Gereformeerde Gemeenten

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 26 feb 2024, 10:43
Tom schreef: 24 feb 2024, 15:37 Gravenpolder 1.964 -9
Goes 1.302 -33
Kapelle +23
Waarde 829 -10
Amersfoort 1362 -39
Ik weet niet hoe groot het gebouw van de GG in Goes is, maar ik hoorde dat men daar nog steeds in de corona-stand zit (om de bank leeg) omdat het anders zo leeg lijkt. Dat moet een treurig gezicht zijn, verstopt achter deze getallen.
De kerk is ooit op de groei gebouwd. Het ledental is altijd minimaal een aantal honderd lager geweest dan het aantal zitplekken. De afgelopen 20 jaar is de gemeente fors gekrompen. In coronatijd was de ruimte fijn, maar het is inderdaad een treurig gezicht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef: 26 feb 2024, 10:59
merel schreef: 26 feb 2024, 10:40
Mannetje schreef: 26 feb 2024, 10:39 Zonder somber te willen doen denk ik dat als er een radicale boodschap van bekering en levensheiliging gaat klinken, de menigte overstapt naar de volgende groepering, of zelfs dat niet.
Dat betwijfel ik. Ik ken namelijk oprechte christenen die in de reguliere kerken structureel iets misten aan lofprijzing en daarom na lang beraad en gesprekken binnen de kerk uiteindelijk de stap naar Mozaïek maakten.
Gisteren heb ik ook weinig aan de diensten gehad. Als je deze ervaring wekelijks hebt, kan ik mij voorstellen dat je het uiteindelijk ergens anders gaat zoeken.
Dus het gaat om de lofprijzing en de vorm ipv de boodschap?
Ik heb een aantal keer Mozäiek bekeken, oa de kerstuitzending. Als je een voluit Bijbelse prediking inruilt daarvoor, dan zoek je niet 'ik heb weinig aan diensten en ik wil meer' conform Bijbel, maar zoek je vooral vrijheid en blijheid.
Eens. Hier de link naar het artikel van prof.dr. W van Vlastuin. Hij heeft de preken beluisterd en zijn oordeel over de theologie van Mozaïek is best wel vernietigend.

https://www.rd.nl/artikel/1044589-theol ... er-de-loep
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Jullie zijn het ontzettend eens over de leegte van Mozaiek. Alleen wordt dit niet gedeeld door velen en stromen veel kerken leeg. Dan is het toch een taak van de kerken, zoals @ CvdW aangeeft, om aan zelfreflectie te doen?

CvdW schreef: 26 feb 2024, 10:11 Hoewel ik ook mijn zorgen heb over bijvoorbeeld Mozaiek is het ook goed om aan zelfreflectie te doen.
Is het in verschillende kerkverbanden geen dode letter? Hoe komt het dat de jongeren het niet zien zitten om te blijven bij hun huidige gemeente?

Het is makkelijk om te zeggen dat ze graag wat makkelijker door het leven gaan enz.. Ontvangen de jongeren daadwerkelijk voedsel in hun huidige gemeente?
Ik constateer dat een groep (ouderen) slaapt. Het levende geloof wordt gemist.
Er zal vast iemand zijn die valt over het generaliseren, maar kom is tot uzelf en stel de vraag: hoeveel mensen heb ik al gewonnen voor het Koninkrijk Gods?
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ararat schreef: 26 feb 2024, 10:43
Tom schreef: 24 feb 2024, 15:37 Gravenpolder 1.964 -9
Goes 1.302 -33
Kapelle +23
Waarde 829 -10
Amersfoort 1362 -39
Ik weet niet hoe groot het gebouw van de GG in Goes is, maar ik hoorde dat men daar nog steeds in de corona-stand zit (om de bank leeg) omdat het anders zo leeg lijkt. Dat moet een treurig gezicht zijn, verstopt achter deze getallen.
Veel te groot. Overigens is het ook een vrij donker gebouw, maar het is een erg treurig beeld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

merel schreef: 26 feb 2024, 11:19 Jullie zijn het ontzettend eens over de leegte van Mozaiek. Alleen wordt dit niet gedeeld door velen en stromen veel kerken leeg. Dan is het toch een taak van de kerken, zoals @ CvdW aangeeft, om aan zelfreflectie te doen?

CvdW schreef: 26 feb 2024, 10:11 Hoewel ik ook mijn zorgen heb over bijvoorbeeld Mozaiek is het ook goed om aan zelfreflectie te doen.
Is het in verschillende kerkverbanden geen dode letter? Hoe komt het dat de jongeren het niet zien zitten om te blijven bij hun huidige gemeente?

Het is makkelijk om te zeggen dat ze graag wat makkelijker door het leven gaan enz.. Ontvangen de jongeren daadwerkelijk voedsel in hun huidige gemeente?
Ik constateer dat een groep (ouderen) slaapt. Het levende geloof wordt gemist.
Er zal vast iemand zijn die valt over het generaliseren, maar kom is tot uzelf en stel de vraag: hoeveel mensen heb ik al gewonnen voor het Koninkrijk Gods?
Het begint altijd met de prediking van het Evangelie. Christus, de Gekruisigde moet gepreekt worden. Als dat fundament al verschilt dan heeft de rest van CvdW zijn verhaal geen zin. prof.dr. W van Vlastuin laat zien dat juist de fundamentele elementen van het Evangelie gemist worden bij Mozaïek. Dan ga ik mij niet aan hun succes spiegelen.

Verder vind ik CvdW zijn observatie veel te makkelijk. Jongeren schijnen altijd gelijk te hebben. Helaas missen ze vaak grondige kennis van de Schrift. Om over de kennis van de 3FvE maar helemaal niet te spreken.
Zelfreflectie zou voor mij kunnen zijn om jongeren nog veel meer degelijk onderwijs aan te bieden d.m.v. catechese, lezingen, JV enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 26 feb 2024, 11:19 Jullie zijn het ontzettend eens over de leegte van Mozaiek. Alleen wordt dit niet gedeeld door velen en stromen veel kerken leeg. Dan is het toch een taak van de kerken, zoals @ CvdW aangeeft, om aan zelfreflectie te doen?

CvdW schreef: 26 feb 2024, 10:11 Hoewel ik ook mijn zorgen heb over bijvoorbeeld Mozaiek is het ook goed om aan zelfreflectie te doen.
Is het in verschillende kerkverbanden geen dode letter? Hoe komt het dat de jongeren het niet zien zitten om te blijven bij hun huidige gemeente?

Het is makkelijk om te zeggen dat ze graag wat makkelijker door het leven gaan enz.. Ontvangen de jongeren daadwerkelijk voedsel in hun huidige gemeente?
Ik constateer dat een groep (ouderen) slaapt. Het levende geloof wordt gemist.
Er zal vast iemand zijn die valt over het generaliseren, maar kom is tot uzelf en stel de vraag: hoeveel mensen heb ik al gewonnen voor het Koninkrijk Gods?
Of jij moet eerlijk zijn dat muziek, flitsende presentatie en fijne woorden het hart meer strelen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Als het thema is: wat gaat er met Mozaiek gebeuren als daar de boodschap van zonde, genade, bekering en levensheiliging een stevige plaats gaan krijgen, dan reageer ik daar op. Als de vraag zou zijn: wat leren we van Mozaiek?, dan geef ik daar een ander antwoord op.

En ik zal een heel kleine ontboezeming doen, ik mis weleens een kleine beetje het expressieve in de lofprijzing. En dan bedoel ik niet het gebulder of geloei van het orgel (of bij Moz. de band), maar het feit dat we zittend zingen. Soms zou ik er best bij willen staan en wellicht mijn handen op willen heffen naar omhoog.
Ach, we zijn het niet zo gewend, dus moet het maar blijven bij het opheffen van het hart.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Mannetje schreef:Als het thema is: wat gaat er met Mozaiek gebeuren als daar de boodschap van zonde, genade, bekering en levensheiliging een stevige plaats gaan krijgen, dan reageer ik daar op. Als de vraag zou zijn: wat leren we van Mozaiek?, dan geef ik daar een ander antwoord op.

En ik zal een heel kleine ontboezeming doen, ik mis weleens een kleine beetje het expressieve in de lofprijzing. En dan bedoel ik niet het gebulder of geloei van het orgel (of bij Moz. de band), maar het feit dat we zittend zingen. Soms zou ik er best bij willen staan en wellicht mijn handen op willen heffen naar omhoog.
Ach, we zijn het niet zo gewend, dus moet het maar blijven bij het opheffen van het hart.
Ik denk dat sws de lofprijzing grotendeels ontbreekt in onze godsdienstoefeningen: prediking, zang en gebed. Vooral ook het gebed is grotendeels in de vragende vorm.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: 26 feb 2024, 12:19 Als het thema is: wat gaat er met Mozaiek gebeuren als daar de boodschap van zonde, genade, bekering en levensheiliging een stevige plaats gaan krijgen, dan reageer ik daar op. Als de vraag zou zijn: wat leren we van Mozaiek?, dan geef ik daar een ander antwoord op.

En ik zal een heel kleine ontboezeming doen, ik mis weleens een kleine beetje het expressieve in de lofprijzing. En dan bedoel ik niet het gebulder of geloei van het orgel (of bij Moz. de band), maar het feit dat we zittend zingen. Soms zou ik er best bij willen staan en wellicht mijn handen op willen heffen naar omhoog.
Ach, we zijn het niet zo gewend, dus moet het maar blijven bij het opheffen van het hart.
Dat is bij ons tijdens de dienst wel zo, maar dat 'lossen we op' door regelmatige sing-ins etc. Dus na de eredienst met elkaar te zingen. Kom gerust eens meedoen en hef vooral je handen naar omhoog. Van harte welkom.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef: 26 feb 2024, 11:09 Beetje voorspelbare reacties, zonder enige vorm van introspectie. Waarom zijn de GG zo onaantrekkelijk dat mensen uitstromen en er vrijwel geen buiten kerkelijke aanwas is. Opmerkingen dat mensen een makkelijk christendom willen en veel vrijheid en de echte boodschap niet meer willen horen vind ik veel te gemakkelijk.
Ook de PKN, HHK, OGG, CGK en GGiN zijn niet aantrekkelijk ten diepste. Als mensen naar Mozaïek gaan omdat het aantrekkelijk is zal het niet lang stand houden.
Dat het volgen van Jezus voor de wereld niet aantrekkelijk lijkt heeft de Heere Jezus zelf al gezegd. Een betere Bron heb ik niet voor je eigenlijk.

Uiteindelijk kom je toch altijd weer uit op bekering, bekering, bekering en nog eens bekering. Zonder dat is alles doods. Of dat nu de PKN, GGiN of een Pinkstergemeente is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Gesprek over liturgie gesplitst (op een tamelijk willekeurige plek).
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het kan ook bij grote vreugden, maar dit vond ik wel een mooi bericht:

https://www.rd.nl/artikel/1054709-na-vr ... intig-jaar
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Zeker mooi!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Er is mog geen beroep aangenomen, toch?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nee, daar ging het niet om. Het zou ook mooi zijn als een wat oudere predikant het beroep zou aannemen. De gemeente lijkt me geschikter voor iemand van 67 of 77 dan voor iemand van 47.
Plaats reactie