Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8984
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik las in het RD over een biografie van wijlen de Gereformeerde ds. Zelle. Een authentiek figuur, orthodox in zijn prediking, en onorthodox in zijn methoden.

Jammer dat zo'n boek 40 euro moet kosten. Dat geef ik voor een dergelijk boek echt niet uit.

Dus beperk ik me maar tot het artikeltje van dr. P. De Vries over zijn ervaringen met levende christenen uit de Gereformeerde Kerken van weleer. https://drpdevries.com/2024/02/11/herin ... de-kerken/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Adagio »

Ds. Vergunst vertelde eens het volgende:
Een vrouw was geroepen door Gods genade op een zeer krachtige wijze uit de duisternis tot Zijn licht. Ze was niet uit onze kringen afkomstig. Helemaal niet. Integendeel. Ze was, als ik het zo eens mag zeggen, als een vreemdelinge op de erve van Gods kerk gekomen, maar de Heere stelde haar tot een doelwit van Zijn genade. Ze was gehuwd met een man die wel uit de kring der gemeenten afkomstig was. Hij was er van zijn jeugd af in opgevoed en onderricht, en had met de vromen omgegaan. Hij had naar zijn gevoelen voor de vromen een bijzondere achting en verering, om dat woord eens te gebruiken. Ja, die man had veel op met Gods volk, met Gods knechten en met de waarheid. Met bijzondere inzichten kon hij daarover spreken. En toch ... openbaarde die man zich als een bittere vijand van het waarachtige Godswerk.

Dat kwam zo. Zijn vrouw werd door de Heere uit de duisternis tot het licht getrokken en dat geloofde hij niet. Die vrouw, komend uit een godsdienstige kring, zo verschillend van de zijne! Dat verachtte hij, dat verachtte hij op een ongelooflijke wijze. Als ik het zelf niet van nabij had meegemaakt, dan zou u dat misschien niet willen geloven. Hoe die vrouw gehoond is, omdat haar ziel naar God schreeuwde. Bespot is, omdat ze die hartelijke keuze deed om liever met het volk van God kwalijk behandeld te worden. Veracht is, omdat ze niet anders meer leven kon, nadat God in haar hart was gekomen.
U zult denken dat die man juist jaloers zou zijn. Nee, hij verachtte het. Want hij wenste niet te geloven dat zijn vrouw het deelachtig was geworden. U zult zeggen: Hoe kan dit nu op de erve van de gemeente? Was dat een man die elke zondag in de kerk zat? Een man die nooit oversloeg?

En dan zult u misschien vragen, of dat nu de zonde tegen de Heilige Geest is? Nee, wacht nog even. Weet u hoever die man ging? Op een dag zei hij tegen zijn vrouw: Als jij dan een God hebt, die in het leven van jou afweet en voor jou zorg draagt, wel, dan moet het maar eens openbaar worden. Ik zorg niet meer voor je. Ik geef je deze week geen huishoudgeld. U zult zeggen: Dat gaat toch te ver, is dat heus gebeurd? Ja, het is heus gebeurd. Ik heb die vrouw in die tijd niet gekend, maar wel in haar verdrukt en veracht zijn. En wat deed ze?
Ze vluchtte niet naar de mensen, maar ze vluchtte naar God: Heere, U weet waar het over gaat, het gaat over Uw Naam, over Uw zaak en over Uw weg.
Toen heeft ze de paar dubbeltjes die ze had voor de Heere neergelegd en haar nood aan God geschreeuwd.

En de Heere? Hij betoonde dat Hij God is. Hij heeft de sluizen van de hemel opengedaan. Er werden in die week bij die mensen, waar het vandaan kwam wist niemand, dozen met voedsel en dergelijke dingen, kortom alles wat er nodig was, naar binnen gedragen. En niemand wist ervan!
Er lag een envelop met geld op de mat, met een paar honderd gulden erin. Een ongelooflijk groot bedrag voor de tijd waarin dit gebeurde, een jaar of twintig geleden. De Heere zorgde ervoor, Die gezegd heeft: 'Mijn is het zilver en Mijn is het goud, spreekt de Heere der heirscharen.'
Aan het eind van die week sprak die vrouw tot haar man: Ga eens mee naar de kelder. Kijk eens wat er staat. Nu weet je ook hoe je van de week gegeten en gedronken hebt, hoe het gegaan is met onze kinderen. Daar heeft nu die God voor gezorgd, Die jij zo verachtte en Die het voor Zijn Naam en voor Zijn werk heeft opgenomen. Hoe beschaamd zou die man moeten staan!

Weet u wat hij toen zei? Zo vol van vijandschap? “Jij houdt het zeker met een ander!”

Kijk, dat is nu Godswerk tot duivelswerk maken. Wetend wat hij deed, want hij wist wel dat zijn vrouw het niet in zulk een goddeloze weg zocht als waarvan hij sprak. Nee, maar omdat hij weigerde de daden des Heeren te erkennen. Het getuigenis van de Heilige Geest vertreden, is de bruutste vijandschap tegen God.

Die man is gestorven en ik heb altijd gedacht: Hoe zal het in dat leven ooit nog eens aflopen? Tot zijn einde toe: hard, ongebroken, in zichzelf verheven.
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Om van te huiveren.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Martijn »

J.C. Philpot schreef: 16 feb 2024, 17:15 Ik las in het RD over een biografie van wijlen de Gereformeerde ds. Zelle. Een authentiek figuur, orthodox in zijn prediking, en onorthodox in zijn methoden.

Jammer dat zo'n boek 40 euro moet kosten. Dat geef ik voor een dergelijk boek echt niet uit.

Dus beperk ik me maar tot het artikeltje van dr. P. De Vries over zijn ervaringen met levende christenen uit de Gereformeerde Kerken van weleer. https://drpdevries.com/2024/02/11/herin ... de-kerken/
Staat nog een preek van ds. Zelle op YT https://youtu.be/uhIo40RK3dM?si=kjWKFQHXCMuaCuji
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Mooi om te zien dat deze gereformeerde kerk nog steeds een orthodox karakter heeft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 20 feb 2024, 22:11 Mooi om te zien dat deze gereformeerde kerk nog steeds een orthodox karakter heeft.
Welke gereformeerde kerk bedoel je.?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Die van Ureterp.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16752
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Hendrikus »

Martijn schreef: 20 feb 2024, 21:49
J.C. Philpot schreef: 16 feb 2024, 17:15 Ik las in het RD over een biografie van wijlen de Gereformeerde ds. Zelle. Een authentiek figuur, orthodox in zijn prediking, en onorthodox in zijn methoden.

Jammer dat zo'n boek 40 euro moet kosten. Dat geef ik voor een dergelijk boek echt niet uit.

Dus beperk ik me maar tot het artikeltje van dr. P. De Vries over zijn ervaringen met levende christenen uit de Gereformeerde Kerken van weleer. https://drpdevries.com/2024/02/11/herin ... de-kerken/
Staat nog een preek van ds. Zelle op YT https://youtu.be/uhIo40RK3dM?si=kjWKFQHXCMuaCuji
Bijzonder. Een zo te horen al erg oude opname, met ritmische gemeentezang in een behoorlijk tempo, en een dominee die met veel vibrato "bovenstem" zingt in de laatste psalm.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28744
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

De opname zal vermoedelijk ergens tussen 1967 en 1973 zijn, zo te horen aan de aankondigingen.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1790
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

Zuipketen. Ik ken het niet van dichtbij. Iemand ervaringsdeskundige?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MrNuwenspete
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jul 2023, 09:16

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MrNuwenspete »

Mijn leerlingen brengen er helaas vaak 't weekend door. (Omgeving Elspeet, Uddel)

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Anselmus »

Ararat schreef: 21 feb 2024, 20:01 Zuipketen. Ik ken het niet van dichtbij. Iemand ervaringsdeskundige?
Ik ben er bekend mee, zelfs ouders die hem op het terrein zetten omdat kinderen dan niet hoeven te rijden na het drinken. Toegangsprijs: krat bier per persoon, meisjes die voor een paar breezers beschikbaar zijn, drugs en grensoverschrijdend gedrag, laatste tijd ook lachgas. En toch zijn er best wat ouders die dit accepteren, bijvoorbeeld door een plek op de bank aan te bieden om de roes uit te slapen. Ze zien dit als verantwoordelijkheid nemen voor gevaarlijk rijgedrag en willen jongeren en veilige plek bieden. Ik begrijp die acceptatie van de hoeveelheid alcohol etc. niet.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 21 feb 2024, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18731
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door helma »

En een Morningafterpil is vooraf beschikbaar...
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Anselmus »

helma schreef: 21 feb 2024, 21:20 En een Morningafterpil is vooraf beschikbaar...
Die vergat ik inderdaad.
Fides Quaerens Intellectum
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1790
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

Dit vind ik wel schokkend. Jullie hebben het natuurlijk vast niet over ouders die hun kind hebben laten dopen... Dat kan natuurlijk niet. :hum
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie