Hyperdordt

Simon0612

Re: Hyperdordt

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 15 dec 2023, 13:03
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:35
Psalm schreef: 15 dec 2023, 12:30
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:22Sorry, je bent echt koekoek aan het worden.
Bedankt! Nooit een wetenschappelijk paper gelezen?
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:22Op basis van jouw formule stel je eigenlijk dat de Heilige Geest niet werkt in de kerken waarvan jij beoordeelt met jouw formule dat de evangelieverkonding er niet is.
Dan begrijp jij mijn formule niet, ik heb het namelijk over het aanbod van genade. Dat het aanbod van genade toegepast moet worden heb je gelijk in, maar dat staat weer in een ander verband.
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:22Je zit echt op een glijdende schaal. Of je bent van mening dat de Heilige Geest sowieso niet werkt in de evangelieverkondiging/oproep. Zeer kwalijke zaak, ik vind het ook godslasterend eigenlijk.
Dan begrijp je mijn formule niet, want ik geloof wel dat de Heilige Geest werkt in de evangelieverkondiging en oproep.
Leg me dan maar eens piekfijn uit hoe jij het werk van de Heilige Geest hebt verwerkt in jouw formule. Doe toch niet zo gek man, dit is gewoon absurd.
Jij hebt het over de toepassing van het aanbod van genade. Dat bestaat uit Woord en Geest. Ik kan dat ook in een formule zetten. Die luidt dan als volgt:

Toepassing = Aanbod van genade (Evangelieverkondiging × (Oproep+ Waarheden (citaten))) + Werk van Heilige Geest (o.a. wedergeboorte)

Het punt dat dr. van den Brink wil maken gaat over het rode. Daar ziet dr. van den Brink dingen mis gaan. Hij ontkent daarmee niet het groene, maar heeft het er simpel weg niet over omdat het niet ter zake doet als je in het rode mistanden ziet. Het zijn twee verschillende onderwerpen.
Wat bedoel je met toepassing van het aanbod van genade?
DDD

Bericht door DDD »

Dat staat er toch heel duidelijk? In groen nota bene.
tja

Bericht door tja »

Maanenschijn schreef: 15 dec 2023, 13:56 Ik denk dat veel van de verwarring terug te voeren is naar het tijdsverloop. Waar @Thea aan refereert (want ze heeft helemaal gelijk) zijn mensen die ontdekt zijn aan hun zonden en een Zaligmaker nodig hebben.

Naar ik meen heeft @Psalm het over het aanbod van genade, aan wie wordt het evangelie verkondigd. En dat is niet gebonden aan voorwaarden.

Ik denk dat een groot deel van de kleine lettertjes ontstaan door het niet onderscheiden preken voor wie de boodschap bedoeld is. Dan worden evangelieaanbod en opwas/bevinding die Thea noemt vermengd.
Ik waardeer jou bijdragen op een of andere manier zeer. Je weet heel duidelijk zaken te verwoorden.

Het preken van de wet is gewoonweg heel belangrijk. Het hanteren van de ploeg zal ik maar zeggen. Het preken van het evangelie is nog belangrijker. Maar een vermenging van beide is heel ongezond. Dan is het geen wet en geen evangelie meer.
tja

Bericht door tja »

huisman schreef: 15 dec 2023, 10:55
Psalm schreef: 15 dec 2023, 10:49
huisman schreef: 15 dec 2023, 10:04 Beste @Psalm. Waar ik het over zou moeten hebben bepaal jij niet. Jij hebt blijkbaar geen weerwoord. Door de gevaarlijke eenzijdigheid van dr vd Brink probeer ik wat evenwicht te brengen. Je weet wel uit een recensie. Hij knipt de opdracht om te geloven met een schaartje uit de andere Bijbelse waarheden. Die andere Bijbelse waarheden benadruk ik. Begrijp dat jij dat lastig vindt want je wil het aanbod van genade geïsoleerd behandelen. Dan krijg je ongelukken en dit topic is daar een bewijs van.
Huismannetje
Tsja…als je moet beginnen met je tegenstander te kleineren ben je wel echt ver van huis. Zal ook wel een vrucht van het (vd Brink) geloof zijn. Triest om zo een debat te voeren. Het zij zo………
Ik heb wel een beetje moeite met je houding hierin. Afgelopen week stel ik serieuze verduidelijkende vragen op een post van je over DL1-16 en de korte reactie van je daarop is dat ik de halve DL wil ontkennen. Dat vond ik ook niet fraai van je om mij zo ongenuanceerd in een verdachte hoekje te stoppen. Mijn vraag om verheldering staat daarin overigens nog open.
huisman

Bericht door huisman »

tja schreef: 15 dec 2023, 15:15
huisman schreef: 15 dec 2023, 10:04 Beste @Psalm. Waar ik het over zou moeten hebben bepaal jij niet. Jij hebt blijkbaar geen weerwoord. Door de gevaarlijke eenzijdigheid van dr vd Brink probeer ik wat evenwicht te brengen. Je weet wel uit een recensie. Hij knipt de opdracht om te geloven met een schaartje uit de andere Bijbelse waarheden. Die andere Bijbelse waarheden benadruk ik. Begrijp dat jij dat lastig vindt want je wil het aanbod van genade geïsoleerd behandelen. Dan krijg je ongelukken en dit topic is daar een bewijs van.
Huismannetje
Tsja…als je moet beginnen met je tegenstander te kleineren ben je wel echt ver van huis. Zal ook wel een vrucht van het (vd Brink) geloof zijn. Triest om zo een debat te voeren. Het zij zo………
Ik heb wel een beetje moeite met je houding hierin. Afgelopen week stel ik serieuze verduidelijkende vragen op een post van je over DL1-16 en de korte reactie van je daarop is dat ik de halve DL wil ontkennen. Dat vond ik ook niet fraai van je om mij zo ongenuanceerd in een verdachte hoekje te stoppen. Mijn vraag om verheldering staat daarin overigens nog open.
Even teruggebladerd. Ons gesprek eindigde zo’n 20 pagina’s geleden met jouw opmerking: “verklaar je nader, ik mis een inhoudelijke reactie”. Omdat ik vond dat mijn reactie wel inhoudelijk was vond ik het gesprek afgerond.

Voor allen een disclaimer van mijn kant. Dit topic gaat soms zo snel dat je na een dag soms 5 tot 10 pagina's moet teruglezen. Dan komt het voor dat niet iedereen een reactie krijgt. Vaak geen opzet . Dat is nu eenmaal een nadeel van een forum.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea

Bericht door Thea »

@tja, maar de wet zijn toch kleine lettertjes in de prediking? En ik denk dat je wet en evangelie in de preek helemaal niet zo kunt scheiden. Het loopt soms best wel door elkaar, ook in het geestelijk leven.
Psalm

Bericht door Psalm »

Thea schreef: 15 dec 2023, 16:30 @tja, maar de wet zijn toch kleine lettertjes in de prediking? En ik denk dat je wet en evangelie in de preek helemaal niet zo kunt scheiden. Het loopt soms best wel door elkaar, ook in het geestelijk leven.
Nee, dat zijn geen kleine lettertjes. Het vermengen van wet en evangelie wel. Dat een gelovige in het leven soms wet en evangelie niet scheidt, kan voorkomen. Maar het is dan de taak van de predikant om wet en evangelie recht te verkondigen. Die moet niet te veel mee gaan in de beleving, hij moet Gods Woord prediken. Dan wordt een zondaar écht ontdekt aan zijn zondige denkbeelden over het vermengen van wet en evangelie.
Thea schreef: 15 dec 2023, 16:30Het lijkt me lastig om, als je niet onder een ontdekkende prediking zit, er toch van te houden. Het paradoxale is m.i, dat het fijn is om te horen dat je een zondaar bent en er geen goed in je woont, omdat dat zo waar is in je beleving en God daardoor zo groot wordt.
Voor jou ligt de ruimte blijkbaar als je hoort hoe zondig je bent. Daardoor krijg je hoop, ík kan helemaal niks! Maar de echte hoop moet je krijgen uit de prediking van het evangelie: dat God zulke zondaren zalig wil maken.
tja

Bericht door tja »

huisman schreef: 15 dec 2023, 16:28
tja schreef: 15 dec 2023, 15:15

Huismannetje
Even teruggebladerd. Ons gesprek eindigde zo’n 20 pagina’s geleden met jouw opmerking: “verklaar je nader, ik mis een inhoudelijke reactie”. Omdat ik vond dat mijn reactie wel inhoudelijk was vond ik het gesprek afgerond.

Voor allen een disclaimer van mijn kant. Dit topic gaat soms zo snel dat je na een dag soms 5 tot 10 pagina's moet teruglezen. Dan komt het voor dat niet iedereen een reactie krijgt. Vaak geen opzet . Dat is nu eenmaal een nadeel van een forum.
Ik begrijp dat je niet overal antwoord op kunt geven. Ik heb wel moeite met het willekeurig wegzetten van mensen. Je maakt @psalm het verwijt dat hij jou bijdrage te kort doet door een verkleinwoord voor je naam te zetten. Ik vind dat een terecht punt van je. Ik constateer wel dat je zelf ook sommige bijdragen onterecht weg zet, waaronder die van mij een paar dagen terug. Dat vind ik oprecht jammer. Ik werd even getriggerd door je felheid richting psalm in dezen.
tja

Bericht door tja »

Thea schreef: 15 dec 2023, 16:30 @tja, maar de wet zijn toch kleine lettertjes in de prediking? En ik denk dat je wet en evangelie in de preek helemaal niet zo kunt scheiden. Het loopt soms best wel door elkaar, ook in het geestelijk leven.
Wie zegt dat de wet kleine lettertjes zijn dan? Ik denk dat de preek niet synchroon hoeft te lopen met het geestelijk leven van individuen. Ik denk wel dat een predikant in grote lijnen moet weten wat er in de gemeente speelt. Om daar de preek op aan te passen. Kijk naar de brieven uit openbaring. De wet en evangelie zijn twee totaal verschillende zaken. Allebei nodig maar toch heel verschillend. De wet praat van schuld en straf en stelt een zondaar schuldig. Het evangelie spreekt van leven hoop en redding. Als je die zaken gaat vermengen heb je net niks meer. Het mag best in dezelfde dienst aan bod komen, maar wel duidelijk onderscheiden.
Thea

Bericht door Thea »

@Psalm, maar dat is ook de crux. Je kunt ook helemaal niets. Het evangelie moet je geopenbaard worden. Dat doet God, door middel van de prediking door de werking van de Heilige Geest. Dan zeggen ze wel eens: 'Dat doet God door de onmogelijkheid heen'. Dat klinkt misschien cliché, maar het is m.i. waar. Het is vrije genade.
Thea

Bericht door Thea »

@tja, de wet ontdekt en het evangelie spreekt vrij. Maar daarom is ontdekking wel nodig. Volgens mij noemen 'jullie' dat kleine lettertjes.
tja

Bericht door tja »

Thea schreef: 15 dec 2023, 17:16 @tja, de wet ontdekt en het evangelie spreekt vrij. Maar daarom is ontdekking wel nodig. Volgens mij noemen 'jullie' dat kleine lettertjes.
Dat heb je niet goed begrepen wat “wij” vinden
Psalm

Bericht door Psalm »

Thea schreef: 15 dec 2023, 17:13 @Psalm, maar dat is ook de crux. Je kunt ook helemaal niets. Het evangelie moet je geopenbaard worden. Dat doet God, door middel van de prediking door de werking van de Heilige Geest. Dan zeggen ze wel eens: 'Dat doet God door de onmogelijkheid heen'. Dat klinkt misschien cliché, maar het is m.i. waar. Het is vrije genade.
Hoe weet jij wanneer het evangelie wordt geopenbaard?
Thea

Bericht door Thea »

Dat getuigt de Heilige Geest in je hart.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Thea schreef:@tja, de wet ontdekt en het evangelie spreekt vrij. Maar daarom is ontdekking wel nodig. Volgens mij noemen 'jullie' dat kleine lettertjes.
Dat is niet wat dr. vd Brink bedoelt met kleine lettertjes. Ik denk dat je dan het punt van de discussie mist.

Maar ik wil die rotonde niet meer gaan draaien.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gesloten