Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 12 dec 2023, 21:02 Ik ken niemand die geen gebruik maakt van zijn mobiel op zondag. Alleen op dit forum weet ik van iemand die geen stroom gebruikt op zondag en ik vermoed dat hij dan ook geen internet gebruikt.

Maar er is natuurlijk helemaal niets op tegen om geen mobiel te gebruiken op zondag. Alleen denk ik niet dat er mensen zijn die hun mobiel gaan gebruiken omdat ze dan met een qr-code kunnen betalen tijdens de collecte. Zo'n code is voor mensen die niet zo goed voorbereid door het leven gaan en op zondag ontdekken dat ze geen collectegeld of bonnen hebben voor de kerk of voor mensen die als gast aanwezig zijn.
Ik ken een toenemend aantal mensen die hin mobiel niet (meer) op zondag willen gebruiken. Ergens vind ik dat een mooie en moedige ontwikkeling.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

DDD schreef: 12 dec 2023, 21:09 Dat is iets waar diegene niet mee te koop loopt, dus ik voel me niet geroepen om er een naam bij te noemen. Maar het komt wel voor.
Gaat het stroom er dan gewoon om 0.00 uur af? Heb er nog nooit van gehoord. Hoe doe je dat dan met een vriezer en koelkast?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Met een accu of aggregaat.

@Pierre27: zolang het geen nieuwe wet wordt, vind ik dat zeker ook, en al helemaal als je verslaafd bent.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Henk J schreef: 12 dec 2023, 20:50
Psalm schreef: 12 dec 2023, 19:09 Ja, zou die terughoudendheid met de QR-code te maken kunnen hebben met zondagsrust? Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen daarom tegen zijn op digitale collecte.
Er zijn er nog velen die geen gebruik maken van hun mobiel op zondag dus dan heeft een QR-code niet zoveel nut.
Verder hoor ik als argument tegen collectebonnen/munten nog wel eens dat je je kinderen dan niet meer opvoedt met het geven van geld maar ze geven een, voor hen, waardeloos muntje. En het voordeel is ook niet zo groot meer omdat meer dan de helft van de inkomsten toch vaak bankoverschrijvingen zijn. Dus die kun je al aftrekken.
Ik merk juist dat kinderen zich meer bewust zijn van het geven van de digitale collecte. Wij hebben vaak 4 of 5 collectes en zij geven elke zondag aan waar wij de collecte aan over moeten maken.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Is er bij jullie niet de optie om voor alle doelen een deel te geven? Ik vind zelf collectebonnen makkelijker, want minder gedoe, maar als ik ergens bijna nooit kom, vind ik het wel handiger dan er collectebonnen voor te bestellen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Mijn mobiel gebruik ik op zondag alleen als wekker en in heel bijzondere gevallen, als ik weet dat er ernstig nieuws kan komen uit familie of kennissenkring. Dan zet ik tweemaal vijf minuten mijn wifi aan om te controleren of er nieuwe berichten zijn.
Als ik om welke reden dan ook elders naar de kerk ga, gaat hij wel mee, de praatpalen langs de weg zijn verdwenen...

Maar ik gebruik hem verder dus gewoon helemaal niet.

Dan kent DDD nu dus wel iemand (zover je via refoforum elkaar kunt kennen).
-
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Ik ken niemand die geen gebruik maakt van zijn mobiel op zondag. Alleen op dit forum weet ik van iemand die geen stroom gebruikt op zondag en ik vermoed dat hij dan ook geen internet gebruikt.

Maar er is natuurlijk helemaal niets op tegen om geen mobiel te gebruiken op zondag. Alleen denk ik niet dat er mensen zijn die hun mobiel gaan gebruiken omdat ze dan met een qr-code kunnen betalen tijdens de collecte. Zo'n code is voor mensen die niet zo goed voorbereid door het leven gaan en op zondag ontdekken dat ze geen collectegeld of bonnen hebben voor de kerk of voor mensen die als gast aanwezig zijn.
In mijn omgeving kan ik er zo 20 opnoemen, inclusief mijzelf.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Is dat inclusief kinderen van jou en van broers/zussen/vrienden? Misschien kun je het wat nader toelichten? Want ik moet mijn best doen om het te geloven en ik probeer mij er een voorstelling van te maken.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 12 dec 2023, 22:25 Is dat inclusief kinderen van jou en van broers/zussen/vrienden? Misschien kun je het wat nader toelichten? Want ik moet mijn best doen om het te geloven en ik probeer mij er een voorstelling van te maken.
Ik weet minimaal 5 mensen uit verschillende families. Als ik even nadenk kom ik waarschijnlijk wel aan de 10. Met niet gebruiken bedoel ik geen gebruik naast kerkdienst volgen of bereikbaar zijn voor werk of dringende situaties.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Het is m.i. een goed streven om zoveel als mogelijk de zondag zonder gebruik van mobiel door te brengen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Is dat inclusief kinderen van jou en van broers/zussen/vrienden? Misschien kun je het wat nader toelichten? Want ik moet mijn best doen om het te geloven en ik probeer mij er een voorstelling van te maken.
De meeste van mijn vriendinnen, diverse mensen uit de kerk, collega's. Uit verschillende huishoudens dus.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bruna schreef: 12 dec 2023, 22:46 Het is m.i. een goed streven om zoveel als mogelijk de zondag zonder gebruik van mobiel door te brengen.
Wat is daar het goede aan, wat jou betreft?
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

windorgel schreef: 12 dec 2023, 22:49
DDD schreef:Is dat inclusief kinderen van jou en van broers/zussen/vrienden? Misschien kun je het wat nader toelichten? Want ik moet mijn best doen om het te geloven en ik probeer mij er een voorstelling van te maken.
De meeste van mijn vriendinnen, diverse mensen uit de kerk, collega's. Uit verschillende huishoudens dus.
Ik vind dat opmerkelijk. Maar er zijn natuurlijk binnen de gereformeerde gezindte wel verschillen in de zondagsrust, ook als het gaat om wel of geen eten koken of de vaat doen. Dat is eigenlijk wel een beetje buiten het onderwerp van dit draadje.

Ik weet ook wel dat er mensen zijn die geen telefoongesprekken voeren op zondag, als het niet dringend nodig is, zodat andere mensen daar niet voor hoeven te werken. Het is in ieder geval mooi om te lezen, voor zover al deze mensen een gelukkiger of geestelijker leven hebben als ze op zondag niet bereikbaar zijn voor andere mensen dan de mensen in hun directe omgeving.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

Ik kom het ook niet echt tegen dat mensen geen mobiel gebruiken. Wel dat mensen hun mediagedrag aanpassen. Geen nieuws kijken of games spelen. Maar een totaal onthouding? Nee, dat zie ik niet veel.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

Je hebt ook mensen die geen familie- of vrienden bezoek doen op zondag.
Plaats reactie