Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

HersteldHervormd
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef: 08 jan 2024, 19:25
Evangelist schreef: 08 jan 2024, 19:19
DDD schreef: 08 jan 2024, 19:16
huisman schreef: 08 jan 2024, 19:10


Maar het is feitelijk onjuist. We spreken samen op de classisvergaderingen. We hebben uren samen (BhP tot samenwerkingsgemeenten die al vrouwelijke ambtsdragers hebben) doorgebracht. Gesproken over de pijn aan beide kanten.

Ik zie bij links en rechts geen loopgraven maar grote verlegenheid om er zo uit te komen dat de CGK ongedeeld kan blijven bestaan.
Het artikel van de beide broeders is toch op zijn zachtst gezegd: geharnast. Maar goed. Verder is het wellicht een kwestie van perspectief en wat jij benoemt, is er zeker ook, dat zie ik als buitenstaander soms ook terug.

@Evangelist: op zich valt dit artikel nog wel mee, al laat het niet echt de optie open dat de andere broeders hen overtuigen.
Maar als je de rapporten leest ook van de laatste synode, wie moet er dan overtuigd worden? Het gaat nu toch om een zaak van Schriftgezag? Moeten zij zich laten overtuigen dat ze anderen een beetje moeten laten gaan in het aantasten van het Schriftgezag?
Precies. De CGK heeft vanaf 1998 keer op keer aan de hand van Gods Woord laten zien dat de Schrift geen ruimte geeft voor vrouwelijke ambtsdragers. Dat nu meer dan 30 gemeenten zeggen maar dat lap ik aan mijn laars kun je toch de BhP niet verwijten?

Maar ik ben meer benieuwd of @DDD of andere buitenstaanders een oplossing hebben die de hele CGK zou kunnen dragen en behoeden voor het uiteenvallen van ons kerkverband. Dat laatste wil namelijk niemand binnen de CGK.
Misschien de gemeenten zelf alle verantwoordelijkheid geven en dus ook geen landelijk beleid meer? Of word dat een zooitje?

Ik vind het heel erg voor alle leden van de CGK, ik hoop en bid dat het kerkgenootschap, dat als langst bestaat, het zal mogen blijven.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3659
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 08 jan 2024, 23:07
huisman schreef: 08 jan 2024, 19:25
Evangelist schreef: 08 jan 2024, 19:19
DDD schreef: 08 jan 2024, 19:16

Het artikel van de beide broeders is toch op zijn zachtst gezegd: geharnast. Maar goed. Verder is het wellicht een kwestie van perspectief en wat jij benoemt, is er zeker ook, dat zie ik als buitenstaander soms ook terug.

@Evangelist: op zich valt dit artikel nog wel mee, al laat het niet echt de optie open dat de andere broeders hen overtuigen.
Maar als je de rapporten leest ook van de laatste synode, wie moet er dan overtuigd worden? Het gaat nu toch om een zaak van Schriftgezag? Moeten zij zich laten overtuigen dat ze anderen een beetje moeten laten gaan in het aantasten van het Schriftgezag?
Precies. De CGK heeft vanaf 1998 keer op keer aan de hand van Gods Woord laten zien dat de Schrift geen ruimte geeft voor vrouwelijke ambtsdragers. Dat nu meer dan 30 gemeenten zeggen maar dat lap ik aan mijn laars kun je toch de BhP niet verwijten?

Maar ik ben meer benieuwd of @DDD of andere buitenstaanders een oplossing hebben die de hele CGK zou kunnen dragen en behoeden voor het uiteenvallen van ons kerkverband. Dat laatste wil namelijk niemand binnen de CGK.
Misschien de gemeenten zelf alle verantwoordelijkheid geven en dus ook geen landelijk beleid meer? Of word dat een zooitje?

Ik vind het heel erg voor alle leden van de CGK, ik hoop en bid dat het kerkgenootschap, dat als langst bestaat, het zal mogen blijven.
.
Laatst gewijzigd door MGG op 08 jan 2024, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef: 08 jan 2024, 23:09
HersteldHervormd schreef: 08 jan 2024, 23:07
huisman schreef: 08 jan 2024, 19:25
Evangelist schreef: 08 jan 2024, 19:19 Maar als je de rapporten leest ook van de laatste synode, wie moet er dan overtuigd worden? Het gaat nu toch om een zaak van Schriftgezag? Moeten zij zich laten overtuigen dat ze anderen een beetje moeten laten gaan in het aantasten van het Schriftgezag?
Precies. De CGK heeft vanaf 1998 keer op keer aan de hand van Gods Woord laten zien dat de Schrift geen ruimte geeft voor vrouwelijke ambtsdragers. Dat nu meer dan 30 gemeenten zeggen maar dat lap ik aan mijn laars kun je toch de BhP niet verwijten?

Maar ik ben meer benieuwd of @DDD of andere buitenstaanders een oplossing hebben die de hele CGK zou kunnen dragen en behoeden voor het uiteenvallen van ons kerkverband. Dat laatste wil namelijk niemand binnen de CGK.
Misschien de gemeenten zelf alle verantwoordelijkheid geven en dus ook geen landelijk beleid meer? Of word dat een zooitje?

Ik vind het heel erg voor alle leden van de CGK, ik hoop en bid dat het kerkgenootschap, dat als langst bestaat, het zal mogen blijven.
Bid jij vaak voor de RK?
Een flauwe, onnodige reactie op een serieus bericht. Had ik niet verwacht van je.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG
Berichten: 3659
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 08 jan 2024, 23:10
MGG schreef: 08 jan 2024, 23:09
HersteldHervormd schreef: 08 jan 2024, 23:07
huisman schreef: 08 jan 2024, 19:25

Precies. De CGK heeft vanaf 1998 keer op keer aan de hand van Gods Woord laten zien dat de Schrift geen ruimte geeft voor vrouwelijke ambtsdragers. Dat nu meer dan 30 gemeenten zeggen maar dat lap ik aan mijn laars kun je toch de BhP niet verwijten?

Maar ik ben meer benieuwd of @DDD of andere buitenstaanders een oplossing hebben die de hele CGK zou kunnen dragen en behoeden voor het uiteenvallen van ons kerkverband. Dat laatste wil namelijk niemand binnen de CGK.
Misschien de gemeenten zelf alle verantwoordelijkheid geven en dus ook geen landelijk beleid meer? Of word dat een zooitje?

Ik vind het heel erg voor alle leden van de CGK, ik hoop en bid dat het kerkgenootschap, dat als langst bestaat, het zal mogen blijven.
Een flauwe, onnodige reactie op een serieus bericht. Had ik niet verwacht van je.
Je heb gelijk dit was niet het moment voor deze reactie.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Job »

Psalm schreef: 08 jan 2024, 22:44
Job schreef: 08 jan 2024, 22:22Misschien klinkt het als een open deur, maar de vreze des HEEREN doet wijken van het kwade. Dicht, heel dicht bij de Schrift leven en geen concessies accepteren. Die concessies beginnen klein en zijn daarom zo gevaarlijk. We moeten onszelf niet laten aanpraten dat we star en wettisch zijn wanneer we niet meekunnen in veranderende opvattingen over Schriftgezag, liturgie, levensopenbaring, hoe klein ook. We staan op de schouders van voorvaderen die al deze zaken niet zomaar uit de dikke duim hebben gezogen.
Ja, maar probleem is dat veel verschuivingen niet direct verkeerd zijn. Je noemt bijvoorbeeld liturgie en levensopenbaring. Daar kunnen mensen zich heel druk om maken, maar uiteindelijk komt het veel aan op interpretatieverschillen. Dus krampachtig vasthouden aan het oude lijkt mij ook niet de bedoeling.
Ga dan toch maar eens terug in de geschiedenis van gemeenten en kerken waar inmiddels zoveel verschoven is of aan het verschuiven is. Is begonnen op deze zogenaamd uitwendige punten.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

HHR schreef: 08 jan 2024, 22:37
HHR schreef: 06 jan 2024, 11:33
huisman schreef: 06 jan 2024, 11:01 Zelf pas ik niet in de HHK (of de GG)* en dat geldt voor zeer velen uit de rechterkant van de CGK. Er zijn hartelijke vriendschappen met HHK en GG predikanten maar dat is nog wat anders dan in één van deze kerkverbanden opgaan.
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:20 Toch denk ik dat Huisman gelijk heeft: ik kan geen 5 CGK-predikanten bedenken die zich aan zouden willen sluiten bij de (GG of)* HHK. Hooguit 2 of 3.
* haakjes van mij.
Dit snap ik niet.
Ik hoor het vaker over de HHK.
De rechterflank van CGK zou m.i. prima passen in de HHK.
Waarom denk jij van niet?

Persoonlijk denk ik dat er binnen de CGK een vorm van gedoogconstructie komt en niet de samenwerkingsgemeenten, maar de bezwaarden een keuze zullen moeten maken.
Wat mij betreft heel eenvoudig, aansluiting zoeken bij HHK.

@Tiberius, ik denk dat je te laag zit. Ik ken er uit heel nabije omgeving er al drie die er geen moeite mee zouden hebben. Landelijk denk ik zomaar een 10-20.
De vraag is vooral , wil een gemeente in zijn totaliteit mee.
@Huisman, zou je op deze post nog willen reageren?
Dat ik persoonlijk totaal niet bezig ben met “the day after”. Ik hoop en bid en verwacht. Psalm 42:5 berijmd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Psalm »

Job schreef: 08 jan 2024, 23:15 Ga dan toch maar eens terug in de geschiedenis van gemeenten en kerken waar inmiddels zoveel verschoven is of aan het verschuiven is. Is begonnen op deze zogenaamd uitwendige punten.
Ja, maar dat maakt het juist zo lastig. De verschuivingen zijn op zichzelf genomen vaak niet onbijbels (soms wel natuurlijk). Maar daaronder zit wel een verkeerde beweging. Dat maakt het lastig. Het is ook een gevaar dat je als gemeente gaat verstarren; vroeger was alles beter. Terwijl mensen vroeger niet anders waren dan nu en er ook naast konden zitten.
DDD
Berichten: 28910
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het is heel goed om dagelijks voor de RKK te bidden. Dat is tenslotte toch de oudste vertegenwoordiger van het christendom in ons werelddeel.
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

MGG schreef: 08 jan 2024, 21:46 Het nadeel van splitsen is veel (lokaal) verdriet. Gemeente gaan uit elkaar en gezinnen komen in verschillende kerken terecht.
Dat laatste zal binnen de CGK niet gebeuren. Dat is meer een GerGem ding. ;)
MGG
Berichten: 3659
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door MGG »

merel schreef: 09 jan 2024, 06:25
MGG schreef: 08 jan 2024, 21:46 Het nadeel van splitsen is veel (lokaal) verdriet. Gemeente gaan uit elkaar en gezinnen komen in verschillende kerken terecht.
Dat laatste zal binnen de CGK niet gebeuren. Dat is meer een GerGem ding. ;)
De knipoog naar de GG is wel grappig gezien je recentere voorbeelden niet noemt. Als lid van de PKN zegt het jaartal 2004 je mogelijk iets ;).

Het lijkt mij naïef om te denken dat het de CGK bespaard blijft. Ik ken een 'echt' CGK gezin waar het al gebeurd is.
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

MGG schreef: 09 jan 2024, 06:57
merel schreef: 09 jan 2024, 06:25
MGG schreef: 08 jan 2024, 21:46 Het nadeel van splitsen is veel (lokaal) verdriet. Gemeente gaan uit elkaar en gezinnen komen in verschillende kerken terecht.
Dat laatste zal binnen de CGK niet gebeuren. Dat is meer een GerGem ding. ;)
De knipoog naar de GG is wel grappig gezien je recentere voorbeelden niet noemt. Als lid van de PKN zegt het jaartal 2004 je mogelijk iets ;).

Het lijkt mij naïef om te denken dat het de CGK bespaard blijft. Ik ken een 'echt' CGK gezin waar het al gebeurd is.
Ik ben pas sinds 2019 lid van de PKN en daarvoor was ik lid van de CGK. Mijn familieleden zijn ook lid van de PKN of CGK. Daar wordt niet moeilijk gedaan over de de naam van het kerkverband, 2004 is in mijn omgeving ook geruisloos verlopen.
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHR »

huisman schreef: 08 jan 2024, 23:15
HHR schreef: 08 jan 2024, 22:37
HHR schreef: 06 jan 2024, 11:33
huisman schreef: 06 jan 2024, 11:01 Zelf pas ik niet in de HHK (of de GG)* en dat geldt voor zeer velen uit de rechterkant van de CGK. Er zijn hartelijke vriendschappen met HHK en GG predikanten maar dat is nog wat anders dan in één van deze kerkverbanden opgaan.
Tiberius schreef: 06 jan 2024, 11:20 Toch denk ik dat Huisman gelijk heeft: ik kan geen 5 CGK-predikanten bedenken die zich aan zouden willen sluiten bij de (GG of)* HHK. Hooguit 2 of 3.
* haakjes van mij.
Dit snap ik niet.
Ik hoor het vaker over de HHK.
De rechterflank van CGK zou m.i. prima passen in de HHK.
Waarom denk jij van niet?

Persoonlijk denk ik dat er binnen de CGK een vorm van gedoogconstructie komt en niet de samenwerkingsgemeenten, maar de bezwaarden een keuze zullen moeten maken.
Wat mij betreft heel eenvoudig, aansluiting zoeken bij HHK.

@Tiberius, ik denk dat je te laag zit. Ik ken er uit heel nabije omgeving er al drie die er geen moeite mee zouden hebben. Landelijk denk ik zomaar een 10-20.
De vraag is vooral , wil een gemeente in zijn totaliteit mee.
@Huisman, zou je op deze post nog willen reageren?
Dat ik persoonlijk totaal niet bezig ben met “the day after”. Ik hoop en bid en verwacht. Psalm 42:5 berijmd.
Begrijp ik.
Maar waarom sluit je het dan wel vooraf uit? "Je past er niet"
-DIA-
Berichten: 32800
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 08 jan 2024, 18:52 Wat Bhp/Huisman c.s. gewoon vinden, vindt de rest van de kerk een loopgraaf.

Dat is het perceptieprobleem.
Hier komt gewoon het tegengesteld denken openbaar.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

HHR schreef: 09 jan 2024, 07:34
huisman schreef: 08 jan 2024, 23:15
HHR schreef: 08 jan 2024, 22:37
HHR schreef: 06 jan 2024, 11:33



* haakjes van mij.
Dit snap ik niet.
Ik hoor het vaker over de HHK.
De rechterflank van CGK zou m.i. prima passen in de HHK.
Waarom denk jij van niet?

Persoonlijk denk ik dat er binnen de CGK een vorm van gedoogconstructie komt en niet de samenwerkingsgemeenten, maar de bezwaarden een keuze zullen moeten maken.
Wat mij betreft heel eenvoudig, aansluiting zoeken bij HHK.

@Tiberius, ik denk dat je te laag zit. Ik ken er uit heel nabije omgeving er al drie die er geen moeite mee zouden hebben. Landelijk denk ik zomaar een 10-20.
De vraag is vooral , wil een gemeente in zijn totaliteit mee.
@Huisman, zou je op deze post nog willen reageren?
Dat ik persoonlijk totaal niet bezig ben met “the day after”. Ik hoop en bid en verwacht. Psalm 42:5 berijmd.
Begrijp ik.
Maar waarom sluit je het dan wel vooraf uit? "Je past er niet"
Dat is meer een emotionele uitspraak dan een rationele.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10454
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
MGG schreef: 09 jan 2024, 06:57
merel schreef: 09 jan 2024, 06:25
MGG schreef: 08 jan 2024, 21:46 Het nadeel van splitsen is veel (lokaal) verdriet. Gemeente gaan uit elkaar en gezinnen komen in verschillende kerken terecht.
Dat laatste zal binnen de CGK niet gebeuren. Dat is meer een GerGem ding. ;)
De knipoog naar de GG is wel grappig gezien je recentere voorbeelden niet noemt. Als lid van de PKN zegt het jaartal 2004 je mogelijk iets ;).

Het lijkt mij naïef om te denken dat het de CGK bespaard blijft. Ik ken een 'echt' CGK gezin waar het al gebeurd is.
Ik ben pas sinds 2019 lid van de PKN en daarvoor was ik lid van de CGK. Mijn familieleden zijn ook lid van de PKN of CGK. Daar wordt niet moeilijk gedaan over de de naam van het kerkverband, 2004 is in mijn omgeving ook geruisloos verlopen.
Moeilijk doen over een kerkverband hoor ik ook regelmatig maar in mijn naaste familie en gezin heb ik daar tot nu toe gelukkig géén last van.
We zijn lid van een PKN, HHK of CGK gemeente en kunnen elkaar gelukkig in Christus vinden Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie