Ja, het gaat nogal lekker in de CGK.J.C. Philpot schreef: ↑27 feb 2024, 09:21
Dat vind ik juist een heel goed argument.
Uit een interview met Ds. C.P. de Boer (CGK):
Zingen ze daar dan nog wel uit de Psalmberijming van 1773?
„Wat mij betreft wel. Aanpassing van de liturgie geeft altijd herrie in de kerk, dat wist Augustinus al. Continuïteit in de liturgie is belangrijk, die verbindt met het voorgeslacht en onze traditie. Dat is de kracht van bijvoorbeeld de Syrisch-Orthodoxe Kerk en de Koptische Kerk. Daar leeft sterk het besef: wij bestaan sinds de eerste eeuw na Christus en dat willen we ook in de liturgie tot uitdrukking laten komen. Die gaan we niet veranderen. Voor deze christenen is 1773 kort geleden.”
Zal de jonge generatie reformatorische christenen er ook zo over denken?
„Dat zou me niet verbazen. Mijn ervaring is dat de wens om de liturgie aan te passen vaak afkomstig is van ouderen die daarvoor de jongeren misbruiken. Vraag je de jongeren zelf er klip en klaar naar, dan krijg je meer dan eens een totaal ander antwoord. Voor onze jeugd heb ik veel verwachting. In mijn eigen omgeving, en niet alleen daar, zie ik een sterke betrokkenheid op de dingen van God en Zijn koninkrijk. Veel meer dan in mijn jeugd. Daardoor ben ik nog meer overtuigd geraakt van de kracht van prediking, pastoraat en catechese. Daar moeten we niet aan morrelen.
Liturgie: behouden of vernieuwen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
??Ambtenaar schreef: ↑27 feb 2024, 09:25Ja, het gaat nogal lekker in de CGK.J.C. Philpot schreef: ↑27 feb 2024, 09:21
Dat vind ik juist een heel goed argument.
Uit een interview met Ds. C.P. de Boer (CGK):
Zingen ze daar dan nog wel uit de Psalmberijming van 1773?
„Wat mij betreft wel. Aanpassing van de liturgie geeft altijd herrie in de kerk, dat wist Augustinus al. Continuïteit in de liturgie is belangrijk, die verbindt met het voorgeslacht en onze traditie. Dat is de kracht van bijvoorbeeld de Syrisch-Orthodoxe Kerk en de Koptische Kerk. Daar leeft sterk het besef: wij bestaan sinds de eerste eeuw na Christus en dat willen we ook in de liturgie tot uitdrukking laten komen. Die gaan we niet veranderen. Voor deze christenen is 1773 kort geleden.”
Zal de jonge generatie reformatorische christenen er ook zo over denken?
„Dat zou me niet verbazen. Mijn ervaring is dat de wens om de liturgie aan te passen vaak afkomstig is van ouderen die daarvoor de jongeren misbruiken. Vraag je de jongeren zelf er klip en klaar naar, dan krijg je meer dan eens een totaal ander antwoord. Voor onze jeugd heb ik veel verwachting. In mijn eigen omgeving, en niet alleen daar, zie ik een sterke betrokkenheid op de dingen van God en Zijn koninkrijk. Veel meer dan in mijn jeugd. Daardoor ben ik nog meer overtuigd geraakt van de kracht van prediking, pastoraat en catechese. Daar moeten we niet aan morrelen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Maar daar gaat het toch niet over in dat stukje?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8977
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Gereformeerde Gemeenten
Daar zou best kunnen. Dat zal te maken hebben met het feit dat een groot gedeelte van de CGK zich niets aantrekt van de inzichten die verwoord worden in het citaat van ds. C.P. de Boer. In de voormalige gemeente van deze predikant hebben ze onlangs nog een nieuwe kerk laten bouwen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Gereformeerde Gemeenten
Van een predikant die behoort tot de kring van Bewaar het Pand had ik ook geen andere reactie verwacht.J.C. Philpot schreef: ↑27 feb 2024, 09:40 Daar zou best kunnen. Dat zal te maken hebben met het feit dat een groot gedeelte van de CGK zich niets aantrekt van de inzichten die verwoord worden in het citaat van ds. C.P. de Boer. In de voormalige gemeente van deze predikant hebben ze onlangs nog een nieuwe kerk laten bouwen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Kennen we een voorbeeld van een kerkgenootschap of een gemeente, waar het aantal leden gedurende een decennium overtuigend toeneemt?
Ik heb het niet over een korte opleving.
En als we zo'n gemeente kennen, waar ligt dan de oorzaak?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er zijn genoeg argumenten om niet zomaar de hele liturgie overboord te gooien. Maar de vergelijking met Grieks-orthodoxe kerken vind ik toch wel een heel magere voor een reformatorisch predikant. Ik ben daar verschillende keren in de kerk geweest. En inderdaad: het is bijzonder om deel te zijn van een eeuwenoude liturgie, met heel oude liturgische teksten. Regelmatig in een taal die de kerkgangers daar ook niet meer begrijpen.J.C. Philpot schreef: ↑27 feb 2024, 09:21Dat vind ik juist een heel goed argument.
Uit een interview met Ds. C.P. de Boer (CGK):
Zingen ze daar dan nog wel uit de Psalmberijming van 1773?
„Wat mij betreft wel. Aanpassing van de liturgie geeft altijd herrie in de kerk, dat wist Augustinus al. Continuïteit in de liturgie is belangrijk, die verbindt met het voorgeslacht en onze traditie. Dat is de kracht van bijvoorbeeld de Syrisch-Orthodoxe Kerk en de Koptische Kerk. Daar leeft sterk het besef: wij bestaan sinds de eerste eeuw na Christus en dat willen we ook in de liturgie tot uitdrukking laten komen. Die gaan we niet veranderen. Voor deze christenen is 1773 kort geleden.”
Zal de jonge generatie reformatorische christenen er ook zo over denken?
„Dat zou me niet verbazen. Mijn ervaring is dat de wens om de liturgie aan te passen vaak afkomstig is van ouderen die daarvoor de jongeren misbruiken. Vraag je de jongeren zelf er klip en klaar naar, dan krijg je meer dan eens een totaal ander antwoord. Voor onze jeugd heb ik veel verwachting. In mijn eigen omgeving, en niet alleen daar, zie ik een sterke betrokkenheid op de dingen van God en Zijn koninkrijk. Veel meer dan in mijn jeugd. Daardoor ben ik nog meer overtuigd geraakt van de kracht van prediking, pastoraat en catechese. Daar moeten we niet aan morrelen.
Maar dat is toch nooit het principe van de Reformatie geweest!? Calvijn, Luther, ze schreven psalmen en liederen (en lieten die schrijven) in de taal van hún tijd, voor het volk van hun tijd, om zo in de gemeentezang te laten functioneren (in plaats van een gregoriaanse chant door een paar priesters te laten zingen).
Ik ben zeer voor een sterker liturgisch besef en voor verbinding met de Vroege Kerk en vorige eeuwen in onze erediensten; maar dan wel vanuit de principes van de Reformatie. Daarbij hoort dat de gemeentezang de taal van het volk is van onze tijd. Soms lijken we (niet per se jij overigens) in onze gezindte weleens vergeten dat alle dingen waar we nu dankbaar gebruik van maken en bewaren tegen verandering (Statenvertaling, formulieren, belijdenissen, psalmberijming) ontstaan zijn vanuit het reformatorische principe dat het volk in hun eigen tijd en taal deze zaken beschikbaar moest hebben - en dus allemaal producten van vernieuwing waren.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dit is de spijker op zn kop.Jongere schreef: ↑27 feb 2024, 09:55
Ik ben zeer voor een sterker liturgisch besef en voor verbinding met de Vroege Kerk en vorige eeuwen in onze erediensten; maar dan wel vanuit de principes van de Reformatie. Daarbij hoort dat de gemeentezang de taal van het volk is van onze tijd. Soms lijken we (niet per se jij overigens) in onze gezindte weleens vergeten dat alle dingen waar we nu dankbaar gebruik van maken en bewaren tegen verandering (Statenvertaling, formulieren, belijdenissen, psalmberijming) ontstaan zijn vanuit het reformatorische principe dat het volk in hun eigen tijd en taal deze zaken beschikbaar moest hebben - en dus allemaal producten van vernieuwing waren.
Het vernieuwen is iets goeds, niet iets waar we al te bang voor moeten zijn. Krampachtig vasthouden aan bepaalde vertalingen/berijmingen/formulieren gaat op de lange termijn niet werken.
Probleem is dat het een teken van rechtzinnigheid is geworden om niets aan te passen.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8977
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb geen principiële bezwaren tegen een goede hertaling, waarbij de inhoud blijft staan. Maar een opleuken om een liturgie aantrekkelijker te maken, is mij een brug te ver.ZWP schreef: ↑27 feb 2024, 10:34Dit is de spijker op zn kop.Jongere schreef: ↑27 feb 2024, 09:55
Ik ben zeer voor een sterker liturgisch besef en voor verbinding met de Vroege Kerk en vorige eeuwen in onze erediensten; maar dan wel vanuit de principes van de Reformatie. Daarbij hoort dat de gemeentezang de taal van het volk is van onze tijd. Soms lijken we (niet per se jij overigens) in onze gezindte weleens vergeten dat alle dingen waar we nu dankbaar gebruik van maken en bewaren tegen verandering (Statenvertaling, formulieren, belijdenissen, psalmberijming) ontstaan zijn vanuit het reformatorische principe dat het volk in hun eigen tijd en taal deze zaken beschikbaar moest hebben - en dus allemaal producten van vernieuwing waren.
Het vernieuwen is iets goeds, niet iets waar we al te bang voor moeten zijn. Krampachtig vasthouden aan bepaalde vertalingen/berijmingen/formulieren gaat op de lange termijn niet werken.
Probleem is dat het een teken van rechtzinnigheid is geworden om niets aan te passen.
De liturgie is theologisch en bijbels doordacht. Als we een theologisch en bijbels doordachte liturgie gaan aanpassen op basis van wat wij leuk, aardig of hip vinden, dan is dat destructief voor de gemeente.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als CGK’er weet ik genoeg van vernieuwingen. De liederen die gezongen worden zijn een verarming, de preek die hooguit 20 minuten mag duren is oppervlakkig, de dienst gaat voornamelijk om het gezellig met elkaar te hebben. De vraag hoe ik met God verzoend wordt komt niet aan de orde. Dat station is allang gepasseerd.ZWP schreef: ↑27 feb 2024, 10:34Dit is de spijker op zn kop.Jongere schreef: ↑27 feb 2024, 09:55
Ik ben zeer voor een sterker liturgisch besef en voor verbinding met de Vroege Kerk en vorige eeuwen in onze erediensten; maar dan wel vanuit de principes van de Reformatie. Daarbij hoort dat de gemeentezang de taal van het volk is van onze tijd. Soms lijken we (niet per se jij overigens) in onze gezindte weleens vergeten dat alle dingen waar we nu dankbaar gebruik van maken en bewaren tegen verandering (Statenvertaling, formulieren, belijdenissen, psalmberijming) ontstaan zijn vanuit het reformatorische principe dat het volk in hun eigen tijd en taal deze zaken beschikbaar moest hebben - en dus allemaal producten van vernieuwing waren.
Het vernieuwen is iets goeds, niet iets waar we al te bang voor moeten zijn. Krampachtig vasthouden aan bepaalde vertalingen/berijmingen/formulieren gaat op de lange termijn niet werken.
Probleem is dat het een teken van rechtzinnigheid is geworden om niets aan te passen.
Dit zeg ik niet zomaar. Heb de afgelopen maanden talloze diensten bekeken van ‘lichte’ CGK gemeenten. Vaak samenwerkingsgemeenten. Dit i.v.m. het komende convent.
Heb maar veel verwachting van een sobere eredienst waar de verkondiging van Gods Woord centraal staat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk dat 'een sobere eredienst waar de verkondiging van Gods Woord centraal staat' Bijbels en gereformeerd is. Maar dat betekent niet dat we tot ver in deze eeuw (of langer?) moeten vasthouden aan een SV, een berijming uit 1773 en formulieren uit een andere tijd.huisman schreef: ↑27 feb 2024, 11:03Als CGK’er weet ik genoeg van vernieuwingen. De liederen die gezongen worden zijn een verarming, de preek die hooguit 20 minuten mag duren is oppervlakkig, de dienst gaat voornamelijk om het gezellig met elkaar te hebben. De vraag hoe ik met God verzoend wordt komt niet aan de orde. Dat station is allang gepasseerd.ZWP schreef: ↑27 feb 2024, 10:34
Dit is de spijker op zn kop.
Het vernieuwen is iets goeds, niet iets waar we al te bang voor moeten zijn. Krampachtig vasthouden aan bepaalde vertalingen/berijmingen/formulieren gaat op de lange termijn niet werken.
Probleem is dat het een teken van rechtzinnigheid is geworden om niets aan te passen.
Dit zeg ik niet zomaar. Heb de afgelopen maanden talloze diensten bekeken van ‘lichte’ CGK gemeenten. Vaak samenwerkingsgemeenten. Dit i.v.m. het komende convent.
Heb maar veel verwachting van een sobere eredienst waar de verkondiging van Gods Woord centraal staat.
Het probleem is juist dat dit wél wordt gekoppeld, nu ook door jou.
Vraag: kan er een eredienst bestaan waar sprake is van een zekere soberheid en waar de verkondiging van Gods Woord centraal staat, maar waar wel een hedendaagse, leesbare betrouwbare vertaling van de Bijbel wordt gelezen, een nieuwere berijming van de Psalmen en Bijbelse liederen wordt gebruikt en korte, maar krachtige Bijbelse formulieren gebruikt worden?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waar in het NT wordt de liturgie die wij gebruiken zichtbaar? Waar kunnen we zien wat precies onderdeel moet zijn van de liturgie? Is dat geheel uitgekristalliseerd of wordt daar in de loop der eeuwen anders invulling aan gegeven?J.C. Philpot schreef: ↑27 feb 2024, 10:52 De liturgie is theologisch en bijbels doordacht. Als we een theologisch en bijbels doordachte liturgie gaan aanpassen op basis van wat wij leuk, aardig of hip vinden, dan is dat destructief voor de gemeente.
Maar misschien is dit een apart onderwerp: wat is een Bijbelse liturgie, welke zaken zijn onopgeefbaar Bijbels en welke zaken zijn goed, maar niet perse Bijbels en welke zaken kunnen aangepast worden aan andere tijden?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waar heb ik het over 1773 of de SV? Ben niet tegen hertaling van de 3FvE, van de formulieren, en de (prachtige) ziekentroost. Maar wel tegen versimpeling en verkorting. Dat zie ik bijna altijd gebeuren.ZWP schreef: ↑27 feb 2024, 11:21Ik denk dat 'een sobere eredienst waar de verkondiging van Gods Woord centraal staat' Bijbels en gereformeerd is. Maar dat betekent niet dat we tot ver in deze eeuw (of langer?) moeten vasthouden aan een SV, een berijming uit 1773 en formulieren uit een andere tijd.huisman schreef: ↑27 feb 2024, 11:03Als CGK’er weet ik genoeg van vernieuwingen. De liederen die gezongen worden zijn een verarming, de preek die hooguit 20 minuten mag duren is oppervlakkig, de dienst gaat voornamelijk om het gezellig met elkaar te hebben. De vraag hoe ik met God verzoend wordt komt niet aan de orde. Dat station is allang gepasseerd.ZWP schreef: ↑27 feb 2024, 10:34
Dit is de spijker op zn kop.
Het vernieuwen is iets goeds, niet iets waar we al te bang voor moeten zijn. Krampachtig vasthouden aan bepaalde vertalingen/berijmingen/formulieren gaat op de lange termijn niet werken.
Probleem is dat het een teken van rechtzinnigheid is geworden om niets aan te passen.
Dit zeg ik niet zomaar. Heb de afgelopen maanden talloze diensten bekeken van ‘lichte’ CGK gemeenten. Vaak samenwerkingsgemeenten. Dit i.v.m. het komende convent.
Heb maar veel verwachting van een sobere eredienst waar de verkondiging van Gods Woord centraal staat.
Het probleem is juist dat dit wél wordt gekoppeld, nu ook door jou.
Vraag: kan er een eredienst bestaan waar sprake is van een zekere soberheid en waar de verkondiging van Gods Woord centraal staat, maar waar wel een hedendaagse, leesbare betrouwbare vertaling van de Bijbel wordt gelezen, een nieuwere berijming van de Psalmen en Bijbelse liederen wordt gebruikt en korte, maar krachtige Bijbelse formulieren gebruikt worden?
Geef br. Bregman die zulke mooie hertalingen van werken van de nadere reformatoren heeft gedaan eens een opdracht om dit werk ter hand te nemen. Zou mooi zijn als de GS van de GG deze opdracht zou geven.
Ik blijf een groot voorstander van het uitsluitend zingen van de Psalmen en de ‘enige’ gezangen in de eredienst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Juist het enigszins vernieuwen of herzien van 1773 zal leiden tot een langere levensduur van psalmen in onze gezindte. Wanneer we niets aan 1773 doen, gaat het psalmzingen er ooit aan. En dat zou ontzettend jammer zijn.