Gereformeerde Gemeenten

CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

De opmerking van @refo.
Begrijp ik dat jij geen moeite hebt met deze opmerking?
Ik vind het gewoon een onbeschofte opmerking.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

refo schreef: 07 mar 2024, 09:06
pierre27 schreef: 06 mar 2024, 23:56
Gerardus2 schreef: 06 mar 2024, 21:32 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... gemeenten/

Een mooi en passend antwoord van de heer Hoekman. Kan mij wel vinden in de opmerkingen, al zal dat niet in iedere gemeente herkenbaar zijn.
Ik herken deze situatie eigenlijk niet. Nietemin een mooi antwoord.
Dan kom je weinig in de kerk.
Hoevaak moet ik in de kerk komen om de situatie uit de vraag wel te herkennen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

In de vraag gaat het toch over preken van studenten? Bij ons komen die ook niet, omdat we niet vacant zijn, dus is het voor mij ook niet herkenbaar. Dus refo zit mis, want volgens mij is de gemeente van Pierre ook niet vacant.
Jannah
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jannah »

BSH schreef: 30 jan 2024, 20:00 Even terugplaatsen in het juiste topic...

Het viel mij op dat ds. Mulder in het RD van zaterdag twee vragen niet beantwoordde:

Eén wordt er niet beantwoordt:
Ds. Van Vlastuin: „Moeten we onszelf toch niet afvragen of er theologische oorzaken zijn als mensen leven en sterven met een lampje op hun rug?”

En de tweede strikt genomen ook niet:
Ds. Van Vlastuin: „Nu ben ik even heel gemeen: zijn beloften als deze voor alle jongeren?”

Ds. Mulder: „Ze moeten aan alle jongeren zonder onderscheid worden gepredikt, en met bevel van bekering en geloof.”
Ik vond dit zojuist toen ik er hier naar zocht. Omdat ik dit een herkenbaar en moeilijk punt vind, vraag ik me af of dit goed is en waar dit vandaan komt.

Tijdens huisbezoek is dit wel eens aan de orde geweest en werd het door de ouderling en diaken min of meer acceptabel gevonden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef: 07 mar 2024, 10:01 De opmerking van @refo.
Begrijp ik dat jij geen moeite hebt met deze opmerking?
Ik vind het gewoon een onbeschofte opmerking.
Helder, ik vind het vooral een zielige opmerking, enfin ik loop hier al vanaf 2005 mee en verbaas me daar niet meer over. Ik blijf bewust voorzichtig en moet natuurlijk opletten dat ik niet op de man speel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Heeft iemand al enige podcasts beluisterd over geloofsbegrippen?


https://danielonline.nu/timotheus
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door alepha »

https://www.rd.nl/artikel/1055808-geref ... tadswijken

Goede herinneringen aan/in deze gemeente!
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het is een hartelijke gemeente inderdaad. En een mooi artikel ook. Jammer dat er zo weinig mensen daar blijven wonen. En ook wel jammer dat de hervormde gemeente De Rank er niet meer naast zit, hoewel hun huidige kerkje ook helemaal geweldig is.

Wat betreft het leerlingenvervoer begrijp ik dat niet helemaal, want volgens mij zou wat de ouderling zegt toch niet moeten kloppen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

alepha schreef: 09 mar 2024, 21:34 https://www.rd.nl/artikel/1055808-geref ... tadswijken

Goede herinneringen aan/in deze gemeente!
Wij ook.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Gelezen in Kerkelijk Nieuws van 16 februari bij Krabbendijke:

Huwelijksliturgie
Een huwelijksdag brengt grote kosten met zich mee en je wilt nergens op bezuinigen. Wat geeft het ons een blijdschap als de jonge mensen hun huwelijk ook in de kerk, voor Gods aangezicht, willen laten bevestigen (wat een verdriet en leegte als dit niet gebeurt). Juist om onze jongeren tegemoet te komen, kwam vanuit de diaconie het voorstel om het bruidspaar niet alleen de huwelijksbijbel cadeau te geven, maar ook de kosten van de huwelijksliturgie te vergoeden. De vervaardiging van de liturgie is daarmee ook in handen van de kerkenraad en de huisdrukkerij Van Velzen. Ik mag opmerken, dat die liturgie gewoon een strak stukje werk is. Het (helaas) kleine groepje trouwe bezoekers van de huwelijksdiensten weet dat.

Kan dit ook een reden zijn om elders te gaan kerken? Hier waren eerder berichten over overgang van GG naar HHK, specifiek voor Krabbendijke.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef: 11 mar 2024, 06:28Kan dit ook een reden zijn om elders te gaan kerken?
Ik mag hopen dat dat geen reden om naar een andere kerk over te gaan is.

Ik ga er vanuit dat de HHG een gesprek voert met mensen die over willen komen, en als het om een meningsverschil over de vervaardiging van de liturgie is mensen terug stuurt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 11 mar 2024, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

CvdW schreef: 11 mar 2024, 06:28 Gelezen in Kerkelijk Nieuws van 16 februari bij Krabbendijke:

Huwelijksliturgie
Een huwelijksdag brengt grote kosten met zich mee en je wilt nergens op bezuinigen. Wat geeft het ons een blijdschap als de jonge mensen hun huwelijk ook in de kerk, voor Gods aangezicht, willen laten bevestigen (wat een verdriet en leegte als dit niet gebeurt). Juist om onze jongeren tegemoet te komen, kwam vanuit de diaconie het voorstel om het bruidspaar niet alleen de huwelijksbijbel cadeau te geven, maar ook de kosten van de huwelijksliturgie te vergoeden. De vervaardiging van de liturgie is daarmee ook in handen van de kerkenraad en de huisdrukkerij Van Velzen. Ik mag opmerken, dat die liturgie gewoon een strak stukje werk is. Het (helaas) kleine groepje trouwe bezoekers van de huwelijksdiensten weet dat.

Kan dit ook een reden zijn om elders te gaan kerken? Hier waren eerder berichten over overgang van GG naar HHK, specifiek voor Krabbendijke.
Ik ga mijn kinderen juist adviseren lid te worden!

Misschien regelt de diaconie tegen die tijd ook de chauffeur, de trouwambtenaar, kaartjes met een passende tekst en het dagprogramma.
Oja en een huwelijksreis naar een mooie leegstaande pastorie ergens op de Veluwe graag!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Je kan alles wel negatief duiden, maar ik zie het voorstel juist als een mooie geste van de kerkenraad. Je kan er wel of geen gebruik van maken.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Zo is het dus niet.
Eigen liturgie mag niet meer. Keuze is dus geen liturgie of liturgie van de kerkenraad.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

CvdW schreef: 11 mar 2024, 06:28 Gelezen in Kerkelijk Nieuws van 16 februari bij Krabbendijke:

Huwelijksliturgie
Een huwelijksdag brengt grote kosten met zich mee en je wilt nergens op bezuinigen. Wat geeft het ons een blijdschap als de jonge mensen hun huwelijk ook in de kerk, voor Gods aangezicht, willen laten bevestigen (wat een verdriet en leegte als dit niet gebeurt). Juist om onze jongeren tegemoet te komen, kwam vanuit de diaconie het voorstel om het bruidspaar niet alleen de huwelijksbijbel cadeau te geven, maar ook de kosten van de huwelijksliturgie te vergoeden. De vervaardiging van de liturgie is daarmee ook in handen van de kerkenraad en de huisdrukkerij Van Velzen. Ik mag opmerken, dat die liturgie gewoon een strak stukje werk is. Het (helaas) kleine groepje trouwe bezoekers van de huwelijksdiensten weet dat.

Kan dit ook een reden zijn om elders te gaan kerken? Hier waren eerder berichten over overgang van GG naar HHK, specifiek voor Krabbendijke.
1..Ik vind dit een mooi aanbod van deze kerkenraad.
2..Als mensen bij ons zouden aankloppen om lid te worden met deze reden werden ze afgewezen. Neem aan dat dit bij de HHG ook zo is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie