Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef: 29 feb 2024, 16:44
Posthoorn schreef: 29 feb 2024, 15:36
Zeeuw schreef: 29 feb 2024, 15:26
Arja schreef: 29 feb 2024, 15:22 ja, precies wat ik zeg. Ze is 7 dagen (zo) onrein dat ze niemand aan mag raken, daarna is nog heel wat dagen onrein (33 dagen in het bloed harer reiniging) en mag ze niet naar de tempel totdat ook die dagen voorbij zijn.
Dat is toch geen antwoord waarom een vrouw bij een meisje 2 keer zo lang onrein/'in het bloed van' moet blijven.
Precies. Veel woorden, maar geen antwoord op de vraag.
:) Ik koos ervoor geen direct antwoord te geven, omdat ik wilde benadrukken dat de periode van ritueel onrein zijn niets te maken heeft met het 'minder' zijn van vrouwen of meisjes.

----

Maar ik weet wel een mogelijke verklaring, alleen komt die vanuit het Jodemdom namelijk dat een pasgeboren meisje bij haar geboorte al alle eicellen bezit, die ze in haar leven zal ovuleren, wat een enorme levenskracht vertegenwoordigt. Moederschap was in die dagen zo cruciaal en waardevol dat ze de geboorte van een dochter zagen als die van van TWEE moeders - de moeder die bevalt, en de dochter-moeder die geboren werd. Dus omdat twee vrouwen betrokken zijn bij de geboorte van een meisje, moest de periode van zuivering twee keer zo lang zijn.
After having given birth to a baby boy, a woman must wait a minimum of seven days before beginning her pure days; while after a baby girl is born, she must wait a minimum of fourteen days. Since the female child inherently carries a higher degree of holiness, due to her own biological, life creating capability, a greater void, or tumah, remains after her birth. Thus, the greater tumah after a baby girl's birth reflects her greater capacity for holiness (due to her creative powers) and necessitates the longer wait to remove this ritual impurity.
Dr. Susan Handelman, Chana Weisberg, chabad.org

https://www.chabad.org/library/article_ ... emales.htm
https://chabadutrecht.nl/tazria-hemelse ... ke-handen/
Dank, dat is interessant te lezen!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Posthoorn »

Komt erg onwaarschijnlijk op mij over. De Bijbel zegt daar NIETS over.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef: 29 feb 2024, 17:50 Komt erg onwaarschijnlijk op mij over. De Bijbel zegt daar NIETS over.
De uitleg bij de studiebijbel geeft aan aantal mogelijkheden, maar geeft ook aan dat ze onzeker zijn.

Een eerste verklaring is dat medisch aantoonbaar is dat een vrouw soms meer bloedingen heeft bij de geboorte van een meisje. Zie hiervoor D.L. Macht, ‘A Scientific Appreciation of Lev.12:1-5’, JBL 52 (1933) 253-260. Op grond van het verzamelde materiaal is het wel mogelijk aan te nemen dat de periode iets langer was, maar er is geen grond voor een verdubbeling. Daarnaast is het de vraag of men zich in de oudheid bewust was van dit verschil. Een andere mogelijkheid is dat de lagere sociale status van een vrouw een verklaring vormt (zie ook Lev.27:2-7). Nog een andere verklaring is dat de periode verdubbeld wordt, omdat twee vrouwen bij de geboorte betrokken zijn, de moeder en haar dochter. Deze verklaring gaat uit van de gedachte dat de dochter in een later stadium bloedingen zal krijgen. De laatste, weinig waarschijnlijke verklaring is dat de regels duiden op de kracht van vrouwelijke vruchtbaarheid. De gedachte is dan dat vrouwelijke vruchtbaarheid een sterke magische kracht heeft. Die stelling is echter onbewijsbaar in het OT. De verklaring die nog het meest aantrekkelijk is, vanwege aanwijsbare medische zaken, wordt gegeven door J. Magonet, ‘ “But if it is a Girl She is Unclean for Twice Seven Days…” The Riddle of Leviticus 12.5’ in John F.A. Sawyer, 1996, 144-152. Hij wijst op een verschijnsel dat bij een op de tien pasgeboren meisjes voorkomt. Bij het verdwijnen van de hormonen van de moeder in het kind, ontstaan soms vaginale bloedingen bij het kind. Naar het schijnt, wordt aan kraamvrouwen vaak over deze mogelijkheid verteld, teneinde hen gerust te stellen, dat er met het kind dan niets ernstigs aan de hand is. Al deze verklaringen blijven echter onzeker.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Arja »

Arja schreef: 29 feb 2024, 15:24
HersteldHervormd schreef: 28 feb 2024, 07:40 Een beetje n.a.v. de discussie over vrouwen in de SGP. Ik vraag me af waarom God eerst de man schiep, en daarna vrouw?
Is hier wat van te zeggen?
Omdat de HEERE tot de heilige conclusie kwam, dat het niet goed was dat de mens alleen was.
We kunnen hierop verder gaan?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Bonny »

Arja schreef: 29 feb 2024, 15:24
HersteldHervormd schreef: 28 feb 2024, 07:40 Een beetje n.a.v. de discussie over vrouwen in de SGP. Ik vraag me af waarom God eerst de man schiep, en daarna vrouw?
Is hier wat van te zeggen?
Omdat de HEERE onafhankelijk tot de heilige conclusie kwam, dat het niet goed was dat de mens alleen was.
Maar de hamvraag is: waarom eerst de man, en niet de vrouw??
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Maanenschijn »

Arja schreef:
Arja schreef: 29 feb 2024, 15:24
HersteldHervormd schreef: 28 feb 2024, 07:40 Een beetje n.a.v. de discussie over vrouwen in de SGP. Ik vraag me af waarom God eerst de man schiep, en daarna vrouw?
Is hier wat van te zeggen?
Omdat de HEERE tot de heilige conclusie kwam, dat het niet goed was dat de mens alleen was.
We kunnen hierop verder gaan?
Inderdaad. Los van de alwetende raad van de Heere God, die van eeuwigheid wist dat de mens zou vallen in zonde en daarin een menselijk geslacht, lijkt het er op dat Hij Adam schiep en daarna een vrouwmens als hulp tegenlover hem plaatste. Dat geeft denk ik gelijk de onderscheiden rol van de vrouw aan. Niet boven, niet onder maar naast de man, in de rol als hulp.

Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, ‭die‭ als tegen hem‭⁴¹‭ over ‭zij‭.

Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij‭⁴²‭ die tot Adam,‭⁴³‭ om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel‭⁴⁴‭ noemen zoude, dat ‭zou‭ haar naam ‭zijn‭.‭⁴⁵

Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor den mens‭⁴⁶‭ vond hij geen hulpe, ‭die‭ als tegen hem over ‭ware‭.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Ararat »

Zoals God heel wijs en liefdevol eerst alles wat dient voor het welzijn van de man schiep werd eerst de man, die als taak heeft te waken over het welzijn van de vrouw, geschapen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door HersteldHervormd »

Bonny schreef: 01 mar 2024, 19:16
Arja schreef: 29 feb 2024, 15:24
HersteldHervormd schreef: 28 feb 2024, 07:40 Een beetje n.a.v. de discussie over vrouwen in de SGP. Ik vraag me af waarom God eerst de man schiep, en daarna vrouw?
Is hier wat van te zeggen?
Omdat de HEERE onafhankelijk tot de heilige conclusie kwam, dat het niet goed was dat de mens alleen was.
Maar de hamvraag is: waarom eerst de man, en niet de vrouw??
Ja precies, dat is nu ook exact mijn vraag.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Maanenschijn »

Aanvullend een moi citaat uit M.Henry:

Dat de vrouw ‭gebouwd werd uit een ribbe uit Adams zijde,‭ niet uit zijn hoofd om hem te overtreffen, niet uit zijn voeten om door hem vertreden te worden, maar uit zijn zijde, om zijn gelijke te wezen, onder zijn arm, om door hem beschermd te worden, en nabij zijn hart om door hem te worden bemind. Adam verloor een ribbe, zonder enigerlei vermindering voor hem van kracht of schoonheid, want het vlees werd ongetwijfeld toegesloten, zonder dat er een litteken van overbleef; maar in de plaats daarvan had hij een hulp tegenover zich, die hem zijn verlies overvloedig vergoedde. Wat God Zijn volk ontneemt zal Hij hun op de een of andere wijze met winst teruggeven. Hierin (evenals in vele andere dingen) was Adam een type of voorbeeld van Hem, die komen zou; want uit de zijde van Christus, de tweede Adam, is Zijn bruid, de kerk, geformeerd, toen Hij de diepe slaap des doods sliep aan het kruis, waartoe Zijn zijde geopend werd, en er kwam bloed en water uit, bloed om Zijn kerk te verlossen, vrij te kopen, en water om haar zich te reinigen en te heiligen, zie Efeze 5: 25, 26 ‭‭{#Efe 5.25,26}‭‭.‭
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Bonny schreef: 01 mar 2024, 19:16
Arja schreef: 29 feb 2024, 15:24
HersteldHervormd schreef: 28 feb 2024, 07:40 Een beetje n.a.v. de discussie over vrouwen in de SGP. Ik vraag me af waarom God eerst de man schiep, en daarna vrouw?
Is hier wat van te zeggen?
Omdat de HEERE onafhankelijk tot de heilige conclusie kwam, dat het niet goed was dat de mens alleen was.
Maar de hamvraag is: waarom eerst de man, en niet de vrouw??
Ja precies, dat is nu ook exact mijn vraag.
In de oneindige wijsheid van God Raad is het huwelijk een afbeelding van de Bruidskerk met haar Bruidegom.

Waarin de Bruid (de vrouw Eva) aan de Bruidegom (Adam) is gegeven. Verder zou ik zelf niet durven gaan in het inblikken in Gods Raad en wijsheid, dan het zien van deze vergelijking.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door HersteldHervormd »

Dank Maanenschijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Arja »

Ararat schreef: 01 mar 2024, 19:26 Zoals God heel wijs en liefdevol eerst alles wat dient voor het welzijn van de man schiep werd eerst de man, die als taak heeft te waken over het welzijn van de vrouw, geschapen.
Waar in de Bijbel staat expliciet dat Adam de taak had om over het welzijn van Eva te waken? Is er een directe instructie van God die deze verantwoordelijkheid aan Adam toewijst?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Ad Anker »

Arja schreef: 02 mar 2024, 21:15
Ararat schreef: 01 mar 2024, 19:26 Zoals God heel wijs en liefdevol eerst alles wat dient voor het welzijn van de man schiep werd eerst de man, die als taak heeft te waken over het welzijn van de vrouw, geschapen.
Waar in de Bijbel staat expliciet dat Adam de taak had om over het welzijn van Eva te waken? Is er een directe instructie van God die deze verantwoordelijkheid aan Adam toewijst?
Niet aan Adam, wel aan de man. Efeze 5:28, 1 Petrus 3:7.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Arja »

Ad Anker schreef: 02 mar 2024, 22:05
Arja schreef: 02 mar 2024, 21:15
Ararat schreef: 01 mar 2024, 19:26 Zoals God heel wijs en liefdevol eerst alles wat dient voor het welzijn van de man schiep werd eerst de man, die als taak heeft te waken over het welzijn van de vrouw, geschapen.
Waar in de Bijbel staat expliciet dat Adam de taak had om over het welzijn van Eva te waken? Is er een directe instructie van God die deze verantwoordelijkheid aan Adam toewijst?
Niet aan Adam, wel aan de man. Efeze 5:28, 1 Petrus 3:7.
Kan de getrouwde vrouw niet voor haar eigen welzijn waken dan? Misschien is het gewoon te abstract voor me. Hoe waakt de getrouwde man voor het welzijn van Zijn vrouw? Die twee teksten, gaan veel dieper dan "waken over welzijn".
Marijn_M
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 feb 2024, 13:23

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Marijn_M »

Spurgeon zei: Volgens de leer van de apostel: 'De man is het hoofd van de vrouw.' Probeer niet het hoofd te zijn; maar jij bent de nek, dan kun je het hoofd draaien zoals je wilt.
Plaats reactie