Herziene Statenvertaling

Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Inwoner »

Ambtenaar schreef: 25 jan 2024, 16:15
Inwoner schreef: 25 jan 2024, 14:49
Misschien is het vruchtbaarder als je je stelling onderbouwt in hoeverre er een hetze is ontstaan tegen de HSV, waarom dat volgens jou zo is en wat de daarmee gepaarde gevolgen zijn, in plaats van dit soort oneliners?
Er zijn predikanten zonder noemenswaardige opleiding die fel van leer zijn getrokken tegen de HSV. Daar is met name sprake van in bepaalde obscure kerkgenootschappen en kerkverbanden, waar een serieus gesprek niet van de grond komt vanwege o.a. de status die aan predikanten wordt toegekend. Dat lijkt me al voldoende onderbouwing.
Wat is volgens jou de uitleg van 'obscure kerkgenootschappen en kerkverbanden'? Duid dat eens wat nader?
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 25 jan 2024, 16:21
Ambtenaar schreef: 25 jan 2024, 16:15
Inwoner schreef: 25 jan 2024, 14:49
Misschien is het vruchtbaarder als je je stelling onderbouwt in hoeverre er een hetze is ontstaan tegen de HSV, waarom dat volgens jou zo is en wat de daarmee gepaarde gevolgen zijn, in plaats van dit soort oneliners?
Er zijn predikanten zonder noemenswaardige opleiding die fel van leer zijn getrokken tegen de HSV. Daar is met name sprake van in bepaalde obscure kerkgenootschappen en kerkverbanden, waar een serieus gesprek niet van de grond komt vanwege o.a. de status die aan predikanten wordt toegekend. Dat lijkt me al voldoende onderbouwing.
Ik ben toch wel benieuwd naar de niet noemenswaardige opleiding eigenlijk. Kan je daar ons wat meer achtergrond info over geven?
Hij doelt op kerkverbanden die geen onbijbelse opleidingseisen opleggen. Ik vermoed dat alles wat geen universitaire studie theologie is onder de noemer niet noemenswaardig valt.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bourdon16 »

Ambtenaar schreef: 25 jan 2024, 16:15
Inwoner schreef: 25 jan 2024, 14:49
Misschien is het vruchtbaarder als je je stelling onderbouwt in hoeverre er een hetze is ontstaan tegen de HSV, waarom dat volgens jou zo is en wat de daarmee gepaarde gevolgen zijn, in plaats van dit soort oneliners?
Er zijn predikanten zonder noemenswaardige opleiding die fel van leer zijn getrokken tegen de HSV. Daar is met name sprake van in bepaalde obscure kerkgenootschappen en kerkverbanden, waar een serieus gesprek niet van de grond komt vanwege o.a. de status die aan predikanten wordt toegekend. Dat lijkt me al voldoende onderbouwing.
Gebruik toch niet dezelfde harde taal als de tegenstanders van de hsv helaas hebben gebruikt. Dat is niet nodig denk ik.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 25 jan 2024, 16:21
Ik ben toch wel benieuwd naar de niet noemenswaardige opleiding eigenlijk. Kan je daar ons wat meer achtergrond info over geven?
Dat betreft alle kerkverbanden ter rechterzijde van de GG. Die predikanten ontberen in principe de opleiding om predikant te kunnen zijn.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Erskinees »

Jammer dat door deze bekende discussie het artikel van De Vries zo naar de achtergrond verdwijnt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Herman »

Erskinees schreef: 25 jan 2024, 17:06 Jammer dat door deze bekende discussie het artikel van De Vries zo naar de achtergrond verdwijnt.
Ja, wat wil je daar dan graag over kwijt of welk punt moeten we bediscussiëren?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Ik deed weer een praktijktest. Een gezin dat aan tafel de SV leest, mét uitvoerige huisgodsdienst, dagboek, etc. Een serieus meelevend hersteld hervormd gezin.

Ik vroeg aan dochter (15 jaar, tweetalig VWO, intelligent en gespreksvaardig) wat mitsgaders betekent: ze had geen idee. Het hele gezin is bovengemiddeld begaafd, misschien één kind uitgezonderd.

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dit anders zou uitpakken, maar heb maar niet verder gevraagd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Tiberius »

De anti-HSV-soap gaat weer veder:

"Ouders worden volgens ingewijden vanuit een reformatorische kerk in Alblasserdam 'onder druk gezet' om hun kinderen van Driestar-Wartburg weg te halen. Aanleiding is het feit dat docenten van de school groen licht kregen om gebruik te maken van de Herziene Statenvertaling (HSV)."

https://cvandaag.nl/99714-kerk-zet-oude ... MGpUMUE9PQ
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Henk J »

Wat is 'onder druk zetten'? Is het rondsturen van een brief waarin een voorkeur voor een andere school wordt uitgesproken, mede vanwege de HSV, onder druk zetten? Vind ik nog wel meevallen. Verder zal er vanaf de kansel misschien wat over gezegd worden en misschien ook op huisbezoek maar ik denk niet dat er leden worden uitgeschreven. Dus dan valt het nog wel mee met die 'druk'.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Floppy »

Henk J schreef: 29 jan 2024, 15:38 Wat is 'onder druk zetten'? Is het rondsturen van een brief waarin een voorkeur voor een andere school wordt uitgesproken, mede vanwege de HSV, onder druk zetten? Vind ik nog wel meevallen. Verder zal er vanaf de kansel misschien wat over gezegd worden en misschien ook op huisbezoek maar ik denk niet dat er leden worden uitgeschreven. Dus dan valt het nog wel mee met die 'druk'.
Het rondsturen van een brief is een vorm van druk uitoefenen.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

alle niet bijbelse gewetensdwang is druk uitoefenen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Herman »

Ik vind het allemaal wel meevallen. Volgens mij toont het artikel niet aan dat er druk wordt uitgeoefend. Misschien dat iemand dat advies van die Stichting aan Cvandaag kan laten lezen, dan zouden uit de daar gelezen formuleringen conclusies getrokken kunnen worden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door pierre27 »

Herman schreef: 29 jan 2024, 15:55 Ik vind het allemaal wel meevallen. Volgens mij toont het artikel niet aan dat er druk wordt uitgeoefend. Misschien dat iemand dat advies van die Stichting aan Cvandaag kan laten lezen, dan zouden uit de daar gelezen formuleringen conclusies getrokken kunnen worden.
Wijze opmerking, Cvandaag is vaker selectief;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Erskinees »

Onder druk zetten is een groot woord. Tegelijkertijd lees je wel over een ouderavond over dit onderwerp (waar de voorkeur voor Gomarus natuurlijk ook uitgebreid aan de orde zal komen), wat natuurlijk een vorm is van overtuigen. Ook is de brief ook namens de kerken gestuurd, wat een bepaalde autoriteit geeft aan deze schoolvoorkeur. CVandaag noemt het onder druk zetten. Het is in ieder geval een bepaalde vorm van beïnvloeden. Al met al is het treurig en onbegrijpelijk.

Gaan deze scholen ook uit van de GG te Alblasserdam?
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Wim Anker »

In de laatste WS worden een tweetal voorbeelden genoemd waarin de vertaling van de HSV als onnodig of onjuist wordt aangegeven t.o.v. de SV.

1. 2 Kon. 8:1
SV: 'want de HEERE heeft een honger geroepen..."
HSV: Want de HEERE heeft een hongersnood aangekondigd:

Reactie WS: Met het wegnemen van het woord 'geroepen' haalt de HSV de regering van alle dingen uit Gods hand. Als de HEERE een honger roept, dan is Hij het die regeert. De honger is Zijn dienaar en scherprechter. Als Hij die honger alleen maar aankondigt, hoeft Hij niet Degene te zijn Die de honger ook veroorzaakt en brengt. Prachtige beeldspraak verdwijnt, terwijl niemand problemen zal hebben met de uitleg van het woord 'geroepen'.

2. Hebr. 11:7a

SV: "Door het geloof heeft Noach, door Goddelijke aanspraak vermaand zijnde van de dingen die nog niet gezien werden, en bevreesd geworden zijnde , de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin;"
HSV: "Door het geloof heeft Noach, toen hij een aanwijzing van van God ontvangen had, van de dingen die nog niet te zien waren uit ontzag [voor God] de ark gebouwd, tot redding van zijn gezin."

Reactie WS: "Een aanwijzing van God te ontvangen" is toch veel zwakker en vrijblijvender geformuleerd dan vermaand te worden "door Goddelijke aanspraak"? Daarnaast is 'bevreesd geworden zijnde" in de Bijbel voor Gods kinderen (zoals Noach) niet alleen een vrees uit angst, maar ook een vrees gevoed vanuit de liefde tot God. Dat komt niet terug in 'ontzag voor God'. Dit laatste doet echt tekort aan de drijfveer van Noach om de ark te bouwen.

Snijd bovenstaande hout, vraag ik de geachte talenkenners onder ons?
Plaats reactie