Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

Iemand schreef: 14 dec 2023, 17:33
parsifal schreef: 14 dec 2023, 16:41 Waarom gebruik je het woord gelukszoeker en niet vluchteling of asielzoeker? Psalm 146 heeft het over de vreemdelingen. Betekent dat wat voor ons?
Ik lees in de Bijbel niet alleen over vreemdelingen, maar ook over wat recht en billijk is.
Zelfs de Heere zelf vroeg: waarom slaat gij Mij, terwijl Hij zelf ook gesproken had over het toekeren van de andere wang.

Ik weet niet of je de moeite wel eens neemt om de cijfers over de asielinstroom te bekijken, maar hier wat cijfers van het CBS (tot op 17-11-2023):
- Het totale aantal eerste asielverzoeken is 30.305
- Daarvan zijn er 23.260 man, dat is dus 76,8%
- Daarvan zijn er 11.550 man tussen de 18 en 35 jaar, dat is dus 38,1%

Nu kunnen we er lang en kort over praten wat geluk zoeken is, in principe probeert iedereen op zijn manier geluk te zoeken, maar volgens mij kun je moeilijk ontkennen dat de cijfers wel aanleiding geven om er op die manier over te spreken.
Nee, er is vast misbruik, maar de hele groep onder een term scharen die een negatieve lading heeft gaat te ver. Om iets te noemen: van de week hoorde we van Pakistaanse vrienden dat hun broer/zwager nu vermist is. Ze zijn zelf gevlucht toen er lynchpartijen van Christenen waren. Deze mensen maar onder de noemer gelukzoeker scharen is pijnlijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG
Berichten: 3555
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door MGG »

merel schreef: 14 dec 2023, 17:55
Iemand schreef: 14 dec 2023, 17:33
parsifal schreef: 14 dec 2023, 16:41 Waarom gebruik je het woord gelukszoeker en niet vluchteling of asielzoeker? Psalm 146 heeft het over de vreemdelingen. Betekent dat wat voor ons?
Ik lees in de Bijbel niet alleen over vreemdelingen, maar ook over wat recht en billijk is.
Zelfs de Heere zelf vroeg: waarom slaat gij Mij, terwijl Hij zelf ook gesproken had over het toekeren van de andere wang.

Ik weet niet of je de moeite wel eens neemt om de cijfers over de asielinstroom te bekijken, maar hier wat cijfers van het CBS (tot op 17-11-2023):
- Het totale aantal eerste asielverzoeken is 30.305
- Daarvan zijn er 23.260 man, dat is dus 76,8%
- Daarvan zijn er 11.550 man tussen de 18 en 35 jaar, dat is dus 38,1%

Nu kunnen we er lang en kort over praten wat geluk zoeken is, in principe probeert iedereen op zijn manier geluk te zoeken, maar volgens mij kun je moeilijk ontkennen dat de cijfers wel aanleiding geven om er op die manier over te spreken.
En jij doet moeilijk over 30.000 mensen die hier komen? De tekorten in vele sectoren zijn daarmee niet op te vullen ;)
De cijfers van het aantal Somaliërs zonder werk heb ik eerder gedeeld. Sowieso is het aantal ex-asielzoekers in de bijstand schrikbarend hoog.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Mannetje »

Eenvoudige vraag, maar ik ben wel benieuwd naar een beargumenteerd antwoord:
Wat vind je erger? Een terechte asielzoeker weigeren of een onterechte asielzoeker toelaten?
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door refo »

parsifal schreef: 14 dec 2023, 16:41
Psalm schreef: 14 dec 2023, 16:13
Job schreef: 14 dec 2023, 09:37
Psalm schreef: 14 dec 2023, 08:52
3. Nederland wil geen gelukzoekers. Dus dit past helemaal bij de wens van het volk. Dit is dus democratie in optima forma!
Dit argument gaat niet op. Als men geen gelukszoekers wil, moet men de instroom beperken. En mind you: de nu stuntende VVD heeft daar jaren de kans voor gehad.

De spreidingswet gaat over mensen die al in Nederland zijn, die een status hebben en die dus niet meer vertrekken. Hoog of laag springen en politieke stunts helpen daar niets aan. We zitten voor het voldongen feit dat we elkaar hiermee moeten helpen, dat kan gewoon niet anders. En de VVD moet met de staart tussen de benen terug het hok in, want die partij heeft deze situatie veroorzaakt. Het is foeilelijke politiek wat we hen zien bedrijven.
Nee, de VVD heeft altijd vast gezeten in het juk van D66 en CU die graag meer gelukzoekers zien. Nu kan het eindelijk doen wat ze altijd wilden: minder gelukzoekers.

Ja, maar de spreidingswet dwingt de gemeenten. Daar ben ik gewoon op tegen.
Waarom gebruik je het woord gelukszoeker en niet vluchteling of asielzoeker? Psalm 146 heeft het over de vreemdelingen. Betekent dat wat voor ons?
Het woord voor vreemdeling is in een Engelse woord voor woord vertaling: sojourner. A person who resides temporarily in a place.
Iemand
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Iemand »

@parsifal ik begrijp je punt en ben het ermee eens dat die kwalificatie in dit geval pijnlijk is
Mannetje schreef: 14 dec 2023, 18:22 Eenvoudige vraag, maar ik ben wel benieuwd naar een beargumenteerd antwoord:
Wat vind je erger? Een terechte asielzoeker weigeren of een onterechte asielzoeker toelaten?
Ik heb niet perse problemen met asielzoekers an sich.
Waar ik vooral problemen mee heb zijn de aantallen jonge mannen, en de bijbehorende problemen zoals verslaving en overlast.

@merel ik ben overigens bang dat die niet hier komen om tekorten aan te vullen

Ik vind het weigeren van een terechte asielzoeker erger dan het toelaten van een onterechte.
(Los van het feit dat je dan bij de vraag uitkomt wat een terechte asielzoeker is).
Als de verhouding 1:1 zou zijn kan ik er mee leven, 1:3 denk ik ook nog wel, maar ik ben bang dat we dat bij lange na niet halen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3000
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Job »

Spannend hoor, de stemming voor de Kamervoorzitter. Toch behoorlijk nek-aan-nek. Maar dat het een dag moet duren...?? Honderdvijftig best goedbetaalde functionarissen + kamerpersoneel, nu al zo'n acht uur in touw. Dure sollicitatieprocedure.

Een andere vraag: waar halen andere politieke junks hun snelle duiding bij politiek nieuws? Ik struin vaak wat rond op X, maar daar is teveel nepnieuws te vinden. Mijn politieke antenne is nog niet scherp genoeg afgesteld om alle politieke lagen direct te doorzien (kwerk dran :hum). Tips zijn welkom! Ik ken tot op heden niet één betrouwbare duider die consequent snel X't.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9204
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

refo schreef: 14 dec 2023, 18:37
Het woord voor vreemdeling is in een Engelse woord voor woord vertaling: sojourner. A person who resides temporarily in a place.
Terechte aanvulling
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Psalm »

parsifal schreef: 14 dec 2023, 16:41Waarom gebruik je het woord gelukszoeker en niet vluchteling of asielzoeker? Psalm 146 heeft het over de vreemdelingen. Betekent dat wat voor ons?
Die Psalm heeft me eigenlijk overtuigd dat je het woord gelukzoekers niet kunt gebruiken. De post van vanochtend was ook over de schreef. Maar het komt voort uit de zorgen die ik heb over de grote immigratiestromen die de Europese bevolkingsamenstelling sterk veranderen. Je zag het heel sterk terug met die Palestijnse demonstraties. Er worden gewoon heel veel problemen geïmporteerd. Dat moet stoppen. Maarja, om dan populistisch taalgebruik te hanteren als "gelukzoekers" en zo'n post te schrijven, gaat ook weer beetje ver.
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Bertiel »

in ieder geval de juiste voorzitter, bijzonder het gedicht waarmee hij eindigde
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Mannetje »

Iemand schreef: 14 dec 2023, 18:46 @parsifal ik begrijp je punt en ben het ermee eens dat die kwalificatie in dit geval pijnlijk is
Mannetje schreef: 14 dec 2023, 18:22 Eenvoudige vraag, maar ik ben wel benieuwd naar een beargumenteerd antwoord:
Wat vind je erger? Een terechte asielzoeker weigeren of een onterechte asielzoeker toelaten?
Ik heb niet perse problemen met asielzoekers an sich.
Waar ik vooral problemen mee heb zijn de aantallen jonge mannen, en de bijbehorende problemen zoals verslaving en overlast.

@merel ik ben overigens bang dat die niet hier komen om tekorten aan te vullen

Ik vind het weigeren van een terechte asielzoeker erger dan het toelaten van een onterechte.
(Los van het feit dat je dan bij de vraag uitkomt wat een terechte asielzoeker is).
Als de verhouding 1:1 zou zijn kan ik er mee leven, 1:3 denk ik ook nog wel, maar ik ben bang dat we dat bij lange na niet halen.
Kun je de verhouding die je noemt baseren op onderzoeken?
-
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Mannetje »

Bertiel schreef: 14 dec 2023, 19:26 in ieder geval de juiste voorzitter, bijzonder het gedicht waarmee hij eindigde
Wel gedicht was dat?
-
merel
Berichten: 9849
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 14 dec 2023, 19:33
Bertiel schreef: 14 dec 2023, 19:26 in ieder geval de juiste voorzitter, bijzonder het gedicht waarmee hij eindigde
Wel gedicht was dat?
Dagsluiting van Reve
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4091
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Maanenschijn »

Mannetje schreef:Eenvoudige vraag, maar ik ben wel benieuwd naar een beargumenteerd antwoord:
Wat vind je erger? Een terechte asielzoeker weigeren of een onterechte asielzoeker toelaten?
‭Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.

‭Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?

Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij ‭dit‭ een van deze minsten niet gedaan hebt,‭³⁶‭ zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Mannetje »

Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.


Deze? Wonderlijk... een beetje zweverig, maar in ieder geval een verwijzing naar een hogere macht. Als hij zijn werk dan ook maar gaat in het besef dat hij het voor Gods aangezicht doet.
-
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Bourdon16 »

Mooi dat Bosma het geworden is!
Plaats reactie