Hyperdordt

DDD

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 08 dec 2023, 17:46
pierre27 schreef: 08 dec 2023, 17:31
Thea schreef: 08 dec 2023, 17:14 @Cyrillus, maar als de Heilige Geest Christus openbaart aan je hart is dat ook een buitengewone bijzondere gebeurtenis. Alles is nieuw geworden. Ook de bijbel. 'Geen leed zal het ooit uit mijn geheugen wissen'. Eerst las je de bijbel met gesloten ogen. En opeens zie je alles helemaal helder.
Thea, met alle respect maar dergelijke bevinding is deze mensen meestal totaal vreemd. Ze hebben rechten op de zaligheid he.
Laten we niet venijnig doen tegen en over elkaar.
Helemaal eens. Ik lees even bij in dit draadje en ik bewonder de zachtmoedigheid en het geduld van Psalm.

Ik heb van haar in dit hele draadje nog niets gelezen dat in strijd is met de DL. Ondertussen worden er stellingen ingenomen (zoals bijvoorbeeld door Thea over bijzondere ervaringen als gevolg van de wedergeboorte) die mijns inziens meer dopers dan gereformeerd zijn en die ook geen grond hebben in de belijdenisgeschriften.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@Cyrillus: ja, je vergist je. De dominee schrijft niet iets voor (lees tweede punt) maar constateert dat mensen toch niet zien op Jezus. Hoe komt dat? Daarover gaat het derde punt.

Maar wat weerhoudt volgens jou mensen die leven onder een vrij aanbod van genade (in de lijn zoals ds. Vd Brink voorstaat) om de toevlucht tot Christus te nemen?
- Niet meer zo actief -
pierre27

Bericht door pierre27 »

Terri schreef: 08 dec 2023, 20:08
pierre27 schreef: 08 dec 2023, 17:31
Thea schreef: 08 dec 2023, 17:14 @Cyrillus, maar als de Heilige Geest Christus openbaart aan je hart is dat ook een buitengewone bijzondere gebeurtenis. Alles is nieuw geworden. Ook de bijbel. 'Geen leed zal het ooit uit mijn geheugen wissen'. Eerst las je de bijbel met gesloten ogen. En opeens zie je alles helemaal helder.
Thea, met alle respect maar dergelijke bevinding is deze mensen meestal totaal vreemd. Ze hebben rechten op de zaligheid he.

Blijf respectvol, ook al versta je hun gedachte goed niet. Ik vind dit serieus heel jammer.
Dit is voor mij dan weer bevreemdend.
Ik ga ook even afkoelen;) Dat is even verstandiger.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 22:54
MGG schreef: 08 dec 2023, 22:16
Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 20:48
MGG schreef: 08 dec 2023, 20:40

Een onjuiste en simplistische aanname.
Spurgeon is wel geliefd dus ondanks zijn kritiek op de hyperleer?
Nee. Spurgeon is geliefd om zijn evenwichtige boodschap.
Daar geloof ik weinig van. Spurgeon predikte voluit Evangelie, maar kwam in botsing met het hypercalvinisme.
https://charlesspurgeon.nl/spurgeons-st ... alvinisme/
21 november met jou gedeeld in dit topic. Een citaat van Spurgeon. Met de toen door jou gewraakte kleine lettertjes:

Ik vrees, dat wij op weg zijn om te worden als een boom, met de overvloedige bladertooi van een schone belijdenis, echter toch zonder enige waardij in de ogen van de Heere, omdat het verborgen leven der godsvrucht en de levende eenheid met Christus er niet zijn. Het is beter dat de bijl elk spoor van de boom weg houwt dan dat hij de kruin ten hemel verheft als een openbare leugen, een bespotting, een zinsbegoocheling….

… Onze Heere heeft die vijgenboom echter tot een goed doeleinde gebruikt toen Hij hem deed verdorren. Want van nu voortaan werd hij als een baken in zee, een waarschuwing voor allen die voorgeven te zijn wat zij NIET zijn. Zo zal ook, als de ongodvruchtige die een schone belijdenis aflegt, wegkwijnt op zijn weg, een zedelijke indruk op anderen teweeggebracht worden. Want zij zien dan het gevaar van een onware belijdenis. En zo zij wijs zijn, zullen zij er zich niet langer aan schuldig maken.

God geve, dat dit altijd het geval mag wezen, iedere keer als een onoprechte belijder van de godsdienst verdort.

KDD

Bericht door KDD »

Onderwijs van Maarten Luther:
Dr. Luther schreef: U dan die uzelf wijs maakt, dat de wil van de mens vrij in het midden gesteld is en hem zelf gelaten is, hebt wel te zeggen, dat onze wil aan beide zijden tot goed of tot kwaad met zijn streven zich kan wenden en keren, want u denkt, dat God en de duivel ver en wijd van ons zijn en dat zij ons maar van verre aanschouwen, op welke zijde wij ons met onze vrije wil zullen keren, niet gelovend, dat zij God en de duivel, zijnde als twee koninkrijken, die eeuwig tegen elkaar strijden, een krachtige werking en drijving hebben in de knechtelijke wil van de mens. Want zo wij slechts dat geloven, zo staat ons besluit vast en onbeweeglijk en de vrije wil ligt verslagen, zoals wij boven geleerd hebben. Of dan, het rijk van de satan zal niet in de mensen zijn en alzo zal Christus een leugenaar moeten zijn, of zo Zijn rijk zodanig is als Christus dat beschreven heeft, zo zal de vrije wil niets anders zijn dan een dier of een paard dat de duivel berijdt, dat niet los kan worden, tenzij eerst de duivel door de vinger van God uitgedreven wordt.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 08 dec 2023, 22:55Ondertussen worden er stellingen ingenomen (zoals bijvoorbeeld door Thea over bijzondere ervaringen als gevolg van de wedergeboorte) die mijns inziens meer dopers dan gereformeerd zijn en die ook geen grond hebben in de belijdenisgeschriften.
Het feit dat jij dit 'dopers' noemt, zegt meer over jouw onkunde dan over de werkelijke stand van zaken.
Psalm

Bericht door Psalm »

Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 21:30 Zelfs ik heb me aardig rustig gehouden.
Ja, dat merkte ik ook! Heel goed :super
Psalm

Bericht door Psalm »

DDD schreef: 08 dec 2023, 22:55 Helemaal eens. Ik lees even bij in dit draadje en ik bewonder de zachtmoedigheid en het geduld van Psalm.

Ik heb van haar in dit hele draadje nog niets gelezen dat in strijd is met de DL. Ondertussen worden er stellingen ingenomen (zoals bijvoorbeeld door Thea over bijzondere ervaringen als gevolg van de wedergeboorte) die mijns inziens meer dopers dan gereformeerd zijn en die ook geen grond hebben in de belijdenisgeschriften.
Dankje, DDD. De persoonlijke verdachtmakingen zijn mij gisteren niet in koude kleren gaan zitten. Ik was echt geraakt. Jammer dat er ook niet inhoudelijk gereageerd wordt op mijn posts en men weer met nieuwe argumenten komt of helemaal niet reageert. Dan blijf je bezig.

Mijn ziel, hoe treurt ge dus verslagen?
Wat zijt g' onrustig in uw lot?
Berust in 's HEEREN welbehagen;
Hij doet welhaast uw heilzon dagen;
Uw hoop herleev', naar Zijn gebod;
Mijn redder is mijn God.
DDD

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef: 09 dec 2023, 00:55
Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 22:54
MGG schreef: 08 dec 2023, 22:16
Cyrillus schreef: 08 dec 2023, 20:48
Spurgeon is wel geliefd dus ondanks zijn kritiek op de hyperleer?
Nee. Spurgeon is geliefd om zijn evenwichtige boodschap.
Daar geloof ik weinig van. Spurgeon predikte voluit Evangelie, maar kwam in botsing met het hypercalvinisme.
https://charlesspurgeon.nl/spurgeons-st ... alvinisme/
21 november met jou gedeeld in dit topic. Een citaat van Spurgeon. Met de toen door jou gewraakte kleine lettertjes:

Ik vrees, dat wij op weg zijn om te worden als een boom, met de overvloedige bladertooi van een schone belijdenis, echter toch zonder enige waardij in de ogen van de Heere, omdat het verborgen leven der godsvrucht en de levende eenheid met Christus er niet zijn. Het is beter dat de bijl elk spoor van de boom weg houwt dan dat hij de kruin ten hemel verheft als een openbare leugen, een bespotting, een zinsbegoocheling….

… Onze Heere heeft die vijgenboom echter tot een goed doeleinde gebruikt toen Hij hem deed verdorren. Want van nu voortaan werd hij als een baken in zee, een waarschuwing voor allen die voorgeven te zijn wat zij NIET zijn. Zo zal ook, als de ongodvruchtige die een schone belijdenis aflegt, wegkwijnt op zijn weg, een zedelijke indruk op anderen teweeggebracht worden. Want zij zien dan het gevaar van een onware belijdenis. En zo zij wijs zijn, zullen zij er zich niet langer aan schuldig maken.

God geve, dat dit altijd het geval mag wezen, iedere keer als een onoprechte belijder van de godsdienst verdort.

Dit citaat heeft mijns inziens niets met kleine lettertjes, maar alles met zelfonderzoek te maken.
DDD

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 09 dec 2023, 09:21
DDD schreef: 08 dec 2023, 22:55 Helemaal eens. Ik lees even bij in dit draadje en ik bewonder de zachtmoedigheid en het geduld van Psalm.

Dankje, DDD. De persoonlijke verdachtmakingen zijn mij gisteren niet in koude kleren gaan zitten. Ik was echt geraakt. Jammer dat er ook niet inhoudelijk gereageerd wordt op mijn posts en men weer met nieuwe argumenten komt of helemaal niet reageert. Dan blijf je bezig.

Mijn ziel, hoe treurt ge dus verslagen?
Wat zijt g' onrustig in uw lot?
Berust in 's HEEREN welbehagen;
Hij doet welhaast uw heilzon dagen;
Uw hoop herleev', naar Zijn gebod;
Mijn redder is mijn God.
Ik heb wel eens eerder geschreven dat het er in deze discussie op lijkt dat de ogen toegesloten zijn en het hart verhard is. Maar ik ben mij ervan bewust dat dit van beide kanten zo overkomt.

Het inperken van het evangelie-aanbod heeft helemaal niets van doen met het oproepen tot zelfonderzoek of zelfs het onderscheid maken tussen werkelijk geloven en hypocrisie. Wel komt er heilsonzekerheid als je voortdurend te horen krijgt dat het er erg op kan lijken, maar dat het hem toch niet is. Wat dat betreft, zou het helemaal niet zo gek zijn om het boek 'De bijna-christen ontdekt' eens hier te bespreken. Ik heb het nooit gelezen, overigens.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 09 dec 2023, 09:07
DDD schreef: 08 dec 2023, 22:55Ondertussen worden er stellingen ingenomen (zoals bijvoorbeeld door Thea over bijzondere ervaringen als gevolg van de wedergeboorte) die mijns inziens meer dopers dan gereformeerd zijn en die ook geen grond hebben in de belijdenisgeschriften.
Het feit dat jij dit 'dopers' noemt, zegt meer over jouw onkunde dan over de werkelijke stand van zaken.
Wel. Noem dan eens één voorbeeld van een onderbouwing hiervan uit de drie gereformeerde belijdenisgeschriften (of desnoods van een ander gereformeerd belijdenisgeschrift). We hebben het hier over de interpretatie van de DL, maar laten we het ruim nemen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 09 dec 2023, 09:43Wel. Noem dan eens één voorbeeld van een onderbouwing hiervan uit de drie gereformeerde belijdenisgeschriften (of desnoods van een ander gereformeerd belijdenisgeschrift). We hebben het hier over de interpretatie van de DL, maar laten we het ruim nemen.
Nee, ik ga geen onderbouwing geven voor de dingen die onder ons volkomen zekerheid (zouden moeten) hebben. Als je de beschrijving van het heilige en heerlijke werk van de Geest in het mensenhart beschouwt als een of andere obscure dwaling, ben je echt van het pad af.
huisman

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 09 dec 2023, 09:21

Dat laatste gevoel hebben wij allemaal. Niet elke post krijgt de volledige aandacht en dus antwoord. Dat is vaak geen bewustje.
Omdat velen reageren is het een kakofonie van meningen, vragen en antwoorden die door elkaar heen lopen.
De rode lijn is mij wel duidelijk. Cyrillus en jij zitten behoorlijk veraf van mensen zoals @Posthoorn en huisman.
Zelfs als ik dan meeweeg dat in zo’n discussie de postings bewust eenzijdig zijn.

@DDD jouw theologie is mij duidelijk geworden de afgelopen jaren. Jij vindt niets in strijd met de 3FvE en vindt denk ik zelfs de paus nog behoorlijk gereformeerd. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Mannetje schreef: 08 dec 2023, 23:04 @Cyrillus: ja, je vergist je. De dominee schrijft niet iets voor (lees tweede punt) maar constateert dat mensen toch niet zien op Jezus. Hoe komt dat? Daarover gaat het derde punt.

Maar wat weerhoudt volgens jou mensen die leven onder een vrij aanbod van genade (in de lijn zoals ds. Vd Brink voorstaat) om de toevlucht tot Christus te nemen?
1) Of ik me vergis, blijf ik me afvragen Immers, het kan toch niet zo zijn dat een dominee zomaar Bijbelse woorden overslaat en inruilt voor andere woorden. Waarom zou je het woord 'gevoel' gebruiken, als nergens, nergens in de Bijbel staat dat voelen een criterium is.
2) Er zijn 1 miljoen mogelijkheden, dus wat wil je met je 2e vraag?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Cyrillus schreef: 09 dec 2023, 10:03
Mannetje schreef: 08 dec 2023, 23:04 @Cyrillus: ja, je vergist je. De dominee schrijft niet iets voor (lees tweede punt) maar constateert dat mensen toch niet zien op Jezus. Hoe komt dat? Daarover gaat het derde punt.

1) Of ik me vergis, blijf ik me afvragen Immers, het kan toch niet zo zijn dat een dominee zomaar Bijbelse woorden overslaat en inruilt voor andere woorden. Waarom zou je het woord 'gevoel' gebruiken, als nergens, nergens in de Bijbel staat dat voelen een criterium is.
2) Er zijn 1 miljoen mogelijkheden, dus wat wil je met je 2e vraag?
1) Alleen ken (dat is weet, erken) uw ongerechtigheden. Jer 3
Iets erkennen wat je niet voelt, hoe moet ik dat zien?
Als mijn leerlingen naar mij erkennen dat ze verkeerd gehandeld hebben, dan maakt het nogal een verschil of dat komt uit een gevoel van het fout gedaan te hebben, of dat het komt uit het idee dat erkennen maar beter is.
Ik krijg de indruk dat je bij jou belijdenis van schuld mogelijk is, zonder dat je je schuld voelt. Als mijn indruk juist is, dan geeft mij dat een gevoel (sorry voor het woord) dat het gaat om onoprechtheid, en niet om waarheid in het binnenste. En als mijn indruk onjuist is, wat is dan het probleem nog?

2) In de door mij gedeelde preek wordt duidelijk aangewezen waar het probleem zit. Mensen voelen zich niet slecht, mensen missen God niet werkelijk, mensen versmaden het aanbod van Gods genade omdat ze denken dat het wel meevalt.
Maar jij lijkt dat geen goede verklaring te vinden, dus is mijn vraag wat de verklaring dan wel is.
- Niet meer zo actief -
Gesloten