Kun je ook een tijdstip geven, er zijn heel veel pagina's op 21 november en ik zie vooral Smytegelt?Simon0612 schreef: ↑09 dec 2023, 00:5521 november met jou gedeeld in dit topic. Een citaat van Spurgeon. Met de toen door jou gewraakte kleine lettertjes:Cyrillus schreef: ↑08 dec 2023, 22:54Daar geloof ik weinig van. Spurgeon predikte voluit Evangelie, maar kwam in botsing met het hypercalvinisme.
https://charlesspurgeon.nl/spurgeons-st ... alvinisme/
“Ik vrees, dat wij op weg zijn om te worden als een boom, met de overvloedige bladertooi van een schone belijdenis, echter toch zonder enige waardij in de ogen van de Heere, omdat het verborgen leven der godsvrucht en de levende eenheid met Christus er niet zijn. Het is beter dat de bijl elk spoor van de boom weg houwt dan dat hij de kruin ten hemel verheft als een openbare leugen, een bespotting, een zinsbegoocheling….
… Onze Heere heeft die vijgenboom echter tot een goed doeleinde gebruikt toen Hij hem deed verdorren. Want van nu voortaan werd hij als een baken in zee, een waarschuwing voor allen die voorgeven te zijn wat zij NIET zijn. Zo zal ook, als de ongodvruchtige die een schone belijdenis aflegt, wegkwijnt op zijn weg, een zedelijke indruk op anderen teweeggebracht worden. Want zij zien dan het gevaar van een onware belijdenis. En zo zij wijs zijn, zullen zij er zich niet langer aan schuldig maken.
God geve, dat dit altijd het geval mag wezen, iedere keer als een onoprechte belijder van de godsdienst verdort.
”
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Nu begrijp ik je beter. We zijn het inhoudelijk helemaal eens. Voor mij is het probleem dat in een gemeente waar veel aandacht is voor subjectieve beleving, het woord 'voelen' een ander connotatie heeft dan 'erkennen'. Als een herder dit weet MOET hij daar rekening mee houden. Anders laadt hij op zijn minst de twijfel op zich met 'gevoel' wat anders te willen benadrukken.Mannetje schreef: ↑09 dec 2023, 10:101) Alleen ken (dat is weet, erken) uw ongerechtigheden. Jer 3Cyrillus schreef: ↑09 dec 2023, 10:031) Of ik me vergis, blijf ik me afvragen Immers, het kan toch niet zo zijn dat een dominee zomaar Bijbelse woorden overslaat en inruilt voor andere woorden. Waarom zou je het woord 'gevoel' gebruiken, als nergens, nergens in de Bijbel staat dat voelen een criterium is.Mannetje schreef: ↑08 dec 2023, 23:04 @Cyrillus: ja, je vergist je. De dominee schrijft niet iets voor (lees tweede punt) maar constateert dat mensen toch niet zien op Jezus. Hoe komt dat? Daarover gaat het derde punt.
Maar wat weerhoudt volgens jou mensen die leven onder een vrij aanbod van genade (in de lijn zoals ds. Vd Brink voorstaat) om de toevlucht tot Christus te nemen?
2) Er zijn 1 miljoen mogelijkheden, dus wat wil je met je 2e vraag?
Iets erkennen wat je niet voelt, hoe moet ik dat zien?
Als mijn leerlingen naar mij erkennen dat ze verkeerd gehandeld hebben, dan maakt het nogal een verschil of dat komt uit een gevoel van het fout gedaan te hebben, of dat het komt uit het idee dat erkennen maar beter is.
Ik krijg de indruk dat je bij jou belijdenis van schuld mogelijk is, zonder dat je je schuld voelt. Als mijn indruk juist is, dan geeft mij dat een gevoel (sorry voor het woord) dat het gaat om onoprechtheid, en niet om waarheid in het binnenste. En als mijn indruk onjuist is, wat is dan het probleem nog?
2) In de door mij gedeelde preek wordt duidelijk aangewezen waar het probleem zit. Mensen voelen zich niet slecht, mensen missen God niet werkelijk, mensen versmaden het aanbod van Gods genade omdat ze denken dat het wel meevalt.
Maar jij lijkt dat geen goede verklaring te vinden, dus is mijn vraag wat de verklaring dan wel is.
OK, dan heb ik je mogelijk tekort gedaan. Zelf vind ik oprecht de discussie wel meevallen. Hierdoor schatte ik jouw positie hierin verkeerd in. En of een discussie ergens toe leidt? Dat leiden maar heel weinig discussies. Maar het boek is door de meesten nog niet gelezen denk ik, waaronder ikzelf (zondag beginnen DV). Dus wie weet wat er gebeurt als dit wel het geval is.Maanenschijn schreef: ↑08 dec 2023, 21:591) is vind het woord hyper worden misbruikt, zeker als het oneigenlijk wordt gebruikt om een zorgvuldig opschrijven wat je bedoeld te maskeren.Cyrillus schreef:1) Het boekje heet Hyperdordt en het gaat over hypercalvinistische uitingen. Is het dan zo onlogisch om het woord hyper te gebruiken. Het is kort en dat scheelt bij reacties een hoop typewerk.Maanenschijn schreef: ↑08 dec 2023, 21:22 Hyperkerken, hyperleer, hyperdordt, hyper….
Hyper= Boven-, bovenmatig, overmatig, abnormaal groot, hoog, veel.
Kunnen de hyperstrooiers van het woord hyper mij verklaren waar al die hyper-toevoegingen op slaan?
Het hele topic ontaardt in een onheilige twist voor het eigen gelijk, gelardeerd met grote woorden en stekelige opmerkingen. Wat mij betreft zijn we de ‘oprechte’ discussie over het onderwerp allang voorbij. Een afkoelperiode van deze discussie, zonder dat die weer in een ander draadje opduikt, zou ik prima vinden.
(En ja, ik kan er zelf voor kiezen dit topic over te slaan…)
2) Hoezo in een onheilige twist? Volgens mij verloopt de discussie best rustig op een enkel uitzondering na. Zelfs ik heb me aardig rustig gehouden. Het zijn juist enkele hyperaanhangers die lelijke woorden hebben gebruikt. Is jouw reactie hier niet gewoon een poging om de waarheid ten onder te houden?
2) De waarheid is gezegd. Die is er niet onder gebleven. En, ik heb in het verleden behoorlijk mee gedaan in de discussie, het zal je misschien verbazen maar ik werd zelfs gezien als een verdediger van dr. Vd Brink.
3) Ik doe nu niet meer ingespannen mee met de discussie en beperk me bewust tot een enkele opmerking. Ik ga met liefde opnieuw de rotonde op, maar alleen als de afslag daarna ons ergens brengt. Dat is hier niet meer het geval, mijns inziens.
Niet elke bevindelijke uitspraak is hypercalvinistisch bedoelt. Misschien kunnen we daar eens beginnen rekening mee te houden.
Pagina 8 dacht ik, even de zoekfunctie gebruiken als je het niet kan vinden. Maar daar ging het me niet om, het ging me erom dat je nu weer Spurgeon als stokpaardje gebruikte. Maar ook nu (even als eerder) niet ingaat op dit voorbeeld van Spurgeon. En dit is maar een enkel voorbeeld. Er zijn er tal te vinden die jouw criteria van kleine letters bevatten. Evenals bij Smytegelt.Cyrillus schreef: ↑09 dec 2023, 10:11Kun je ook een tijdstip geven, er zijn heel veel pagina's op 21 november en ik zie vooral Smytegelt?Simon0612 schreef: ↑09 dec 2023, 00:5521 november met jou gedeeld in dit topic. Een citaat van Spurgeon. Met de toen door jou gewraakte kleine lettertjes:Cyrillus schreef: ↑08 dec 2023, 22:54Daar geloof ik weinig van. Spurgeon predikte voluit Evangelie, maar kwam in botsing met het hypercalvinisme.
https://charlesspurgeon.nl/spurgeons-st ... alvinisme/
“Ik vrees, dat wij op weg zijn om te worden als een boom, met de overvloedige bladertooi van een schone belijdenis, echter toch zonder enige waardij in de ogen van de Heere, omdat het verborgen leven der godsvrucht en de levende eenheid met Christus er niet zijn. Het is beter dat de bijl elk spoor van de boom weg houwt dan dat hij de kruin ten hemel verheft als een openbare leugen, een bespotting, een zinsbegoocheling….
… Onze Heere heeft die vijgenboom echter tot een goed doeleinde gebruikt toen Hij hem deed verdorren. Want van nu voortaan werd hij als een baken in zee, een waarschuwing voor allen die voorgeven te zijn wat zij NIET zijn. Zo zal ook, als de ongodvruchtige die een schone belijdenis aflegt, wegkwijnt op zijn weg, een zedelijke indruk op anderen teweeggebracht worden. Want zij zien dan het gevaar van een onware belijdenis. En zo zij wijs zijn, zullen zij er zich niet langer aan schuldig maken.
God geve, dat dit altijd het geval mag wezen, iedere keer als een onoprechte belijder van de godsdienst verdort.
”
Ik had het al beluisterd. De hypercalvinisten blijken in schoolbesturen te zitten, hebben zich in allerlei christelijke organisaties genesteld, maken de dienst uit bij christelijke uitgevers enz.Psalm schreef: ↑09 dec 2023, 11:06 Interview met ds. van den Brink over Hyperdordt.
https://youtu.be/pXlyXI69cno?si=_RxhxPamHHjcdU9M
In ieder geval ze zijn onder ons. Angstig toch?

Toen ik dit hoorde op driekwart van het interview (die trouwens volledig was voor-geregisseerd. De antwoorden op de vragen van de interviewer stonden al op de laptop van dr van de Brink) ben ik afgehaakt. De angsten van dr van de Brink zullen best psychologisch te duiden zijn maar dat is niet mijn vakgebied.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dr. van den Brink in Hyperdordt schreef:Maar over dit gelovig belijden met de mond dat hoort bij het geloven met het hart (Rom 10:9-10), lezen we bij Clements cum suis niets. Zij verdedigen een evangelieloze wedergeboorte, een Christenloze wedegeboorte, een wedergeboorte door de wet en niet door het evangelie. De Gereformeerde Gemeenten hebben vastgelegd dat "het ontgrondende, ontblotende, verbrijzelende en verbrekende werk des Heiligen Geestes in het hart van de zondaar, vóórdat deze verwaardigd wordt Christus met afgekapte handen als Zijn Zaligmaker aan te nemen" moet worden gepredikt. Terwijl Dordt zegt dat de Heilige Geest de wedergeboorte werkt door de verkondiging van het evangelie (DL III/IV 6: DL V.14), weten de Gereformeerde Gemeenten het beter.
Best angstig inderdaad. Dat zou jij als rechtgeaarde verbondstheoloog wel moeten onderkennen.
Goed om weer een aantal belangrijke zaken zo te horen, aangrijpend soms. Kan het zeker aanraden, juist voor degenen die worstelen met deze zaken.Psalm schreef: ↑09 dec 2023, 11:06 Interview met ds. van den Brink over Hyperdordt.
Wij van Wc-eend adviseren: Wc-eendCyrillus schreef: ↑09 dec 2023, 12:11Goed om weer een aantal belangrijke zaken zo te horen, aangrijpend soms. Kan het zeker aanraden, juist voor degenen die worstelen met deze zaken.Psalm schreef: ↑09 dec 2023, 11:06 Interview met ds. van den Brink over Hyperdordt.
-
Weer een mooi een-tweetje.Cyrillus schreef: ↑09 dec 2023, 12:11Goed om weer een aantal belangrijke zaken zo te horen, aangrijpend soms. Kan het zeker aanraden, juist voor degenen die worstelen met deze zaken.Psalm schreef: ↑09 dec 2023, 11:06 Interview met ds. van den Brink over Hyperdordt.
Haha, of een één ééntje..MGG schreef: ↑09 dec 2023, 12:14Weer een mooi een-tweetje.Cyrillus schreef: ↑09 dec 2023, 12:11Goed om weer een aantal belangrijke zaken zo te horen, aangrijpend soms. Kan het zeker aanraden, juist voor degenen die worstelen met deze zaken.Psalm schreef: ↑09 dec 2023, 11:06 Interview met ds. van den Brink over Hyperdordt.
Dit is natuurlijk geen interview maar een advertorial. Vraag en antwoord volkomen geregisseerd. Hoop niet dat de interviewer zich journalist mag noemen.Cyrillus schreef: ↑09 dec 2023, 12:11Goed om weer een aantal belangrijke zaken zo te horen, aangrijpend soms. Kan het zeker aanraden, juist voor degenen die worstelen met deze zaken.Psalm schreef: ↑09 dec 2023, 11:06 Interview met ds. van den Brink over Hyperdordt.
Helaas was de liefde uit 1 Korinthe 13 ook nu afwezig.
Voor degenen die afstand hebben genomen van Schriftuurlijk bevindelijke prediking zal dit interview best aardig zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.