Herziene Statenvertaling

Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ambtenaar »

HHR schreef: 09 dec 2023, 13:37
Tjonge, C.L.S.J gaat in spoor W(M)ilders;)
En waar zit de vergelijking dan precies?
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door MGG »

DDD schreef: 09 dec 2023, 14:04 Het heeft niet zoveel met grote gemeenten te maken. Zware gemeenten betalen ook los daarvan beter. Ik zou zelf geen uitzondering weten, maar die zullen er vast zijn. Ik ben niet van plan om zo'n vermoeden in een scriptie uit te werken.

@Inwoner:

Wat is precies niet waar? Het is niet mijn bedoeling om iemand verdriet te doen. En ik geloof best dat er dominees zijn die heel andere keuzes maken. Daar kan ik zo een aantal voorbeelden van noemen.

Maar dat doet aan de algemene lijn niet af, dat predikanten in de GG erg bezig zijn met wat ze wel en niet kunnen maken. Dat was pas te lezen in het artikel met ds. Van Ruitenburg. Ik heb het ook wel eens van een eigen predikant gehoord, inzake een heel ander onderwerp. En ook van andere predikanten.

En overigens heb ik het hierbij zeker niet over mijn eigen predikant, althans niet als het gaat om de financiën.
Wederom puur vermoedens en 0,0 bewijs. Mocht je het ooit willen onderbouwen neem dan aub direct het gemiddelde van giften per lid mee.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

Ambtenaar schreef: 09 dec 2023, 14:04
HHR schreef: 09 dec 2023, 13:37
Tjonge, C.L.S.J gaat in spoor W(M)ilders;)
En waar zit de vergelijking dan precies?
CLSJ is een hardliner. Zijn meeste schrijfsels zijn heel pittig, zwart wit, zo niet polariserend.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ad Anker »

HHR schreef: 09 dec 2023, 15:16
Ambtenaar schreef: 09 dec 2023, 14:04
HHR schreef: 09 dec 2023, 13:37
Tjonge, C.L.S.J gaat in spoor W(M)ilders;)
En waar zit de vergelijking dan precies?
CLSJ is een hardliner. Zijn meeste schrijfsels zijn heel pittig, zwart wit, zo niet polariserend.
Een zeer boeiende podcast. Met een nuchtere kijk op de zaken. Het helpt me erg om deze discussie te plaatsen.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ambtenaar »

HHR schreef: 09 dec 2023, 15:16 CLSJ is een hardliner. Zijn meeste schrijfsels zijn heel pittig, zwart wit, zo niet polariserend.
Luister de podcast eerst. Hij is helemaal niet polariserend in deze podcast, maar legt wel de vinger op wat zere plekken.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door HHR »

Ambtenaar schreef: 09 dec 2023, 18:17
HHR schreef: 09 dec 2023, 15:16 CLSJ is een hardliner. Zijn meeste schrijfsels zijn heel pittig, zwart wit, zo niet polariserend.
Luister de podcast eerst. Hij is helemaal niet polariserend in deze podcast, maar legt wel de vinger op wat zere plekken.
Hehe, daarom zei ik dit:
HHR schreef: 09 dec 2023, 13:37

Tjonge, C.L.S.J gaat in spoor W(M)ilders;)
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door ZWP »

Posthoorn schreef: 09 dec 2023, 11:59 Janse had in de vriendenbundel voor L.M.P. Scholten destijds (2004) al een genuanceerd verhaal.
Dat komt inderdaad ook in de podcast aan de orde.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door alepha »

HHR schreef: 09 dec 2023, 15:16
Ambtenaar schreef: 09 dec 2023, 14:04
HHR schreef: 09 dec 2023, 13:37
Tjonge, C.L.S.J gaat in spoor W(M)ilders;)
En waar zit de vergelijking dan precies?
CLSJ is een hardliner. Zijn meeste schrijfsels zijn heel pittig, zwart wit, zo niet polariserend.
In zijn geschreven artikelen vind ik hem ook nogal eens zwart-wit, maar dit was een genuanceerd verhaal, waarin hij ook stelling neemt en dat er zelfs sprake is van gevaarlijk conservatisme. Ik vond het mooi hoe nuchter en eerlijk hij over dit onderwerp sprak.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door alepha »

alepha schreef: 09 dec 2023, 22:56
HHR schreef: 09 dec 2023, 15:16
Ambtenaar schreef: 09 dec 2023, 14:04
HHR schreef: 09 dec 2023, 13:37
Tjonge, C.L.S.J gaat in spoor W(M)ilders;)
En waar zit de vergelijking dan precies?
CLSJ is een hardliner. Zijn meeste schrijfsels zijn heel pittig, zwart wit, zo niet polariserend.
In zijn geschreven artikelen vind ik hem ook nogal eens zwart-wit, maar dit was een genuanceerd verhaal, waarin hij ook stelling neemt en zegt dat er zelfs sprake is van gevaarlijk conservatisme. Ik vond het mooi hoe nuchter en eerlijk hij over dit onderwerp sprak.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door -DIA- »

HHR schreef: 09 dec 2023, 15:16
Ambtenaar schreef: 09 dec 2023, 14:04
HHR schreef: 09 dec 2023, 13:37
Tjonge, C.L.S.J gaat in spoor W(M)ilders;)
En waar zit de vergelijking dan precies?
CLSJ is een hardliner. Zijn meeste schrijfsels zijn heel pittig, zwart wit, zo niet polariserend.
Hij is een vasthoudend aan de oude leer, maar ook als het tradities mochten zijn, dan zijn het geen verkeerde tradities.
Ik begrijp dat het een jonger geslacht een doorn in hun ogen kan zijn, maar ik kan bijna altijd hem bijvallen.
Vraag: Hoe zou dat toch komen? Generatiekloof... Nee, dat geloof ik niet.

Ik lees van zwart/wit: Maar is dat de Schrift ook niet? En bracht ook Jezus geen verdeeldheid?

Moeten mensen die het christendom exclusief belijden niet beter zwijgen? Dat vraag ik me soms af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef: 08 dec 2023, 15:43 https://open.spotify.com/episode/1tE60o ... XIHtywH0yA

Interview met Chris Janse over vertalingen. Heerlijk nuchter en benoemt de zaken zoals ze zijn.
Waar is dit te beluisteren of te lezen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nuance
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 sep 2023, 10:16

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Nuance »

-DIA- schreef: 09 dec 2023, 23:03
Ambtenaar schreef: 08 dec 2023, 15:43 https://open.spotify.com/episode/1tE60o ... XIHtywH0yA

Interview met Chris Janse over vertalingen. Heerlijk nuchter en benoemt de zaken zoals ze zijn.
Waar is dit te beluisteren of te lezen?
https://youtu.be/Gd83zcPNFmA?si=K959KSYXsCFVTayq
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Evangelist »

Mitsgaders...
https://www.rd.nl/artikel/1044983-gbs-v ... s-betekent

Hopelijk neemt de GBS deze reactie serieus. Ik ben alleen bang dat men het zal laten passeren, net zoals men op het boekje van Rouwendal 0.0 heeft gereageerd, terwijl hij toch zeer indringende vragen stelde, waarop de GBS alleen al uit fatsoen had moeten antwoorden.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door DDD »

Klopt het wel wat hij schrijft? Betekent mitsgaders niet 'evenals' of 'bovendien' in nevenschikkende betekenis?

'En' is mijns inziens toch niet helemaal hetzelfde.

Verder heeft hij natuurlijk gelijk. Maar ik ben wel blij als de GBS hiermee definitief buiten de deur wordt geschoven. We zullen zien waar het schip strandt, en vooral welk schip. Het is ofwel het schip van de kerk, ofwel het schip van de GBS, zo is te vrezen. Mitsgaders is er in dit geval niet bij, tenzij er een wonder gebeurt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 11 dec 2023, 19:32 Klopt het wel wat hij schrijft? Betekent mitsgaders niet 'evenals' of 'bovendien' in nevenschikkende betekenis?

'En' is mijns inziens toch niet helemaal hetzelfde.

Verder heeft hij natuurlijk gelijk. Maar ik ben wel blij als de GBS hiermee definitief buiten de deur wordt geschoven. We zullen zien waar het schip strandt, en vooral welk schip. Het is ofwel het schip van de kerk, ofwel het schip van de GBS, zo is te vrezen. Mitsgaders is er in dit geval niet bij, tenzij er een wonder gebeurt.
Het Hebreeuwse woord betekent gewoon 'en'. Maar wordt in de SV weergegeven met 'en', 'voorts', 'wijders' (die mag er ook uit wat mij betreft), 'verder', 'mitsgaders', 'nu'. En misschien nog wel meer. :hum
Plaats reactie