Herziene Statenvertaling

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door merel »

Herman schreef: 14 feb 2024, 12:35 Een bekladding is een heel duidelijke zinspeling op haat. Logisch dat het dus ook zo wordt opgevat. Dat kan je wel proberen te kleineren, maar daar raak ik niet erg van onder de indruk.
Ik ben het met @ Betiel eens dat hier geen sprake is van haat. Daar zou sprake van zijn geweest als bv een duivelsteken werd gefotoshopt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Herman »

merel schreef: 14 feb 2024, 13:04
Herman schreef: 14 feb 2024, 12:35 Een bekladding is een heel duidelijke zinspeling op haat. Logisch dat het dus ook zo wordt opgevat. Dat kan je wel proberen te kleineren, maar daar raak ik niet erg van onder de indruk.
Ik ben het met @ Betiel eens dat hier geen sprake is van haat. Daar zou sprake van zijn geweest als bv een duivelsteken werd gefotoshopt.
Het zou begripvol zijn als je formuleert : ik begrijp dat dit soort satire vervelend overkomt, maar vanuit mijn positie is dit natuurlijk geen haat.
Nu formuleer je 'er is geen sprake van haat'. De grens tussen satire en een boodschap is heel erg dun en wat mij betreft staat of valt dan de boodschap met de inzet van het middel. Gerichte gevelreclame heeft bij mij altijd de connotatie van een sterke afkeer.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Piet Puk »

merel schreef: 14 feb 2024, 13:04
Herman schreef: 14 feb 2024, 12:35 Een bekladding is een heel duidelijke zinspeling op haat. Logisch dat het dus ook zo wordt opgevat. Dat kan je wel proberen te kleineren, maar daar raak ik niet erg van onder de indruk.
Ik ben het met @ Betiel eens dat hier geen sprake is van haat. Daar zou sprake van zijn geweest als bv een duivelsteken werd gefotoshopt.
Heel liefdevol vind ik het ook niet overkomen eerlijk gezegd, jullie wel? Je kan het met een standpunt niet eens zijn, maar om dan zo onrespectvol om te gaan hiermee?

Zelf ben ik het totaal niet eens met de opvattingen van dr. G.A. van den Brink en zijn manier van communiceren. Maar om hem dan af te beelden met bijvoorbeeld carnavalsoutfit, nee ik hoop dat ik daarvoor bewaard blijf.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zita »

Ik vind het een kwalitatief belabberde column. Is het een column? Volgens mij is het een rij bozige zinnen achter elkaar, maar daarmee schrijf je nog geen column. Refoweb mag voordat ze iets plaatsen ook wel kijken naar kwaliteit, vind ik.
Het betreft nieuws dat al vele weken bekend is.
Met die rij bozige zinnen bereik je echt totaal niets. Wie anti-HSV was, gaat hierdoor niet herbezinnen. Wie anti-anti-HSV was, voelt zich heerlijk in zijn mening bevestigd.

Ik snap niet waarom hier een verbinding met ds G.A. van den Brink wordt gemaakt. Zijn huidige speerpunt is toch helemaal niet de HSV? De overeenkomst is mogelijk een ongenuanceerde communicatiestijl ten aanzien van de rechterflank van de gereformeerde gezindte, maar ds Van den Brink is in het algemeen inhoudelijk en onderbouwd, en deze column is alleen een hoop geschreeuw.

Vind ik.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Piet Puk »

Zita schreef: 14 feb 2024, 14:04 Ik vind het een kwalitatief belabberde column. Is het een column? Volgens mij is het een rij bozige zinnen achter elkaar, maar daarmee schrijf je nog geen column. Refoweb mag voordat ze iets plaatsen ook wel kijken naar kwaliteit, vind ik.
Het betreft nieuws dat al vele weken bekend is.
Met die rij bozige zinnen bereik je echt totaal niets. Wie anti-HSV was, gaat hierdoor niet herbezinnen. Wie anti-anti-HSV was, voelt zich heerlijk in zijn mening bevestigd.

Ik snap niet waarom hier een verbinding met ds G.A. van den Brink wordt gemaakt. Zijn huidige speerpunt is toch helemaal niet de HSV? De overeenkomst is mogelijk een ongenuanceerde communicatiestijl ten aanzien van de rechterflank van de gereformeerde gezindte, maar ds Van den Brink is in het algemeen inhoudelijk en onderbouwd, en deze column is alleen een hoop geschreeuw.

Vind ik.
Omdat ik vind dat dr. G.A. van den Brink ook niet altijd respectvol reageert richting opponenten. Het makkelijkste voorbeeld wat snel in gedachten komt. Kan ook benoemen hoe politieke partijen met elkaar omgaan tijdens de formatie
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Gezang »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 11:17 Wat een trieste column en petitie. Vol met haat. Dat Refoweb zich hiervoor laat gebruiken is mij compleet een raadsel
https://refoweb.nl/dwars/1589/laat-de-h ... gebruiken/
Beetje tokkie collum idd..
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door refo »

Ik snap alleen niet waarom dat hier aangekaart moet worden. Als je niet wilt dat het gezien wordt, zwijg er dan over. Vooral als je hoopt voor dergelijke dingen bewaard te blijven.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Gezang »

Er voor bewaard blijven en het toch opzoeken is natuurlijk een contradictie van jewelste. Mensen die dat zeggen zijn gewoon ongeloofwaardig.

Maar je mag over zon flut column best wel even je mening geven. M
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door merel »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 13:15
merel schreef: 14 feb 2024, 13:04
Herman schreef: 14 feb 2024, 12:35 Een bekladding is een heel duidelijke zinspeling op haat. Logisch dat het dus ook zo wordt opgevat. Dat kan je wel proberen te kleineren, maar daar raak ik niet erg van onder de indruk.
Ik ben het met @ Betiel eens dat hier geen sprake is van haat. Daar zou sprake van zijn geweest als bv een duivelsteken werd gefotoshopt.
Heel liefdevol vind ik het ook niet overkomen eerlijk gezegd, jullie wel? Je kan het met een standpunt niet eens zijn, maar om dan zo onrespectvol om te gaan hiermee?

Zelf ben ik het totaal niet eens met de opvattingen van dr. G.A. van den Brink en zijn manier van communiceren. Maar om hem dan af te beelden met bijvoorbeeld carnavalsoutfit, nee ik hoop dat ik daarvoor bewaard blijf.
Liefdevol is de column zeer zeker niet. Dat ben ik met je eens. Ik vind alleen de actie van de betreffende gemeente ook heel bijzonder. Laat een ieder vrij in welke vertaling iemand wil gebruiken. Er zijn belangrijkere onderwerpen om van wakker te liggen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bourdon16 »

Stomme column en foto.
Laat verder die kinderen op een normale fiets op en neer fietsen. Worden ze hard van.

En ook de Gomarus ligt mijlenver buiten het Paradijs.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Terri »

Bourdon16 schreef: 14 feb 2024, 20:49 Stomme column en foto.
Laat verder die kinderen op een normale fiets op en neer fietsen. Worden ze hard van.

En ook de Gomarus ligt mijlenver buiten het Paradijs.
Zo dit is in ieder geval duidelijke taal, vooral die laatste zin heeft een hoog spijker op z'n kop gehalte.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

merel schreef: 14 feb 2024, 16:36
Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 13:15
merel schreef: 14 feb 2024, 13:04
Herman schreef: 14 feb 2024, 12:35 Een bekladding is een heel duidelijke zinspeling op haat. Logisch dat het dus ook zo wordt opgevat. Dat kan je wel proberen te kleineren, maar daar raak ik niet erg van onder de indruk.
Ik ben het met @ Betiel eens dat hier geen sprake is van haat. Daar zou sprake van zijn geweest als bv een duivelsteken werd gefotoshopt.
Heel liefdevol vind ik het ook niet overkomen eerlijk gezegd, jullie wel? Je kan het met een standpunt niet eens zijn, maar om dan zo onrespectvol om te gaan hiermee?

Zelf ben ik het totaal niet eens met de opvattingen van dr. G.A. van den Brink en zijn manier van communiceren. Maar om hem dan af te beelden met bijvoorbeeld carnavalsoutfit, nee ik hoop dat ik daarvoor bewaard blijf.
Liefdevol is de column zeer zeker niet. Dat ben ik met je eens. Ik vind alleen de actie van de betreffende gemeente ook heel bijzonder. Laat een ieder vrij in welke vertaling iemand wil gebruiken. Er zijn belangrijkere onderwerpen om van wakker te liggen.
Hij zal in de tussentijd misschien gewijzigd zijn, maar ik zie er niets liefdeloos in. Het is een raar verhaal, waar je dus ook zonder veel moeite een rare column over kunt schrijven.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:Stomme column en foto.
Laat verder die kinderen op een normale fiets op en neer fietsen. Worden ze hard van.

En ook de Gomarus ligt mijlenver buiten het Paradijs.
:)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door deschpin »

Grappig, ik heb een beetje feeling bij gebruik van HSV onder Gomaristen en hun thuisfront.
Ze zullen verbaasd zijn maar op school niet officieel in gebruik, dus dan is het goed.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door JanRap »

deschpin schreef: 15 feb 2024, 13:38 Grappig, ik heb een beetje feeling bij gebruik van HSV onder Gomaristen en hun thuisfront.
Ze zullen verbaasd zijn maar op school niet officieel in gebruik, dus dan is het goed.
Ik vraag me wel af hoe dit gaat aflopen. Stel dat de GBS gaat besluiten om bepaalde woorden in de SV te vervangen blijft dan het advies van kracht om de Gomarus te kiezen? Stel dat men op de Gomarus de Bijbel met Uitleg gaat gebruiken of gebruikt? Ik ben in het bezit van documenten waaruit blijkt dat de kerkenraad waar het over gaat ( jaren geleden) zeer forse bezwaren had tegen de Bijbel met Uitleg. Naar mijn beste weten is die kritiek toen in de doofpot gestopt en in der minne geschikt. Ik bedoel te zeggen: Zou de oplossing om kinderen vanwege een afkeer van de HSV naar de Gomarus te sturen wel voldoende doordacht zijn? Getuigt zo'n advies van herderlijke zorg voor de kinderen van de gemeente of is hier iets anders aan de hand?
Plaats reactie