Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Ik leg het verschil uit. Ik zeg niks. Maar je begrijpt het niet. De prediking komt tot allen, de toepassing, het onderwerp zijn allen die echt geloven.

In de doop: het teken en zegel komt tot allen, de belofte van in Christus geheiligd zijn is voor Gods kinderen, van eeuwigheid verkoren. En zo is het formulier geschreven volgens jouw 'oude' kerk.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ararat »

Verduidelijkingsvraag: Als ik het goed begrijp komen de kinderen middels de doop op 'de erve van het verbond'. Waar zijn de (nog) ongedoopte kinderen van christelijke ouders?
Geloven is een werkwoord
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef: 20 jan 2024, 20:12 Verduidelijkingsvraag: Als ik het goed begrijp komen de kinderen middels de doop op 'de erve van het verbond'. Waar zijn de (nog) ongedoopte kinderen van christelijke ouders?
Die zijn ook op de 'erve van het verbond'. Dewijl dan de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zo zal men de kinderen, als erfgenamen van het Rijk Gods en van Zijn verbond, dopen.
HersteldHervormd
Berichten: 6170
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef: 20 jan 2024, 20:02
HersteldHervormd schreef: 20 jan 2024, 19:42
Piet Puk schreef: 20 jan 2024, 19:33
HersteldHervormd schreef: 20 jan 2024, 19:22 Ik heb een vraag: Wat is de visie van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op de kinderdoop en het verbond wat daar bij hoort (of niet?!). Weet iemand dit?
Door de doop kom je op de 'erve van het verbond '.
Ohke, maar ben je dan wel of niet in dat verbond volgens de GGiN?
Nee, dat is enkel voor de uitverkorenen
Aha, maar wat houd het erve van het verbond dan in? Zien ze binnen de GGiN de doop wel als opvolging van de besnijdenis? Want een besnedeling was duidelijk wel in het verbond.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef: 20 jan 2024, 20:18
Ararat schreef: 20 jan 2024, 20:12 Verduidelijkingsvraag: Als ik het goed begrijp komen de kinderen middels de doop op 'de erve van het verbond'. Waar zijn de (nog) ongedoopte kinderen van christelijke ouders?
Die zijn ook op de 'erve van het verbond'. Dewijl dan de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zo zal men de kinderen, als erfgenamen van het Rijk Gods en van Zijn verbond, dopen.
Dat dacht ik ook, maar ik las dit:
Piet Puk schreef: 20 jan 2024, 19:33 Door de doop kom je op de 'erve van het verbond '.
Geloven is een werkwoord
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Ja, en tegelijkertijd tegen HersteldHervormd: voorwerpelijk wel, maar het doopformulier zegt niet dat dat de doop zalig maakt (je in het verbond brengt) maar het ' vannieuws geboren worden'.

Nu is dat heel divers opgelost in de geloofsleer in diverse kerken: de veronderstelde wedergeboorte, tweeërlei kinderen van het verbond of het onderscheid 'op de erve van' of 'in' het verbond.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ararat »

Dus -als ik het goed zie- gebeurt in de GGiN hetzelfde als bij Kuyper: de verkiezing koppelen aan het verbond.
Geloven is een werkwoord
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 20 jan 2024, 20:29 Ja, en tegelijkertijd tegen HersteldHervormd: voorwerpelijk wel, maar het doopformulier zegt niet dat dat de doop zalig maakt (je in het verbond brengt) maar het ' vannieuws geboren worden'.

Nu is dat heel divers opgelost in de geloofsleer in diverse kerken: de veronderstelde wedergeboorte, tweeërlei kinderen van het verbond of het onderscheid 'op de erve van' of 'in' het verbond.
De H.C. is toch duidelijk? Zal men ook de jonge kinderen dopen? Ja het, want mitsdien zij, alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn ……Het is volgens de H.C. dus het vetgedrukte
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hendrien »

huisman schreef: 20 jan 2024, 20:39
Ad Anker schreef: 20 jan 2024, 20:29 Ja, en tegelijkertijd tegen HersteldHervormd: voorwerpelijk wel, maar het doopformulier zegt niet dat dat de doop zalig maakt (je in het verbond brengt) maar het ' vannieuws geboren worden'.

Nu is dat heel divers opgelost in de geloofsleer in diverse kerken: de veronderstelde wedergeboorte, tweeërlei kinderen van het verbond of het onderscheid 'op de erve van' of 'in' het verbond.
De H.C. is toch duidelijk? Zal men ook de jonge kinderen dopen? Ja het, want mitsdien zij, alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn ……Het is volgens de H.C. dus het vetgedrukte
Dit is ook voorwerpelijk…
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef: 20 jan 2024, 20:51 Dit is ook voorwerpelijk…
Ten diepste wel. Huisman leert dat je in het verbond kan zijn en toch verloren kan gaan. Jouw oude kerk leert dat allen die in het verbond der genade begrepen zijn behouden worden krachtens Gods verkiezend welbehagen. Dus is het 'in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn' van vraag 74 voorwerpelijk.

Dat dit gevolgen heeft voor de visie op het verbond en de prediking van de beloften van het verbond laat ik even buiten beschouwing.
Geytenbeekje
Berichten: 8303
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef: 20 jan 2024, 20:38 Dus -als ik het goed zie- gebeurt in de GGiN hetzelfde als bij Kuyper: de verkiezing koppelen aan het verbond.
Ja, omdat beiden zaken tot troost zijn voor Gods Kerk.
Piet Puk
Berichten: 5471
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Piet Puk »

Ararat schreef: 20 jan 2024, 20:38 Dus -als ik het goed zie- gebeurt in de GGiN hetzelfde als bij Kuyper: de verkiezing koppelen aan het verbond.
Maar wel de andere kant op dan.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5461
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door pierre27 »

Hendrien schreef: 20 jan 2024, 19:44
Piet Puk schreef: 20 jan 2024, 19:33
HersteldHervormd schreef: 20 jan 2024, 19:22 Ik heb een vraag: Wat is de visie van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op de kinderdoop en het verbond wat daar bij hoort (of niet?!). Weet iemand dit?
Door de doop kom je op de 'erve van het verbond '.
Zelfs dat werd echt niet gezegd in mijn oude gemeente. Alleen dat het doopsformulier onderwerpelijk was opgesteld en niet voorwerpelijk. Wat dit precies betekende is me nog steeds niet duidelijk.
Zat je in de Fluiterstraat?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5461
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef: 20 jan 2024, 21:04
Hendrien schreef: 20 jan 2024, 20:51 Dit is ook voorwerpelijk…
Ten diepste wel. Huisman leert dat je in het verbond kan zijn en toch verloren kan gaan. Jouw oude kerk leert dat allen die in het verbond der genade begrepen zijn behouden worden krachtens Gods verkiezend welbehagen. Dus is het 'in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn' van vraag 74 voorwerpelijk.

Dat dit gevolgen heeft voor de visie op het verbond en de prediking van de beloften van het verbond laat ik even buiten beschouwing.
Respect voor je uitleg, gelijk voor mij ook helder wat de verschillen zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17451
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 20 jan 2024, 21:04
Hendrien schreef: 20 jan 2024, 20:51 Dit is ook voorwerpelijk…
Ten diepste wel. Huisman leert dat je in het verbond kan zijn en toch verloren kan gaan. Jouw oude kerk leert dat allen die in het verbond der genade begrepen zijn behouden worden krachtens Gods verkiezend welbehagen. Dus is het 'in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn' van vraag 74 voorwerpelijk.

Dat dit gevolgen heeft voor de visie op het verbond en de prediking van de beloften van het verbond laat ik even buiten beschouwing.
Voorwerpelijk dopen? Weer wat geleerd. Je zou er bijna baptist van worden ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie