Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Het is ook niet juist: de leegloop is al royaal in de periode van ds. Karens begonnen, al werd dat lange tijd nog gecamoufleerd door de hoge geboortecijfers.
Ook zie je dat niet heel duidelijk in de statistieken van de CGK Werkendam, die weliswaar veel ex-GG'ers ontvangt, maar ook veel uitstroom heeft richting PKN en Frontrunners.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Tiberius schreef: 13 feb 2024, 07:26 Het is ook niet juist: de leegloop is al royaal in de periode van ds. Karens begonnen, al werd dat lange tijd nog gecamoufleerd door de hoge geboortecijfers.
Ook zie je dat niet heel duidelijk in de statistieken van de CGK Werkendam, die weliswaar veel ex-GG'ers ontvangt, maar ook veel uitstroom heeft richting PKN en Frontrunners.
'Profiteert' de HHG er niet van? Die zitten nog in een best klein gebouw viel mij onlangs nog op.
CBG
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 sep 2021, 20:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CBG »

Ik ken best wat mensen in de GG Werkendam en het viel me op dat met de komst van de nieuwe predikant de ontevredenheid sterk toenam.
Dat is mijn beeld van de zaak, maar ik ben inderdaad slechts een buitenstaander.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bourdon16 schreef: 13 feb 2024, 07:32
Tiberius schreef: 13 feb 2024, 07:26 Het is ook niet juist: de leegloop is al royaal in de periode van ds. Karens begonnen, al werd dat lange tijd nog gecamoufleerd door de hoge geboortecijfers.
Ook zie je dat niet heel duidelijk in de statistieken van de CGK Werkendam, die weliswaar veel ex-GG'ers ontvangt, maar ook veel uitstroom heeft richting PKN en Frontrunners.
'Profiteert' de HHG er niet van? Die zitten nog in een best klein gebouw viel mij onlangs nog op.
Ik beschrijf slechts een grote, algemene lijn.
Er is daarnaast in de GG wat instroom vanuit de OOGiN en Vrije GGiN te Werkendam, en wat uitstroom richting de HHG, maar dat zijn maar kleine stroompjes.
Je moet bedenken dat CGK Werkendam in veel opzichten een GG lijkt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

CBG schreef: 13 feb 2024, 07:36 Ik ken best wat mensen in de GG Werkendam en het viel me op dat met de komst van de nieuwe predikant de ontevredenheid sterk toenam.
Dat is mijn beeld van de zaak, maar ik ben inderdaad slechts een buitenstaander.
Die komst zal ook wel meespelen, ja.
De nieuwe predikant probeerde denk ik te krampachtig in de schoenen van de vorige predikant te gaan staan, met daarbij een behoorlijk rigide persoonlijkheid (waarvan zijn coronabrief en dat begrafenisprotocol voorbeelden zijn).
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Komt dat begrafenisprotocol van de ds? Volgens mij zijn het voornamelijk de kerkenraden en hebben de dominees een stuk minder moeite met zingen tijdens een rouwdienst of de aanwezigheid van de kist in de dienst.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 13 feb 2024, 07:47
CBG schreef: 13 feb 2024, 07:36 Ik ken best wat mensen in de GG Werkendam en het viel me op dat met de komst van de nieuwe predikant de ontevredenheid sterk toenam.
Dat is mijn beeld van de zaak, maar ik ben inderdaad slechts een buitenstaander.
Die komst zal ook wel meespelen, ja.
De nieuwe predikant probeerde denk ik te krampachtig in de schoenen van de vorige predikant te gaan staan, met daarbij een behoorlijk rigide persoonlijkheid (waarvan zijn coronabrief en dat begrafenisprotocol voorbeelden zijn).
Is dat protocol dan van de laatste jaren?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Er zijn wel meer gemeenten die veel leden kwijt geraakt zijn toch? (en zouden de geboortes lager liggen? Omdat dit als reden genoemd wordt dat het soms niet zo snel zichtbaar is)
GG Goes, in 23 jaar, 500 leden
GG Capelle aan den IJssel-Middelwetering: in 23 jaar: 300 leden

Er zijn ook gemeenten die duidelijk groeien, bijv. GG Boskoop in 23 jaar: 300 leden erbij.
GG Rotterdam-Zuid wijk, in 23 jaar: 120 leden erbij.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Johann Gottfried Walther schreef: 13 feb 2024, 09:27 Er zijn wel meer gemeenten die veel leden kwijt geraakt zijn toch? (en zouden de geboortes lager liggen? Omdat dit als reden genoemd wordt dat het soms niet zo snel zichtbaar is)
GG Goes, in 23 jaar, 500 leden
GG Capelle aan den IJssel-Middelwetering: in 23 jaar: 300 leden

Er zijn ook gemeenten die duidelijk groeien, bijv. GG Boskoop in 23 jaar: 300 leden erbij.
GG Rotterdam-Zuid wijk, in 23 jaar: 120 leden erbij.
In het algemeen daalt het geboortecijfer in de GG. Grote mutaties hebben vaak een reden.
Goes bijvoorbeeld grote uitstroom naar HHK, PKN (en CGK?).

Boskoop flinke groei door verhuizingen.

GG Rotterdam-Zuid aantrekkelijk voor studenten. De gemeente is anders dan een gemiddelde GG en is daardoor aantrekkelijk voor sommige leden uit omliggende gemeenten.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

newton schreef: 13 feb 2024, 08:16 Komt dat begrafenisprotocol van de ds? Volgens mij zijn het voornamelijk de kerkenraden en hebben de dominees een stuk minder moeite met zingen tijdens een rouwdienst of de aanwezigheid van de kist in de dienst.
Het protocol is hooguit een bevestiging van wat al jaren de gewoonte was in Werkendam. Het was blijkbaar nodig om het redelijk gedetailleerd op schrift te stellen, maar het is dus geen dictaat van de dominee.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef: 13 feb 2024, 07:47
CBG schreef: 13 feb 2024, 07:36 Ik ken best wat mensen in de GG Werkendam en het viel me op dat met de komst van de nieuwe predikant de ontevredenheid sterk toenam.
Dat is mijn beeld van de zaak, maar ik ben inderdaad slechts een buitenstaander.
Die komst zal ook wel meespelen, ja.
De nieuwe predikant probeerde denk ik te krampachtig in de schoenen van de vorige predikant te gaan staan, met daarbij een behoorlijk rigide persoonlijkheid (waarvan zijn coronabrief en dat begrafenisprotocol voorbeelden zijn).
Dominee Karens heeft het in het begin ook 'moeilijk' gehad in Werkendam, mede omdat hij vergeleken werd met zijn vader J. Karens. Maar als een dominee ergens zo lang heeft gestaan, blijft het altijd lastig voor een nieuwe dominee.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

GGotK schreef: 13 feb 2024, 10:18
newton schreef: 13 feb 2024, 08:16 Komt dat begrafenisprotocol van de ds? Volgens mij zijn het voornamelijk de kerkenraden en hebben de dominees een stuk minder moeite met zingen tijdens een rouwdienst of de aanwezigheid van de kist in de dienst.
Het protocol is hooguit een bevestiging van wat al jaren de gewoonte was in Werkendam. Het was blijkbaar nodig om het redelijk gedetailleerd op schrift te stellen, maar het is dus geen dictaat van de dominee.
Tiberius, ken je de betreffende predikant persoonlijk? Hoe kom je aan die kwalificatie 'rigide persoonlijkheid'?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Ik heb wel eens een begrafenis in GG Werkendam gehad (2015) en daar mocht een CGK predikant een bijdrage doen. ( zwager van de overledene)
Dezelfde predikant sprak bij het graf van zijn zwager in GG Wijk en Aalburg.
Volgens mij was het een jaar of 10 geleden niet zo strikt allemaal.

Ik vond het ook wel pijnlijk dat mijn vader niet in de kerk mocht staan tijdens de rouwdienst. Omdat we geen eigen kerkgebouw hebben huurt de kerkenraad een andere kerk. En dan gelden de regels van betreffend kerkgebouw.
Dat vind ik ook best ver gaan. Het is dan onder verantwoordelijkheid van je eigen kerkenraad. Maar toch bepaalt de andere kerkenraad de vorm.
En soms kom je daar pas achter als de kaart al gedrukt is

newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

helma schreef: 13 feb 2024, 10:45 Ik heb wel eens een begrafenis in GG Werkendam gehad (2015) en daar mocht een CGK predikant een bijdrage doen. ( zwager van de overledene)
Dezelfde predikant sprak bij het graf van zijn zwager in GG Wijk en Aalburg.
Volgens mij was het een jaar of 10 geleden niet zo strikt allemaal.

Ik vond het ook wel pijnlijk dat mijn vader niet in de kerk mocht staan tijdens de rouwdienst. Omdat we geen eigen kerkgebouw hebben huurt de kerkenraad een andere kerk. En dan gelden de regels van betreffend kerkgebouw.
Dat vind ik ook best ver gaan. Het is dan onder verantwoordelijkheid van je eigen kerkenraad. Maar toch bepaalt de andere kerkenraad de vorm.
En soms kom je daar pas achter als de kaart al gedrukt is
Hier zijn de regels helaas ook nogal strikt, waarbij vooral het niet mogen zingen voor mij echt onbegrijpelijk is. Maar recent een begrafenis onder verantwoording van een andere GG kerkenraad, in ons kerkgebouw, mocht wel gezongen worden. Dan wordt dus niet alles afgedwongen.
Helaas is het rouwcentrum bij de begraafplaats verkocht en gaat plaats maken voor woningen. Als je als GG lid wilt zingen zul je nu uit moeten wijken naar een van de kerken van de PKN.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Ik begrijp de weerstand tegen zingen van Psalmen in een rouwdienst helemaal niet. Het zingen van Psalmen is juist zo heilzaam. In welke situatie van het leven dan ook.
Plaats reactie