Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

De vraag is wel of we dit concurrentie moeten noemen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Ararat schreef: 26 feb 2024, 07:42 De vraag is wel of we dit concurrentie moeten noemen.
Terechte opmerking. Ik spreek regelmatig Mozaiek-bezoekers omdat die ook in mijn plaats en buurt wonen. Helaas is er op geestelijk vlak uitermate weinig herkenning. Feit is wel dat met name de hervormde kerk alhier er veel last mee heeft gehad en nog heeft.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

pierre27 schreef: 26 feb 2024, 08:33
Ararat schreef: 26 feb 2024, 07:42 De vraag is wel of we dit concurrentie moeten noemen.
Terechte opmerking. Ik spreek regelmatig Mozaiek-bezoekers omdat die ook in mijn plaats en buurt wonen. Helaas is er op geestelijk vlak uitermate weinig herkenning. Feit is wel dat met name de hervormde kerk alhier er veel last mee heeft gehad en nog heeft.
Dat vind ik interessant. Weet je ook wat daar de reden van is?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

pierre27 schreef: 24 feb 2024, 21:42
refo schreef: 24 feb 2024, 21:24 Moet dat niet met dt? :livre
Aangepast. Ga zo door@
ervaren - hij ervaart

:modo
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef: 26 feb 2024, 08:35
pierre27 schreef: 26 feb 2024, 08:33
Ararat schreef: 26 feb 2024, 07:42 De vraag is wel of we dit concurrentie moeten noemen.
Terechte opmerking. Ik spreek regelmatig Mozaiek-bezoekers omdat die ook in mijn plaats en buurt wonen. Helaas is er op geestelijk vlak uitermate weinig herkenning. Feit is wel dat met name de hervormde kerk alhier er veel last mee heeft gehad en nog heeft.
Dat vind ik interessant. Weet je ook wat daar de reden van is?
Ik sprak jaren geleden een jeugdouderling uit deze GB gemeente. Met tranen in zijn ogen vertelde hij dat ze bijna een hele leeftijdsgroep kwijt waren geraakt. Reden: Je kunt bij Mozaïek leven zoals je wil: Er was een jongen die zei dat hij nu eindelijk een seizoenskaart voor Feyenoord kon kopen. ‘s morgens naar de Mozaïek dienst en dan de zondag zo invullen als je wilt.
Ik ben bang dat Mozaïek vaak fungeert als doorgangshaven naar de wereld.
Met één van de mensen die zo af en toe voorgaat in Mozaïek diensten heb ik meer dan 20 jaar samengewerkt. Hij is wel eens voorgegaan in uniform dus je kunt nagaan wie hij is. Daarom denk ik wat meer van deze organisatie te weten dan alleen van horen zeggen.

In ons kerkblad heeft een stuk gestaan over de theologie van Mozaïek door prof.dr. W van Vlastuin. Heeft volgens mij eind vorig jaar in het RD gestaan. Gaat ook een ernstige waarschuwing vanuit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

huisman schreef: 26 feb 2024, 09:53
HersteldHervormd schreef: 26 feb 2024, 08:35
pierre27 schreef: 26 feb 2024, 08:33
Ararat schreef: 26 feb 2024, 07:42 De vraag is wel of we dit concurrentie moeten noemen.
Terechte opmerking. Ik spreek regelmatig Mozaiek-bezoekers omdat die ook in mijn plaats en buurt wonen. Helaas is er op geestelijk vlak uitermate weinig herkenning. Feit is wel dat met name de hervormde kerk alhier er veel last mee heeft gehad en nog heeft.
Dat vind ik interessant. Weet je ook wat daar de reden van is?
Ik sprak jaren geleden een jeugdouderling uit deze GB gemeente. Met tranen in zijn ogen vertelde hij dat ze bijna een hele leeftijdsgroep kwijt waren geraakt. Reden: Je kunt bij Mozaïek leven zoals je wil: Er was een jongen die zei dat hij nu eindelijk een seizoenskaart voor Feyenoord kon kopen. ‘s morgens naar de Mozaïek dienst en dan de zondag zo invullen als je wilt.
Ik ben bang dat Mozaïek vaak fungeert als doorgangshaven naar de wereld.
Met één van de mensen die zo af en toe voorgaat in Mozaïek diensten heb ik meer dan 20 jaar samengewerkt. Hij is wel eens voorgegaan in uniform dus je kunt nagaan wie hij is. Daarom denk ik wat meer van deze organisatie te weten dan alleen van horen zeggen.

In ons kerkblad heeft een stuk gestaan over de theologie van Mozaïek door prof.dr. W van Vlastuin. Heeft volgens mij eind vorig jaar in het RD gestaan. Gaat ook een ernstige waarschuwing vanuit.
Vorige week stond in het ND een interview met Kees Kraaienoord die een nuance aanbrengt in dit geheel. Hij geeft aan dat je mag komen zoals je bent, maar niet mag blijven zoals je bent en dat bekering nodig is. Hij erkent dat dat in het begin niet voldoende benadrukt is tijdens de diensten.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Hoewel ik ook mijn zorgen heb over bijvoorbeeld Mozaiek is het ook goed om aan zelfreflectie te doen.
Is het in verschillende kerkverbanden geen dode letter? Hoe komt het dat de jongeren het niet zien zitten om te blijven bij hun huidige gemeente?
Het is makkelijk om te zeggen dat ze graag wat makkelijker door het leven gaan enz.. Ontvangen de jongeren daadwerkelijk voedsel in hun huidige gemeente?
Ik constateer dat een groep (ouderen) slaapt. Het levende geloof wordt gemist.
Er zal vast iemand zijn die valt over het generaliseren, maar kom is tot uzelf en stel de vraag: hoeveel mensen heb ik al gewonnen voor het Koninkrijk Gods?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

merel schreef:
huisman schreef: 26 feb 2024, 09:53
HersteldHervormd schreef: 26 feb 2024, 08:35
pierre27 schreef: 26 feb 2024, 08:33 Terechte opmerking. Ik spreek regelmatig Mozaiek-bezoekers omdat die ook in mijn plaats en buurt wonen. Helaas is er op geestelijk vlak uitermate weinig herkenning. Feit is wel dat met name de hervormde kerk alhier er veel last mee heeft gehad en nog heeft.
Dat vind ik interessant. Weet je ook wat daar de reden van is?
Ik sprak jaren geleden een jeugdouderling uit deze GB gemeente. Met tranen in zijn ogen vertelde hij dat ze bijna een hele leeftijdsgroep kwijt waren geraakt. Reden: Je kunt bij Mozaïek leven zoals je wil: Er was een jongen die zei dat hij nu eindelijk een seizoenskaart voor Feyenoord kon kopen. ‘s morgens naar de Mozaïek dienst en dan de zondag zo invullen als je wilt.
Ik ben bang dat Mozaïek vaak fungeert als doorgangshaven naar de wereld.
Met één van de mensen die zo af en toe voorgaat in Mozaïek diensten heb ik meer dan 20 jaar samengewerkt. Hij is wel eens voorgegaan in uniform dus je kunt nagaan wie hij is. Daarom denk ik wat meer van deze organisatie te weten dan alleen van horen zeggen.

In ons kerkblad heeft een stuk gestaan over de theologie van Mozaïek door prof.dr. W van Vlastuin. Heeft volgens mij eind vorig jaar in het RD gestaan. Gaat ook een ernstige waarschuwing vanuit.
Vorige week stond in het ND een interview met Kees Kraaienoord die een nuance aanbrengt in dit geheel. Hij geeft aan dat je mag komen zoals je bent, maar niet mag blijven zoals je bent en dat bekering nodig is. Hij erkent dat dat in het begin niet voldoende benadrukt is tijdens de diensten.
Hoe is het mogelijk om een kerk te zijn waar het noodzakelijke element van bekering ontbreekt? En dan nu er opeens achter komen dat het toch wel een wezenlijk onderdeel van het christelijk geloof is?
En wat is nu de uitwerking van deze wijziging? Massale bekeringen bij Mozaïek?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Zonder somber te willen doen denk ik dat als er een radicale boodschap van bekering en levensheiliging gaat klinken, de menigte overstapt naar de volgende groepering, of zelfs dat niet.
-
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 26 feb 2024, 10:39 Zonder somber te willen doen denk ik dat als er een radicale boodschap van bekering en levensheiliging gaat klinken, de menigte overstapt naar de volgende groepering, of zelfs dat niet.
Dat betwijfel ik. Ik ken namelijk oprechte christenen die in de reguliere kerken structureel iets misten aan lofprijzing en daarom na lang beraad en gesprekken binnen de kerk uiteindelijk de stap naar Mozaïek maakten.
Gisteren heb ik ook weinig aan de diensten gehad. Als je deze ervaring wekelijks hebt, kan ik mij voorstellen dat je het uiteindelijk ergens anders gaat zoeken.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

Tom schreef: 24 feb 2024, 15:37 Gravenpolder 1.964 -9
Goes 1.302 -33
Kapelle +23
Waarde 829 -10
Amersfoort 1362 -39
Ik weet niet hoe groot het gebouw van de GG in Goes is, maar ik hoorde dat men daar nog steeds in de corona-stand zit (om de bank leeg) omdat het anders zo leeg lijkt. Dat moet een treurig gezicht zijn, verstopt achter deze getallen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

merel schreef: 26 feb 2024, 10:40
Mannetje schreef: 26 feb 2024, 10:39 Zonder somber te willen doen denk ik dat als er een radicale boodschap van bekering en levensheiliging gaat klinken, de menigte overstapt naar de volgende groepering, of zelfs dat niet.
Dat betwijfel ik. Ik ken namelijk oprechte christenen die in de reguliere kerken structureel iets misten aan lofprijzing en daarom na lang beraad en gesprekken binnen de kerk uiteindelijk de stap naar Mozaïek maakten.
Gisteren heb ik ook weinig aan de diensten gehad. Als je deze ervaring wekelijks hebt, kan ik mij voorstellen dat je het uiteindelijk ergens anders gaat zoeken.
Ik begrijp wat Merel bedoelt. Is dat echter niets iets wat veel verder gaat?
Ik hoorde iemand eens zeggen: De GG trekken je uit de hel, en de CGK (in dit geval) duwen je de hemel in.

Problematisch is natuurlijk ook dat er in Nederland te weinig buitenkerkelijke ongelovigen in de kerk komen.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 26 feb 2024, 10:40
Mannetje schreef: 26 feb 2024, 10:39 Zonder somber te willen doen denk ik dat als er een radicale boodschap van bekering en levensheiliging gaat klinken, de menigte overstapt naar de volgende groepering, of zelfs dat niet.
Dat betwijfel ik. Ik ken namelijk oprechte christenen die in de reguliere kerken structureel iets misten aan lofprijzing en daarom na lang beraad en gesprekken binnen de kerk uiteindelijk de stap naar Mozaïek maakten.
Gisteren heb ik ook weinig aan de diensten gehad. Als je deze ervaring wekelijks hebt, kan ik mij voorstellen dat je het uiteindelijk ergens anders gaat zoeken.
Dus het gaat om de lofprijzing en de vorm ipv de boodschap?
Ik heb een aantal keer Mozäiek bekeken, oa de kerstuitzending. Als je een voluit Bijbelse prediking inruilt daarvoor, dan zoek je niet 'ik heb weinig aan diensten en ik wil meer' conform Bijbel, maar zoek je vooral vrijheid en blijheid.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Ik heb niets met Mozaiek en mijn gezin ook niet. Blijkbaar is het wel een item wat speelt. Dat kan door de reguliere kerken wel terzijde geschoven worden als oppervlakkig, maar het is/wordt een groot probleem.
Laatst gewijzigd door merel op 26 feb 2024, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Beetje voorspelbare reacties, zonder enige vorm van introspectie. Waarom zijn de GG zo onaantrekkelijk dat mensen uitstromen en er vrijwel geen buiten kerkelijke aanwas is. Opmerkingen dat mensen een makkelijk christendom willen en veel vrijheid en de echte boodschap niet meer willen horen vind ik veel te gemakkelijk.
Plaats reactie