Herziene Statenvertaling

-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door -DIA- »

newton schreef: 12 dec 2023, 10:28
-DIA- schreef: 12 dec 2023, 09:50 Nee ik wist dat niet, ik kan ook maar naar één tegelijk luisteren... Maar wel mooi dat ds. Janse juist hierover sprak. Ik zou de preek best eens willen naluisteren...
Zie je e-mail waarmee je geregistreerd staat op dit forum.
Mijn hartelijke dank!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 12 dec 2023, 09:37 Het heeft dus geen zin om de betekenis van 'mitsgaders' uit te gaan pluizen, want het is niet een exacte weergave van een Hebreeuws equivalent. Dus zonde van de moeite.
Helemaal niet. Het gaat erom dat wat de GBS hierover zegt, overduidelijk onzin is. En de vraag is dan toch of het een dadelijk geloven is, of meer een wensen.

Ik maak mij daar druk om, omdat ik als primair uitgangspunt hanteer om de ander serieus te nemen. En dat is in zo'n discussie voor mij wel ingewikkeld.
ZWP
Berichten: 1721
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door ZWP »

Ik ben wel benieuwd naar de reacties van degenen die hier de GBS verdedigen op het artikel van dr. Rouwendal en de podcast van dr. Janse.
En de inschatting van die laatste dat dit gaat leiden tot vertalingen geïnitieerd vanuit de kerken (GG, HHK) omdat ze de GBS niet ver genoeg vinden gaan in hun herziening.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef: 13 dec 2023, 08:20 Ik ben wel benieuwd naar de reacties van degenen die hier de GBS verdedigen op het artikel van dr. Rouwendal en de podcast van dr. Janse.
En de inschatting van die laatste dat dit gaat leiden tot vertalingen geïnitieerd vanuit de kerken (GG, HHK) omdat ze de GBS niet ver genoeg vinden gaan in hun herziening.
Moeten we niet veel meer vrezen dat, wat al zo vaak is gezegd, God gaat wijken uit de kerken van Nederland? We maken ons wel zorgen, maar ondertussen voltrekt zich een Babylonische spraakverwarring. Wat is dit? Wij als kerken van Nederland, hebben de schuld van alles. Wij zijn lauw geweest, en wat dreigde voor Laodicea, zal ons dat ontgaan?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

-DIA- schreef: 13 dec 2023, 09:00
ZWP schreef: 13 dec 2023, 08:20 Ik ben wel benieuwd naar de reacties van degenen die hier de GBS verdedigen op het artikel van dr. Rouwendal en de podcast van dr. Janse.
En de inschatting van die laatste dat dit gaat leiden tot vertalingen geïnitieerd vanuit de kerken (GG, HHK) omdat ze de GBS niet ver genoeg vinden gaan in hun herziening.
Moeten we niet veel meer vrezen dat, wat al zo vaak is gezegd, God gaat wijken uit de kerken van Nederland? We maken ons wel zorgen, maar ondertussen voltrekt zich een Babylonische spraakverwarring. Wat is dit? Wij als kerken van Nederland, hebben de schuld van alles. Wij zijn lauw geweest, en wat dreigde voor Laodicea, zal ons dat ontgaan?
DIA, je klaagt vaak over dat je je aangevallen voelt etc.
Maar waarom geef je bijna nooit direct antwoord?
Zou daar niet een oorzaak kunnen liggen?
Je draait er om heen. En komt dan met een heel eigen verhaal die los staat van de voorgaande post.
Geef nu gewoon eens antwoord op de vraag van ZWP.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Henk J »

ZWP schreef: 13 dec 2023, 08:20 Ik ben wel benieuwd naar de reacties van degenen die hier de GBS verdedigen op het artikel van dr. Rouwendal en de podcast van dr. Janse.
En de inschatting van die laatste dat dit gaat leiden tot vertalingen geïnitieerd vanuit de kerken (GG, HHK) omdat ze de GBS niet ver genoeg vinden gaan in hun herziening.
Toch vraag ik me af of dat gaat gebeuren. De HHK had het plan opgevat maar dat leidde tot zoveel onrust dat ze het weer in de ijskast hebben gezet. Ik denk dat dit gaat leiden tot steeds meer acceptatie van de HSV. Of er zou kerkbreed een nieuwe vertaling moeten komen die gegrond is op de meerderheidstekst i.p.v. de TR.
Maar geen enkele ambtsdrager zit te wachten op de onrust die rondom zulke initiatieven ontstaat.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Erskinees »

Volgens mij heeft het HHK plan niet voor zoveel onrust gezorgd, toch? Het is ook wel erg toevallig dat het plan in de ijskast geschoven is ná de GG synode. Het lijkt erop dat dit als een alternatief door de HHK is opgezet (alsof men al wist dat de GBS herziening ontzettend ging tegenvallen) maar daarvoor is kerkbrede samenwerking nodig. De GG is toch in zee gegaan met de GBS, wat nu voor veel onrust in de GG zorgt.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

Henk J schreef: 13 dec 2023, 10:03
ZWP schreef: 13 dec 2023, 08:20 Ik ben wel benieuwd naar de reacties van degenen die hier de GBS verdedigen op het artikel van dr. Rouwendal en de podcast van dr. Janse.
En de inschatting van die laatste dat dit gaat leiden tot vertalingen geïnitieerd vanuit de kerken (GG, HHK) omdat ze de GBS niet ver genoeg vinden gaan in hun herziening.
Toch vraag ik me af of dat gaat gebeuren. De HHK had het plan opgevat maar dat leidde tot zoveel onrust dat ze het weer in de ijskast hebben gezet. Ik denk dat dit gaat leiden tot steeds meer acceptatie van de HSV. Of er zou kerkbreed een nieuwe vertaling moeten komen die gegrond is op de meerderheidstekst i.p.v. de TR.
Maar geen enkele ambtsdrager zit te wachten op de onrust die rondom zulke initiatieven ontstaat.
ik heb van geen onrust gehoord in de HHK?
HHk gaat gewoon de HSV vrijgeven en zoekt samen met het HSV bestuur naar verbeteringen om de fouten eruit te halen schat ik zo in.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 13 dec 2023, 10:15 ik heb van geen onrust gehoord in de HHK?
HHk gaat gewoon de HSV vrijgeven en zoekt samen met het HSV bestuur naar verbeteringen om de fouten eruit te halen schat ik zo in.
In de week na het synodebesluit is er een brief rondgegaan in de rechtse gemeenten om het initiatief tot een onderzoek van een mogelijke vertaling direct te torpederen, want we hebben gewoon de SV, basta. Dat was niet erg fraai.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

daar had ik geen woord over gehoord...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 13 dec 2023, 10:15 ik heb van geen onrust gehoord in de HHK?
HHk gaat gewoon de HSV vrijgeven en zoekt samen met het HSV bestuur naar verbeteringen om de fouten eruit te halen schat ik zo in.
Dat laat zien dat jij je in een andere HHG bevindt dan mij. Niet dat er onder het kerkvolk veel onrust was hoor maar onder ambtsdragers speelde het wel.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

daarom zie je ook zo'n gat tussen ambstdragers en het gewone kerkvolk wat ook in diverse rechtse gemeentes voor behoorlijk wat onrust zorgt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 13 dec 2023, 10:41 daar had ik geen woord over gehoord...
In sommige hhg's is het gewoon rustig :-)
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Bertiel »

ja klopt, bijzonder dankbaar voor de rust en relatieve éénheid in onze gemeente
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 13 dec 2023, 10:47 ja klopt, bijzonder dankbaar voor de rust en relatieve éénheid in onze gemeente
Dat is fijn inderdaad. Bij ons is er eigenlijk amper discussie geweest over vertaling. Meest spannende is dat de gemeente zo groot wordt, dat nagedacht moet worden hoe daar in de toekomst mee om te gaan.
Plaats reactie