Rouwdienst of dankdienst

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bonny »

Gezang schreef: 10 feb 2024, 20:05 GG Werkendam spant in dat documentje ook heel de tijd de Bijbel voor het karretje. Ben benieuwd waar ze die concrete regels uit Bijbel halen. Ze noemen verder geen teksten.

Diep triest dat ze zo druk zijn met de vorm van de godsdienst.
Men verwijst op pagina 2 onder Kerkelijke orde naar 1 Korinthiers 15:40.
Kerkelijke orde
1. Bij het invullen van de brochure willen wij u erop attenderen dat de kerkenraad beleid heeft
vastgesteld voor het verloop van een rouwdienst en begrafenis binnen onze gemeente. Het
invullen van de laatste wensen en het kerkelijk beleid dienen dan ook overeen te komen. Dit
vanuit de Bijbelse notie dat de Heere wil dat alles, ook onze begrafenis, met orde zal
geschieden (1 Korinthe 15:40 ).
2. Soberheid en eenvoud zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Daarom willen wij
hieronder de richtlijnen noemen zoals deze door de kerkenraad zijn vastgesteld.
1 Korinthiers 15:40
En er zijn hemelse lichamen, en er zijn aardse lichamen; maar een andere is de heerlijkheid der hemelse, en een andere der aardse.
Ik zie het verband niet zo snel... Daarnaast wordt ik erg verdrietig van dit dictaat.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bourdon16 »

De overledene moet zo min mogelijk verplaatst worden lees ik.

Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

Gezang schreef: 10 feb 2024, 20:05 GG Werkendam spant in dat documentje ook heel de tijd de Bijbel voor het karretje. Ben benieuwd waar ze die concrete regels uit Bijbel halen. Ze noemen verder geen teksten.

Diep triest dat ze zo druk zijn met de vorm van de godsdienst.
En vervolgens is RF weer druk met het bekritiseren van een document wat op (bijna) niemand van ons van toepassing is.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 10 feb 2024, 20:37
Gezang schreef: 10 feb 2024, 20:05 GG Werkendam spant in dat documentje ook heel de tijd de Bijbel voor het karretje. Ben benieuwd waar ze die concrete regels uit Bijbel halen. Ze noemen verder geen teksten.

Diep triest dat ze zo druk zijn met de vorm van de godsdienst.
En vervolgens is RF weer druk met het bekritiseren van een document wat op (bijna) niemand van ons van toepassing is.
Al vind ik er ook iets van, ik begrijp niet goed waarom een protocol van een willekeurige gemeente hier besproken moet worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Erskinees »

Dat een kerkenraad regels stelt omdat het eigen kerkgebouw bijv. gebruikt wordt, snap ik deels. Al vind ik het altijd erg jammer dat er niet gezongen wordt of de kist niet in de kerkzaal staat. Maar dit protocol gaat wel bijzonder ver. Bij een aantal Zeeuwse gemeenten zie ik overigens ongeveer hetzelfde protocol online staan. Het is ook een GG-dingetje denk ik: alles zoveel mogelijk dichttimmeren met regels i.p.v. wat meer relaxt met verschillen om kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Hendrikus »

Erskinees schreef: 10 feb 2024, 20:53 Dat een kerkenraad regels stelt omdat het eigen kerkgebouw bijv. gebruikt wordt, snap ik deels. Al vind ik het altijd erg jammer dat er niet gezongen wordt of de kist niet in de kerkzaal staat. Maar dit protocol gaat wel bijzonder ver.
Nou... in het onderhavige document zegt de kerkenraad nog dat ze liever niet willen dat er tijdens de rouwdienst gezongen wordt, dat is daar niet gebruikelijk, maar als de familie dat nou per se wil, dan mag één versje toch wel, te kiezen door de kerkenraad. Dat is ruimer dan wat ik uit het verleden ken: daar werd in een rouwdienst absoluut niet gezongen - tenzij de dominee en/of kerkenraad ervan overtuigd was dat de overledene "goed heen" was, dan mocht het wel. Dat ging dus nog verder, want het al dan toestaan dat er gezongen wordt tijdens de rouwdienst was dan impliciet een oordeel over de eeuwige staat van de overledene. En dat oordeel komt ons niet toe, ook niet impliciet.
~~Soli Deo Gloria~~
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Bertiel »

Erskinees schreef: 10 feb 2024, 20:53 Dat een kerkenraad regels stelt omdat het eigen kerkgebouw bijv. gebruikt wordt, snap ik deels. Al vind ik het altijd erg jammer dat er niet gezongen wordt of de kist niet in de kerkzaal staat. Maar dit protocol gaat wel bijzonder ver. Bij een aantal Zeeuwse gemeenten zie ik overigens ongeveer hetzelfde protocol online staan. Het is ook een GG-dingetje denk ik: alles zoveel mogelijk dichttimmeren met regels i.p.v. wat meer relaxt met verschillen om kunnen gaan.
Er zijn wel HHK’s die ook een bijzonder uitgebreid protocol hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
MGG schreef: 10 feb 2024, 20:37
Gezang schreef: 10 feb 2024, 20:05 GG Werkendam spant in dat documentje ook heel de tijd de Bijbel voor het karretje. Ben benieuwd waar ze die concrete regels uit Bijbel halen. Ze noemen verder geen teksten.

Diep triest dat ze zo druk zijn met de vorm van de godsdienst.
En vervolgens is RF weer druk met het bekritiseren van een document wat op (bijna) niemand van ons van toepassing is.
Al vind ik er ook iets van, ik begrijp niet goed waarom een protocol van een willekeurige gemeente hier besproken moet worden.
Het is mijns inziens niet erg om een protocol te bespreken, want is het is een aangelegen onderwerp. Ik zie de bespreking graag los van de desbetreffende gemeente, omdat in meer gemeenten een dergelijk protocol is, opgeschreven of niet.

Een ieder zal in meer of mindere mate er mee te maken krijgen. Overigens herken een strak protocol niet van de begrafenis van mijn vader die zijn eigen wensen (afwijkend van de gebruikelijke ‘GG-gewoonte’) zelf had genoteerd en wat wij als familie hebben gehonoreerd. Mijn vader en moeder was/zijn kerkelijk meelevend in de GG, maar daar is in heel goede verstandhouding en respect met de wensen en ons als familie omgegaan. Niets dan lof daarover. Van enig protocol of regels was niets merkbaar, de trouwpsalm is gezongen, persoonlijke woorden zijn gesproken, het geheel is gefilmd (zowel de dienst als op de begraafplaats). Ontspannen, met zorg en wederzijds respect en in goed overleg.

In zoverre dat mogelijk is zie ik er met waardering op terug.

Als ik een dergelijk protocol voortijdig toegestuurd had gekregen had ik inwendig al wel wat strijd gehad. Want het geeft zelfs richtlijnen over zaken waar een kerkenraad niet over gaat. Niet over de rouwkaart, niet over de condoleance, niet over bloemen, niet over de locatie van de dienst, niet over… . Het lijkt mij al lastig om zo in een dergelijke situatie het gesprek aan te gaan, vooral als er afwijkende wensen zijn. Dat is wel het laatste waar je dan op zit te wachten. Ik zie het nut er ook niet zo van in.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

Als je het niet eens bent met dit protocol, dan begraaf je iemand toch zonder toezicht kerkenraad? Dan kan het in een rouwcentrum, met zelf gekozen liederen en een leespreek naar keuze.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

Dat zou ik in dat geval ook willen inderdaad. Al zou ik dan maar een externe dominee inhuren. Geen sprake van dat ik hiermee akkoord zou gaan. Leiden van begrafenissen zou in zo'n plaats een leuke bijverdienste kunnen zijn.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

merel schreef: 10 feb 2024, 21:38 Als je het niet eens bent met dit protocol, dan begraaf je iemand toch zonder toezicht kerkenraad? Dan kan het in een rouwcentrum, met zelf gekozen liederen en een leespreek naar keuze.
Inderdaad zo eenvoudig is het. Een familielid heeft ondanks bezwaren tegen de prediking nooit de hervormde kerk willen verlaten. In lijn met de laatste wil was de begrafenis vanuit de dorpskerk. Het is een kleine moeite om je 1 dienst te schikken naar de plaatselijke gewoontes.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

MGG schreef: 10 feb 2024, 22:28
merel schreef: 10 feb 2024, 21:38 Als je het niet eens bent met dit protocol, dan begraaf je iemand toch zonder toezicht kerkenraad? Dan kan het in een rouwcentrum, met zelf gekozen liederen en een leespreek naar keuze.
Inderdaad zo eenvoudig is het. Een familielid heeft ondanks bezwaren tegen de prediking nooit de hervormde kerk willen verlaten. In lijn met de laatste wil was de begrafenis vanuit de dorpskerk. Het is een kleine moeite om je 1 dienst te schikken naar de plaatselijke gewoontes.
Het grote verschil is natuurlijk dat de gemiddelde PKN gemeente geen enkele moeite heeft met een dienst waar geen bloemen zijn en/of psalmen oude berijming gezongen wordt.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 10 feb 2024, 22:16 Dat zou ik in dat geval ook willen inderdaad. Al zou ik dan maar een externe dominee inhuren. Geen sprake van dat ik hiermee akkoord zou gaan. Leiden van begrafenissen zou in zo'n plaats een leuke bijverdienste kunnen zijn.
Raar idee. Zo iemand heeft geen band met overledene en de nabestaanden. Er is vast een bekende of een familielid die een korte overdenking kan houden.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 10 feb 2024, 22:40
DDD schreef: 10 feb 2024, 22:16 Dat zou ik in dat geval ook willen inderdaad. Al zou ik dan maar een externe dominee inhuren. Geen sprake van dat ik hiermee akkoord zou gaan. Leiden van begrafenissen zou in zo'n plaats een leuke bijverdienste kunnen zijn.
Raar idee. Zo iemand heeft geen band met overledene en de nabestaanden. Er is vast een bekende of een familielid die een korte overdenking kan houden.
Ik denk dat in de gemiddelde Ger Gem tijdens de dienst niet gesproken wordt over het ( geloofs) leven van de overledene. Dit om de schijn van mens verheerlijking te voorkomen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door MGG »

merel schreef: 10 feb 2024, 22:39
MGG schreef: 10 feb 2024, 22:28
merel schreef: 10 feb 2024, 21:38 Als je het niet eens bent met dit protocol, dan begraaf je iemand toch zonder toezicht kerkenraad? Dan kan het in een rouwcentrum, met zelf gekozen liederen en een leespreek naar keuze.
Inderdaad zo eenvoudig is het. Een familielid heeft ondanks bezwaren tegen de prediking nooit de hervormde kerk willen verlaten. In lijn met de laatste wil was de begrafenis vanuit de dorpskerk. Het is een kleine moeite om je 1 dienst te schikken naar de plaatselijke gewoontes.
Het grote verschil is natuurlijk dat de gemiddelde PKN gemeente geen enkele moeite heeft met een dienst waar geen bloemen zijn en/of psalmen oude berijming gezongen wordt.
Klopt, maar qua inhoud van de prediking kan je een behoorlijke mismatch hebben.
Plaats reactie