Hoe was je zondag [2]?

merel
Berichten: 9849
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Dat is alleen aan jou bekend. De rest heeft geen idee. Zo weet ik dat iemand bij mij in de kerk zit en een neefje en nichtje van een ander bij mijn kinderen in de klas zaten. Dat betekent niet dat hierdoor hun en mijn complete doopceel gelicht is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

merel schreef: 02 mar 2024, 12:36 Dat is alleen aan jou bekend. De rest heeft geen idee. Zo weet ik dat iemand bij mij in de kerk zit en een neefje en nichtje van een ander bij mijn kinderen in de klas zaten. Dat betekent niet dat hierdoor hun en mijn complete doopceel gelicht is.
Ik heb mijn intelligence op orde. Ik weet alles van iedereen op dit forum :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9849
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

huisman schreef: 02 mar 2024, 12:42
merel schreef: 02 mar 2024, 12:36 Dat is alleen aan jou bekend. De rest heeft geen idee. Zo weet ik dat iemand bij mij in de kerk zit en een neefje en nichtje van een ander bij mijn kinderen in de klas zaten. Dat betekent niet dat hierdoor hun en mijn complete doopceel gelicht is.
Ik heb mijn intelligence op orde. Ik weet alles van iedereen op dit forum :OO3
Haha, jij weet iig nu waar ik kerk en woon.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door refo »

Bourdon16 schreef: 01 mar 2024, 19:08
Mannetje schreef: 01 mar 2024, 18:52 Grappig, een semi-incognito huisman :)
Zijn camouflage tactieken zijn niet om over naar huis te schrijven.
Nee, een tijd terug had hij het over een tante uit Schiermonnikoog, geboren daar en daar, overleden toen en toen, die net zo heette als hij.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bourdon16 »

refo schreef: 02 mar 2024, 16:18
Bourdon16 schreef: 01 mar 2024, 19:08
Mannetje schreef: 01 mar 2024, 18:52 Grappig, een semi-incognito huisman :)
Zijn camouflage tactieken zijn niet om over naar huis te schrijven.
Nee, een tijd terug had hij het over een tante uit Schiermonnikoog, geboren daar en daar, overleden toen en toen, die net zo heette als hij.
Weggehaald. Kan misschien verkeerd overkomen.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrien schreef: 02 mar 2024, 12:16
Henk J schreef: 01 mar 2024, 22:51
Bourdon16 schreef: 01 mar 2024, 19:08
Mannetje schreef: 01 mar 2024, 18:52 Grappig, een semi-incognito huisman :)
Zijn camouflage tactieken zijn niet om over naar huis te schrijven.
Als je dit forum trouw leest weet je snel veel van iedereen, iets verborgen houden valt niet mee.
Ja inderdaad. Door een melding over een brand kwam ik er opeens achter dat een forumlid bij mij in de straat woont!
Haha ook grappig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Geytenbeekje »

zondagochtend deze dienst teruggeluisterd.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/92 ... 4680000928

Zondagmiddag dr C.P. de Boer zondag 9
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 01 mar 2024, 12:13 Ik heb twee preken beluisterd; de preek die jij aandroeg en de preek van 11 februari. Het raakte mij niet zoals het bij jou deed, terwijl op de inhoud niets aan te merken is.
Ik denk dat dat te maken heeft met de wijze waarop het gebracht wordt; stiltes laten vallen, langzaam spreken en woorden herhalen. Dat ben ik niet gewend, ook niet vanuit mijn jeugd in een midden CGK gemeente.
Het kan ook zijn dat ik een andere geloofsbeleving heb. Ik hoorde de predikant zeggen ' als je 's nachts wakker ligt met aanvechtingen'. Dat heb ik totaal niet, ook nooit gehad trouwens. Misschien heb ik ( nog) te weinig meegemaakt in mijn leven en/ of het past niet bij mijn karakter.

Mag ik jou een link sturen van een preek die mij raakte?
Ik herken me in jouw post. Het viel mij op dat sommigen regelmatig het woord ontroerend gebruiken en dat is ook prima natuurlijk. Ik had daar een post over geschreven, maar niet geplaatst, misschien wel om te voorkomen dat mijn beleving gewogen en weggezet zou worden. Mijn post had dezelfde strekking als wat jij schrijft dat dit mogelijk ook komt hoe je karakter is of wat je aanspreekt in een voordracht. Ik ben rationeel ingesteld en ben meer gevoelig voor een betoog dat argumentatief, filosofisch en retorisch goed in elkaar zit, dan voor een preek met veel gevoel en ervaringen. Heb ik nooit gevoelige momenten gehad? Zeker wel, geloof gaat niet buiten mijn gevoel om. Toch is het eerder zeldzaam dan standaard dat ik in mijn gevoel geraakt word. Terwijl ik graag in de kerk zit en daar graag over Mijn Koning hoor en daar soms de hele week nog over na kan denken, maar een emotie als ontroerend ken ik niet zo of voert niet de boventoon als ik een preek zou omschrijven. Daarom denk ik dat het ook een kwestie van karakter is. Ik zie het als een zegen van God dat er predikanten zijn met verschillende karakters en voordrachten om de gemeenten mee te dienen.
Fides Quaerens Intellectum
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Gisteren bediening Heilig Avondmaal
Gisterenmorgen Luk 22: 7-23, tekst : 15:16
Het verlangen van de Heiland
1. gemeenschap met Christus
2. gemeenschap met de broeders en zusters
Aan de tafels (voor het eerst 3!!) werd Jesaja 53 gelezen

Gisteravond nabetrachting/dankzegging
Luk 22:24-34 & Hebr 7: 11-28
Tekst Luk 22: 31&32
De biddende Hogepriester
1. de satan aan het werk
2. maar Christus bid!

Eerste keer avondmaal met onze nieuwe predikant, de Heere was erbij en Hij werkt!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 01 mar 2024, 12:13
Het kan ook zijn dat ik een andere geloofsbeleving heb. Ik hoorde de predikant zeggen ' als je 's nachts wakker ligt met aanvechtingen'. Dat heb ik totaal niet, ook nooit gehad trouwens. Misschien heb ik ( nog) te weinig meegemaakt in mijn leven en/ of het past niet bij mijn karakter.
Aanvechting heeft weinig te maken met of je veel of weinig hebt meegemaakt,
pas hoorde ik het nog ds. Simons zeggen: de ongelovige heeft geen last van de duivel, maar de gelovige die heeft last van de duivel.

De duivel heeft geen werkzaamheden met de ongelovigen, want die "heeft" hij al.
Maar de gelovige die, "heeft" hij niet, dus daar geeft hij zijn aandacht aan. En nee ik, vel geen oordeel over jouw staat.

En nee, aanvechtingen hoeven zich niet te uiten in wakker liggen, maar kunnen er op elk moment wel zijn.

Hoe moet ik omgaan met aanvechtingen
Auteur: ds. W. Pieters

Wat zijn `aanvechtingen'? Het woord komt niet letterlijk in de Bijbel voor, maar wat we ermee bedoelen wel. Wanneer we zeggen dat iemand aangevochten wordt door hartstochten, door twijfel of door wanhoop, dan bedoelen we dat deze dingen de mens aanvallen. Dan is het net alsof er een oorlog gaande is tussen de hartstochten en de ziel of tussen de wanhoop en de ziel.

Bijbelse gegevens en bewijsteksten. Gods kinderen ervaren het bijna dagelijks dat het gezegde waar is: waar geloof is, daar is aanvechting. Wie voert dan oorlog tegen de ziel? Jullie weten het wel: er zijn drie doodsvijanden, namelijk de duivel, de wereld en ons eigen vlees (dat is: onze zondige hartstocht). De duivel haat Gods kinderen en hij probeert ze óf tot zonde te verleiden, óf tot twijfel aan Gods genade en liefde óf tot diepe moedeloosheid zodat ze het niet meer zien zitten. Denk aan Efeziërs 6, waar Paulus de Christenen in Efeze ervoor waarschuwt dat de duivel vurige pijlen schiet, waarbij hij mikt op Gods kinderen. Ook de wereldse verleiding kan zo'n vurig verlangen in je hart wakker maken om iets te willen, wat schadelijk is voor je geestelijk leven. Denk aan de waarschuwing van Johannes in zijn eerste brief (hoofdstuk 2 vers 15─17:

"Hebt de wereld niet lief noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses en de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die de wil van God doet, blijft in der eeuwigheid."

En zo is ook ons vlees (onze hartstocht) een vijand die oorlog voert tegen onze ziel. Dat schrijft Petrus aan zijn lezers in zijn eerste brief, hoofdstuk 2 vers 11:

"Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg / oorlog voeren tegen de ziel."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9849
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Laten we vooral de bijbel lezen niet niet afgaan op hetgeen predikanten zeggen over de ware geloofsbeleving. Gisteren nog een prachtige preek gehoord over Johannes 11 vers 25; Ik ben de Opstanding en het Leven, wie in Mij gelooft, zal leven ook al was hij gestorven. Dat is waar ik mij in geborgen weet en dat is voldoende ;)
Laatst gewijzigd door merel op 04 mar 2024, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9849
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 04 mar 2024, 06:53
merel schreef: 01 mar 2024, 12:13 Ik heb twee preken beluisterd; de preek die jij aandroeg en de preek van 11 februari. Het raakte mij niet zoals het bij jou deed, terwijl op de inhoud niets aan te merken is.
Ik denk dat dat te maken heeft met de wijze waarop het gebracht wordt; stiltes laten vallen, langzaam spreken en woorden herhalen. Dat ben ik niet gewend, ook niet vanuit mijn jeugd in een midden CGK gemeente.
Het kan ook zijn dat ik een andere geloofsbeleving heb. Ik hoorde de predikant zeggen ' als je 's nachts wakker ligt met aanvechtingen'. Dat heb ik totaal niet, ook nooit gehad trouwens. Misschien heb ik ( nog) te weinig meegemaakt in mijn leven en/ of het past niet bij mijn karakter.

Mag ik jou een link sturen van een preek die mij raakte?
Ik herken me in jouw post. Het viel mij op dat sommigen regelmatig het woord ontroerend gebruiken en dat is ook prima natuurlijk. Ik had daar een post over geschreven, maar niet geplaatst, misschien wel om te voorkomen dat mijn beleving gewogen en weggezet zou worden. Mijn post had dezelfde strekking als wat jij schrijft dat dit mogelijk ook komt hoe je karakter is of wat je aanspreekt in een voordracht. Ik ben rationeel ingesteld en ben meer gevoelig voor een betoog dat argumentatief, filosofisch en retorisch goed in elkaar zit, dan voor een preek met veel gevoel en ervaringen. Heb ik nooit gevoelige momenten gehad? Zeker wel, geloof gaat niet buiten mijn gevoel om. Toch is het eerder zeldzaam dan standaard dat ik in mijn gevoel geraakt word. Terwijl ik graag in de kerk zit en daar graag over Mijn Koning hoor en daar soms de hele week nog over na kan denken, maar een emotie als ontroerend ken ik niet zo of voert niet de boventoon als ik een preek zou omschrijven. Daarom denk ik dat het ook een kwestie van karakter is. Ik zie het als een zegen van God dat er predikanten zijn met verschillende karakters en voordrachten om de gemeenten mee te dienen.
Dat is inderdaad herkenbaar. Daarom vind ik het ook fijn dat wij niet in de PKN kerken. Daar hoor je toch met grote regelmaat andere predikanten dat de eigen predikant.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mistig »

Het was een goede zondag.
Ik ben verwonderd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 04 mar 2024, 08:20 Laten we vooral de bijbel lezen niet niet afgaan op hetgeen predikanten zeggen over de ware geloofsbeleving. Gisteren nog een prachtige preek gehoord over Johannes 11 vers 25; Ik ben de Opstanding en het Leven, wie in Mij gelooft, zal leven ook al was hij gestorven. Dat is waar ik mij in geborgen weet en dat is voldoende ;)
De verwijzing is naar de brief van Petrus, naar Efezebrief en naar de Psalmen, die staan niet bij jou in de Bijbel?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HersteldHervormd »

Johann Gottfried Walther schreef: 04 mar 2024, 08:05 De duivel heeft geen werkzaamheden met de ongelovigen, want die "heeft" hij al.
Maar de gelovige die, "heeft" hij niet, dus daar geeft hij zijn aandacht aan. En nee ik, vel geen oordeel over jouw staat.
Dat ben ik niet met je eens. Dat de sluimerende ongelovige geen last ervaart van de duivel is wat anders dan dat die last er niet is. De satan schiet ook zijn pijlen op de ongelovigen.
Ik ben het wel met je eens dat de satan in het bijzonder wel graag de kinderen van God aanvalt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie