Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik heb het niet zo precies nagezocht, maar er zijn er best veel die niet in de GG gedoopt zijn.

Ik mag hopen dat het grootste deel inderdaad in de GG gedoopt is. Dat weet ik zo precies niet, maar dat zegt ook al iets.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Louis2 schreef: 02 mar 2024, 12:35 Ik vind het erg flauw dat hier gesuggereerd wordt dat evangelisatieposten van de gereformeerde gemeenten een subcultuur zouden verspreiden.
Dat heb ik niet gezegd, en DDD evenmin.
DDD had het sowieso niet over verspreiden maar over promoten. Bovendien meer promoten dan evangeliseren, dus niet alleen promoten.
Louis2 schreef: 02 mar 2024, 12:35Het is idd zo dat de synode een magere ruimte laat voor elementen in de eredienst die niet typisch reformatorisch zijn, denk bijvoorbeeld aan modernere Bijbelvertalingen en liederen.
Evangeliseren is geen eredienst.
Louis2 schreef: 02 mar 2024, 12:35 Ik kan echter niet zeggen dat de evangelisten en vrijwilligers die ik ken als doel zouden hebben een subcultuur te verspreiden. Ik vind dat zelfs oneerlijk.
De mensen die ik persoonlijk ken, hebben echt als doel de kerk van christus te versterken.
Zelf ga ik komende zomer een weekje meehelpen bij een post van de EVGG, als niet-gergemmer. En ik behoor ook echt totaal niet tot de subcultuur die rond de GG hangt.
Idem als boven.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 02 mar 2024, 13:21 Ik heb het niet zo precies nagezocht, maar er zijn er best veel die niet in de GG gedoopt zijn.

Ik mag hopen dat het grootste deel inderdaad in de GG gedoopt is. Dat weet ik zo precies niet, maar dat zegt ook al iets.
Hoe weet je dan dat het een belangrijk deel is? Het zegt inderdaad iets dat jij het niet weet, maar wel grote uitspraken doet ;).
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik weet het van een heel aantal. En er zijn er maar weinig dus dan zit je zo aan een belangrijk deel.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Cyrillus »

MGG schreef: 02 mar 2024, 14:26
DDD schreef: 02 mar 2024, 13:21 Ik heb het niet zo precies nagezocht, maar er zijn er best veel die niet in de GG gedoopt zijn.

Ik mag hopen dat het grootste deel inderdaad in de GG gedoopt is. Dat weet ik zo precies niet, maar dat zegt ook al iets.
Hoe weet je dan dat het een belangrijk deel is? Het zegt inderdaad iets dat jij het niet weet, maar wel grote uitspraken doet ;).
---knip--- On topic aub
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 02 mar 2024, 14:30 Ik weet het van een heel aantal. En er zijn er maar weinig dus dan zit je zo aan een belangrijk deel.
Wat vind jij een belangrijk deel?
Ik neem aan dat je de dominees die niet in de reformatorische gezindte zijn opgevoed of als kind door keus van ouders GG geworden zijn niet meerekent.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Een op de vijf vind ik wel een belangrijk deel.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 02 mar 2024, 16:26 Een op de vijf vind ik wel een belangrijk deel.
Het zou mij verbazen als je dit aantal haalt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Het is volstrekt onbelangrijk uit welk kerkverband een (GG) predikant oorspronkelijk komt. Het enige wat telt is of hij getrouw is in de uitoefening van zijn ambt, en in de prediking van het Woord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat zijn wij dan niet eens.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

J.C. Philpot schreef: 02 mar 2024, 18:37 Het is volstrekt onbelangrijk uit welk kerkverband een (GG) predikant oorspronkelijk komt. Het enige wat telt is of hij getrouw is in de uitoefening van zijn ambt, en in de prediking van het Woord.
Er is hier op RF ook wel eens gezegd dat je je kerk waar je bent niet mag verlaten. Ik begrijp dat je gewoon van kerkverband mag wisselen, is volstrekt onbelangrijk
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Daar waar het gaat om een overstap met attestatie, vanuit de OGG, is er zeker geen probleem.
Daar waar het gaat om een overstap vanwege een huwelijk met iemand vanuit de GG is er ook geen probleem.
In andere gevallen kan het lastiger liggen, maar zonder ins en outs te kennen kun je niet vanaf de zijlijn gaan staan roepen.
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Mannetje schreef: 02 mar 2024, 19:24 Daar waar het gaat om een overstap met attestatie, vanuit de OGG, is er zeker geen probleem.
Daar waar het gaat om een overstap vanwege een huwelijk met iemand vanuit de GG is er ook geen probleem.
In andere gevallen kan het lastiger liggen, maar zonder ins en outs te kennen kun je niet vanaf de zijlijn gaan staan roepen.
Helemaal mee eens.

En in plaats van ons met zondig sectarisme bezig te houden, kunnen we ons beter verheugen dat de waarheid nog verkondigd mag worden. Over allerlei kerkmuren heen (ik heb ze niet).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Je hebt dus autochtone en allochtone GG’ers?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 02 mar 2024, 18:45 Dat zijn wij dan niet eens.
Zegt degene die de meeste keer van de tijd ergens anders kerkt dan waar hij lid is.
Doe ik ook, maar de denkwijze die je nu hebt is wel wat hypocriet.
Plaats reactie