Seksueel misbruik

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Seksueel misbruik

Bericht door helma »

Wat een aangrijpend (en herkenbaar) artikel van Christine Stam-van Gent.
"Wegkijken is de dader helpen"

Het is super ingewikkeld. Dat wel.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Zita »

helma schreef: 24 feb 2024, 12:35 Wat een aangrijpend (en herkenbaar) artikel van Christine Stam-van Gent.
"Wegkijken is de dader helpen"

Het is super ingewikkeld. Dat wel.
Ik kan het artikel nog niet vinden. Heb je een linkje?
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Seksueel misbruik

Bericht door newton »

Zie het op rd.nl nog niet, maar al wel op digibron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr20113231
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Seksueel misbruik

Bericht door HHR »

helma schreef: 24 feb 2024, 12:35 Wat een aangrijpend (en herkenbaar) artikel van Christine Stam-van Gent.
"Wegkijken is de dader helpen"

Het is super ingewikkeld. Dat wel.
Wat ik altijd lastig vindt. Het moet overal gebeuren. Je moet er alert op zijn.
En toch, ik ken in mijn directe omgeving echt geen enkel geval.
Ben ik dan naïef?
Is het toch meer streek gebonden?
Vindt dat best lastig.
Simon O
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2024, 21:01

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Simon O »

Ik zag het artikel vandaag in het RD: https://www.rd.nl/artikel/1054318-wegki ... der-helpen

Indrukwekkend inderdaad. Ik herken veel van wat er staat inclusief de mechanismen die misbruik bagatelliseren en de benadeelde beschuldigen. In christelijke kring wordt er (te) veel onder het tapijt geveegd en zijn misstappen van met name sommige ambtsdragers moeilijk bespreekbaar.
Dat bleek indertijd ook bij het verschijnen van de biografie van prof. Wisse. Toen werd over misstappen van ambtsdragers het volgende in de Wekker geschreven: "ambtsdragers moeten aanspreekbaar zijn op hun daden; laten we niet wegkijken bij de zonden van onszelf en anderzijds laten ambtsdragers hun ambtsgeheim serieus nemen – dan zou een deel van de geruchten over Wisses leven niet eens bekend zijn."
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Konijntje »

www.rijnmond.nl/nieuws/1817906/jonge-vr ... lingbroers

Bijzonder triest dat Godsdienst wordt misbruikt en de Bijbel wordt verdraaid, waarin een klimaat ontstaat waarin mensen letterlijk worden misbruikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Herman »

Konijntje schreef: 24 apr 2024, 16:58 www.rijnmond.nl/nieuws/1817906/jonge-vr ... lingbroers

Bijzonder triest dat Godsdienst wordt misbruikt en de Bijbel wordt verdraaid, waarin een klimaat ontstaat waarin mensen letterlijk worden misbruikt.
Staat dat in het artikel, of is dat jouw invulling?
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

Konijntje schreef: 24 apr 2024, 16:58 www.rijnmond.nl/nieuws/1817906/jonge-vr ... lingbroers

Bijzonder triest dat Godsdienst wordt misbruikt en de Bijbel wordt verdraaid, waarin een klimaat ontstaat waarin mensen letterlijk worden misbruikt.
Rond vermoedelijk misbruik is het geen populaire inbreng, maar zowel de broers als de vader zijn (voorlopig) nog onschuldig. Niemand heeft bekend en het tegendeel van hun omschuld is nog niet bewezen.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 24 apr 2024, 17:32
Konijntje schreef: 24 apr 2024, 16:58 www.rijnmond.nl/nieuws/1817906/jonge-vr ... lingbroers

Bijzonder triest dat Godsdienst wordt misbruikt en de Bijbel wordt verdraaid, waarin een klimaat ontstaat waarin mensen letterlijk worden misbruikt.
Rond vermoedelijk misbruik is het geen populaire inbreng, maar zowel de broers als de vader zijn (voorlopig) nog onschuldig. Niemand heeft bekend en het tegendeel van hun omschuld is nog niet bewezen.
Volgens mij is bij seksuele delicten de bewijslast omgedraaid
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

Bij het quoten gaat iets mis. Het onschuldpresumptie telt altijd. Anders zou uit wrok iemand van een zedendelict beschuldigen 'beloond' worden.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Delftenaar »

Het gebeurt vaak dat daders onschuldig worden verklaard .

Dat is een hele moeilijke situatie om als slachtoffer mee te maken te hebben. Justitie vraagt om bewijzen.
Die heb je soms niet (misbruik gebeurt niet in het openbaar) en dam sta je al met 1-0 achter.
Terwijl je weet, of zelfs lichamelijk voelt, dat het wel gebeurd is.

Complexe situatie die ook veel pastorale aandacht zou moeten krijgen.
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Seksueel misbruik

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef: 24 apr 2024, 19:49 Het gebeurt vaak dat daders onschuldig worden verklaard .

Dat is een hele moeilijke situatie om als slachtoffer mee te maken te hebben. Justitie vraagt om bewijzen.
Die heb je soms niet (misbruik gebeurt niet in het openbaar) en dam sta je al met 1-0 achter.
Terwijl je weet, of zelfs lichamelijk voelt, dat het wel gebeurd is.

Complexe situatie die ook veel pastorale aandacht zou moeten krijgen.
Het lijkt me in zijn algemeenheid niet dat de daders bij enige twijfel onschuldig worden verklaard. Wel kan het zijn dat hun schuld niet bewezen wordt verklaard, wat dan natuurlijk reden is om geen straf te geven.

Van onschuldig verklaarde verdachten heb ik althans niet eerder gehoord, maar ik zou het me kunnen voorstellen in het geval de schuld van een ander wettig en overtuigend is bewezen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Seksueel misbruik

Bericht door ejvl »

Delftenaar schreef: 24 apr 2024, 19:49 Complexe situatie die ook veel pastorale aandacht zou moeten krijgen.
Absoluut.
En omdat het meestal vrouwelijke slachtoffers zijn, zouden vrouwen de pastorale zorg moeten leveren vanuit een kerk.
Gelukkig zie je het steeds meer dat vrouwen ook contactpersonen zijn in kerken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Seksueel misbruik

Bericht door refo »

In het bericht wordt gesproken over getapte telefoongesprekken. Mogelijk dat daaruit bewijs kan worden ontleend.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: 24 apr 2024, 17:31
Konijntje schreef: 24 apr 2024, 16:58 www.rijnmond.nl/nieuws/1817906/jonge-vr ... lingbroers

Bijzonder triest dat Godsdienst wordt misbruikt en de Bijbel wordt verdraaid, waarin een klimaat ontstaat waarin mensen letterlijk worden misbruikt.
Staat dat in het artikel, of is dat jouw invulling?
Het staat (gelukkig) niet in het artikel, maar ik weet dit uit betrouwbare bron. Verder kan ik er niets over zeggen.
Plaats reactie