Hyperdordt

Cyrillus
Verbannen

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Herman schreef: 14 dec 2023, 10:42
Cyrillus schreef: 14 dec 2023, 10:20 Dit forum is dus bedoeld als theekransje begrijp ik.
U brengt wat in, anderen reageren daarop. Maar het is vrijblijvend om bronnen na te lezen of niet. Ik ben me bijvoorbeeld even verdiept in de dissertatie van dr. Koopman over het voorbereidende werk in de genade. Heel aardige stof in deze discussie. Maar ik ga niet vereisen dat anderen dat ook even lezen.
Het uitgangspunt van dit draadje is een specifiek boek, niet een bepaald onderwerp. Hiermee doe je de inbrenger van dit draadje tekort.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 14 dec 2023, 10:41 het zou wel fijn zijn dat er inhoudelijk gediscussieerd, het verlandt al snel in jijbakken, niet onderbouwde stellingnames, vooringenomenheid, niet juist weergeven van wat iemand gezegd of geschreven heeft, etc.
kwalitatief gaat RF er niet op vooruit
Dat is zonder meer waar.

Dat neemt niet weg dat ik allerlei conclusies die hier gedeeld worden vanuit het boek 'Hyperdordt' niet deel. En dat ik ook geen enkele mogelijkheid bij mezelf zie om de visie die ik op de evangelieverkondiging heb te wijzigen. Ook zie ik niet in waarom ik geen kritiek mag leveren op standpunten die mij te ver gaan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef: 14 dec 2023, 10:44
Herman schreef: 14 dec 2023, 10:42 U brengt wat in, anderen reageren daarop. Maar het is vrijblijvend om bronnen na te lezen of niet. Ik ben me bijvoorbeeld even verdiept in de dissertatie van dr. Koopman over het voorbereidende werk in de genade. Heel aardige stof in deze discussie. Maar ik ga niet vereisen dat anderen dat ook even lezen.
Terwijl je ook dáár heel goed een discussie over zou kunnen beginnen. :) Voor mezelf ben ik er trouwens nog steeds niet uit.
Ik ook niet. Calvijn hanteert de orde geloof - wedergeboorte. Voetius hanteert de orde eerste en tweede wedergeboorte. Perkins leert het weer net anders. Ik voel me dan vooral verbonden met een bekende anekdote (hier vaker gedeeld) waarin de pointe is dat sprake moet zijn van beide zaken en dat je iets minder of niet moet twisten over de orde.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Herman schreef: 14 dec 2023, 10:54
Bertiel schreef: 14 dec 2023, 10:41 het zou wel fijn zijn dat er inhoudelijk gediscussieerd, het verlandt al snel in jijbakken, niet onderbouwde stellingnames, vooringenomenheid, niet juist weergeven van wat iemand gezegd of geschreven heeft, etc.
kwalitatief gaat RF er niet op vooruit
Dat is zonder meer waar.

Dat neemt niet weg dat ik allerlei conclusies die hier gedeeld worden vanuit het boek 'Hyperdordt' niet deel. En dat ik ook geen enkele mogelijkheid bij mezelf zie om de visie die ik op de evangelieverkondiging heb te wijzigen. Ook zie ik niet in waarom ik geen kritiek mag leveren op standpunten die mij te ver gaan.
@Herman, heb jij Hyperdordt gelezen?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Cyrillus schreef: 14 dec 2023, 10:51
Herman schreef: 14 dec 2023, 10:42
Cyrillus schreef: 14 dec 2023, 10:20 Dit forum is dus bedoeld als theekransje begrijp ik.
U brengt wat in, anderen reageren daarop. Maar het is vrijblijvend om bronnen na te lezen of niet. Ik ben me bijvoorbeeld even verdiept in de dissertatie van dr. Koopman over het voorbereidende werk in de genade. Heel aardige stof in deze discussie. Maar ik ga niet vereisen dat anderen dat ook even lezen.
Het uitgangspunt van dit draadje is een specifiek boek, niet een bepaald onderwerp. Hiermee doe je de inbrenger van dit draadje tekort.
Je doet iemand tekort als je het negeert. En ik zet mijn beoordelingsvermogen in door vragen te stellen bij de relevantie van wat naar voren gebracht moet worden. En dat is inderdaad tamelijk vervelend: als je zelf ergens heel enthousiast over bent, maar je luisteraar gaat daar niet in mee, dan is een kritische blik op de boodschap die je over wilt brengen tamelijk gewenst.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Cyrillus schreef: 14 dec 2023, 10:56 @Herman, heb jij Hyperdordt gelezen?
Nee.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zolang hier de kritiek niet gaat over het boek zelf, maar op wat vanuit het boek hier wordt gedropt, kan er prima zonder het boek te lezen op gereageerd worden.
Anders moeten we een boekbespreking houden. Dat hebben we hier op RF ook wel eens gedaan. Dan ga je uit van de situatie dat de deelnemers aan de discussie het boek hebben gelezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: 14 dec 2023, 10:44 Is er een link beschikbaar naar deze dissertatie?
Zeker, staat gewoon op internet.
https://theoluniv.ub.rug.nl/553/1/2303% ... ._diss.pdf
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Maanenschijn schreef: 14 dec 2023, 12:10 Zolang hier de kritiek niet gaat over het boek zelf, maar op wat vanuit het boek hier wordt gedropt, kan er prima zonder het boek te lezen op gereageerd worden.
Anders moeten we een boekbespreking houden. Dat hebben we hier op RF ook wel eens gedaan. Dan ga je uit van de situatie dat de deelnemers aan de discussie het boek hebben gelezen.
De titel van het draadje is volkomen duidelijk. Dit is een boekbespreking.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 14 dec 2023, 12:10 Anders moeten we een boekbespreking houden. Dat hebben we hier op RF ook wel eens gedaan. Dan ga je uit van de situatie dat de deelnemers aan de discussie het boek hebben gelezen.
Ik zie daar niets in. Alsof mensen macht mogen uitoefenen over informatie die alleen zij gelezen hebben.
Maanenschijn

Cyrillus schreef:
Maanenschijn schreef: 14 dec 2023, 12:10 Zolang hier de kritiek niet gaat over het boek zelf, maar op wat vanuit het boek hier wordt gedropt, kan er prima zonder het boek te lezen op gereageerd worden.
Volstrekt niet. Dat blijkt ook overduidelijk aan de reacties. Daarnaast begrijp ik dat ook jij het boek nog niet (helemaal) gelezen hebt?
Maanenschijn

Herman schreef:
Maanenschijn schreef: 14 dec 2023, 12:10 Anders moeten we een boekbespreking houden. Dat hebben we hier op RF ook wel eens gedaan. Dan ga je uit van de situatie dat de deelnemers aan de discussie het boek hebben gelezen.
Ik zie daar niets in. Alsof mensen macht mogen uitoefenen over informatie die alleen zij gelezen hebben.
Tuurlijk wel. Dat is de afspraak die je van te voren met elkaar maakt. Het was overigens geen groot succes omdat maar weinig mensen heb boek gelezen hadden.
Thea

Bericht door Thea »

Deze discussie hangt menige forummer de keel uit. Het boek van vd Brink wordt je door je strot geduwd. Dat roept kokhalsneigingen op.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

de ongenuanceerde tegenreacties waaronder die van jou ook Thea.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Maanenschijn schreef: 14 dec 2023, 13:07
Cyrillus schreef:
Volstrekt niet. Dat blijkt ook overduidelijk aan de reacties. Daarnaast begrijp ik dat ook jij het boek nog niet (helemaal) gelezen hebt?
Jammer dat de overduidelijke doelstelling van de indiener van dit draadje zo genegeerd wordt. Als mensen weigeren het boek te lezen dan is het logisch dat de reacties hier ook naar zijn. Doet dat ook maar iets af aan de doelstelling van dit draadje? Een objectieve moderator mag hier ook stimuleren om het boek te lezen, simpel omdat dit het nivo van de discussie uiteraard doet stijgen.
Gesloten