schreef: 08 mar 2024, 09:46
-DIA- schreef: 08 mar 2024, 09:19Koren op de molen die velen doet meedraaien.
Men zegt ook wel: wie niet wit wil worden, moet uit de molen blijven.

Mooi, die oude spreekwoorden. Veel gezegden zijn overigens aan de Statenvertaling ontleend.
Bouw geen molen om een bak zaad :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door deschpin »

-DIA- schreef: 08 mar 2024, 09:19
Tiberius schreef: 06 mar 2024, 15:32 Een mooi antwoord van ds. C. Harinck: hij vindt de HSV is in zijn geheel een getrouwe vertaling.

https://cvandaag.nl/100230-ds-c-harinck ... u-uC90UP70
Koren op de molen die velen doet meedraaien.
Velen zijn in de tijd gedraaid.
Om de discussie te beeindigen dient alleen onderstaande versie nog geaccepteerd te worden.

https://www.bijbelsdigitaal.nl/view/?bi ... =49&mode=1
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Tom »

Ik begreep dat de classis Utrecht van de GG het probleem van de GBS revisie die niet ver genoeg gaat heeft doorgestuurd naar de PS.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door JvW »

Tom schreef: 08 mar 2024, 13:33 Ik begreep dat de classis Utrecht van de GG het probleem van de GBS revisie die niet ver genoeg gaat heeft doorgestuurd naar de PS.
Dat is de bekende kerkelijke weg, maar die gaat zo wel weer erg lang duren. Is er nu echt geen mogelijkheid om dit probleem sneller op te lossen?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie