CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
13%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
5
8%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
36
57%
 
Totaal aantal stemmen: 63

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

https://www.cgberaad.nl/tien-vragen/

Vandaag op de site gezet van het CG-beraad.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

huisman schreef: 17 feb 2024, 11:03 https://www.cgberaad.nl/tien-vragen/

Vandaag op de site gezet van het CG-beraad.
Helder stuk. Ik heb extra te doen met de CGK Vroomshoop. Hopelijk valt die gemeente niet weer uit elkaar.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

huisman schreef: 17 feb 2024, 11:03 https://www.cgberaad.nl/tien-vragen/

Vandaag op de site gezet van het CG-beraad.
Geeft gelukkig ook goed aan wat optie A wat CGB betreft inhoud.
Optie A is een CGK zonder vrouwen in het ambt en daarop handhaven.

Ik hoor nl om me heen dat over optie A nog wel wat vragen leven. (Als dat GS besluiten leidend zijn, ook bij nieuwe besluiten in toekomst.)
Want gezien de afgevaardigden tot nu toe naar de GS 2024 ben ik bang dat men daar andere besluiten gaat nemen dan voorgaande GS.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: CGK convent

Bericht door FlyingEagle »

Eigenlijk zitten we te kijken naar het uit elkaar vallen van een kerkverband in slow motion. Iedereen kan zien aankomen dat dit vroeg of laat een keer gaat gebeuren.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Optie A kan natuurlijk ook zijn dat de GS besluit om meer dingen toe te staan. CGB-2 kondigt dan aan als vanzelfsprekend over te stappen naar optie D.
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: 17 feb 2024, 12:07Optie A kan natuurlijk ook zijn dat de GS besluit om meer dingen toe te staan. CGB-2 kondigt dan aan als vanzelfsprekend over te stappen naar optie D.
Maar dat is toch logisch? Want dan zou de lijn naar Schrift en belijdenis, zoals die tot op heden in de CGK geldt, losgelaten worden. Ik begrijp niet dat je niet begrijpt dat predikanten en gemeenteleden in gewetensnood komen, en voor een deel al zijn.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik wel. Ik ben het er alleen niet mee eens.

Hoe meer je je eigen standpunt verabsoluteert, hoe lastiger het is om broeders en zusters in het eigen huis te hebben die anders denken. Dat kan ik wel volgen.
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: 17 feb 2024, 13:17 Dat begrijp ik wel. Ik ben het er alleen niet mee eens.

Hoe meer je je eigen standpunt verabsoluteert, hoe lastiger het is om broeders en zusters in het eigen huis te hebben die anders denken. Dat kan ik wel volgen.
Het gaat niet om het verabsoluteren van standpunten. De CGK is altijd breed geweest, maar wel binnen de bandbreedte van Schrift, belijdenis en kerkorde. Die grenzen zijn inmiddels fundamenteel overschreden. Daarmee is het bestaansrecht van de CGK náást de PKN een serieus ding geworden.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Een mooi artikel in het ND:

https://www.nd.nl/geloof/protestant/121 ... vier-cgker

Er stond in het ND van zaterdag ook nog een leuk interview met ds. Al-Chalabi, maar dat zet ik in een ander draadje.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: CGK convent

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef: 19 feb 2024, 09:34 Een mooi artikel in het ND:

https://www.nd.nl/geloof/protestant/121 ... vier-cgker

Er stond in het ND van zaterdag ook nog een leuk interview met ds. Al-Chalabi, maar dat zet ik in een ander draadje.
Nou... 3 personen waarvan je kunt verwachten dat ze voor de vrouw in het ambt zijn en 1 persoon die zich er niet helemaal in heeft verdiept en er verder geen uitspraken over doet. Matig stuk
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Ik weet dat zo net nog niet hoor. Ik had niet gedacht dat Els van Dijk een voorstander is van de openstelling van het ambt. Ik vraag me ook echt af of dat zo is. Zij hoort toch wel bij de rechterflank van de CGK. Ik heb het idee dat de vier personen heel mooi zijn gespreid over de CGK: Rouvoet links, Van 't Spijker iets links van het midden, Van Dijk iets rechts van het midden, en Van Meeuwen rechts.

De opmerking over niet in verdiept slaat ook nergens op. Als partijvoorzitter van de SGP heb je natuurlijk over de rol van de vrouw in de christelijke gemeente nagedacht. Dat je op dit convent geen visie hebt, lijkt me verstandig, maar is daarom nog wel een zinnige bijdrage aan het gesprek.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 19 feb 2024, 09:45 Ik weet dat zo net nog niet hoor. Ik had niet gedacht dat Els van Dijk een voorstander is van de openstelling van het ambt. Ik vraag me ook echt af of dat zo is. Zij hoort toch wel bij de rechterflank van de CGK. Ik heb het idee dat de vier personen heel mooi zijn gespreid over de CGK: Rouvoet links, Van 't Spijker iets links van het midden, Van Dijk iets rechts van het midden, en Van Meeuwen rechts.

De opmerking over niet in verdiept slaat ook nergens op. Als partijvoorzitter van de SGP heb je natuurlijk over de rol van de vrouw in de christelijke gemeente nagedacht. Dat je op dit convent geen visie hebt, lijkt me verstandig, maar is daarom nog wel een zinnige bijdrage aan het gesprek.
Kan het artikel niet lezen. Heb deze mensen wel eens gesproken. De door jou in de categorie links ingedeeld heb ik over dit onderwerp het meest gesproken. Kijk/luister eens een willekeurige kerkdienst van de gemeente waar hij ambtsdrager is. Kijk/luister dan een willekeurig dienst van wat jij een rechtse gemeente vindt en zie of die verschillen binnen één kerkverband kunnen bestaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

huisman schreef: 19 feb 2024, 09:55
DDD schreef: 19 feb 2024, 09:45 Ik weet dat zo net nog niet hoor. Ik had niet gedacht dat Els van Dijk een voorstander is van de openstelling van het ambt. Ik vraag me ook echt af of dat zo is. Zij hoort toch wel bij de rechterflank van de CGK. Ik heb het idee dat de vier personen heel mooi zijn gespreid over de CGK: Rouvoet links, Van 't Spijker iets links van het midden, Van Dijk iets rechts van het midden, en Van Meeuwen rechts.

De opmerking over niet in verdiept slaat ook nergens op. Als partijvoorzitter van de SGP heb je natuurlijk over de rol van de vrouw in de christelijke gemeente nagedacht. Dat je op dit convent geen visie hebt, lijkt me verstandig, maar is daarom nog wel een zinnige bijdrage aan het gesprek.
Kan het artikel niet lezen. Heb deze mensen wel eens gesproken. De door jou in de categorie links ingedeeld heb ik over dit onderwerp het meest gesproken. Kijk/luister eens een willekeurige kerkdienst van de gemeente waar hij ambtsdrager is. Kijk/luister dan een willekeurig dienst van wat jij een rechtse gemeente vindt en zie of die verschillen binnen één kerkverband kunnen bestaan.
Nee, dat is onmogelijk. Alleen had deze conclusie al veel eerder getrokken moeten worden. Dan blijft de vraag over 'wie gaat vertrekken'?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Ik vind dat prima mogelijk. Als de liefde van Christus dringt, dan kan er veel.

Ik zie totaal niet in wat het probleem is, totdat er CGK-gemeenten zijn die de gereformeerde belijdenisgeschriften niet zouden onderschrijven. Ik zou mij drukker maken om de soms Arminiaanse tendensen binnen gemeenten.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

DDD schreef: 19 feb 2024, 10:55 Ik vind dat prima mogelijk. Als de liefde van Christus dringt, dan kan er veel.

Ik zie totaal niet in wat het probleem is, totdat er CGK-gemeenten zijn die de gereformeerde belijdenisgeschriften niet zouden onderschrijven. Ik zou mij drukker maken om de soms Arminiaanse tendensen binnen gemeenten.
Zou je dat laatste kunnen uitleggen?
Plaats reactie