Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

CvdW schreef: 01 mar 2024, 12:36
Henk J schreef: 01 mar 2024, 12:02 Sommige reacties hier zit ik met verbazing te lezen. We hebben te maken met een nietsontziend machtsregime in het Kremlin wat niet na een aantal jaren aftreed zoals de Amerikaanse president of weggestemd kan worden. Een regime wat over lijken gaat, vaak genoeg bewezen. Nu is Poetin zo slim om het leven voor de gewone Rus redelijk aangenaam te maken zodat ze niet in opstand komen, als je in Rusland je niet bemoeit met de politiek en je hoef niet naar Oekraïne dan kun je een redelijk leven hebben. Net zoals men het in Duitsland nog redelijk op de rit had in de jaren 1933-1943. Maar dat maakte toen Hitler niet tot een goede man en maakt nu Poetin tot een goede man. Laat je niet zand in de ogen strooien door een Tucker Carlson die een schone metro in Rusland laat zien terwijl de oppositie in een strafkamp zit of vermoord wordt en er in Oekraïne oorlogsmisdaden worden gepleegd.
Weten we nog wat Rutte deed. Diende ontslag in en bij de nieuwe verkiezingen gingen de regerende partijen vrolijk verder. Toeslagenaffaire? Moeten we blij zijn met zo'n regime in Nederland?
Ik zie dat er mensen zijn die alleen zichzelf als referentiekader hebben. Ik heb mooie tanden, dus een ander moet ook mooie tanden hebben.
Laatst stond een interessant artikel in de GezinsGids over iemand die verbleef in hoge noorden van Rusland. Hier vind je op de hoek van de straat geen tandarts.
Als jij het ‘regime’ van Rutte vergelijkt met het ‘regime’ van Poetin ben ik uitgepraat. Wees maar dankbaar dat je in een land woont waar je scherpe kritiek mag hebben op de overheid.

Moet wel zeggen dat deze discussie mijn ogen heeft geopend voor nogal wat forummers. Daar gaan wij de oorlog niet mee winnen. Die staan buiten met een witte vlag en halen Poetin binnen als de grote bevrijder van het Rutte regime…. :deg
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2963
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door CvdW »

Henk J schreef: 01 mar 2024, 13:09
CvdW schreef: 01 mar 2024, 12:36 Weten we nog wat Rutte deed. Diende ontslag in en bij de nieuwe verkiezingen gingen de regerende partijen vrolijk verder. Toeslagenaffaire? Moeten we blij zijn met zo'n regime in Nederland?
Ik zie dat er mensen zijn die alleen zichzelf als referentiekader hebben. Ik heb mooie tanden, dus een ander moet ook mooie tanden hebben.
Laatst stond een interessant artikel in de GezinsGids over iemand die verbleef in hoge noorden van Rusland. Hier vind je op de hoek van de straat geen tandarts.
Rutte kun je wegstemmen, Poetin niet. Vind het verwerpelijk dat je over de door ons democratisch gekozen regering spreekt als over een regime. Dat Rutte IV bestond uit dezelfde partijen kwam omdat een meerderheid van Nederland opnieuw vertrouwen in hen stelde.
En de toeslagenaffaire is mede gekomen door scherp fraudebeleid waar in 2012-2014 gewoon een meerderheid voor was, mede ingegeven door de crisis.
Betekenis regime kan zijn regeringsstelsel, staatsbestel. Zo heb ik het gehanteerd.
Rutte werd weggestemd, maar bleef vrolijk zitten. Dat kan in Nederland. Met de laatste zin kun je alles goedpraten. Het fraudebeleid is wel wat eenzijdig.
Poetin haal ik niet binnen, maar het is wel goed om goed naar jezelf te kijken.
HersteldHervormd
Berichten: 6170
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef: 01 mar 2024, 14:02
Henk J schreef: 01 mar 2024, 13:09
CvdW schreef: 01 mar 2024, 12:36 Weten we nog wat Rutte deed. Diende ontslag in en bij de nieuwe verkiezingen gingen de regerende partijen vrolijk verder. Toeslagenaffaire? Moeten we blij zijn met zo'n regime in Nederland?
Ik zie dat er mensen zijn die alleen zichzelf als referentiekader hebben. Ik heb mooie tanden, dus een ander moet ook mooie tanden hebben.
Laatst stond een interessant artikel in de GezinsGids over iemand die verbleef in hoge noorden van Rusland. Hier vind je op de hoek van de straat geen tandarts.
Rutte kun je wegstemmen, Poetin niet. Vind het verwerpelijk dat je over de door ons democratisch gekozen regering spreekt als over een regime. Dat Rutte IV bestond uit dezelfde partijen kwam omdat een meerderheid van Nederland opnieuw vertrouwen in hen stelde.
En de toeslagenaffaire is mede gekomen door scherp fraudebeleid waar in 2012-2014 gewoon een meerderheid voor was, mede ingegeven door de crisis.
Betekenis regime kan zijn regeringsstelsel, staatsbestel. Zo heb ik het gehanteerd.
Rutte werd weggestemd, maar bleef vrolijk zitten. Dat kan in Nederland. Met de laatste zin kun je alles goedpraten. Het fraudebeleid is wel wat eenzijdig.
Poetin haal ik niet binnen, maar het is wel goed om goed naar jezelf te kijken.
Rutte is toch weg? Ja, dat blijven zitten vond ik ook niet netjes, maar dat is niet gelijk aan de moordpraktijken van Rusland.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

parsifal schreef: 01 mar 2024, 13:35
Cyrillus schreef: 01 mar 2024, 09:50 Aanvulling: inmiddels lees ik dat er al Franse soldaten in Oekraine actief zijn, verklaart ook de vreemde opmerkingen van Macron. In dit geval geef ik Rusland groot gelijk als ze de NAVO als directe oorlogsvijand beschouwen. Als zij dus door de haven van Rotterdam marcheren hebben we er zelf om gevraagd. Zoals ik zei: het westen is uit op oorlog.
Volgens mij werkt het zo niet. In de Korea-Oorlog vocht oa de VS tegen China op Koreaans grondgebied, maar ze waren niet in oorlog met China. Als Frankrijk of welk ander land dan ook op verzoek van Oekraine in Oekraine militairen heeft dan is dat geen oorlogsdaad.

Verder gisteren was er weer in het nieuws dat de Russen de grens met Finland gaan versterken. Hoe is je geschiedenis wat dat betreft? Hoe agressief is Rusland in het verleden naar Finland geweest en hoe agressief Finland naar Rusland? en hoe zit het met de Baltische staten? Wat hebben die Rusland zoal aangedaan. Ja de mensen gingen zingen toen ze los wilden van het Russische juk. Wie weet was dat vals.

En echt in het Westen is veel mis, maar op vrijwel alle punten waar het in het Westen mis overtreft Rusland het. Meer abortus, minder vrijheid van geweten. Veel minder vrijheid om te evangeliseren. Actief moordende regering. Het enige wat ze misschien beter doen is hun spreekbuizen op sociale media betalen.
We sturen eerst geld, dan wapens, dan zware wapens, dan vliegtuigen, dan manschappen. En nog steeds zijn we niet in oorlog met Rusland? Ze komen toevallig Russen tegen in Oekraine? Dat Rusland de NATO niet rechtstreeks aanvalt komt omdat Poetin daar geen belang bij heeft. Maar hij heeft alle recht. Trouwens, zelfs Rutte zei al dat het onze oorlog is. Dat is al een halve zo niet een hele oorlogsverklaring.
HersteldHervormd
Berichten: 6170
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

................... :banghead
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

HersteldHervormd schreef: 01 mar 2024, 14:10 ................... :banghead
Nee, nee, die muur stond er tot 1989. Nu kun je doorlopen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9259
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

Cyrillus schreef: 01 mar 2024, 14:07 We sturen eerst geld, dan wapens, dan zware wapens, dan vliegtuigen, dan manschappen. En nog steeds zijn we niet in oorlog met Rusland? Ze komen toevallig Russen tegen in Oekraine? Dat Rusland de NATO niet rechtstreeks aanvalt komt omdat Poetin daar geen belang bij heeft. Maar hij heeft alle recht. Trouwens, zelfs Rutte zei al dat het onze oorlog is. Dat is al een halve zo niet een hele oorlogsverklaring.
Als Oekraine goedkeuring geeft aan Frankrijk om militairen in Oekraine te hebben en te helpen met het verdedigen van het land, dan is het geen oorlogsdaad om daar te zijn. Zoals ik zei begin jaren 50 waren VS en China niet in oorlog terwijl ze elkaar wel beschoten in Korea. Ja Rutte zei dat het onze oorlog is, maar niet dat we in oorlog zijn. Dat zijn andere zaken. Oekraine is aangevallen door Rusland. Ze hebben zelf Rusland niet aangevallen nee Poetin heeft zijn legers erheen gestuurd, omdat hij nu eenmaal van een groot Russische rijk droomt, wat ook landen binnen EU en NAVO omvat. Landen die met Rusland als aggressor te maken hebben gehad in het verleden.

Dan hebben we hier Kyrill, die wat raaskalt over Rusland moet zichzelf kunnen verdedigen, Rusland is minder slecht dan het Westen want in Engeland is iemand gearresteerd omdat ze geestelijke liederen zong (O nee, ze was niet gearresteerd en er is een onderzoek naar de vrijwillige politieagent die haar vroeg op te houden, en o ja in Rusland is alle evangelisatie verboden).

En dan zouden er beloften zijn aan Rusland over het niet uitbreiden van de NAVO, en dan wordt er verwezen naar niet-op-papier-gezette uitspraken die gedaan zijn in een tijd dat de Sovjetunie nog bestond, en Rusland niet eens een partij was, en de geopolitieke situatie volkomen anders was. Beloften die aan Oekraine zijn gedaan door Rusland doen er niet toe natuurlijk. Want het derde Rome van Kyrill gaat boven alles.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

parsifal schreef: 01 mar 2024, 14:22
Cyrillus schreef: 01 mar 2024, 14:07 We sturen eerst geld, dan wapens, dan zware wapens, dan vliegtuigen, dan manschappen. En nog steeds zijn we niet in oorlog met Rusland? Ze komen toevallig Russen tegen in Oekraine? Dat Rusland de NATO niet rechtstreeks aanvalt komt omdat Poetin daar geen belang bij heeft. Maar hij heeft alle recht. Trouwens, zelfs Rutte zei al dat het onze oorlog is. Dat is al een halve zo niet een hele oorlogsverklaring.
Als Oekraine goedkeuring geeft aan Frankrijk om militairen in Oekraine te hebben en te helpen met het verdedigen van het land, dan is het geen oorlogsdaad om daar te zijn. Zoals ik zei begin jaren 50 waren VS en China niet in oorlog terwijl ze elkaar wel beschoten in Korea. Ja Rutte zei dat het onze oorlog is, maar niet dat we in oorlog zijn. Dat zijn andere zaken. Oekraine is aangevallen door Rusland. Ze hebben zelf Rusland niet aangevallen nee Poetin heeft zijn legers erheen gestuurd, omdat hij nu eenmaal van een groot Russische rijk droomt, wat ook landen binnen EU en NAVO omvat. Landen die met Rusland als aggressor te maken hebben gehad in het verleden.

Dan hebben we hier Kyrill, die wat raaskalt over Rusland moet zichzelf kunnen verdedigen, Rusland is minder slecht dan het Westen want in Engeland is iemand gearresteerd omdat ze geestelijke liederen zong (O nee, ze was niet gearresteerd en er is een onderzoek naar de vrijwillige politieagent die haar vroeg op te houden, en o ja in Rusland is alle evangelisatie verboden).

En dan zouden er beloften zijn aan Rusland over het niet uitbreiden van de NAVO, en dan wordt er verwezen naar niet-op-papier-gezette uitspraken die gedaan zijn in een tijd dat de Sovjetunie nog bestond, en Rusland niet eens een partij was, en de geopolitieke situatie volkomen anders was. Beloften die aan Oekraine zijn gedaan door Rusland doen er niet toe natuurlijk. Want het derde Rome van Kyrill gaat boven alles.
Je verdraait zoveel woorden van mij dat ik je reactie maar laat rusten.
Henk J
Berichten: 2614
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: 01 mar 2024, 14:02 Betekenis regime kan zijn regeringsstelsel, staatsbestel. Zo heb ik het gehanteerd.
Rutte werd weggestemd, maar bleef vrolijk zitten. Dat kan in Nederland. Met de laatste zin kun je alles goedpraten. Het fraudebeleid is wel wat eenzijdig.
Poetin haal ik niet binnen, maar het is wel goed om goed naar jezelf te kijken.
Bij de toeslagenaffaire schrijf ik ook 'mede gekomen', natuurlijk zijn daar schrijnende fouten gemaakt, gelukkig hebben we hier een Tweede Kamer met een oppositie die daar de vinger bij kan leggen. Verder is er ook vrije pers die er over kon schrijven, ook kon je daartegen demonstreren.
Verder groeide de VVD met één zetel tijdens de verkiezingen van 2021 dus daar kun je echt niet van maken dat Rutte weggestemd is. Sowieso kun je als kabinet in dit land toch al niet zo daadkrachtig regeren omdat je met de Eerste Kamer zit.
Dat is dan ook een groot verschil met een dictatuur als Rusland, doordat er geen tegenmacht is of kritische geluiden zijn kan Poetin zelf bepalen wat die doet en dat kan voor daadkrachtiger beleid zorgen. Je ziet het nu met het aanvullen van de munitie. Er is in Europa nog geen één extra munitiefabriek gebouwd en in Rusland is de productie zo verhoogd.
Natuurlijk moet je kritisch naar jezelf kijken maar je moet ook je ogen openen en inzien dat Rusland gewoon al ruim 20 jaar een dictatuur is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9259
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

Cyrillus schreef: 01 mar 2024, 14:31
parsifal schreef: 01 mar 2024, 14:22
Cyrillus schreef: 01 mar 2024, 14:07 We sturen eerst geld, dan wapens, dan zware wapens, dan vliegtuigen, dan manschappen. En nog steeds zijn we niet in oorlog met Rusland? Ze komen toevallig Russen tegen in Oekraine? Dat Rusland de NATO niet rechtstreeks aanvalt komt omdat Poetin daar geen belang bij heeft. Maar hij heeft alle recht. Trouwens, zelfs Rutte zei al dat het onze oorlog is. Dat is al een halve zo niet een hele oorlogsverklaring.
Als Oekraine goedkeuring geeft aan Frankrijk om militairen in Oekraine te hebben en te helpen met het verdedigen van het land, dan is het geen oorlogsdaad om daar te zijn. Zoals ik zei begin jaren 50 waren VS en China niet in oorlog terwijl ze elkaar wel beschoten in Korea. Ja Rutte zei dat het onze oorlog is, maar niet dat we in oorlog zijn. Dat zijn andere zaken. Oekraine is aangevallen door Rusland. Ze hebben zelf Rusland niet aangevallen nee Poetin heeft zijn legers erheen gestuurd, omdat hij nu eenmaal van een groot Russische rijk droomt, wat ook landen binnen EU en NAVO omvat. Landen die met Rusland als aggressor te maken hebben gehad in het verleden.

Dan hebben we hier Kyrill, die wat raaskalt over Rusland moet zichzelf kunnen verdedigen, Rusland is minder slecht dan het Westen want in Engeland is iemand gearresteerd omdat ze geestelijke liederen zong (O nee, ze was niet gearresteerd en er is een onderzoek naar de vrijwillige politieagent die haar vroeg op te houden, en o ja in Rusland is alle evangelisatie verboden).

En dan zouden er beloften zijn aan Rusland over het niet uitbreiden van de NAVO, en dan wordt er verwezen naar niet-op-papier-gezette uitspraken die gedaan zijn in een tijd dat de Sovjetunie nog bestond, en Rusland niet eens een partij was, en de geopolitieke situatie volkomen anders was. Beloften die aan Oekraine zijn gedaan door Rusland doen er niet toe natuurlijk. Want het derde Rome van Kyrill gaat boven alles.
Je verdraait zoveel woorden van mij dat ik je reactie maar laat rusten.
Okee, je hebt inderdaad niet gezegd dat de vrouw in Engeland niet gearresteerd is, en dat in Rusland evangelisatie verboden is. Ook heb je nooit iets gezegd over beloften die door Rusland aan Oekraine zijn gedaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Voor de geachte forummers die het durven om Poetin te vergelijken met Rutte.


https://www.theguardian.com/world/2024/ ... xi-navalny
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Christen »

Never.
Laatst gewijzigd door Christen op 01 mar 2024, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
HersteldHervormd
Berichten: 6170
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

Cyrillus, het valt me ook op dat je niet reageert op inhoudelijk goede argumenten van anderen. Je walst iedere keer er weer overheen met een (schijn)argument wat er niet of nauwelijks mee te maken heeft.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2963
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door CvdW »

huisman schreef: 01 mar 2024, 15:21 Voor de geachte forummers die het durven om Poetin te vergelijken met Rutte.


https://www.theguardian.com/world/2024/ ... xi-navalny
Bedankt, veel was al bekend.
Wie heeft Poetin vergeleken met Rutte?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9259
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 01 mar 2024, 15:21 Voor de geachte forummers die het durven om Poetin te vergelijken met Rutte.


https://www.theguardian.com/world/2024/ ... xi-navalny
Ik vind Rutte een heel slechte en onbetrouwbare premier, die een grote bijdrage heeft geleverd aan het verval van vertrouwen in de politiek. Maar dit is natuurlijk van een heel andere orde dan Poetin.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie