Herziene Statenvertaling

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HersteldHervormd »

Volgens mij zit dit in het verkeerde topic toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Floppy »

Maanenschijn schreef: 06 feb 2024, 16:44 Ik zou mij eerst van de hele bijdrage en context willen vergewissen voordat ik verregaande conclusies trek. Een enkele quote kan wel eens andere lading hebben als bedoeld.
In dat geval valt het RD wel iets te verwijten. Maar ik ben het met je eens dat ik zelf ook wel die hele bijdrage zou willen horen/lezen. Ik verwacht dit ook niet helemaal van Ds. Heemskerk eigenlijk.
Online
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: 06 feb 2024, 16:44
Floppy schreef:Ik verbaasde me over de opmerking van ds. Heemskerk die pas in het RD stond:
https://www.rd.nl/artikel/1051531-ds-k- ... g-behouden
RD schreef:De apostelen citeren in het Nieuwe Testament teksten uit het Oude Testament letterlijk. „Als de apostelen geen enkele aanpassing wilden, dan past het ons ook geen grote aanpassingen in de tekst van de Bijbel door te voeren.”
Dat zei ds. D. Heemskerk vrijdagavond in Hendrik-Ido-Ambacht tijdens een regiobijeenkomst van de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS) over „de waarde van de Statenvertaling”.
Dit kan niemand toch met droge ogen beweren? Dat er letterlijk uit het OT wordt geciteerd? Het is overduidelijk, ook voor een volslagen leek, dat dit niet het geval is. De apostelen citeerden zelfs niet letterlijk uit de Septuaginta.
Ik zou mij eerst van de hele bijdrage en context willen vergewissen voordat ik verregaande conclusies trek. Een enkele quote kan wel eens andere lading hebben als bedoeld.
Precies. Ik dacht juist dat de journalist mogelijk de volgende zin vergeten was: Maar nu de apostelen nogal vrij omgaan met de bijbeltekst, past het ons niet om een vertaling heilig te verklaren. Maar ik bedacht al snel dat dit misschien iets al te logisch geredeneerd was. :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door helma »

Ze vroegen zich hier af of de SV toen al bestond...
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Piet Puk »

Wat een trieste column en petitie. Vol met haat. Dat Refoweb zich hiervoor laat gebruiken is mij compleet een raadsel
https://refoweb.nl/dwars/1589/laat-de-h ... gebruiken/
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HersteldHervormd »

Refoweb profileert zich als een soort Brinkiaans spreekbuis met een revolutionair refo geluid.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

een column mag toch een beetje triggeren?
En trouwens ik zie meer haat in de reactie onder van hierboven dan in de column
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef: 14 feb 2024, 11:23 een column mag toch een beetje triggeren?
En trouwens ik zie meer haat in de reactie onder van hierboven dan in de column
Natuurlijk mag het triggeren, maar als je vermeld dat er een collecte plaatsvind voor Stellafietsjes en het kerkgebouw amateuristisch beklad met leuzen vind ik dat je echt een forse grens over gaat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door parsifal »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 11:17 Wat een trieste column en petitie. Vol met haat. Dat Refoweb zich hiervoor laat gebruiken is mij compleet een raadsel
https://refoweb.nl/dwars/1589/laat-de-h ... gebruiken/
Inderdaad triest.

De onderliggende kritiek op het schooladvies deel ik wel, maar door het in zo'n satirische vorm te gieten bereik je alleen wat applaus van de mensen die het al met je eens waren en verwijdering van degenen die je eigenlijk zou moeten bereiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 11:27
Bertiel schreef: 14 feb 2024, 11:23 een column mag toch een beetje triggeren?
En trouwens ik zie meer haat in de reactie onder van hierboven dan in de column
Natuurlijk mag het triggeren, maar als je vermeld dat er een collecte plaatsvind voor Stellafietsjes en het kerkgebouw amateuristisch beklad met leuzen vind ik dat je echt een forse grens over gaat.
welke grens, ik moest om allebei wil grinniken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door merel »

prima collumn, niets mis mee.
Piet Puk schreef: 14 feb 2024, 11:27
Bertiel schreef: 14 feb 2024, 11:23 een column mag toch een beetje triggeren?
En trouwens ik zie meer haat in de reactie onder van hierboven dan in de column
Natuurlijk mag het triggeren, maar als je vermeld dat er een collecte plaatsvind voor Stellafietsjes en het kerkgebouw amateuristisch beklad met leuzen vind ik dat je echt een forse grens over gaat.
Het is vreemder dat een kerk zich bemoeit met de schoolkeuze.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

vooral over zo'n thema
en dan geld er voor vrijmaken ook
kan beter naar de zending!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door merel »

Mee eens. Ik begrijp sowieso de enorme heisa en het gejeremieer over een Bijbelvertaling niet. Maak je druk om belangrijkere dingen en wees blij dat iemand de bijbel lees. Natuurlijk kan je zeggen dat een bepaalde vertaling dichter bij de grondteksten staan. Die nuance kan door een predikant uitgelegd worden.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Herman »

Ik begrijp het ook niet, maar het lijkt me dan weer verkeerd om jouw mening aan die mensen op te leggen door het subtiel af te doen als onzin. Zij kiezen voor een principiële houding richting de bijbel en dat is ten alle tijde te waarderen. En ze zijn bereid de consequenties te aanvaarden van hun overtuigingen. Door bijvoorbeeld een andere school te overwegen. Maar dat is overigens niet erg, want voordat Driestar-Wartburg wat groter werd ging een heel groot gedeelte van de Alblasserwaard al naar de Gomarus in Gorinchem. Nu komt daar dus dit argument bij.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 14 feb 2024, 11:32 vooral over zo'n thema
en dan geld er voor vrijmaken ook
kan beter naar de zending!
Dit argument vind ik sterk en zwak tegelijk. Vergeleken met de zending zijn heel veel uitgaven minder belangrijk. Bijvoorbeeld een vakantie, etentje of een kerk die vaker dan nodig geschilderd wordt.
Plaats reactie