Vraag (algemeen)

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

2 Samuël 15:7 Ten einde nu van veertig jaar is het geschied, dat Absalom tot den koning zeide: Laat mij toch heengaan en mijn gelofte die ik den HEERE beloofd heb, te Hebron betalen.'

Tot mijn verbazing lees ik in de BMU mogelijk is hier 'vier jaar' bedoeld.

De Bijbel is geïnspireerd, dus ooit stond elke letter goed. Heeft iemand een idee waarom de BMU de optie geeft dat hier 4 jaar bedoeld wordt? Matthew Henry gaat in zijn verklaring niet in op de 40 jaar. Zelf kom ik niet verder dan
A Bij het overschrijven zijn fouten gemaakt.
B Het heeft iets te maken met hoe Joden met getallen omgaan.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Roos2018 »

MGG schreef: 01 feb 2024, 22:46 2 Samuël 15:7 Ten einde nu van veertig jaar is het geschied, dat Absalom tot den koning zeide: Laat mij toch heengaan en mijn gelofte die ik den HEERE beloofd heb, te Hebron betalen.'

Tot mijn verbazing lees ik in de BMU mogelijk is hier 'vier jaar' bedoeld.

De Bijbel is geïnspireerd, dus ooit stond elke letter goed. Heeft iemand een idee waarom de BMU de optie geeft dat hier 4 jaar bedoeld wordt? Matthew Henry gaat in zijn verklaring niet in op de 40 jaar. Zelf kom ik niet verder dan
A Bij het overschrijven zijn fouten gemaakt.
B Het heeft iets te maken met hoe Joden met getallen omgaan.
מִקֵּ֖ץ אַרְבָּעִ֣ים שָׁנָ֑ה staat er in de tekst: aan het eind van 40 jaar.

commentaar van Rashi:
at the end of forty years: [from the time] that the Israelites requested a king from Samuel, came about [this] rebellion and drop [of prestige] in the monarchy.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door J.C. Philpot »

MGG schreef: 01 feb 2024, 22:46 2 Samuël 15:7 Ten einde nu van veertig jaar is het geschied, dat Absalom tot den koning zeide: Laat mij toch heengaan en mijn gelofte die ik den HEERE beloofd heb, te Hebron betalen.'

Tot mijn verbazing lees ik in de BMU mogelijk is hier 'vier jaar' bedoeld.

De Bijbel is geïnspireerd, dus ooit stond elke letter goed. Heeft iemand een idee waarom de BMU de optie geeft dat hier 4 jaar bedoeld wordt? Matthew Henry gaat in zijn verklaring niet in op de 40 jaar. Zelf kom ik niet verder dan
A Bij het overschrijven zijn fouten gemaakt.
B Het heeft iets te maken met hoe Joden met getallen omgaan.
Hier kun je er wat over vinden:
https://seminary.bju.edu/theology-in-3d ... cism-coup/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

MGG schreef: 01 feb 2024, 22:46 A Bij het overschrijven zijn fouten gemaakt.
B Het heeft iets te maken met hoe Joden met getallen omgaan.
Met deze twee punten kom je niet veel verder, of je moet een gerenommeerd theoloog zijn die dit vakgebied beheerst.

In lijn met Rashi lijkt me de kanttekening het best. Deze stelt alleen de vraag dat ze niet weten op welke tijdsperiode die 40 jaar betrekking hebben.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door MGG »

J.C. Philpot schreef: 02 feb 2024, 08:09
MGG schreef: 01 feb 2024, 22:46 2 Samuël 15:7 Ten einde nu van veertig jaar is het geschied, dat Absalom tot den koning zeide: Laat mij toch heengaan en mijn gelofte die ik den HEERE beloofd heb, te Hebron betalen.'

Tot mijn verbazing lees ik in de BMU mogelijk is hier 'vier jaar' bedoeld.

De Bijbel is geïnspireerd, dus ooit stond elke letter goed. Heeft iemand een idee waarom de BMU de optie geeft dat hier 4 jaar bedoeld wordt? Matthew Henry gaat in zijn verklaring niet in op de 40 jaar. Zelf kom ik niet verder dan
A Bij het overschrijven zijn fouten gemaakt.
B Het heeft iets te maken met hoe Joden met getallen omgaan.
Hier kun je er wat over vinden:
https://seminary.bju.edu/theology-in-3d ... cism-coup/
Bedank voor het delen van de link.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Heeft een van jullie ervaring met een robotstofzuiger? Wat zijn de voor -en nadelen? Welke stofzuiger hebben jullie? Ik lees op internet dat een stofzuiger van Litroux als beste uit de bus komt. Kent iemand deze stofzuiger?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 08 feb 2024, 18:29 Heeft een van jullie ervaring met een robotstofzuiger? Wat zijn de voor -en nadelen? Welke stofzuiger hebben jullie? Ik lees op internet dat een stofzuiger van Litroux als beste uit de bus komt. Kent iemand deze stofzuiger?
Wij hebben er een en het bevalt ontzettend goed. Wij hebben wel eentje met laadstation, van het merk Roomba.

Ik heb me er ook destijds lang in verdiept maar dit merk zegt mij niks eigenlijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 08 feb 2024, 18:29 Heeft een van jullie ervaring met een robotstofzuiger? Wat zijn de voor -en nadelen? Welke stofzuiger hebben jullie? Ik lees op internet dat een stofzuiger van Litroux als beste uit de bus komt. Kent iemand deze stofzuiger?
Wij hebben er één en we vinden het ongeveer de beste investering ooit. Hij kan stofzuigen en dweilen: roborock. Voordelen: dweilt onder de bank en het bed, we zetten hem aan als we weg gaan en komen terug in een schoon huis. Nadelen: voor ons geen. Wel bedenken we bij het aanschaffen van nieuwe meubels of hij bijvoorbeeld tussen stoelpoten door kan. Wel even alle snoertjes opzij halen. We hebben een automatische 'leegreservoir' erbij gekocht dat maakt het nog fijner. Als hij stuk gaat komt er per direct een nieuwe vermoed ik 🙂.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Een dweil functie klinkt aanlokkelijk, maar durf ik met eiken houten vloeren niet echt aan. Dat die ik dan liever zelf.
Kloppen de aangegeven m2 ook? En hoe zit het met drempels en inloop matten? Neemt hij die ook mee?

Wij hebben beneden veel ruimte, om en nabij de 100 m2. Het zou jammer zijn als het apparaat halverwege leeg is.
Hoe werkt het trouwens boven? Schermen jullie de trap af?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

merel schreef: 08 feb 2024, 23:37 Een dweil functie klinkt aanlokkelijk, maar durf ik met eiken houten vloeren niet echt aan. Dat die ik dan liever zelf.
Kloppen de aangegeven m2 ook? En hoe zit het met drempels en inloop matten? Neemt hij die ook mee?

Wij hebben beneden veel ruimte, om en nabij de 100 m2. Het zou jammer zijn als het apparaat halverwege leeg is.
Hoe werkt het trouwens boven? Schermen jullie de trap af?
Die dingen hebben toch een laadstation? Als ze zich zwak voelen, gaan ze even naar de oplader, om wat later hun weg te vervolgen.
Bij grasmaaiers zie je ook iets dergelijks.
En verder moet je je wel even verdiepen in het fenomeen. Je bent natuurlijk niet de enige in Nederland met drempels, matten en een trap.
Dus daar zijn allang oplossingen voor.
Al denk ik niet dat zo'n ding matten optilt om eronder te zuigen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

De trap is zo'n beetje de enige locatie die je zelf moet bijhouden, daar valt 'moppie' zoals we ons extra gezinslid hebben genoemd met dank aan alle sensoren ook niet vanaf. Ik adviseer Roomba van iRobot.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door FlyingEagle »

We hebben een Roomba maar dat is nog een wat oude versie. Dus over klein kinderspeelgoed rijdt het gewoon heen. Maar tegenwoordig zijn er veel slimmere apparaten.

Ik vind het een uitkomst, doet ‘s nachts z’n rondje en ‘s morgens een schone vloer
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

refo schreef: 09 feb 2024, 07:11
merel schreef: 08 feb 2024, 23:37 Een dweil functie klinkt aanlokkelijk, maar durf ik met eiken houten vloeren niet echt aan. Dat die ik dan liever zelf.
Kloppen de aangegeven m2 ook? En hoe zit het met drempels en inloop matten? Neemt hij die ook mee?

Wij hebben beneden veel ruimte, om en nabij de 100 m2. Het zou jammer zijn als het apparaat halverwege leeg is.
Hoe werkt het trouwens boven? Schermen jullie de trap af?
Die dingen hebben toch een laadstation? Als ze zich zwak voelen, gaan ze even naar de oplader, om wat later hun weg te vervolgen.
Bij grasmaaiers zie je ook iets dergelijks.
En verder moet je je wel even verdiepen in het fenomeen. Je bent natuurlijk niet de enige in Nederland met drempels, matten en een trap.
Dus daar zijn allang oplossingen voor.
Al denk ik niet dat zo'n ding matten optilt om eronder te zuigen.
Ik weet dat ze laadstations hebben. Ik zou het alleen storend vinden alls 3/4 gedaan is en het apparaat vervolgens 6 uur moet opladen. Ik zou het fijn vinden als hij tijdens werktijd/ schooltijd stofzuigt. Dat scheelt weer. Daarnaast hoor ik wisselende verhalen over de detectie functie. Als je instelt dat drempels meegenomen worden, werkt de val bescherming van de trap niet. Althans dat heeft een collega.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

https://bestbuytest.org/robotstofzuiger ... 9cQAvD_BwE

Ik kwam deze link tegen. De Litroux schijnt een een groot oppervlak te zuigen en relatief goedkoop te zijn.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door ejvl »

merel schreef: 08 feb 2024, 18:29 Heeft een van jullie ervaring met een robotstofzuiger? Wat zijn de voor -en nadelen? Welke stofzuiger hebben jullie? Ik lees op internet dat een stofzuiger van Litroux als beste uit de bus komt. Kent iemand deze stofzuiger?
Wij hebben deze:
Xiaomi Dreame Bot L10 Pro

Waar je op moet letten:
- Met huisdieren moet je wel opletten dat een "ongelukje" niet door het hele huis verspreidt wordt.
- Alles moet netjes en strak zijn, slingerende zaken op de vloer helpen niet mee.
- Ik vind nog altijd, het is niet zo goed als met de hand.
Plaats reactie