Hier ben ik met je eens.DDD schreef: ↑31 jan 2024, 19:04
Dat geldt naar mijn voorlopig inzicht trouwens net zo goed voor de term 'beperkte verzoening'. De DL zeggen juist dat de verzoening overvloedig genoegzaam is voor de zonden van de gehele wereld. Bij de DL past mijns inziens níet zo goed de term beperkte verzoening, maar beter de term particuliere verzoening.
Hoewel ook in dit verband alles staat of valt met de inhoud die je ergens aan geeft. Want natuurlijk brengt de leer van de uitverkiezing ook een beperking mee. Toch is zulk woordgebruik niet neutraal. Ook als je het goed kunt uitleggen, geeft het een bepaalde connotatie.
Wat is hypercalvinisme?
Re: Wat is hypercalvinisme?
-
https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ld-hervorm
Opnieuw is er onrust rond dominee Gert van den Brink. De hersteld-hervormde predikant zou spreken op een avond in Staphorst, maar ziet daar vanaf. Reden: de kerkenraad van de Hersteld Hervormde Gemeente verzoekt hem dringend thuis te blijven.
Tja, wat zou dr vd Brink te verliezen hebben als hij wel erheen zou gaan?
Opnieuw is er onrust rond dominee Gert van den Brink. De hersteld-hervormde predikant zou spreken op een avond in Staphorst, maar ziet daar vanaf. Reden: de kerkenraad van de Hersteld Hervormde Gemeente verzoekt hem dringend thuis te blijven.
- J.C. Philpot
Ik wist niet van deze mogelijkheid, maar mooi dat de kerkorde deze mogelijkheid biedt, en men op deze manier de controverse in het dorp hopelijk weet te beperken.
Wel jammer dat ook dit weer in de openbare media moet. Maar je raakt ervaan gewend, en aan de andere kant went het nooit.
Wel jammer dat ook dit weer in de openbare media moet. Maar je raakt ervaan gewend, en aan de andere kant went het nooit.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 feb 2024, 19:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
GoodwillGeytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 19:19 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ld-hervorm
TriestGeytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 19:19 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ld-hervorm
-
Ja, ik zou die mensen die vanuit hun kerk dit organiseren geen strobreed in de weg willen zitten. Wellicht was het een idee om te vragen of hun eigen dominee ook mocht spreken.tja schreef: ↑07 feb 2024, 19:48TriestGeytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 19:19 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ld-hervorm
Tjonge, wat treurig van de Staphorsters. Dit is wel heel laag om een dominee te weigeren.
Verstandige stap van ze, komt alleen maar gedoe van.Geytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 19:51Ja, ik zou die mensen die vanuit hun kerk dit organiseren geen strobreed in de weg willen zitten. Wellicht was het een idee om te vragen of hun eigen dominee ook mocht spreken.tja schreef: ↑07 feb 2024, 19:48TriestGeytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 19:19 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ld-hervorm
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Nee, dat is de reden niet. Hij wordt verzocht thuis te blijven. Eigenlijk is er dus geen reden. Dat is wel heel laag bij de grond. Ik kan helaas niet heel het artikel lezen, maar zo komt het nu op mij over. Is er nog een serieuze reden genoemd?pierre27 schreef: ↑07 feb 2024, 21:23Verstandige stap van ze, komt alleen maar gedoe van.Geytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 19:51Ja, ik zou die mensen die vanuit hun kerk dit organiseren geen strobreed in de weg willen zitten. Wellicht was het een idee om te vragen of hun eigen dominee ook mocht spreken.tja schreef: ↑07 feb 2024, 19:48TriestGeytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 19:19 https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... ld-hervorm
Ik probeer de feiten duidelijk te hebben voor mezelf:
Er is een particulier, interkerkelijk initiatief voor toerustingsavonden in een dorp. Eén van de kerkenraden van dat dorp verzoekt een spreker - behorend tot hun kerkverband- dringend om niet deel te nemen. De kerkenraad gebruikt een artikel van hun kerkorde om dit verzoek kracht bij te zetten.
Zie ik dit juist?
Er is een particulier, interkerkelijk initiatief voor toerustingsavonden in een dorp. Eén van de kerkenraden van dat dorp verzoekt een spreker - behorend tot hun kerkverband- dringend om niet deel te nemen. De kerkenraad gebruikt een artikel van hun kerkorde om dit verzoek kracht bij te zetten.
Zie ik dit juist?
-
Ja.Ararat schreef: ↑07 feb 2024, 21:34 Ik probeer de feiten duidelijk te hebben voor mezelf:
Zie ik dit juist?
Cyrillus schreef: ↑07 feb 2024, 21:33Nee, dat is de reden niet. Hij wordt verzocht thuis te blijven. Eigenlijk is er dus geen reden. Dat is wel heel laag bij de grond. Ik kan helaas niet heel het artikel lezen, maar zo komt het nu op mij over. Is er nog een serieuze reden genoemd?pierre27 schreef: ↑07 feb 2024, 21:23Verstandige stap van ze, komt alleen maar gedoe van.Geytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 19:51Ja, ik zou die mensen die vanuit hun kerk dit organiseren geen strobreed in de weg willen zitten. Wellicht was het een idee om te vragen of hun eigen dominee ook mocht spreken.
ND schreef:Van den Brink was uitgenodigd te komen spreken tijdens een bijeenkomst van Geloofsavonden Staphorst. Dat is een particulier initiatief van mensen uit verschillende kerken in Staphorst, die toerustingsavonden organiseren rond Bijbelse thema’s. Eerder spraken de predikanten Paul Visser en Arie Simons tijdens de drukbezochte avonden, die ook online te zien zijn. Volgens een van de organisatoren is de kerkenraad van de Hersteld Hervormde Gemeente in Staphorst ‘geen fan van die avonden’.
Dank je! Ik zou zeggen: de gelegenheid om het gesprek aan te gaan.Ararat schreef: ↑07 feb 2024, 21:38Cyrillus schreef: ↑07 feb 2024, 21:33Nee, dat is de reden niet. Hij wordt verzocht thuis te blijven. Eigenlijk is er dus geen reden. Dat is wel heel laag bij de grond. Ik kan helaas niet heel het artikel lezen, maar zo komt het nu op mij over. Is er nog een serieuze reden genoemd?pierre27 schreef: ↑07 feb 2024, 21:23Verstandige stap van ze, komt alleen maar gedoe van.Geytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 19:51
Ja, ik zou die mensen die vanuit hun kerk dit organiseren geen strobreed in de weg willen zitten. Wellicht was het een idee om te vragen of hun eigen dominee ook mocht spreken.ND schreef:Van den Brink was uitgenodigd te komen spreken tijdens een bijeenkomst van Geloofsavonden Staphorst. Dat is een particulier initiatief van mensen uit verschillende kerken in Staphorst, die toerustingsavonden organiseren rond Bijbelse thema’s. Eerder spraken de predikanten Paul Visser en Arie Simons tijdens de drukbezochte avonden, die ook online te zien zijn. Volgens een van de organisatoren is de kerkenraad van de Hersteld Hervormde Gemeente in Staphorst ‘geen fan van die avonden’.
-
De visie zit bij bepaalde groepen zo ingebakken dat een gesprek niet veel zin heeft. Het voordeel is dat iedereen internet heeft en er zat te vinden is waarbij mensen hun hart kunnen ophalen. Ze zouden ook dr de Vries of van Vlastuin kunnen vragen. Waarom zou dr vd Brink moeten komen?
Ik lees regelmatig van mensen die aan het nadenken zijn geslagen en tot andere inzichten zijn gekomen. Dus dat inbakken valt wel mee. En waarom dr. Van den Brink? Hij durft de waarheid te zeggen en onderbouwt dat ook.Geytenbeekje schreef: ↑07 feb 2024, 21:57De visie zit bij bepaalde groepen zo ingebakken dat een gesprek niet veel zin heeft. Het voordeel is dat iedereen internet heeft en er zat te vinden is waarbij mensen hun hart kunnen ophalen. Ze zouden ook dr de Vries of van Vlastuin kunnen vragen. Waarom zou dr vd Brink moeten komen?