CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
13%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
5
8%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
36
57%
 
Totaal aantal stemmen: 63

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

Herman schreef: 19 feb 2024, 13:36
huisman schreef: 19 feb 2024, 13:33 Een beperkt uitnodigingsbeleid zie ik ook in de HHK en de GG. Moeten die kerkverbanden dan ook uiteenvallen?
Ja, 'moeten' in die zin dat je daar over een x aantal jaar precies dezelfde problemen hebt als nu in de CGK.
Denk dat een beetje nuchterheid ook geen kwaad kan. Binnen de HHK en de GG is veel meer homogeniteit. Verschillen zijn er, maar niet over Schriftgezag en Schriftverstaan. Verschil CGK Zwolle of CGK Barendrecht is toch echt groter dan bv tussen GG Kootwijkerbroek en GG Houten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

huisman schreef: 19 feb 2024, 13:41
Herman schreef: 19 feb 2024, 13:36
huisman schreef: 19 feb 2024, 13:33 Een beperkt uitnodigingsbeleid zie ik ook in de HHK en de GG. Moeten die kerkverbanden dan ook uiteenvallen?
Ja, 'moeten' in die zin dat je daar over een x aantal jaar precies dezelfde problemen hebt als nu in de CGK.
Denk dat een beetje nuchterheid ook geen kwaad kan. Binnen de HHK en de GG is veel meer homogeniteit. Verschillen zijn er, maar niet over Schriftgezag en Schriftverstaan. Verschil CGK Zwolle of CGK Barendrecht is toch echt groter dan bv tussen GG Kootwijkerbroek en GG Houten.
Natuurlijk, ik zie de bron van de huidige problemen ook niet terug. Maar die gewijzigde Schriftvisie is niet in de achterliggende tien jaar ontstaan. Hoe kunnen we daar de bron van achterhalen, en hoe ligt dat dan in de andere kerken anno 2024? Ik durf niet te beweren dat alle ontwikkelingen in de linkerzijde van de kerk neutraal zijn. Zaken die vandaag nog prima in één kerk kunnen blijven bestaand, kunnen morgen tot een onoverbrugbaar verschil leiden. Zeker omdat het innemen van stellingen doorgaans reactionair wordt benaderd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: CGK convent

Bericht door Orchidee »

Misschien een off-topic vraag maar weet zo gauw niet waar ik de vraag kan stellen maar hebben en krijgen alle cgk predikanten één en dezelfde opleiding gekregen op de TUA?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

huisman schreef: 19 feb 2024, 13:41
Herman schreef: 19 feb 2024, 13:36
huisman schreef: 19 feb 2024, 13:33 Een beperkt uitnodigingsbeleid zie ik ook in de HHK en de GG. Moeten die kerkverbanden dan ook uiteenvallen?
Ja, 'moeten' in die zin dat je daar over een x aantal jaar precies dezelfde problemen hebt als nu in de CGK.
Denk dat een beetje nuchterheid ook geen kwaad kan. Binnen de HHK en de GG is veel meer homogeniteit. Verschillen zijn er, maar niet over Schriftgezag en Schriftverstaan. Verschil CGK Zwolle of CGK Barendrecht is toch echt groter dan bv tussen GG Kootwijkerbroek en GG Houten.
Je kan je ook afvragen of CGK Barendrecht representatief is voor de CGK. Misschien kan deze gemeente zich beter ergens anders aansluiten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

merel schreef: 19 feb 2024, 14:36
huisman schreef: 19 feb 2024, 13:41
Herman schreef: 19 feb 2024, 13:36
huisman schreef: 19 feb 2024, 13:33 Een beperkt uitnodigingsbeleid zie ik ook in de HHK en de GG. Moeten die kerkverbanden dan ook uiteenvallen?
Ja, 'moeten' in die zin dat je daar over een x aantal jaar precies dezelfde problemen hebt als nu in de CGK.
Denk dat een beetje nuchterheid ook geen kwaad kan. Binnen de HHK en de GG is veel meer homogeniteit. Verschillen zijn er, maar niet over Schriftgezag en Schriftverstaan. Verschil CGK Zwolle of CGK Barendrecht is toch echt groter dan bv tussen GG Kootwijkerbroek en GG Houten.
Je kan je ook afvragen of CGK Barendrecht representatief is voor de CGK. Misschien kan deze gemeente zich beter ergens anders aansluiten.

Als je dat nu van de CGK Zwolle zou zeggen zou ik je begrijpen. In Barendrecht klinkt een authentiek CG prediking. Ze zijn geïnstitueerd op 23 december 1898. Tegen zo’n klassieke CGK gemeente zeg jij sluit je maar ergens anders aan want jullie zijn teveel authentiek CGK gebleven. En wat is representatief voor de CGK? Is dat precies het midden van het midden?

Dan ben ik ruimer. Alle gemeenten van welke snit ook die zich houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en de gezamenlijke uitspraken willen wij graag binnen het kerkverband houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: CGK convent

Bericht door pierre27 »

huisman schreef: 19 feb 2024, 13:41
Herman schreef: 19 feb 2024, 13:36
huisman schreef: 19 feb 2024, 13:33 Een beperkt uitnodigingsbeleid zie ik ook in de HHK en de GG. Moeten die kerkverbanden dan ook uiteenvallen?
Ja, 'moeten' in die zin dat je daar over een x aantal jaar precies dezelfde problemen hebt als nu in de CGK.
Denk dat een beetje nuchterheid ook geen kwaad kan. Binnen de HHK en de GG is veel meer homogeniteit. Verschillen zijn er, maar niet over Schriftgezag en Schriftverstaan. Verschil CGK Zwolle of CGK Barendrecht is toch echt groter dan bv tussen GG Kootwijkerbroek en GG Houten.
Niet tussen CGK Zwolle en alleen CGK Barendrecht maar ik denk tussen nog wel wat meer gemeenten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

merel schreef: 19 feb 2024, 11:39
Herman schreef: 19 feb 2024, 11:31
merel schreef: 19 feb 2024, 11:29
DDD schreef: 19 feb 2024, 11:18 Het zijn geen kerkscheidende verschillen, want passen allebei binnen de Gereformeerde belijdenis.

En wat betreft de arminiaanse tendensen: dat zie je natuurlijk in de hele evangelicale beweging terug.
Hetgeen ik weet van Arminius is dat God alles bepaalt en de mens daar geen invloed op heeft. Op welke wijze zie jij dat terug binnen kerkelijke en/of evangelische gemeente? Waar doel jij dan op?
Ik ben even op zoek naar de 'ogen-met-schoteltjes' emoticon.
Blijkbaar beweer ik iets heel doms en dat zou best kunnen. Gomarus en Arminius haal ik vaker door elkaar. Ik meng mij niet voor niets nooit in theologische gesprekken op dit forum ;)
Je draait het inderdaad precies om.

Op zich zou je wel mogen weten dat de remonstrantse kerk in Nederland nogal vrijzinnig is en dat de Rotterdamse Remonstrantse gemeente in de Arminiuskerk kerkt.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

huisman schreef: 19 feb 2024, 11:58
Herman schreef: 19 feb 2024, 11:45
huisman schreef: 19 feb 2024, 11:37 Het zijn krachtige oneliners die jij neerzet maar kun je een beetje uitgebreider uitleggen wat je bedoeld voor mensen met een klein denkraam. Ik begrijp er namelijk niets van.
Hoezo niet? In de jaren 40 en 50 was er al een kerkelijke ruzie tussen het noorden en het zuiden. Denk bijvoorbeeld het gedoe rondom toen nog ouderling Aangeenbrug van Leerdam die maar besloot GG te worden vanwege het classicaal dwarsbomen van zijn preekbevoegdheid, hoewel daarbij ook gezegd moet worden dat hij buiten zijn bevoegdheden trad. Op dat moment sloten zich de kansels over en weer en kreeg je een verbondsmatig noorden en een bevindelijk zuiden. Wat mij betreft ligt daar de wortel van het probleem en ontmoette je predikanten alleen nog op de classis, die op zondag niet bij jouw mochten preken. Daarom is het tamelijk onmogelijk dat jouw predikant aanstaande zondag een spontane ruildienst afspreekt met een 'broeder' uit Zwolle.
Het wordt mij iets helderder. Toch waren de verschillen toen veel kleiner. Het verschil tussen noorden en zuiden werd toen benoemd met de termen voorwerpelijke prediking en onderwerpelijke prediking. Beiden konden ze elkaar toch vinden omdat dezelfde hermeneutiek werd gehanteerd. Nu is m.i. echt het Schriftgezag in het geding. Dat is kerkscheidend.

De wortel van het probleem is begonnen met het samenspreken en samengaan met de GKv en de NGK. Een groot deel van de CGK had geen enkele affiniteit met deze kerken. Toen deze beide kerken op drift zijn geslagen had de CGK de banden moeten verbreken om het behoud van de CGK.

Kan nog steeds maar dan zullen veel samenwerkingsgemeenten de CGK verlaten. Dat is de oplossing die aan beide kanten het minst pijn zal doen.
Dat is niet juist. Vrijwel synodebreed is aangedrongen op deze samensprekingen. Ik zou het heel raar vinden als juist deze gemeenten het kerkverband zouden moeten verlaten.

Dan lijkt me twee CGK-s nog een betere optie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 19 feb 2024, 14:55
huisman schreef: 19 feb 2024, 11:58
Herman schreef: 19 feb 2024, 11:45
huisman schreef: 19 feb 2024, 11:37 Het zijn krachtige oneliners die jij neerzet maar kun je een beetje uitgebreider uitleggen wat je bedoeld voor mensen met een klein denkraam. Ik begrijp er namelijk niets van.
Hoezo niet? In de jaren 40 en 50 was er al een kerkelijke ruzie tussen het noorden en het zuiden. Denk bijvoorbeeld het gedoe rondom toen nog ouderling Aangeenbrug van Leerdam die maar besloot GG te worden vanwege het classicaal dwarsbomen van zijn preekbevoegdheid, hoewel daarbij ook gezegd moet worden dat hij buiten zijn bevoegdheden trad. Op dat moment sloten zich de kansels over en weer en kreeg je een verbondsmatig noorden en een bevindelijk zuiden. Wat mij betreft ligt daar de wortel van het probleem en ontmoette je predikanten alleen nog op de classis, die op zondag niet bij jouw mochten preken. Daarom is het tamelijk onmogelijk dat jouw predikant aanstaande zondag een spontane ruildienst afspreekt met een 'broeder' uit Zwolle.
Het wordt mij iets helderder. Toch waren de verschillen toen veel kleiner. Het verschil tussen noorden en zuiden werd toen benoemd met de termen voorwerpelijke prediking en onderwerpelijke prediking. Beiden konden ze elkaar toch vinden omdat dezelfde hermeneutiek werd gehanteerd. Nu is m.i. echt het Schriftgezag in het geding. Dat is kerkscheidend.

De wortel van het probleem is begonnen met het samenspreken en samengaan met de GKv en de NGK. Een groot deel van de CGK had geen enkele affiniteit met deze kerken. Toen deze beide kerken op drift zijn geslagen had de CGK de banden moeten verbreken om het behoud van de CGK.

Kan nog steeds maar dan zullen veel samenwerkingsgemeenten de CGK verlaten. Dat is de oplossing die aan beide kanten het minst pijn zal doen.
Dat is niet juist. Vrijwel synodebreed is aangedrongen op deze samensprekingen. Ik zou het heel raar vinden als juist deze gemeenten het kerkverband zouden moeten verlaten.

Dan lijkt me twee CGK-s nog een betere optie.
Die samensprekingen en samenwerken was wel aan voorwaarden gebonden. En die voorwaarden zijn door deze gemeenten geschonden. Dat zijn de feiten. Het gaat er nu om hoe zwaar je deze schending van afspraken weegt. Één ding is duidelijk dat deze ongehoorzaamheid de eenheid en het voortbestaan van de CGK onder grote spanning heeft gezet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

huisman schreef: 19 feb 2024, 14:48
merel schreef: 19 feb 2024, 14:36
huisman schreef: 19 feb 2024, 13:41
Herman schreef: 19 feb 2024, 13:36
Ja, 'moeten' in die zin dat je daar over een x aantal jaar precies dezelfde problemen hebt als nu in de CGK.
Denk dat een beetje nuchterheid ook geen kwaad kan. Binnen de HHK en de GG is veel meer homogeniteit. Verschillen zijn er, maar niet over Schriftgezag en Schriftverstaan. Verschil CGK Zwolle of CGK Barendrecht is toch echt groter dan bv tussen GG Kootwijkerbroek en GG Houten.
Je kan je ook afvragen of CGK Barendrecht representatief is voor de CGK. Misschien kan deze gemeente zich beter ergens anders aansluiten.

Als je dat nu van de CGK Zwolle zou zeggen zou ik je begrijpen. In Barendrecht klinkt een authentiek CG prediking. Ze zijn geïnstitueerd op 23 december 1898. Tegen zo’n klassieke CGK gemeente zeg jij sluit je maar ergens anders aan want jullie zijn teveel authentiek CGK gebleven. En wat is representatief voor de CGK? Is dat precies het midden van het midden?

Dan ben ik ruimer. Alle gemeenten van welke snit ook die zich houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en de gezamenlijke uitspraken willen wij graag binnen het kerkverband houden.
Misschien past Zwolle er ook niet in.

Ik vind het alleen een beetje te makkelijk om te zeggen dat alleen de gemeentes die afgelopen 200 jaar weinig veranderd zijn alleen tot de echte CGK behoren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

merel schreef: 19 feb 2024, 15:51
huisman schreef: 19 feb 2024, 14:48
merel schreef: 19 feb 2024, 14:36
huisman schreef: 19 feb 2024, 13:41

Denk dat een beetje nuchterheid ook geen kwaad kan. Binnen de HHK en de GG is veel meer homogeniteit. Verschillen zijn er, maar niet over Schriftgezag en Schriftverstaan. Verschil CGK Zwolle of CGK Barendrecht is toch echt groter dan bv tussen GG Kootwijkerbroek en GG Houten.
Je kan je ook afvragen of CGK Barendrecht representatief is voor de CGK. Misschien kan deze gemeente zich beter ergens anders aansluiten.

Als je dat nu van de CGK Zwolle zou zeggen zou ik je begrijpen. In Barendrecht klinkt een authentiek CG prediking. Ze zijn geïnstitueerd op 23 december 1898. Tegen zo’n klassieke CGK gemeente zeg jij sluit je maar ergens anders aan want jullie zijn teveel authentiek CGK gebleven. En wat is representatief voor de CGK? Is dat precies het midden van het midden?

Dan ben ik ruimer. Alle gemeenten van welke snit ook die zich houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en de gezamenlijke uitspraken willen wij graag binnen het kerkverband houden.
Misschien past Zwolle er ook niet in.

Ik vind het alleen een beetje te makkelijk om te zeggen dat alleen de gemeentes die afgelopen 200 jaar weinig veranderd zijn alleen tot de echte CGK behoren.
Dat zeg ik dus ook niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

DDD schreef: 19 feb 2024, 14:54
merel schreef: 19 feb 2024, 11:39
Herman schreef: 19 feb 2024, 11:31
merel schreef: 19 feb 2024, 11:29

Hetgeen ik weet van Arminius is dat God alles bepaalt en de mens daar geen invloed op heeft. Op welke wijze zie jij dat terug binnen kerkelijke en/of evangelische gemeente? Waar doel jij dan op?
Ik ben even op zoek naar de 'ogen-met-schoteltjes' emoticon.
Blijkbaar beweer ik iets heel doms en dat zou best kunnen. Gomarus en Arminius haal ik vaker door elkaar. Ik meng mij niet voor niets nooit in theologische gesprekken op dit forum ;)
Je draait het inderdaad precies om.

Op zich zou je wel mogen weten dat de remonstrantse kerk in Nederland nogal vrijzinnig is en dat de Rotterdamse Remonstrantse gemeente in de Arminiuskerk kerkt.
Dat de remonstranten inmiddels vrijzinnig zijn geworden, was mij bekend. Dat zij een kerk hebben in Rotterdam was mij niet bekend. Laat staan dat ik wist dat dat de Arminiuskerk is. Weer wat geleerd.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 19 feb 2024, 16:06
DDD schreef: 19 feb 2024, 14:54
merel schreef: 19 feb 2024, 11:39
Herman schreef: 19 feb 2024, 11:31

Ik ben even op zoek naar de 'ogen-met-schoteltjes' emoticon.
Blijkbaar beweer ik iets heel doms en dat zou best kunnen. Gomarus en Arminius haal ik vaker door elkaar. Ik meng mij niet voor niets nooit in theologische gesprekken op dit forum ;)
Je draait het inderdaad precies om.

Op zich zou je wel mogen weten dat de remonstrantse kerk in Nederland nogal vrijzinnig is en dat de Rotterdamse Remonstrantse gemeente in de Arminiuskerk kerkt.
Dat de remonstranten inmiddels vrijzinnig zijn geworden, was mij bekend. Dat zij een kerk hebben in Rotterdam was mij niet bekend. Laat staan dat ik wist dat dat de Arminiuskerk is. Weer wat geleerd.
De remonstranten zijn al vrijzinnig sinds de term remonstrant. Die startpositie lijkt mij wel cruciaal.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 19 feb 2024, 16:30 De remonstranten zijn al vrijzinnig sinds de term remonstrant. Die startpositie lijkt mij wel cruciaal.
Dat is niet correct. Als het gaat om de leer van Gods besluiten, was Gomarus van mening dat Arminius heel moeilijk te bestrijden was vanwege het schriftberoep van Arminius. Dus de remonstranten waren vanaf het begin echt niet vrijzinnig in de liberale betekenis van het woord zoals we dat nu gebruiken.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door Henk J »

Remonstranten geloofden ook dat hun keuzes in hun leven beslissend waren voor de zaligheid dus dat stimuleerde velen tot een nauwgezette levenswandel. Maar de klassieke remonstrant vind je niet echt meer.
Plaats reactie