Hyperdordt

Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Hyperdordt

Bericht door Onbekende »

Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:22
Psalm schreef: 15 dec 2023, 11:57
Herman schreef: 15 dec 2023, 11:24Het citaat is niet bedoelt om kleine lettertjes te verdedigen. Het is bedoelt om reliëf aan te brengen in allerlei uitspraken die als kleine lettertjes worden ervaren. De eerste zin van het citaat 'de rechte droefheid zoekt de droefheid te vermeerderen en te vergeestelijken', is volgens mij een prima aanleiding om over eenzijdigheid of voorwaardelijkheid te beginnen, maar zo is het niet bedoeld.
Kijk, dan gaat het goed en hebben we het over onderstaande formule. De waarheden moeten niet het doel hebben om mensen af te houden, maar mensen verder leiden. Dan ben ik het helemaal met je eens. Dan functioneert het zoals de formule hieronder.

Aanbod van genade = Evangelieverkondiging × (Oproep + Waarheden (citaten))

Maar als de citaten als kleine lettertjes worden gebruikt, dan gaat het fout. Dan hebben we het namelijk over onderstaande formule en doet het afbreuk aan het aanbod van genade.

Aanbod van genade = Evangelieverkondiging × (Oproep - Waarheden (citaten))

De formule maakt ook goed duidelijk wat er gebeurt als het evangelie niet verkondigd wordt of als er niet wordt opgeroepen tot geloof.

Aanbod van genade = Evangelieverkondiging × (Oproep + Waarheden (citaten))

Geen evangelieverkondiging
Invulling: 0 = 0 × ( 1 × 1)

Geen oproep
Invulling: 0 = 1 x ( 0 x 1)

Je ziet dan duidelijk dat het aanbod van genade niet meer functioneert. In beide gevallen komt het op nul uit.
Sorry, je bent echt koekoek aan het worden. Op basis van jouw formule stel je eigenlijk dat de Heilige Geest niet werkt in de kerken waarvan jij beoordeelt met jouw formule dat de evangelieverkonding er niet is. Je zit echt op een glijdende schaal. Of je bent van mening dat de Heilige Geest sowieso niet werkt in de evangelieverkondiging/oproep. Zeer kwalijke zaak, ik vind het ook godslasterend eigenlijk.
Waar geen Evangelieverkondiging is, kan de Heilige Geest inderdaad niet werken. Hij zal dan een andere manier gebruiken.

Het is alleen niet aan Psalm of Simon om te oordelen waar er geen Evangelieverkondiging plaatsvind.

De Heilige Geest kan bij wijze van spreken zelfs een billboard gebruiken om iemand in zijn/haar hart te raken.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:35
Psalm schreef: 15 dec 2023, 12:30
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:22Sorry, je bent echt koekoek aan het worden.
Bedankt! Nooit een wetenschappelijk paper gelezen?
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:22Op basis van jouw formule stel je eigenlijk dat de Heilige Geest niet werkt in de kerken waarvan jij beoordeelt met jouw formule dat de evangelieverkonding er niet is.
Dan begrijp jij mijn formule niet, ik heb het namelijk over het aanbod van genade. Dat het aanbod van genade toegepast moet worden heb je gelijk in, maar dat staat weer in een ander verband.
Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:22Je zit echt op een glijdende schaal. Of je bent van mening dat de Heilige Geest sowieso niet werkt in de evangelieverkondiging/oproep. Zeer kwalijke zaak, ik vind het ook godslasterend eigenlijk.
Dan begrijp je mijn formule niet, want ik geloof wel dat de Heilige Geest werkt in de evangelieverkondiging en oproep.
Leg me dan maar eens piekfijn uit hoe jij het werk van de Heilige Geest hebt verwerkt in jouw formule. Doe toch niet zo gek man, dit is gewoon absurd.
Jij hebt het over de toepassing van het aanbod van genade. Dat bestaat uit Woord en Geest. Ik kan dat ook in een formule zetten. Die luidt dan als volgt:

Toepassing = Aanbod van genade (Evangelieverkondiging × (Oproep+ Waarheden (citaten))) + Werk van Heilige Geest (o.a. wedergeboorte)

Het punt dat dr. van den Brink wil maken gaat over het rode. Daar ziet dr. van den Brink dingen mis gaan. Hij ontkent daarmee niet het groene, maar heeft het er simpel weg niet over omdat het niet ter zake doet als je in het rode mistanden ziet. Het zijn twee verschillende onderwerpen.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Mannetje schreef: 15 dec 2023, 12:34 @Psalm: wil je werkelijk beweren dat er wetenschappelijke papers op theologisch gebied zijn die gebruik maken van dergelijke gesimplificeerde formules? Heb je een linkje?
Ik ken eigenlijk geen theologische wetenschappelijke papers die dusdanige formules gebruiken, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je ze kunt gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Ik ken wel veel studies waar dit wel gehanteerd wordt. Het is alleen maar een hulpmiddel om een duidelijk conceptueel te hebben die helderheid schept.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hyperdordt

Bericht door Herman »

Psalm schreef: 15 dec 2023, 11:57
Herman schreef: 15 dec 2023, 11:24Het citaat is niet bedoelt om kleine lettertjes te verdedigen. Het is bedoelt om reliëf aan te brengen in allerlei uitspraken die als kleine lettertjes worden ervaren. De eerste zin van het citaat 'de rechte droefheid zoekt de droefheid te vermeerderen en te vergeestelijken', is volgens mij een prima aanleiding om over eenzijdigheid of voorwaardelijkheid te beginnen, maar zo is het niet bedoeld.
Kijk, dan gaat het goed en hebben we het over onderstaande formule. De waarheden moeten niet het doel hebben om mensen af te houden, maar mensen verder leiden. Dan ben ik het helemaal met je eens.
Dat formules niet handig zijn, is al meermalen gezegd, dus daar ga ik aan voorbij.

Het is bijzonder dat je Brakel nu ook weer beoordeelt vanuit een voorgekookt stramien. Dit is een citaat uit het hoofdstuk over de kentekenen van de godzaligheid en staat in het teken van het zelfonderzoek. Brakel zeg als het ware: kijk eens even in je ziel of het nu echt goed zit, ken je alle diepten van het berouw zoals de Schrift voorhoud, of heb je genoeg aan een oppervlakkige kennis.
Dat is dus de functie van allerlei opmerkingen in de prediking die mensen graag wat meer zelfinzicht bijbrengen. De blijdschap van hen die veel vergeven worden is vele male groter dan de blijdschap van hen die niet stilstaan bij de vraag waaruit ze verlost zijn. Dat de blijdschap over een vergeven zonde groot is hoeft geen betoog. En dat is ook logisch ordelijk, máár niet voorwaardelijk.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Herman schreef: 15 dec 2023, 13:09 Dat formules niet handig zijn, is al meermalen gezegd, dus daar ga ik aan voorbij.

Het is bijzonder dat je Brakel nu ook weer beoordeelt vanuit een voorgekookt stramien. Dit is een citaat uit het hoofdstuk over de kentekenen van de godzaligheid en staat in het teken van het zelfonderzoek. Brakel zeg als het ware: kijk eens even in je ziel of het nu echt goed zit, ken je alle diepten van het berouw zoals de Schrift voorhoud, of heb je genoeg aan een oppervlakkige kennis.
Dat is dus de functie van allerlei opmerkingen in de prediking die mensen graag wat meer zelfinzicht bijbrengen. De blijdschap van hen die veel vergeven worden is vele male groter dan de blijdschap van hen die niet stilstaan bij de vraag waaruit ze verlost zijn. Dat de blijdschap over een vergeven zonde groot is hoeft geen betoog. En dat is ook logisch ordelijk, máár niet voorwaardelijk.
Als dát de functie is, dan zijn wij het gewoon eens. Maar het probleem is dat dit niet altijd de functie heeft. Óf dat bij veel mensen de functie niet juist overkomt.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hyperdordt

Bericht door Thea »

Weet je wat je vergeet, @Psalm? Mensen waar de Heere in werkt, zijn zo blij met een ontdekkende prediking. 'Zie of er bij mij een schadelijke weg zij en leid mij op de eeuwige weg.' Zij niets en God alles.
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door Bertiel »

en mensen onder minder of niet ontdekkende prediking niet?
Wat wordt er ontdekt?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hyperdordt

Bericht door Thea »

Het lijkt me lastig om, als je niet onder een ontdekkende prediking zit, er toch van te houden. Het paradoxale is m.i, dat het fijn is om te horen dat je een zondaar bent en er geen goed in je woont, omdat dat zo waar is in je beleving en God daardoor zo groot wordt.
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hyperdordt

Bericht door KDD »

Simon0612 schreef: 15 dec 2023, 12:27
KDD schreef: 15 dec 2023, 03:54
ds. L. Vroegindeweij schreef: Een kostelijke zaak nu als de prediking mag uitgaan op de rechte wijze. Dan wordt het voor iedere hoorder neergezet, dat Christus hem geschonken is op de bekende voorwaarden. Al de begeerte van de Heiland, dat deze man of deze vrouw, die daar in de kerk zit tot bekering zou komen, mag worden uitgebeeld. De Heere Jezus wil, dat Nicodemus wederom geboren wordt en dat de rijke jongeling alles verkoopt en dat de Farizeer een tollenaar wordt en dat een wijze en verstandige, die meent, dat hij het zelf kan, een kind wordt. Maar de Heere Jezus wil niet, dat de Farizeer gelooft, dat het om Christus, wil goed met hem staat. Hij wil ook niet, dat de rijke jongeling denkt van Christus, te zijn, zonder alles te verkopen. Hij wil niet, dat iemand denkt Hem te volgen, die niet geleerd heeft zichzelf te verloochenen. Men kan heel dikwijls de gedachte tegen komen, dat prediking van het Evangelie betekent, tot ieder en iedereen zeggen, dat hij zo als hij is in Christus moet geloven en dat hij dan alles bezit. Het komt mij voor, dat dit in strijd is met het Evangelie, dat de Heere Jezus verkondigde.
Zie dit in een ander topic voorbijkomen. Mooie en relevante quote.
Hij schrijft verder:
ds. L. Vroegindeweij schreef: Wij stellen nu vast, dat het Evangelie aan ieder mens gepredikt moet worden, echter met bevel van bekering. Maar dan aan ieder zonder onderscheid-. Daar zijn predikers, die het aanbod van genade willen beschouwen als een aanbieding, die van Gods zijde voor de verworpenen niet zo ernstig bedoeld is. Dit mogen wij zo niet stellen. De Leerregels stellen met nadruk, dat het aanbod van genade een welgemeend aanbod is. Zo mag men het iedereen voorhouden. God heeft het immers met een eed bevestigd, dat Hij geen lust heeft in de dood der goddelozen. Mocht toch elke prediker de onmogelijkheid hebben geleerd om zonder de H. Geest en de vrije genade Gods wedergeboren en in Christus ingelijfd te worden. Dit is nodig opdat elke prediker bang zou zijn de indruk te wekken, dat hij bedoelt, dat een mens er wel iets aan doen kan om wat aan te nemen of te willen. Maar laten de predikers, die de onmogelijkheid kennen aan 's mensen kant, bijzonder aandringen, dat de hoorders toch zouden bedenken wat hun in Christus geschonken is en nu hartelijk begeren om daar deel aan te krijgen.

Ook de verantwoordelijkheid kan niet te sterk gepredikt worden, als men maar op z'n hoede is voor de gedachte van de vrije wil. Die sluipt gemakkelijk in. Maar is dan de kracht van de prediking niet gebroken, als men vast blijft aanhouden aan de onmacht van de hoorder ten goede? Volstrekt niet. De gereformeerde prediker staat veel sterker dan de remonstrantse. Bij de laatste moet het van de mens komen. God zorgt alleen voor helpende genade. Wij hebben niet de minste verwachting van de mens. Maar wij mogen wel verwachting van God hebben en veel ook. God kan doden levend maken. Hij heeft beloofd te willen horen naar het gebed.

Het is Gode aangenaam dat de geroepenen tot Hem komen. Wat een motieven om zeer aan te dringen op de vernedering voor God, op het geloof in Gods goedertierenheid, op een smeken om ontdekking en om een kind gemaakt te worden. Wie geen kind wordt kan nooit in Gods Koninkrijk ingaan. En alleen de H. Geest kan wederbaren. Sommigen hebben het tegenwoordig zo druk over het Koninkrijk Gods. Maar zij hebben het er helemaal niet over, dat er zo'n groot werk aan de mens moet gebeuren om hem daarin te brengen. Laat dit gepredikt worden en de belofte van het Evangelie er bij, dat God de H. Geest geeft aan de armen, de verslagen tollenaars, de rouwmoedige Magdalena's, die Hem bidden.
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door Bertiel »

Thea schreef: 15 dec 2023, 13:42 Het lijkt me lastig om, als je niet onder een ontdekkende prediking zit, er toch van te houden. Het paradoxale is m.i, dat het fijn is om te horen dat je een zondaar bent en er geen goed in je woont, omdat dat zo waar is in je beleving en God daardoor zo groot wordt.
en zouden die mensen die niet onder een ontdekkende prediking er niet achter komen dat ze zondaar zijn, en niets uit ons, al uit Hem?
Of werkt dat enkel bij mensen die onder een ontdekkende prediking zit.

Sinds wanneer is het fijn om te horen dat je zondaar bent?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
KDD
Berichten: 1534
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Hyperdordt

Bericht door KDD »

Ik zou graag een reactie willen zien van iemand die met wat ds Vroegeindeweij hier geschreven heeft oneens is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4091
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hyperdordt

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat veel van de verwarring terug te voeren is naar het tijdsverloop. Waar @Thea aan refereert (want ze heeft helemaal gelijk) zijn mensen die ontdekt zijn aan hun zonden en een Zaligmaker nodig hebben.

Naar ik meen heeft @Psalm het over het aanbod van genade, aan wie wordt het evangelie verkondigd. En dat is niet gebonden aan voorwaarden.

Ik denk dat een groot deel van de kleine lettertjes ontstaan door het niet onderscheiden preken voor wie de boodschap bedoeld is. Dan worden evangelieaanbod en opwas/bevinding die Thea noemt vermengd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 15 dec 2023, 13:34 en mensen onder minder of niet ontdekkende prediking niet?
Wat wordt er ontdekt?
Openbaring 3 : 17. Lijkt mij toch van wezenlijk belang.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hyperdordt

Bericht door Bertiel »

als dat het enige is, dan is het voor eeuwig tekort!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 15 dec 2023, 14:00 als dat het enige is, dan is het voor eeuwig tekort!
Vreemde opmerking. Het was gewoon een antwoord op jouw vraag. Lees de volgende verzen dan zul je zien waar de ontdekking op uitloopt. SDG.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten