GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 16 jan 2024, 22:09
Tiberius schreef: 16 jan 2024, 19:11
Ararat schreef: 16 jan 2024, 19:07
Tiberius schreef: 16 jan 2024, 16:49
Het maakt mij niet zo veel uit hoe jij het ziet, het gaat mij om een Bijbeltekst, omdat je zegt dat de Bijbel zichzelf anders tegenspreekt.
Mijn vraag is: welke Bijbeltekst bedoel je?
Ik vermoed dat DIA als bron een stukje tekst uit het zonderegister in het formulier van het Heilig Avondmaal in gedachten heeft ("verstorven heiligen", engelen, andere schepselen aanroepen).

Maar dat is geen Bijbeltekst. Zelf heb ik er nooit zo diep over nagedacht, dus ben wel benieuwd naar een evt Bijbelse onderbouwing.
Aanroepen mag natuurlijk helemaal niet, maar daar gaat het hier niet over.
Ik ben ook wel benieuwd naar de Bijbeltekst.
Maar kunt u ook uitleggen wat het wezenlijke verschil is? We hebben alles in richting radicaal af te wijzen.
Geef eerst maar eens de Bijbeltekst(en) waar jij op baseert dat David iets doet wat tegen die Bijbeltekst(en) is. Daar ben ik wel benieuwd naar.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef: 16 jan 2024, 22:06
DDD schreef: 16 jan 2024, 19:59 Ik was zondagmorgen nog in een gematigde GB-gemeente. En daar kwam in de preek wel degelijk de vraag aan de orde of de gemeenteleden ook écht een schaap van de goede Herder zijn, of dat we toch behoren bij 'de schare'.

Meer in het algemeen herken ik het niet echt.
Wat is een gematigde GB-gemeente?
En ken jij de Gereformeerde Bond goed dan?
Ik ken voor zover ik weet heel kerkelijk Nederland vrij goed, met uitzondering van de pinksterbeweging en de NPB/OGG; en de GB ook.

Een gematigde bondsgemeente is een gemeente die op een schaal van links naar rechts van 1-10 tussen de 2 en 3 scoort. :D Vaak zingt de gemeente uit het Liedboek of nieuwe Liedboek.

Als je het ruim neemt, zou je 1 ook nog mee kunnen nemen, maar dat zou je ook vrij links kunnen noemen. Alleen is dat in PKN-termen nog steeds rechts, daarom kan dat ook wel.

Ik heb ooit met een oud-forumlid bediscussieerd of de gemeente tot de GB behoort, maar dat staat in ieder geval wel in het beleidsplan en op de website. Ik zie weinig verschil met rechts confessioneel.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 16 jan 2024, 14:05 In mijn ogen is het de tendens van de rechterflank van de PKN die steeds meer neigt naar bijvoorbeeld een GKV. Het lijkt er een beetje op dat de geschiedenis zich gaat herhalen. Een tijd terug was de GKV modern, maar wel ergens nog gereformeerd. Daar heeft een duidelijke verschuiving plaatsgevonden tot wat het nu is. De rechterkant van de PKN lijkt precies eenzelfde richting op te gaan. Modern, maar gereformeerd is het nu nog, maar je ziet dit al hier en daar verschuiven.
Het is mij nog steeds niet helder waar die neiging uit blijkt.

De GKV bestaat niet meer. Dus onhelder naar welke periode je verwijst in het bestaan van de GKV en welke kenmerken je daarbij voor ogen hebt. In mijn jeugd hadden mijn ouders vrienden uit de GKV en die waren op bepaalde punten strikter in de leer dan wij gewone Hervormden.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 16 jan 2024, 16:16
Dat klopt! En meerdere herkennen het, maar sommige blijven roepen dat er niets aan de hand is....
Meerdere mensen niet afkomstig uit de NHK/PKN of de GKV herkennen het. Maar als ik vraag om onderbouwing, dan blijft die achterwege.

Ik zal niet ontkennen dan de GB zich ontwikkelt, maar als bijv. de GG zich naar rechts beweegt dan lijkt het of anderen zich verder ter linkerzijde bevinden.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 16 jan 2024, 16:17 Je mag best roepen dat er niks aan de hand is. Er zijn hier vast forummers die dat daadwerkelijk vinden. Het is dan wel handig om dat gewoon te onderbouwen.
Dat noem je ook wel omgekeerde bewijslast.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef: 16 jan 2024, 23:21
HersteldHervormd schreef: 16 jan 2024, 14:05 In mijn ogen is het de tendens van de rechterflank van de PKN die steeds meer neigt naar bijvoorbeeld een GKV. Het lijkt er een beetje op dat de geschiedenis zich gaat herhalen. Een tijd terug was de GKV modern, maar wel ergens nog gereformeerd. Daar heeft een duidelijke verschuiving plaatsgevonden tot wat het nu is. De rechterkant van de PKN lijkt precies eenzelfde richting op te gaan. Modern, maar gereformeerd is het nu nog, maar je ziet dit al hier en daar verschuiven.
Het is mij nog steeds niet helder waar die neiging uit blijkt.

De GKV bestaat niet meer. Dus onhelder naar welke periode je verwijst in het bestaan van de GKV en welke kenmerken je daarbij voor ogen hebt. In mijn jeugd hadden mijn ouders vrienden uit de GKV en die waren op bepaalde punten strikter in de leer dan wij gewone Hervormden.
T is vrij simpel.
De GKV die op een gegeven moment (deels) NGK geworden is/was altijd (gedeeltelijk) wars van het bevindelijk-gereformeerde gedachtegoed. Pas was op dit forum iets over een predikant geschreven die wel het bevindelijk-gereformeerde gedachtegoed preekte ( jaren 90) en daar werd protest over ingediend omdat men vond dat iedereen wederom geboren was. Die tendens zie je dus nu ook in het deel dat zich GB noemt, of verbonden weet met GB. Jij zult toch ook wel verschillen zien in prediking tussen nu en 15 jaar geleden? Persoonlijk heb ik het idee dat iedereen ( dus ook GGiN bijv) opgeschoven is naar een bepaalde kant toe. Gemeenten die achter de beginselen van GB staan meer naar heiligmaking en preken vanuit de GGiN meer accent op het Christocentrische geluid. Heb niet het idee dat de GG rechtser is geworden, wellicht wel dat de flanken meer uit elkaar zijn gegroeid.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: 16 jan 2024, 23:30 T is vrij simpel.
De GKV die op een gegeven moment (deels) NGK geworden is/was altijd (gedeeltelijk) wars van het bevindelijk-gereformeerde gedachtegoed. Pas was op dit forum iets over een predikant geschreven die wel het bevindelijk-gereformeerde gedachtegoed preekte ( jaren 90) en daar werd protest over ingediend omdat men vond dat iedereen wederom geboren was. Die tendens zie je dus nu ook in het deel dat zich GB noemt, of verbonden weet met GB. Jij zult toch ook wel verschillen zien in prediking tussen nu en 15 jaar geleden? Persoonlijk heb ik het idee dat iedereen ( dus ook GGiN bijv) opgeschoven is naar een bepaalde kant toe. Gemeenten die achter de beginselen van GB staan meer naar heiligmaking en preken vanuit de GGiN meer accent op het Christocentrische geluid. Heb niet het idee dat de GG rechtser is geworden, wellicht wel dat de flanken meer uit elkaar zijn gegroeid.
Ik merk weinig van verschillen in prediking. Maar misschien valt het mij niet op, omdat ik deel uit maakt van het gereformeerde smaldeel binnen de PKN.

En welk verschil denk je dan op te merken. Heligmaking is naar mijn idee altijd deel geweest van de prediking.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef: 16 jan 2024, 23:44
Geytenbeekje schreef: 16 jan 2024, 23:30 T is vrij simpel.
De GKV die op een gegeven moment (deels) NGK geworden is/was altijd (gedeeltelijk) wars van het bevindelijk-gereformeerde gedachtegoed. Pas was op dit forum iets over een predikant geschreven die wel het bevindelijk-gereformeerde gedachtegoed preekte ( jaren 90) en daar werd protest over ingediend omdat men vond dat iedereen wederom geboren was. Die tendens zie je dus nu ook in het deel dat zich GB noemt, of verbonden weet met GB. Jij zult toch ook wel verschillen zien in prediking tussen nu en 15 jaar geleden? Persoonlijk heb ik het idee dat iedereen ( dus ook GGiN bijv) opgeschoven is naar een bepaalde kant toe. Gemeenten die achter de beginselen van GB staan meer naar heiligmaking en preken vanuit de GGiN meer accent op het Christocentrische geluid. Heb niet het idee dat de GG rechtser is geworden, wellicht wel dat de flanken meer uit elkaar zijn gegroeid.
Ik merk weinig van verschillen in prediking. Maar misschien valt het mij niet op, omdat ik deel uit maakt van het gereformeerde smaldeel binnen de PKN.

En welk verschil denk je dan op te merken. Heligmaking is naar mijn idee altijd deel geweest van de prediking.
Uiterlijke zaken maar ook zaken zoals leden aan het avondmaal zijn verhoudingsgewijs 15 jaar hetzelfde als nu? Want dat soort zaken komen wel overeen met de soort prediking.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 16 jan 2024, 22:21
-DIA- schreef: 16 jan 2024, 22:09
Tiberius schreef: 16 jan 2024, 19:11
Ararat schreef: 16 jan 2024, 19:07

Ik vermoed dat DIA als bron een stukje tekst uit het zonderegister in het formulier van het Heilig Avondmaal in gedachten heeft ("verstorven heiligen", engelen, andere schepselen aanroepen).

Maar dat is geen Bijbeltekst. Zelf heb ik er nooit zo diep over nagedacht, dus ben wel benieuwd naar een evt Bijbelse onderbouwing.
Aanroepen mag natuurlijk helemaal niet, maar daar gaat het hier niet over.
Ik ben ook wel benieuwd naar de Bijbeltekst.
Maar kunt u ook uitleggen wat het wezenlijke verschil is? We hebben alles in richting radicaal af te wijzen.
Geef eerst maar eens de Bijbeltekst(en) waar jij op baseert dat David iets doet wat tegen die Bijbeltekst(en) is. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Dat kan ik niet, maar ik heb wel mijn principes die we vanouds hanteren. Als dit on-Bijbels dan maar een ban? Hoe kunt u eisen van mij wat ik niet weet, maar waarvan ik wel overtuigd ben. Hoe kunt u dat doen? :quoi

Allemaal een goede nacht gewenst, en dat wens ik (mag dat?) ook mezelf toe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 17 jan 2024, 01:16
Tiberius schreef: 16 jan 2024, 22:21
-DIA- schreef: 16 jan 2024, 22:09
Tiberius schreef: 16 jan 2024, 19:11
Aanroepen mag natuurlijk helemaal niet, maar daar gaat het hier niet over.
Ik ben ook wel benieuwd naar de Bijbeltekst.
Maar kunt u ook uitleggen wat het wezenlijke verschil is? We hebben alles in richting radicaal af te wijzen.
Geef eerst maar eens de Bijbeltekst(en) waar jij op baseert dat David iets doet wat tegen die Bijbeltekst(en) is. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Dat kan ik niet, maar ik heb wel mijn principes die we vanouds hanteren. Als dit on-Bijbels dan maar een ban? Hoe kunt u eisen van mij wat ik niet weet, maar waarvan ik wel overtuigd ben. Hoe kunt u dat doen? :quoi

Allemaal een goede nacht gewenst, en dat wens ik (mag dat?) ook mezelf toe.
Ok, bedankt.
Nee, zo werkt dat natuurlijk niet, ik respecteer je principes. Ik ben het er zelfs mee eens: ik ben zelf ook geen fan van dat toespreken van doden; het is een stijlfiguur die ik niet gauw zal gebruiken. Maar het heeft blijkbaar wel Bijbelse papieren.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Henk J »

Vraag me af in hoeverre de GB op de vroegere GKV lijkt. In de oude GKV leefde ook heel sterk de ware kerkgedachte en ook de 3 FvE vond men erg belangrijk. Verder had men in de GKV veel sterker het hele kerkverband op het oog, allemaal zaken die je nu niet echt herkent in de GB. Ware kerkgedachte kom je nauwelijks tegen in de GB en ook de aandacht voor de 3 FvE kalft eerder af dan dat het toeneemt.
Een overeenkomst zou kunnen zijn dat er minder oog voor bevinding komt in de GB, maar ik denk dat de overeenkomsten dan ook wel ophouden.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 16 jan 2024, 23:24
Johann Gottfried Walther schreef: 16 jan 2024, 16:16
Dat klopt! En meerdere herkennen het, maar sommige blijven roepen dat er niets aan de hand is....
Meerdere mensen niet afkomstig uit de NHK/PKN of de GKV herkennen het. Maar als ik vraag om onderbouwing, dan blijft die achterwege.

Ik zal niet ontkennen dan de GB zich ontwikkelt, maar als bijv. de GG zich naar rechts beweegt dan lijkt het of anderen zich verder ter linkerzijde bevinden.
Het hellende vlak is het enige argument dat ik gelezen heb.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door MePaul »

In Barneveld werkt de hervormde gemeente ook samen met de ngk, terwijl ik geen geestelijke herkenning heb met het grootste deel van dat kerkverband. Overigens wel bijzonder om te zien dat juist veel mensen uit de ngk (voorheen gkv) de afgelopen jaren zijn overgestapt naar de hervormde gemeente, omdat ze de prediking veel diepgaander en Bijbelser vinden in de hervormde gemeente. In Amersfoort hebben ook tientallen mensen zich de afgelopen jaren over laten schrijven naar de hervormde gemeente vanuit de ngk/gkv. Die trend zegt dat mensen uit de gkv/ngk blijkbaar wel een verschil ervaren tussen hun kerk en de hervormde bondsgemeente.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door DDD »

Of dat de GB richting hun oude kerkverband beweegt, waardoor overstappen een optie is, natuurlijk.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: 17 jan 2024, 00:01 Uiterlijke zaken maar ook zaken zoals leden aan het avondmaal zijn verhoudingsgewijs 15 jaar hetzelfde als nu? Want dat soort zaken komen wel overeen met de soort prediking.
Ik kan niet het geheel overzien, maar ik merk daarin weinig tot geen verschillen.
Plaats reactie