Gereformeerde Gemeenten

Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Dit is een lelijke beschuldiging dat GG predikanten hun kudde verwaarlozen. Er zijn volop predikanten die het vanwege een uitermate sterk gestel voor elkaar krijge om inderdaad overal op- en in te zitten en daarbij ook zorg te hebben voor hun kudde. Typisch dat ik hier als lidmaat van de PKN in de bres moet springen voor GG predikanten.
Geen lelijke beschuldiging. Of ze zorg hebben voor hun kudde kun je het beste aan de kudde zelf vragen. Ken diverse voorbeelden. Mevrouw van diep in de 90 die met geestelijke vragen zit. Ze spreekt haar predikant eens in het jaar (gemeente met minder dan 400 leden). Maar wel overal in kerkelijke blaadjes te zien vanwege extra functies. CV van ds. Mulder werd hier recent aangehaald. Dat kan on-mo-ge-lijk samen gaan met goed pastoraat. Mevrouw uit mijn gemeente die klaagt dat haar hoog bejaarde zus (in een andere gemeente) haar predikant maar één keer op bezoek heeft gehad. Hij staat er ruim 20 jaar...
Als je een roeping hebt tot redden van zielen kan dat toch niet samen gaan met allerlei deputaat schappen, voorzitterschappen, promoties etc.?? Laat dat aan anderen over die dat ook príma kunnen.

Ken ook andere voorbeelden natuurlijk. Consulent die ongeneeslijk iemand heel trouw bezocht. Emeritus predikant die einden reisde om voordat hij een begrafenis ging leiden altijd eerst de familie gesproken wilde hebben en een beeld wilde krijgen van degene die hij moest begraven. Maar die zaten dan ook nergens in.
Laatst gewijzigd door Charles op 15 feb 2024, 11:07, 3 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Wim Anker schreef: 15 feb 2024, 10:48
MGG schreef: 15 feb 2024, 10:43 Hoeveel predikanten zullen minder dan 40 uur aan de eigen gemeente besteden? Het probleem is in mijn ogen dat een deel van de leden een onrealistische verwachtingen heeft. Verder zijn sommige gemeenten zo groot dat een 2e predikant of splitsing geen overbodige luxe zou zijn.
Nou.... ik denk eigenlijk dat veel predikanten die 40 uur in eigen gemeente niet halen.
Dat betwijfel ik sterk. Met 7 werkdagen gaat het hard.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Charles schreef: 15 feb 2024, 10:53
Dit is een lelijke beschuldiging dat GG predikanten hun kudde verwaarlozen. Er zijn volop predikanten die het vanwege een uitermate sterk gestel voor elkaar krijge om inderdaad overal op- en in te zitten en daarbij ook zorg te hebben voor hun kudde. Typisch dat ik hier als lidmaat van de PKN in de bres moet springen voor GG predikanten.
Geen lelijke beschuldiging. Ken diverse voorbeelden. Mevrouw van diep in de 90 die met geestelijke vragen zit. Ze spreekt haar predikant eens in het jaar (gemeente met minder dan 400 leden). Maar wel overal in kerkelijke blaadjes te zien vanwege extra functies. CV van ds. Mulder werd hier recent aangehaald. Dat kan niet samen gaan met goed pastoraat. Mevrouw uit mijn gemeente die klaagt dat haar hoog bejaarde zus (in een andere gemeente) haar predikant maar één keer op bezoek heeft gehad. Hij staat er ruim 20 jaar...
Als je een roeping hebt tot redden van zielen kan dat toch niet samen gaan met allerlei deputaat schappen, voorzitterschappen, promoties etc.?? Laat dat aan anderen over die dat ook príma kunnen.

Ken ook andere voorbeelden natuurlijk. Consulent die ongeneeslijk iemand heel trouw bezocht. Emeritus predikant die einden reisde om voordat hij een begrafenis ging leiden altijd eerst de familie gesproken wilde hebben en een beeld wilde krijgen van degene die hij moest begraven. Maar die zaten dan ook nergens in.
Beoordeeld jij even van een afstandje? Praat je ook wel eens met leden uit die gemeente?
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Nee. Maar ken je die CV?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 15 feb 2024, 10:35
Ik tel 6 dominees. In totaal zijn er 65. Dat is dus ruim 9%. Dat is dus wel een andere verhouding dan zoals jij dat poneert.
https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school

Ik ben wel verheugd als ik het aantal studenten zie. Dat zijn er toch meer dan ik dacht, maar ik volg de GG eigenlijk totaal niet.
Dan tel je niet goed. De helft van de synode bestaat uit predikanten, volgens mij. En de synode kiest deze mensen. En de synodeleden worden ook weer gekozen uit dezelfde beroepsgroep.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Charles schreef: 15 feb 2024, 10:53
Dit is een lelijke beschuldiging dat GG predikanten hun kudde verwaarlozen. Er zijn volop predikanten die het vanwege een uitermate sterk gestel voor elkaar krijge om inderdaad overal op- en in te zitten en daarbij ook zorg te hebben voor hun kudde. Typisch dat ik hier als lidmaat van de PKN in de bres moet springen voor GG predikanten.
Geen lelijke beschuldiging. Of ze zorg hebben voor hun kudde kun je het beste aan de kudde zelf vragen. Ken diverse voorbeelden. Mevrouw van diep in de 90 die met geestelijke vragen zit. Ze spreekt haar predikant eens in het jaar (gemeente met minder dan 400 leden). Maar wel overal in kerkelijke blaadjes te zien vanwege extra functies. CV van ds. Mulder werd hier recent aangehaald. Dat kan on-mo-ge-lijk samen gaan met goed pastoraat. Mevrouw uit mijn gemeente die klaagt dat haar hoog bejaarde zus (in een andere gemeente) haar predikant maar één keer op bezoek heeft gehad. Hij staat er ruim 20 jaar...
Als je een roeping hebt tot redden van zielen kan dat toch niet samen gaan met allerlei deputaat schappen, voorzitterschappen, promoties etc.?? Laat dat aan anderen over die dat ook príma kunnen.

Ken ook andere voorbeelden natuurlijk. Consulent die ongeneeslijk iemand heel trouw bezocht. Emeritus predikant die einden reisde om voordat hij een begrafenis ging leiden altijd eerst de familie gesproken wilde hebben en een beeld wilde krijgen van degene die hij moest begraven. Maar die zaten dan ook nergens in.
Dit klopt mijns inziens. Ik weet één uitzondering, en dat is een dominee die in geen deputaatschap zat en hulpconsulent was. Maar dan hebben we het vermoedelijk over dezelfde.

Hoewel ik promoveren wel een nuttige tijdsbesteding vind voor een dominee, en in sommige gevallen een deputaatschap ook.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Ik tel in de gauwigheid bij de deputaatschappen 72 x de naam van een predikant. Sommigen heb ik meermaals voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Sommigen zijn herders, anderen leraars. De ene is opziener, de andere niet. Laten we ieder beoordelen vanuit de gaven die hem geschonken is en wat minder in menselijke tegenstellingen denken. Of denk na over een andere inrichting van de ambten.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Herman schreef: 15 feb 2024, 11:31 Sommigen zijn herders, anderen leraars. De ene is opziener, de andere niet. Laten we ieder beoordelen vanuit de gaven die hem geschonken is en wat minder in menselijke tegenstellingen denken. Of denk na over een andere inrichting van de ambten.
Klopt, maar dat betekent niet dat een predikant hier niet op aangesproken mag worden. Al met al is ene predikant in dienst van een gemeente en ik weet niet beter dan dat ook predikanten jaarlijks een beoordelingsgesprek krijgen met de kerkenraad. Als deze merkt dat ergens hiaten zijn kan gezocht worden naar een oplossing.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef: 15 feb 2024, 10:40 Probeer je je predikant wel eens te spreken dan?
Dat is inderdaad wel waar het begint. Als ik onze dominee wil spreken mail ik hem en heb ik waarschijnlijk volgende week een afspraak en dat geldt voor iedereen in de gemeente. Maar hij mailt mij natuurlijk niet elke maand met de vraag of ik hem nog wil spreken. Als je niets van je laat horen dan kan het zijn dat je de predikant inderdaad nooit spreekt, hoewel onze dominee toen die kwam de hele gemeente is door geweest voor kennismakingsbezoeken.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Charles schreef: 15 feb 2024, 11:08 Nee. Maar ken je die CV?
Knap dat je op basis daarvan een conclusie trekt. Ja ik ken die CV.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Inwoner »

merel schreef: 15 feb 2024, 11:45
Herman schreef: 15 feb 2024, 11:31 Sommigen zijn herders, anderen leraars. De ene is opziener, de andere niet. Laten we ieder beoordelen vanuit de gaven die hem geschonken is en wat minder in menselijke tegenstellingen denken. Of denk na over een andere inrichting van de ambten.
Klopt, maar dat betekent niet dat een predikant hier niet op aangesproken mag worden. Al met al is ene predikant in dienst van een gemeente en ik weet niet beter dan dat ook predikanten jaarlijks een beoordelingsgesprek krijgen met de kerkenraad. Als deze merkt dat ergens hiaten zijn kan gezocht worden naar een oplossing.
Dat is de juiste weg. Ongenuanceerde opmerkingen op dit forum lijken me dan ook niet juist. Laat problemen daar waar ze opgelost dienen te worden.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef: 15 feb 2024, 10:37
Wel bijzonder dat de gemeente zelfstandig is en dat lijkt zo te blijven. Waarom niet zoals Randburg en Carterton onderdeel van het kerkverband? Of zou dat problemen opleveren t.a.v. liturgie etcetera?
En vooral volgens mij ook op welke dag ze dienst houden. Dat is in die gemeente door de lokale omstandigheden op zaterdag.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Inwoner schreef: 15 feb 2024, 12:10
merel schreef: 15 feb 2024, 11:45
Herman schreef: 15 feb 2024, 11:31 Sommigen zijn herders, anderen leraars. De ene is opziener, de andere niet. Laten we ieder beoordelen vanuit de gaven die hem geschonken is en wat minder in menselijke tegenstellingen denken. Of denk na over een andere inrichting van de ambten.
Klopt, maar dat betekent niet dat een predikant hier niet op aangesproken mag worden. Al met al is ene predikant in dienst van een gemeente en ik weet niet beter dan dat ook predikanten jaarlijks een beoordelingsgesprek krijgen met de kerkenraad. Als deze merkt dat ergens hiaten zijn kan gezocht worden naar een oplossing.
Dat is de juiste weg. Ongenuanceerde opmerkingen op dit forum lijken me dan ook niet juist. Laat problemen daar waar ze opgelost dienen te worden.
Blijkbaar functioneren bepaalde predikanten op pastoraal vlak onvoldoende en wordt dit door meerderen herkend.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 15 feb 2024, 11:48
Zeeuw schreef: 15 feb 2024, 10:40 Probeer je je predikant wel eens te spreken dan?
Dat is inderdaad wel waar het begint. Als ik onze dominee wil spreken mail ik hem en heb ik waarschijnlijk volgende week een afspraak en dat geldt voor iedereen in de gemeente. Maar hij mailt mij natuurlijk niet elke maand met de vraag of ik hem nog wil spreken. Als je niets van je laat horen dan kan het zijn dat je de predikant inderdaad nooit spreekt, hoewel onze dominee toen die kwam de hele gemeente is door geweest voor kennismakingsbezoeken.
Juist. Het werkt 2 kanten op. Als ik onze dominee app heb ik zeer waarschijnlijk vandaag reactie. Andersom: hij kan moeilijk eens per zoveel tijd de hele gemeente appen hoe het met ze gaat.
Plaats reactie