Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Natuurlijk niet.

https://evgg.nl/organisatie/bureau

Maar los daarvan: het deputaatschap streeft uiteraard naar (veel?) nieuwe leden van de GG, maar dat is niet hetzelfde als evangelisatie.

Als het werkelijk het doel zou zijn om zoveel mogelijk mensen te bereiken met Gods Woord, dan zou de SV-GBS daarbij niet het uitgangspunt zijn.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef: 08 jan 2024, 22:15
Job schreef: 08 jan 2024, 22:12
DDD schreef: 08 jan 2024, 21:38 Ik weet natuurlijk niet alles. Maar goed. Als een kerkenraad evangelisatiewerk opzet, dan zal EVGG best meewerken. Soms moppert het deputaatschap dat plaatselijke kerken teveel hun eigen gang gaan, maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat samenwerking met plaatselijke gemeentes niet wordt gezocht. Anders heb je ook helemaal geen vinger meer in de pap.

Maar dat doet aan het beschreven probleem niets af.

Bovendien had ik het niet over EVGG, maar over het deputaatschap. Dat is het bestuur. En dat bestuur zal officieel natuurlijk wel degelijk het doel hebben om mensen met het Evangelie te bereiken, en voor zover dat geheel naar de wensen van de deputaten gaat van kledingsmaak tot bijbelvertaling, zal er ook ongetwijfeld gebed zijn dat er veel mensen zullen mogen worden bereikt.

Maar dat ook dat doet aan het beschreven probleem niets af. Dat is geen evangelisatie, maar pr.
EVGG = het deputaatschap. Zie: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... ngelisatie. En verder kun je dit rijtje deputaten onmogelijk in de schoenen schuiven wat jij hierboven doet, nl. als hoogste doel: PR van de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het onbestaanbaar dat je denkt het officieus hun doel niet is dat alle mensen bereikt worden met Gods Woord.
De vraag is of DDD het 100% meent of dat het moeilijk is om toe te geven dat hij soms doorslaat is zijn kritiek.
Ik vind het helemaal niet moeilijk om toe te geven dat ik soms doorsla in mijn kritiek. Maar ik zie alleen nog niet zo scherp waar ik mij nu heb vergist.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 08 jan 2024, 22:17
MGG schreef: 08 jan 2024, 22:15
Job schreef: 08 jan 2024, 22:12
DDD schreef: 08 jan 2024, 21:38 Ik weet natuurlijk niet alles. Maar goed. Als een kerkenraad evangelisatiewerk opzet, dan zal EVGG best meewerken. Soms moppert het deputaatschap dat plaatselijke kerken teveel hun eigen gang gaan, maar goed, dat wil natuurlijk niet zeggen dat samenwerking met plaatselijke gemeentes niet wordt gezocht. Anders heb je ook helemaal geen vinger meer in de pap.

Maar dat doet aan het beschreven probleem niets af.

Bovendien had ik het niet over EVGG, maar over het deputaatschap. Dat is het bestuur. En dat bestuur zal officieel natuurlijk wel degelijk het doel hebben om mensen met het Evangelie te bereiken, en voor zover dat geheel naar de wensen van de deputaten gaat van kledingsmaak tot bijbelvertaling, zal er ook ongetwijfeld gebed zijn dat er veel mensen zullen mogen worden bereikt.

Maar dat ook dat doet aan het beschreven probleem niets af. Dat is geen evangelisatie, maar pr.
EVGG = het deputaatschap. Zie: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... ngelisatie. En verder kun je dit rijtje deputaten onmogelijk in de schoenen schuiven wat jij hierboven doet, nl. als hoogste doel: PR van de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het onbestaanbaar dat je denkt het officieus hun doel niet is dat alle mensen bereikt worden met Gods Woord.
De vraag is of DDD het 100% meent of dat het moeilijk is om toe te geven dat hij soms doorslaat is zijn kritiek.
Ik vind het helemaal niet moeilijk om toe te geven dat ik soms doorsla in mijn kritiek. Maar ik zie alleen nog niet zo scherp waar ik mij nu heb vergist.
Het bestuur is verantwoordelijk voor de EVGG en zet de koers uit.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Eens. Daar heb ik dus bezwaar tegen. Maar niet tegen alle activiteiten van iedere individuele evangelisatiemedewerker.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 08 jan 2024, 22:16 Natuurlijk niet.

https://evgg.nl/organisatie/bureau

Maar los daarvan: het deputaatschap streeft uiteraard naar (veel?) nieuwe leden van de GG, maar dat is niet hetzelfde als evangelisatie.

Als het werkelijk het doel zou zijn om zoveel mogelijk mensen te bereiken met Gods Woord, dan zou de SV-GBS daarbij niet het uitgangspunt zijn.
EVGG is het deputaatschap samen met de bureaumedewerkers, dan zijn we allebei tevreden. En die allen tezamen hebben éénzelfde doel: het Evangelie verkondigen opdat veel mensen gered worden. En nee, men streeft niet naar veel nieuwe GG-leden, want er worden immers geen gemeenten geinstitueerd, zoals eerder werd opgemerkt in dit topic vandaag. Ik snap niet waar je wantrouwen tegen dit deputaatschap op gebaseerd is. Daarnaast zijn de betrokken deputaten en de bureaumedewerkers één voor één gunnende mensen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik zou het geen wantrouwen maar nuchterheid noemen.

Maar als je met wat meer afstand wilt beoordelen hoe dat gaat, lees dan de biografie van Segers eens, over wat zijn vader te stellen had met het deputaatschap.

Het is er in de loop van de jaren niet beter op geworden. Als je gewoon het blad van EVGG leest, kun je dat uit de eerste hand zelf concluderen.

Het is volstrekt duidelijk dat EVGG-activiteiten zelden succesvol zijn als je het beoordeelt naar het aantal met het Evangelie bereikte mensen. Het is heel duidelijk dat de CGK daar veel beter in slagen, of bijvoorbeeld andere christelijke gemeenten die vanuit reformatorische kerken zijn gesticht als evangelisatie-gemeente. Dat komt omdat de EVGG meer bezig is met hoe mensen te incultureren in de bevindelijk-gereformeerde subcultuur dan met de vraag hoe je mensen van deze tijd het beste kunt bereiken met het evangelie.

Want als de aandacht voor de doelgroep net zo groot zou zijn als in andere landen, dan zou er bij evangelisatiesamenkomsten uiteraard niet alleen uit de oude berijming psalmen worden gezongen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef: 09 jan 2024, 00:05 Ik zou het geen wantrouwen maar nuchterheid noemen.

Maar als je met wat meer afstand wilt beoordelen hoe dat gaat, lees dan de biografie van Segers eens, over wat zijn vader te stellen had met het deputaatschap.

Het is er in de loop van de jaren niet beter op geworden. Als je gewoon het blad van EVGG leest, kun je dat uit de eerste hand zelf concluderen.

Het is volstrekt duidelijk dat EVGG-activiteiten zelden succesvol zijn als je het beoordeelt naar het aantal met het Evangelie bereikte mensen. Het is heel duidelijk dat de CGK daar veel beter in slagen, of bijvoorbeeld andere christelijke gemeenten die vanuit reformatorische kerken zijn gesticht als evangelisatie-gemeente. Dat komt omdat de EVGG meer bezig is met hoe mensen te incultureren in de bevindelijk-gereformeerde subcultuur dan met de vraag hoe je mensen van deze tijd het beste kunt bereiken met het evangelie.

Want als de aandacht voor de doelgroep net zo groot zou zijn als in andere landen, dan zou er bij evangelisatiesamenkomsten uiteraard niet alleen uit de oude berijming psalmen worden gezongen.
Ik ben bang dat je hier wel een beetje gelijk in hebt.
Zonder de activiteiten van onze posten te wantrouwen. Er gebeurt daar mooi werk.
Maar het is allemaal wel een beetje van hetzelfde. Terwijl dat juist niet de bedoeling van een evangeliesatiepost |(of samenkomst) zou moeten zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Mistig schreef: 09 jan 2024, 08:12
DDD schreef: 09 jan 2024, 00:05 Ik zou het geen wantrouwen maar nuchterheid noemen.

Maar als je met wat meer afstand wilt beoordelen hoe dat gaat, lees dan de biografie van Segers eens, over wat zijn vader te stellen had met het deputaatschap.

Het is er in de loop van de jaren niet beter op geworden. Als je gewoon het blad van EVGG leest, kun je dat uit de eerste hand zelf concluderen.

Het is volstrekt duidelijk dat EVGG-activiteiten zelden succesvol zijn als je het beoordeelt naar het aantal met het Evangelie bereikte mensen. Het is heel duidelijk dat de CGK daar veel beter in slagen, of bijvoorbeeld andere christelijke gemeenten die vanuit reformatorische kerken zijn gesticht als evangelisatie-gemeente. Dat komt omdat de EVGG meer bezig is met hoe mensen te incultureren in de bevindelijk-gereformeerde subcultuur dan met de vraag hoe je mensen van deze tijd het beste kunt bereiken met het evangelie.

Want als de aandacht voor de doelgroep net zo groot zou zijn als in andere landen, dan zou er bij evangelisatiesamenkomsten uiteraard niet alleen uit de oude berijming psalmen worden gezongen.
Ik ben bang dat je hier wel een beetje gelijk in hebt.
Zonder de activiteiten van onze posten te wantrouwen. Er gebeurt daar mooi werk.
Maar het is allemaal wel een beetje van hetzelfde. Terwijl dat juist niet de bedoeling van een evangeliesatiepost |(of samenkomst) zou moeten zijn.
Zonder aan de goede intenties van de evangelisten te twijfelen denk ik ook dat jullie hier gelijk in hebben.
CGK gaat misschien soms erg ver, maar ik heb St Ontmoeting wel eens als voorbeeld gesteld.
Laagdrempelige diensten. Je cultureel aanpassen aan doelgroep zonder concessies te doen aan de inhoud. Een prachtig initiatief. En toch gaat dat volgens de EVGG te ver.
Terwijl je mi echt een soort missionaire evangelisatieposten zou moeten hebben. De vergelijking met de zending is terecht, want ook NL is weer een zendingsgebied geworden.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Dat denk ik inderdaad ook. Neemt niet weg dat de EVGG prachtig werk doet en ik het werk zeker waardeer. Waar het de ZGG lukt om per land een culturele omslag te maken, lukt de EVGG dat niet. Als ik dan kijk naar andere reformatorische kerkgenootschappen, dan hebben die wel geslaagde kerkplantingen vanuit evangelisatieprojecten (al zijn dat er natuurlijk ook geen tientallen). Hoe kan dat toch?
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

MGG schreef: 08 jan 2024, 18:13
MichelT schreef: 08 jan 2024, 18:09 Wanneer zouden de eerste ledentallen komen of heeft iemand er al van zijn of haar gemeente
Wat is de relevantie hiervan? Ons ledental is eenvoudig te achterhalen, maar ik zie geen reden op het op rf te delen.
Er zijn mensen die dit graag bijhouden. Dus een relevante vraag van MichelT.
Ze komen wellicht al snel op GerGemInfo.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef: 09 jan 2024, 08:23 Dat denk ik inderdaad ook. Neemt niet weg dat de EVGG prachtig werk doet en ik het werk zeker waardeer. Waar het de ZGG lukt om per land een culturele omslag te maken, lukt de EVGG dat niet. Als ik dan kijk naar andere reformatorische kerkgenootschappen, dan hebben die wel geslaagde kerkplantingen vanuit evangelisatieprojecten (al zijn dat er natuurlijk ook geen tientallen). Hoe kan dat toch?
Ik snap dat onderscheid dat je maakt tussen evangelisatieposten en gemeenten niet zo goed. Ja het heet anders en er zal wel meer dingen zijn die anders gaan maar ik ga er niet vanuit dat mensen binnen zo'n post elkaar alleen op zondag zien maar doordeweeks nooit. Ik denk dat ook op die posten gemeentevorming is.
MichelT
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 feb 2023, 17:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MichelT »

Er staan er op gergem info al zo,n 25 gemeenten

2024
Amsterdam 93 (+1)
Barneveld Centrum 2,393 (+5)
Barneveld Zuid 2,193 (+43)
Beekbergen 586 (-23)
Capelle a/d ijssel West 414 (-7)
Drachten 285 (+13)
Den helder 45 (-5)
Ermelo 920 (+12)
Gravenzande 271 (+1)
Genemuiden 2,157 (-8)
Haamstede 118 (-3)
Kortgene 52 (+-0)
Krimpen aan den ijssel 1,466 (+3)
Lisse 1,167 (-51)
Marknesse 97 (-1)
Meeuwen 120 (-1)
Nieuwdorp 374 (+3)
Nieuwerkerk 445 (+7)
Oud Beijerland 793 (+16)
Ouddorp 259 (+19)
Rhenen 1,018 (-66)
Rotterdam Alexander polder 380 (-4)
Rotterdam Zuidwijk (+15)
Terwolde de Vecht
745 (+9)
Yerserke 2,235 (-34)
Laatst gewijzigd door MichelT op 10 jan 2024, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MichelT schreef: 10 jan 2024, 09:12 Er staan er op gergem info al zo,n 25 gemeenten

2024
Amsterdam 93 (+1)
Barneveld Centrum 2,393 (+5)
Barneveld Zuid 2,193 (+43)
Beekbergen 586 (-23)
Capelle a/d ijssel West 414 (-7)
Drachten 285 (+13)
Den helder 45 (-5)
Ermelo 920 (+12)
Gravenzande 271 (+1)
Genemuiden 2,157 (-8)
Haamstede 118 (-3)
Kortgene 52 (+-0)
Krimpen aan den ijssel 1,466 (+3)
Lisse 1,167 (-51)
Marknesse 97 (-1)
Meeuwen 120 (-1)
Nieuwdorp 374 (+3)
Nieuwerkerk 445 (+7)
Oud Beijerland 793 (+6)
Ouddorp 259 (+19)
Rhenen 1,018 (-66)
Rotterdam Alexander polder 380 (-4)
Rotterdam Zuidwijk (+15)
Terwolde de Vecht
745 (+9)
Yerserke 2,235 (-34)
Oei, dat begint met een negatief saldo. Een kerkenraad als van Yerseke, daar heb ik het wel mee te doen. Ben je een knetterdure (meer dan 10 miljoen meen ik) en loeigrote kerk aan het bouwen, tegen alle klippen op, gaan gemeenteleden lopen. Ik wens ze geloof en rust toe. Wat is voor gergemmers in Yerseke hun kerkelijke uitwijkmogelijkheid eigenlijk?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje over de top, Job: 34 minder op een aantal van meer dan 2200.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Job schreef: 10 jan 2024, 14:15
MichelT schreef: 10 jan 2024, 09:12
Yerserke 2,235 (-34)
Oei, dat begint met een negatief saldo. Een kerkenraad als van Yerseke, daar heb ik het wel mee te doen. Ben je een knetterdure (meer dan 10 miljoen meen ik) en loeigrote kerk aan het bouwen, tegen alle klippen op, gaan gemeenteleden lopen. Ik wens ze geloof en rust toe. Wat is voor gergemmers in Yerseke hun kerkelijke uitwijkmogelijkheid eigenlijk?
34 op de 2235 is toch niet enorm schokkend? 1,5% krimp is veel minder dan bijvoorbeeld Rhenen of Beekbergen.
Maar goed, ik ken de achtergronden van de betreffende gemeenten in het geheel niet. En dit is ook geen poging om krimp te bagatelliseren.
Plaats reactie