Welke muziek beluister je nu?

-DIA-

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 07 dec 2023, 22:50
-DIA- schreef: 07 dec 2023, 10:04
Is het zoiets? Dat lijkt meer op een romantisch kerstfeest, waar de Boodschap wordt verpakt in een romantische sfeer van muziek en lichtjes. Ik denk dat ik er me niet thuis zou voelen, en dat ik daar ook niet alleen in sta, ik denk ook velen van diegenen die uitzien maar het echte kerstfeest.
Kijk nu eens waar je mee bezig bent. Je leest iets, je veronderstelt dat het wel zal lijken op iets waarvan je zegt dat je je er niet thuis zou voelen, en het oordeel is al geveld.
Je zou ook gewoon de moeite kunnen nemen om volgende week te komen luisteren. Dan weet je waarover je praat. Nu klets je maar wat op basis van een veronderstelling.
Oké, als u dat dat kletsten wilt noemen. U weet waar ik vandaan kom. Ja uit Holten, oorspronkelijk de Hervormde kerk in Holten, maar dat bedoel ik niet, in welke kerk ik opgegroeid ben en belijdenis heb afgelegd. Dan is het niet vreemd als dit zo bij me overkomt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Herman
Moderator

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

Ik zit een clip 'Bach for Christmas' te beluisteren en dan duikt er opeens een Ave Maria op.
:bobo
En de Toccata BwV 565 wordt uitgevoerd als 'Wachet Auf'.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Herman schreef: 09 dec 2023, 11:36 Ik zit een clip 'Bach for Christmas' te beluisteren en dan duikt er opeens een Ave Maria op.
Het Ave Maria staat ook in het gebedenboek van Luther. Zou je ook zo'n emoticon gebruiken als je voor hem stond? De meeste Magnificats bestaan voor een groot deel uit Bijbelteksten.
Fides Quaerens Intellectum
Henk J

Bericht door Henk J »

Silent night door het Kampen boys choir in de Bovenkerk. Bij deze versie was ik er live bij. Al tijd kippenvel als het koor achterin de kooromgang gaat staan en het vanaf zo'n afstand gaat zingen. Misschien wel het hoogtepunt van een festival of lessons and carols.
https://www.youtube.com/watch?v=SvRQZ-Zswx0
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Anselmus schreef: 09 dec 2023, 11:51
Herman schreef: 09 dec 2023, 11:36 Ik zit een clip 'Bach for Christmas' te beluisteren en dan duikt er opeens een Ave Maria op.
Het Ave Maria staat ook in het gebedenboek van Luther. Zou je ook zo'n emoticon gebruiken als je voor hem stond? De meeste Magnificats bestaan voor een groot deel uit Bijbelteksten.
Ave Maria is gewoon Lukas 1: 42.
Pas wanneer gevraagd wordt "sancta Maria, ora pro nobis" kun je met emoticons gaan strooien.
~~Soli Deo Gloria~~
HHR

Bericht door HHR »

Hendrikus schreef: 09 dec 2023, 23:45
Anselmus schreef: 09 dec 2023, 11:51
Ave Maria is gewoon Lukas 1: 42.
Pas wanneer gevraagd wordt "sancta Maria, ora pro nobis" kun je met emoticons gaan strooien.
Oke dus ik kan met een gerust geweten deze uitvoering beluisteren?
https://youtu.be/ukzwiXqf0LQ?si=Kv6sOW-oPW6sifTf

Echt prachtig is die.
Alleen beluisterde ik deze tot nu toe met bezwaard gemoed ;)
merel

Bericht door merel »

HHR schreef: 11 dec 2023, 08:05

Echt prachtig is die.
https://www.youtube.com/watch?v=4eVr0ieTx6w

Ik vind deze versie toch beduidend mooier.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

merel schreef: 11 dec 2023, 08:32

Echt prachtig is die.

't Is niet zo moeilijk om Jantje Smit te overtreffen :)
~~Soli Deo Gloria~~
merel

Bericht door merel »

Hendrikus schreef: 11 dec 2023, 09:55
merel schreef: 11 dec 2023, 08:32

Echt prachtig is die.

't Is niet zo moeilijk om Jantje Smit te overtreffen :)
haha, dat wilde ik niet zeggen, omdat iemand blijkbaar erg kan genieten van zijn muziek.
HHR

Bericht door HHR »

Ieder zo zijn smaak. Ik vind het een prachtige uitvoering, veel mooier als de uitvoering die door Merel gedeelt werd.

Wat wel grappig is, Muziek 'kenners' verachten vaak muziek, die door de gemiddelde luisteraar prachtig wordt gevonden.
Dat is ook de reden dat het commercieel niet altijd handig is om te kiezen voor zogenaamde 'kwaliteits' muziek.

Zie je overigens in de orgelwereld ook.
merel

Bericht door merel »

HHR schreef: 11 dec 2023, 10:27 Ieder zo zijn smaak. Ik vind het een prachtige uitvoering, veel mooier als de uitvoering die door Merel gedeelt werd.

Wat wel grappig is, Muziek 'kenners' verachten vaak muziek, die door de gemiddelde luisteraar prachtig wordt gevonden.
Dat is ook de reden dat het commercieel niet altijd handig is om te kiezen voor zogenaamde 'kwaliteits' muziek.

Het is maar net wat je 'de gemiddelde luisteraar' noemt. Dat ligt net aan je eigen referentiekader. Ik ken namelijk niemand die Jantje Smit luistert en jij blijkbaar niemand die naar 'kwaliteitsmuziek' luistert.
Henk J

Bericht door Henk J »

HHR schreef: 11 dec 2023, 10:27 Ieder zo zijn smaak. Ik vind het een prachtige uitvoering, veel mooier als de uitvoering die door Merel gedeelt werd.

Daar kun je inderdaad een hele discussie over houden. Maar 'ieder zijn smaak' vind ik wel een dooddoener. Ik gun iedereen zijn pleziertje maar je kunt niet zomaar Jan Smit naast echte kwaliteitsmusici zetten en doen alsof dat een kwestie van smaak is. En dat geldt ook voor de orgelwereld.
En smaak kun je ontwikkelen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Henk J schreef: 11 dec 2023, 11:10

Daar kun je inderdaad een hele discussie over houden. Maar 'ieder zijn smaak' vind ik wel een dooddoener. Ik gun iedereen zijn pleziertje maar je kunt niet zomaar Jan Smit naast echte kwaliteitsmusici zetten en doen alsof dat een kwestie van smaak is. En dat geldt ook voor de orgelwereld.
En smaak kun je ontwikkelen.
Maar moet het? Ik denk dat er zeker wat te zeggen is om de muziek van een rockband als Focus als kwaliteitsmuziek te zien (weinig gitaristen die kunnen wat Jan Akkerman laat horen en de rest van de band was ook goed), toch denk ik niet dat het bij veel classici in de smaak zou vallen. In de popmuziek is er zo ook genoeg muziek wat precies de juiste snaren weet te raken, terwijl het extreem simpel is (misschien "Winner takes it all" van Abba of "Both sides now" van Joni Mitchell).

Ook kan perfecte techniek afbreuk doen aan hoe iets je raakt. Dat mag denk ik best.

Al speelt Jantje Smit in de gelinkte video natuurlijk wel het spel van de klassieke zanger en dan mag je hem daarop beoordelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Henk J

Bericht door Henk J »

Wat bedoel je met 'maar moet het'? Dat iedereen zijn smaak moet ontwikkelen? Nee hoor, dat moet van mij helemaal niet. Maar je moet wel goede vergelijkingen maken.
Inderdaad is er bij popmuziek ook wel kwalitatief goede muziek te ontdekken, inderdaad ABBA maar er zijn er meer. Nu is het sowieso mijn smaak niet, nog los van de teksten. En de spoeling is dun qua kwaliteit.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: 09 dec 2023, 23:45 Ave Maria is gewoon Lukas 1: 42.
Mijn eerste ergernis was ingegeven door het feit dat Bach volgens mij helemaal geen Ave Maria heeft gecomponeerd en mijn eerste zoekopdracht gaan niet verder dan een zekere componist met de naam Gounod die met muziek van Bach een bewerking heeft gemaakt. Daarnaast vind ik zo'n zalvende stem gewoon niet bij Bach passen. Dus dan mag je best met een emoticon strooien, tenzij je me uit de droom kunt helpen over de authenticiteit van een Ave Maria van J.S. Bach.
Plaats reactie